Brussel ,
24
november
2017
|
16:57
Europe/Brussels

18 Mercedes-Benz Arocs versterken wagenpark Van Pelt Bouwmaterialen

Sterren ondersteunen nieuw elan bouwmaterialenspecialist

Samenvatting

Van Pelt Bouwmaterialen sloeg twee jaar geleden, na een aandelenherschikking, een nieuwe weg in. Het familiebedrijf nam een CEO in dienst, investeerde in een nieuwe verwerkingseenheid voor bouwafval, heeft grote logistieke plannen en kocht dit jaar in één keer 18 nieuwe Mercedes-Benz Arocs, die het voor verschillende soorten werk inzet.

Van Pelt is een naam die klinkt als een klok in de Kempen en de streek rond Antwerpen. Niet verwonderlijk, want het familiebedrijf, dat ooit in 1955 als kolenhandel begon in Sint-Antonius-Zoersel, legt zich al sinds 1958 toe op bouwmaterialen en opende in dat jaar al een operationele afdeling langs het Albertkanaal in Schoten. “Dat was toen een ideale ligging voor de aanvoer van bouwgrondstoffen zoals zand en lava via het water. Door de jaren heen zijn we echter ook gewone bouwmaterialen per binnenschip beginnen aanvoeren”, zegt Business Unit Manager David Van Pelt, die intussen al de derde generatie van het familiebedrijf vormt.

Logistieke hub op komst

Van Pelt Bouwmaterialen, dat in Schoten ook over een betoncentrale beschikt en sinds de jaren zeventig een containerafdeling opstartte, groeide door de jaren heen uit tot een totaalaanbieder voor de bouwwereld. “Wij trachten voor onze klanten alle problemen uit handen te nemen. Van het leveren van bouwmaterialen, tot het afvoeren van het bouwafval en alles daar tussenin. Een mooi voorbeeld daarvan is de gloednieuwe sorteerhal van 3.200 m², waar men bouwafval sorteert en verwerkt”, legt David’s oom Wim Van Pelt uit. “En we willen zelfs nog een stap verder gaan dan dat”, pikt David Van Pelt in. Hij doelt hiermee op de plannen om van de vestiging in Schoten een logistieke hub te maken voor het hinterland richting de Kempen. “Op de Kempische kanalen zijn slechts schepen tot 400 ton toegelaten en die capaciteit is ontoereikend om grondstoffen vanuit Duitsland aan te voeren. Daarvoor zijn schepen tot 5.000 nodig, die bij ons wel kunnen aanleggen. Dat betekent dat collega’s van ons uit de Kempen, die niet voor een dergelijke aanvoer kunnen opteren, gebruik zouden kunnen maken van onze hub”, gaat David Van Pelt verder. Van Pelt beschikt over een kaailengte van 1 kilometer langs het Albertkanaal en de gronden achter die kaai zijn eigendom van het familiebedrijf. “Dat biedt enorme mogelijkheden, die wij graag zouden willen exploiteren”, aldus nog David Van Pelt.

Arocs in de hoofdrol

Met een hub die grondstoffen en bouwmaterialen aanvoert via het water, zal Van Pelt ook nood hebben aan voldoende voertuigen om deze materialen af te voeren. “Wij hadden trouwens begin dit jaar een achterstand in de vernieuwing van onze vloot. Door de herstructurering van het kapitaal van het bedrijf had er een stagnatie in de investeringen plaatsgevonden, zodat een inhaalbeweging zich opdrong”, verduidelijkt Wim Van Pelt. Mercedes-Benz is al een jarenlange partner voor Van Pelt en ook deze keer ging de voorkeur naar het merk met de ster. “Dat wij voor Mercedes-Benz kozen, was niet echt een verrassing. Het aantal nieuwe trucks was dat misschien wel”, glimlacht David Van Pelt, die er meteen aan toevoegt dat voor hem de sterke punten van de Arocs vooral op het vlak van TCO liggen: “Zeker wanneer je kiest voor een volledig onderhoudscontract ben je verzekerd van voertuigen die hun geld meer dan waard zijn. Bovendien vormen de Euro 6-motoren van onze nieuwe Arocs trucks in tijden van lage emissiezones ons toegangsticket tot de Antwerpse binnenstad, die voor ons toch een belangrijke afzetmarkt vormt.” Het nieuwighedenlijstje van Van Pelt oogt trouwens ook bijzonder heterogeen en volledig in overeenstemming met de uiteenlopende activiteiten van het bedrijf. Vijf van de nieuwkomers zijn Arocs 1840 LS trekkers, die ingezet worden in combinatie met kippers of platte opleggers. Daarnaast zijn er ook drie Arocs 2640 LS trekkers die rijden met een betonmixerchassis. En ook de bakwagens zijn zeer verscheiden met 1 Arocs 2636 met betonpompopbouw, 2 Arocs 3240 B met betonmixeropbouw, 2 Arocs 2640 K met containerhaaksysteem, 3 Arocs 3240 LK tridem met open laadbak en kraan en 2 Arocs 3240 LK 8x4 eveneens met open laadbak en kraan.

Meten is weten

Van Pelt beschikt vandaag over een vloot van 65 voertuigen, die zoveel mogelijk op de juiste wijze wordt aangestuurd. De 18 nieuwe Arocs vrachtwagens zijn allemaal voorzien van FleetBoard en GPS Buddy. “Nu de communicatie volledig via GPRS verloopt, iedere chauffeur op een tablet zijn route kan raadplegen en met de dispatcher kan praten, willen we in een volgende stap ook de leveringsadministratie digitaliseren”, aldus nog David Van Pelt. Omdat verbruik door het verschillende soort gebruik van de voertuigen voor Van Pelt een moeilijk in te schatten factor is, hopen zij via de medewerking van Mercedes-Benz en de informatie uit FleetBoard als het ware een nulpunt te bepalen van waaruit men echt op het verbruik kan gaan werken. “De Arocs betekent voor ons dus echt een evolutie naar moderne transportpraktijken”, concludeert Wim Van Pelt.

Beeldonderschriftsuggesties:

  1. David (links) en Wim Van Pelt: “De aanwezigheid van het Albertkanaal vormt een troef voor de verdere uitbouw van ons bedrijf.”
  1. De Mercedes-Benz Arocs wordt voor tal van opdrachten ingezet, zoals het leveren van beton op bouwwerven

     

  2. De Arocs overtuigt bij Van Pelt met zijn aantrekkelijke prijs, een waterdicht onderhoudscontract en een hoge restwaarde