Brussel,
27
maart
2019
|
00:08
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-AMG A 35 4MATIC Berline

AMG mikt weer hoger en breidt de familie compacte auto’s uit

Samenvatting

Na de Hot Hatch start de volgende etappe van de Driving Performance: De A 35 4MATIC Berline (brandstofverbruik gecombineerd 7,3-7,2 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd 177-174 g/km)[1] is het tweede model van Mercedes-AMG dat op het nieuwe platform voor compacte auto's wordt gebouwd. Deze auto zal erg in de smaak vallen bij klanten die het sportieve karakter van een Mercedes willen in combinatie met voldoende zit- en bagageruimte. Met de 2,0 viercilinder turbomotor met een vermogen van 225 kW (306 pk), de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling, het speciale AMG-onderstel en de variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC heeft deze bijzonder wendbare berline ook een uitstekend rijgedrag.

[1] De weergegeven waarden (voorlopige cijfers) zijn berekend volgens de voorgeschreven meetmethodes. Het gaat om de ‘CO2 NEDC’ waarden zoals genoemd in art. 2 nr. 1 van de uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik is berekend op basis van deze waarden.

Met de nieuwe A 35 4MATIC Berline wordt het huidige AMG-gamma uitgebreid met een aantrekkelijk, extra instapmodel. Deze auto richt zich op een jonge doelgroep die veel vermogen zoekt in combinatie met comfort en ruimte voor de passagiers en hun bagage. De acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,8 seconden en de topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) zullen de verwachtingen van deze klanten op het gebied van rijdynamiek in het compacte segment overtreffen.

“Na het bijzonder beloftevolle debuut van de hatchback wordt het AMG-gamma in het compacte segment uitgebreid met een van de meest dynamische modellen. Sportieve berlines maakt Mercedes-AMG van oudsher en nog steeds vormen ze de kern van het merk. Met de A 35 nemen we deze geschiedenis mee naar dit moderne tijdperk door een bijzonder aantrekkelijk model te bieden dat AMG toegankelijk maakt voor nieuwe klantgroepen”, aldus Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG.

Veel ruimte binnen compacte afmetingen

Deze vierdeurs heeft een wielbasis van 2.729 mm en de verhoudingen van een dynamische en compacte berline met bijzonder sportieve en korte voor- en achteroverbouwen. De grille met dubbele lamel, de AMG Line-voorskirt met luchtinlaten met flics aan de luchtinlaten, de frontsplitter en sierelementen in zilverchroom zorgen voor de voor AMG zo karakteristieke subtiele, geraffineerde stijl.

Aan de zijkant springen de aerodynamisch geoptimaliseerde 18 inch dubbelspaaks lichtmetalen velgen en de dorpelbeschermers van de AMG Line in het oog. Onder de gespierde schouder loopt op de zijkant een duidelijke plooi die het bijzondere design van de zijflanken fraai tot zijn recht laat komen. De buitenspiegels zijn net als bij sportwagens ter hoogte van de carrosserietaille geplaatst. De optioneel verkrijgbare 19 inch wielen benadrukken de AMG look.

De achterlichten in twee delen en de nieuwe diffuserinzet in de achterskirt verbreden de achterkant optisch. Verder vallen ook de spoilerrand op de kofferklep en de twee ronde uitlaatsierstukken aan weerszijden van de achterkant op.

Maximale vrijheid met een binnenruimte met comfortabele afmetingen

Onder elementen die bijdragen aan gebruiksplezier vallen onder meer ruimte op schouder- en ellebooghoogte, meer dan de gemiddelde hoofdruimte en een makkelijke toegang tot de achterstoelen. De A 35 4MATIC Berline loopt op kop in zijn segment voor wat betreft hoofdruimte achterin (944 mm). Bij het ontwerpen van de bagageruimte met een inhoud van 420 liter stond maximale functionaliteit voorop. Met een opening van 950 mm breed en diagonaal tussen het slot en de onderste rand van de achterruit 462 mm ruimte is het in- en uitladen van zelfs grote koffers geen probleem. Dit gaat nog handiger met het optionele KEYLESS-GO comfortpakket met HANDS-FREE ACCESS. Met de comfortfunctie HANDS-FREE ACCESS kan de kofferbak geopend worden met een eenvoudige beweging van de voet onder de achterbumper.

Hij gehoorzaamt braaf dankzij het MBUX multimediasysteem

In het interieur van de A 35 4MATIC Berline combineert het nieuwe MBUX multimediasysteem intuïtieve bediening met sportief design. Dit systeem zorgt voor een intensievere verbinding tussen auto, bestuurder en passagiers. De aantrekkelijke weergave draagt bij aan de begrijpelijkheid van de bedieningen en oogt leuk door high definition 3D-graphics. Optisch versmelten de beide displays onder een gemeenschappelijk afdekglas tot een widescreen cockpit en benadrukken daarmee als centraal element de horizontale structuur van het interieurdesign.

Vanzelfsprekend is ook de A 35 4MATIC voorzien van de innovatieve spraakbediening, die met het trefwoord ‘Hey Mercedes’ geactiveerd wordt. MBUX herkent en begrijpt dankzij kunstmatige intelligentie nagenoeg alle zinnen uit het infotainmentsegment en de voertuigbediening, ook wanneer ze indirect worden gesproken. Met de nieuwe interieurassistent MBUX (optie) kunnen bepaalde andere functies van het multimediasysteem contactloos worden bediend en gaat de leesverlichting aan en uit.

Eigen stijl weergave: het geheel digitale combi-instrument

Het combi-instrument biedt drie AMG-weergavestijlen. Bijzonder indrukwekkend is de Supersport-modus met een centrale ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken. Via het AMG-menu kan de bestuurder hier diverse weergaven oproepen, zoals warm-up, set-up, g-force en motorgegevens.

Ook het multimediadisplay met touchscreen benadrukt het dynamische karakter van het model. Het bevat specifieke AMG-weergaven zoals de visualisering van de rijprogramma's, AMG TRACK PACE en telemetriegegevens. Een andere innovatie is de specifieke AMG-middenconsole met touchpad en extra schakelaars voor de bediening van de functies ESP®, handmatige transmissiemodus en adaptief verstelbare demping (optie).

Bedieningscentrale voor de rijdynamiek: de nieuwe generatie AMG-stuurwielen.

Voor de perfecte verbinding tussen bestuurder en auto zorgt ook de nieuwe generatie AMG-stuurwielen. De aan de onderzijde afgevlakte stuurwielkrans met geperforeerd leder op het greepgedeelte en rode contrastsiernaden overtuigt zowel optisch als haptisch. De gegalvaniseerde stuurschakelpaddles maken door handmatig schakelen een nog sportiever rijgedrag mogelijk. Met de geïntegreerde touch control-buttons kunnen de weergaven van het combi-instrument en het multimediasysteem door horizontale en verticale wisbewegingen van de vingers intuïtief worden gekozen en naar de persoonlijke voorkeuren willekeurig worden gepositioneerd.

Als optie is het AMG Performance stuurwiel leverbaar met innovatieve extra elementen. Deze bestaan uit een ronde draaiknop met geïntegreerd display onder de rechter spaak van het stuurwiel alsmede twee verticaal geplaatste gekleurde displaytoetsen met schakelaars onder de linker spaak van het stuurwiel. Via de draaiknop kunnen de AMG-rijprogramma’s direct worden gekozen. Het gekozen rijprogramma wordt weergegeven via het LCD-kleurendisplay in de draaiknop.

Met de twee personaliseerbare knoppen en de extra schakelaars kunnen andere AMG-functies rechtstreeks vanaf het stuurwiel worden bediend. Een icoontje op het extra LCD-display verbeeldt de gewenste functie. Met de bijbehorende tiptoets schakelt de bestuurder de functie in of uit. Zo kunnen de beide AMG-voorkeurfuncties worden bepaald en de instellingen met één vingertip worden veranderd.

Rood en zwart: de kenmerkende AMG-combinatie

De stoelbekleding is leverbaar in lederlook ARTICO met microvezel DINAMICA in zwart met rode contrastsiernaden en rode veiligheidsgordels of lederlook ARTICO in zwart/nevagrijs. Een rode rand aan het sierdeel van microvezel DINAMICA en de luchtuitstroomopeningen met rode ringen zorgen voor extra accenten.

Een carrosserie versterkt met een drukplaat en balken

Gerichte oplossingen voor versteviging in het voorste gedeelte van de carrosserie zorgen voor een nauwkeurig instuurgedrag en een nagenoeg constante wielvlucht en spoorvastheid van de onderstelcomponenten, met name bij zeer sportief rijden, dus zware belasting. Een ‘drukplaat’ ‑ een aluminium plaat die onder de motor is geschroefd, verhoogt de torsiestijheid van de voortrein. Twee extra diagonaal geplaatste balken aan de voorzijde van de bodemplaat dragen eveneens bij aan het beperken van de torsie en het vergroten van de stijfheid.

Uitmuntend acceleratievermogen: de 2,0 liter viercilinder turbomotor

De 2 liter viercilinder turbomotor reageert snel op bewegingen van het gaspedaal, biedt veel trekkracht (maximumkoppel 400 Nm vanaf 3.000 t/min), flinke toerentallen en een typisch AMG-motorgeluid. Het cilinderblok vervaardigd uit onder druk gegoten aluminium is oersterk, maar ook licht en dat is een doorslaggevende factor voor dynamisch rijgedrag.

Voor de drukopbouw in de motor zorgt een twin-scroll turbocompressor. Deze combineert een optimale respons bij lage toerentallen met een grote toename van het vermogen bij hogere toerentallen. De behuizing van de twin-scroll-turbocompressor is opgedeeld in twee parallel lopende stromingskanalen. Samen met de eveneens gesplitste uitlaatkanalen in het uitlaatspruitstuk creëert dit de mogelijkheid, de uitlaatgassen afzonderlijk naar het schoepenwiel van de turbine te leiden. Dit zorgt voor een minimalisering van de wederzijdse negatieve beïnvloeding van de verschillende cilinders tijdens de werveling van de gassen. Hierdoor vermindert ook de tegendruk van de uitlaatgassen, verbetert de werveling van de gassen en stijgt het motorrendement. De uitlaat is standaard voorzien van een volautomatische uitlaatklep. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma klinkt het geluid uitgebalanceerd tot krachtig ronkend.

Meer efficiency door technologisch raffinement

Diverse oplossingen gericht op een verhoging van de efficiency getuigen van het hoge technische niveau van de nieuwe viercilinder motor. Daartoe behoren de variabele kleptiming CAMTRONIC, het intelligente thermomanagement voor motor en olie, de uiterst precieze inspuiting via piëzo-injectoren en de multi-vonk ontsteking. In de productiefase zorgt de gepatenteerde CONICSHAPE®-methode voor een beperking van de interne wrijving en daardoor ook voor een efficiënter energieverbruik.

Sneller schakelen met de transmissie met dubbele koppeling

Ook de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling draagt bij tot het soepele en dynamische karakter van de nieuwe A 35 4MATIC Berline. De overbrengingsverhoudingen zijn zo ingesteld dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen.

De standaard RACE-START-functie zorgt voor bliksemsnel accelereren vanuit staande start dat gepaard gaat met een briljant geluid. De versnellingsbak biedt een M-modus die tijdelijk kan worden geactiveerd in alle rijmodi via de schakelpaddles op het stuurwiel, en een M-modus voor manuele bediening zodat de bestuurder zelf kan schakelen via de schakelpaddles.

Variabel en soepel: de variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC

Dynamiek, souplesse en performance, dat zijn de drie begrippen die van toepassing zijn op de standaard vierwielaandrijving van de nieuwe A 35 4MATIC Berline. De variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC biedt optimaal trekvermogen en heel veel rijplezier. Om te beantwoorden aan de vereisten voor dynamisch rijgedrag is de koppelverdeling traploos variabel, van alleen voorwielaandrijving tot een 50/50 verdeling van het koppel over de voor- en de achteras.

De variabele verdeling van het koppel tussen de voor- en de achteras verloopt via een lamellenkoppeling die in de achterdifferentieel is geïntegreerd. Dit wordt elektromechanisch geregeld. De verdeling is afhankelijk van de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleraties, de stuurhoek, het verschil in draaisnelheid tussen de wielen, de gekozen versnelling en de stand van het gaspedaal.

De elektromechanische regeling biedt ten opzichte van een elektrohydraulisch systeem vooral voordelen voor de rijdynamiek, met name door de aanzienlijk snellere en toerentalonafhankelijke bediening van de lamellen over het hele bereik.

Een kwestie van instellen - altijd de ideale rijmodus

De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ bieden een brede waaier aan instellingen voor het rijgedrag, van comfortabel tot heel sportief. Daarbij worden verschillende parameters aangepast en dan met name de respons van motor en versnellingsbak.

Rijmodus ‘Slippery’ past de instellingen optimaal aan op de beperkingen van gladde of beijzelde wegen door beperking van de ontwikkeling van vermogen en het afvlakken van de koppelcurve. Vlot schakelen, sneller opschakelen en de functie Stop/Start ECO dragen bij aan deze rijmodus die gericht is op koersvastheid. Rijprogramma ‘Comfort’ richt zich op rijcomfort in combinatie met zuiniger rijden, met name door zeer snel opschakelen. In deze modus zijn het onderstel en de stuurinrichting afgestemd op comfort en is het ECO start-stopsysteem ingeschakeld.

De rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ geven voorrang aan souplesse en rijplezier door een sportieve afstelling van de motor en de transmissie. Het geluid van de turbomotor is in deze modi indrukwekkender. De Stop/Start ECO is in dit geval uitgeschakeld. In de ‘Sport+’ modus zorgen de dubbele koppeling en de gedeeltelijke uitschakeling van de cilinders (kortstondig en precieze onderbreking van de ontsteking en de inspuiting) bij volgas voor kortere schakeltijden en een prachtig geluid.

Met programma ‘Individual’ kan de bestuurder naar eigen voorkeur een aantal parameters selecteren en deze instellingen opslaan. Bovendien bieden de transmissie-afstellingen ‘Reduced’ en ‘Moderate’ een cruise-modus.

Soepel en stabiel: DYNAMICS AMG

De nieuwe A 35 4MATIC beschikt met AMG DYNAMICS over een nieuwe functie in het kader van de rijprogramma's van AMG DYNAMIC SELECT. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling vult de stabiliserende functies van het ESP® afhankelijk van de wens van de bestuurder aan met ingrepen gericht op een verhoging van de wendbaarheid van de auto. Het doet indien nodig een remingreep op het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht en past een koppel toe op de verticale as waardoor het niet kan gaan slippen. Hierdoor stuurt de A 35 4MATIC natuurlijk en zeer precies in de bocht.

De verschillende behendigheidsfuncties van AMG DYNAMICS worden aangeduid met de begrippen ‘Basic’ en ‘Advanced’. Het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool met bijbehorende extensie wordt weergegeven op het multimediadisplay bij het selecteren van de rijprogramma's. Als het rijprogramma ‘Individueel’ wordt gekozen kan de bestuurder zelf kiezen welke bekrachtigingsmodus actief moet zijn.

Licht en koersvast: het AMG onderstel

De AMG voortrein is van het type McPherson. Aan de vooras is een constructie met McPherson-veerpoten toegepast. De wielgeleiding verloopt aan beide zijden door middel van een dwarsgeplaatste draagarm onder de wielas, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert de invloeden van de aandrijving op de besturing – en zorgt voor veel comfort en een uitstekende wendbaarheid. De nieuwe dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium verminderen de ongeveerde massa en maken zo een gevoeliger respons van de vering mogelijk. Het AMG-specifieke draaipunt van de vooras is uitgevoerd met een radiaal geschroefd remzadel, een technologie die afkomstig is uit de autosport.

De achteras met vier draagarmen is via een subframe met de carrosserie verbonden. Per achterwiel zijn de drie dwarsgeplaatste en een in lengterichting geplaatste draagarm, de wieldrager en de lagers uit de beproefde A 45 4MATIC toegepast. Al deze onderdelen zorgen voor een wegligging en een wendbaarheid van het hoogste niveau.

De situatie bepaalt de souplesse: het RIDE CONTROL AMG onderstel met adaptieve demping

Het AMG RIDE CONTROL onderstel is uitgerust met een adaptief dempsysteem. De bestuurder heeft hierbij de keuze uit drie afstellingen van het onderstel, gericht op comfort of op sportief rijden. Het systeem werkt volautomatisch en past afhankelijk van de real time situatie het dempingsniveau van ieder wiel aan de staat van het wegdek en de rijomstandigheden aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld. Dit zorgt voor het hoge niveau rijcomfort en souplesse.

 Meedogenloos: het high-performance remsysteem

Het high-performance remsysteem zorgt met zijn stevige remkracht ook voor kortere remwegen bij de A 35 4MATIC Berline. Aan de vooras zien we de vaste monoblok-remzadels met vier zuigers en 350 mm schijven. De achteras is voorzien van vuistzadels met één zuiger en schijven met een diameter van 330 mm. De intern gekoelde, geperforeerde remschijven voeren de warmte beter af en voorkomen remfading bij extreme belasting. Op de zilver gelakte remklauwen prijkt een zwart AMG-monogram.

Nauwkeurig en gericht: de sportparameterbesturing

De snelheidsafhankelijke, elektromechanische sportparameterbesturing stimuleert met zijn directe instuurkarakteristiek sportief rijgedrag. Een speciaal tandheugel met variabele overbrengingsverhouding onderscheidt zich door twee kenvelden: afhankelijk van het gekozen rijprogramma biedt het een sportief of strak rijgevoel of meer comfort. De starre bevestiging op het subframe zorgt voor een optimale verbinding van de stuurinrichting en de carrosserie, die zorgt voor meer stuurnauwkeurigheid.

Datalogging voor gebruik op circuit: TRACK PACE AMG

Het dataloggingsysteem AMG TRACK PACE AMG is leverbaar optie voor de nieuwe A 35 4MATIC. Deze virtuele race-ingenieur maakt deel uit van het MBUX multimediasysteem. Bij rijden op een circuit legt het permanent meer dan 80 parameters van de auto vast (onder meer snelheid en acceleratie). Bovendien worden ronde- en sectortijden weergegeven en de respectievelijke afwijking van de referentietijd. Doordat bepaalde elementen van de weergave in rood of groen oplichten, kan de bestuurder onmiddellijk zien of hij/zij op dat moment boven of onder de beste tijd rijdt.

Na de rit kan de bestuurder zijn prestaties analyseren op basis van de beschikbare data om zich indien nodig verder te verbeteren. Ook acceleratie en vertraging (bijvoorbeeld, 0-100 km/h, ¼ mijl, 100-0 km/h) kunnen worden gemeten en opgeslagen. TRACK PACE AMG maakt gebruik van een nieuw algoritme dat zo nauwkeurig mogelijk de positie van de auto bepaald. Het systeem kan zelfs zien dat een auto van het circuit afgaat of een binnenweg neemt. Hiervoor gebruikt het de GPS-gegevens in combinatie met de informatie van de aanwezige sensoren (acceleratie, gyroscoop, stuurhoek, wieldraaisnelheid).

De gegevens worden weergegeven op het multimediadisplay, het combi-instrument en het head-up display (optie). Een aantal bekende circuits zoals de Nürburgring of Spa Francorchamps zitten al in het geheugen. Daarnaast kan de bestuurder ook zijn eigen circuits opslaan. De 2D-wegenkaarten kunnen ook in 3D worden weergegeven en online worden geüpdatet.

Bovendien kan met de Augmented Reality-functie van MBUX de ideale rijlijn worden weergegeven op het multimediadisplay of op het als optie leverbare head-up display, zodat de bestuurder met een virtuele instructeur zijn rondetijden kan verbeteren.

Aantrekkelijke pakketten optioneel leverbaar

Het optioneel leverbare AMG Aerodynamica-pakket werd ontwikkeld in de windtunnel en verbetert de kwaliteiten van de auto bij hoge snelheden zodat nog meer rijplezier wordt geboden. Een voorskirt met grotere splitter en extra, hoogglans zwarte flics en ook de grotere AMG-spoiler op de achterklep voor meer neerwaartse druk. De aerodynamische luchtinlaatlijsten in het achterskirt en de diffuserinzet zijn uitgevoerd in hoogglans zwart.

Ook het Night-pakket is optioneel leverbaar. Het expressieve karakter van dit model wordt geaccentueerd via zwarte designelementen. En dan zijn er ook nog extra getinte, warmtewerende ruiten vanaf de B-stijl.

Belangrijkste kenmerken op een rijtje

 

Mercedes-AMG A 35 4MATIC Berline

Motor

4 cilinders in lijn van 2,0 liter met turbocompressor

Cilinderinhoud

1.991 cm3

Maximaal vermogen

225 kW (306 pk) bij 5.800 t/min

Maximaal koppel

400 Nm van 3.000 tot 4.000 t/min

Transmissie

Variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC

Versnellingsbak

AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling

Verbruik gecombineerd

7,3-7,2 l/100 km*

CO2-emissie gecombineerd

167-164 g/km

Categorie brandstofverbruik

D

Acceleratie van 0 naar 100 km/h

4,8 s

Topsnelheid

250 km/h**

*De weergegeven waarden (voorlopige cijfers) zijn berekend volgens de voorgeschreven meetmethodes. Het gaat om de ‘CO2 NEDC’ waarden zoals genoemd in art. 2 nr. 1 van de uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik is berekend op basis van deze waarden.

** elektronische begrenzing