15
september
2009
|
02:00
Europe/Brussels

Alle verwachtingen zijn ingelost: Daimler Trucks North America heeft BlueTec SCR technologie aan in totaal 40 miljoen testkilometers onderworpen.

Daimler Trucks North America waarborgt de doeltreffendheid en betrouwbaarheid van BlueTec voor EPA10.

Detroit, USA – Detroit Diesel, de motorenfabrikant die eigenaar is van Daimler Trucks North America (DTNA), onderwierp de BlueTec SCR technologie aan in totaal 40 miljoen testkilometers. Wanneer SCR (selective catalytic reduction) technologie wordt geïntroduceerd, zullen de testvoertuigen over in totaal 45 miljoen kilometer getest zijn. Dat maakt het SCR-systeem tot één van meest grondig geteste uitlaattechnologieën in de Verenigde Staten.

Na uitgebreid getest te zijn over een totale afstand van 40 miljoen kilometers, is de SCR-technologie, die in Europa al in 2005 debuteerde, nu klaar voor gebruik op de NAFTA-markten. De Detroit Diesel motoren met SCR-technologie zullen gelanceerd worden op 1 januari 2010, wanneer de Amerikaanse emissienorm EPA10 van kracht wordt.

BlueTec staat voor Daimlers streven om aan de moderne milieueisen te voldoen, maar terzelfder tijd ook voorbeeldige prestatie en een lager verbruik te verkrijgen. Sinds de lancering van deze technologie in de lente van 2005 leverde Daimler Trucks meer dan 237000 vrachtauto's en autobussen met BlueTec technologie aan klanten overal ter wereld.

De Noord-Amerikaanse versie van Bluetec zal gebruikt worden op de DD13, DD15 en DD16 motoren die Detroit Diesel recent introduceerde. "Het verheugt ons dat wij vanaf 2010 SCR, de beste technologie van onze klanten, zullen kunnen aanbieden. BlueTec zal de geschiedenis ingaan als één van de meest grondig geteste uitlaatsystemen die onze onderneming ooit heeft gekend", aldus David Siler, marketingverantwoordelijke voor Detroit Diesel motoren. "Wij startten de tests tien jaar geleden in Europa. We hadden dan ook voldoende tijd om het ontwerp en de prestaties van het systeem te optimaliseren. Tijdens de tests en evaluaties konden we ook veel ervaring opdoen", vervolgt Siler.

Volgens Siler tonen de recentste studies aan dat de voordelen van SCR algemeen erkend worden in de vrachtwagensector in Noord-Amerika. Zodra de klanten zich over de technologie buiten en de feiten leren, wordt SCR hun eerste keuze om competitief te blijven in het licht van EPA 2010. "Het was duidelijk dat de klanten mettertijd een lager brandstofverbruik en een geringere uitstoot zouden eisen", verklaarde Siler. “SCR is de enige beproefde technologie die beide voordelen verenigt.”

Rakesh Aneja, verantwoordelijk voor het EPA 2010 programma bij Detroit Diesel, is ook gewonnen voor BlueTec: "wij willen onze doelstellingen met betrekking tot het optimaliseren van prestaties, uitstoot, brandstofverbruik, levensduur en betrouwbaarheid volledig bereiken. Volgens onze recentste berekeningen kan tot vijf procent brandstof bespaard worden ten opzichte van de huidige motoren", zegt Aneja. Samen met hun collega's bij DTNA hebben ingenieurs die motoren van Detroit Diesel ontwikkelen, het BlueTec systeem getest in verschillende omstandigheden wat de omgevingsfactoren, het gebruik en de wegen betreft. "De resultaten van onze valideringstests voldoen volledig aan onze verwachtingen. Ze bieden onze klanten een daling van het verbruik en geringere emissies, onder meer van kooldioxide", aldus Aneja.

Bijna 100 procent van alle na 1 januari 010 te bouwen zware dieselmotoren voor de VS en Canada, zullen uitgerust zijn met SCR-technologie. De BlueTec technologie die voor Detroit Diesel motoren wordt gebruikt, heeft een modulair ontwerp en is geschikt voor gebruik op de weg en voor diverse sectorspecifieke toepassingen.

Detroit Diesel, een onderneming van Daimler Trucks North America, is een toonaangevende fabrikant van dieselmotoren voor bedrijfsvoertuigen. De hoofdzetel van de onderneming bevindt zich in Redford, Michigan.

Meer informatie van Daimler is op het internet beschikbaar op de site:

www.media.daimler.com

 

Over Daimler

Daimler AG, Stuttgart, met zijn ondernemingen Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Daimler Financial Services, Mercedes-Benz Vans en Daimler Buses, is één van de grootste constructeurs ter wereld van premium personenauto's en wereldwijd marktleider in zware en middelzware vrachtauto's en autobussen. De divisie Daimler Financial Services heeft een ruim aanbod van financiële diensten, waaronder financiering van voertuigen, leasing, verzekeringen en fleetmanagement. Daimler verkoopt zijn producten in bijna alle landen ter wereld en heeft productie-eenheden in vijf werelddelen. De oprichters van de onderneming, Gottlieb Daimler en Carl Benz, bleven geschiedenis schrijven nadat ze in 1886 de auto hadden uitgevonden . Als pionier in de auto-industrie aanvaarden wat graag de verplichting om zich verantwoordelijk te gedragen ten opzichte van de maatschappij en het milieu, en om de toekomst van veilige en duurzame mobiliteit vorm te geven met baanbrekende technologieën en kwaliteitsproducten. Het huidige gamma van het merk omvat Mercedes-Benz, het meest standingvolle merk van personenauto's, smart, AMG, Maybach, Freightliner, Western Star, Mitsubishi Fuso, Setra, Orion en Thomas Built Buses. De onderneming is genoteerd op de beurzen van Frankfurt, New York en Stuttgart (beursafkorting DAI). In 2008 verkocht de Groep 2,1 miljoen voertuigen en had ze meer dan 270 000 personen in dienst; de omzet bedroeg €95,9 miljard en de EBIT €2,7 miljard. Daimler is een automobielgroep die streeft naar perfectie, duurzame groei en een ongeëvenaarde rentabiliteit.