Brussel,
10
september
2020
|
12:08
Europe/Brussels

Daimler Logistics: automatisch communicatieproces voor inkomende fabrieksleveringen

Daimler IT en Inbound Logistics in de fabriek van Wörth leiden een innovatieproject in samenwerking met Inform en Fleetboard Logistics

Samenvatting
  • Daimler AG blijft zijn communicatie met inkomende vrachtwagens in zijn vrachtwagenfabriek te Wörth verder automatiseren
  • Systeemondersteunde controle van inkomend verkeer met SyncroSupply van Inform GmbH uit Aken
  • Eenvoudig aanmelden met de HABBL-app van Fleetboard Logistics
  • Gedigitaliseerd communicatieproces op basis van VDA-aanbevelingen 4945 en 4996

Stuttgart / Aken / Volkach – In de vrachtwagenfabriek van Mercedes-Benz te Wörth versturen vrachtwagens voortaan vroege statusupdates om hun aankomst aan te kondigen, en dat zonder dat de bestuurders ook maar iets hoeven te doen. Om deze functie te ondersteunen werd er een nieuw systeem ontwikkeld door de afdeling Inbound Logistics van de Wörth-fabriek en de IT-afdeling van Daimler, die verantwoordelijk zijn voor het beheer van inkomende vrachtwagens en de onderliggende IT-systemen: onder leiding van Daimlers IT-afdeling hebben projectpartners Inform en Fleetboard Logistics een proces geïmplementeerd dat beantwoordt aan VDA-richtlijnen 4945 en 4996. Het kernelement van het systeem is SyncroSupply, een vrachtwagencontrolesoftware van Inform, die het verkeer naar de fabriek regelt met behulp van een tijdslotbeheersysteem. In dat systeem worden de voertuigen van expediteurs bij het begin van hun rit geregistreerd met behulp van de HABBL-app van Fleetboard Logistics. Bovendien versturen de voertuigen tijdens hun route om de 15 minuten en op vaste afstanden updates van de geschatte aankomsttijd (ETA). Ruim voor ze op hun bestemming aankomen, geeft de vrachtwagencontrolesoftware de bestuurders groen licht om de fabriek rechtstreeks binnen te rijden. Als alle laad- en loskades bezet zijn, wordt aan de bestuurders gevraagd om buiten de fabriek te wachten en hun geplande pauze te vervroegen. “Deze progressie-updates van start tot finish bieden een bijkomende zekerheid voor de planning,” aldus Matthias Wurst, Director of Business Development Industrial Logistics bij Inform.

HABBL biedt bestuurders routeaanwijzingen binnen het bedrijfsterrein

Aan de poort van de fabriek kunnen bestuurders een streepjescode in de app gebruiken om zich te identificeren en rechtstreeks binnen te rijden. Inform had reeds een uiterst gespecialiseerde app ontwikkeld voor dit registratieproces. Dankzij dit gemeenschappelijke project wordt de controle van het inkomend verkeer nu ook ondersteund binnen HABBL, een gebruiksklaar product voor het beheer van mobiele orders, dat kan worden gedownload op een smartphone en kan worden gebruikt door transporteurs die voor partnerexpediteurs werken. Planners en bestuurders kunnen voortaan het hele transportproces digitaal bekijken, van de start van de rit tot de levering in de fabriek. Dat maakt het eenvoudiger om het schema onderweg bij te sturen in geval van onvoorziene problemen en om maximaal gebruik te maken van de rijtijden. Bovendien ondersteunt de HABBL-app verscheidene talen, wat de communicatie met bestuurders uit andere landen sterk vereenvoudigt. De app is volledig geïntegreerd in de multimediacockpit van de nieuwe Mercedes-Benz Actros. Ze informeert bestuurders over hun lospunten en leidt ze er met routeaanwijzingen naartoe. Om de HABBL-app snel in de lucht te hebben, heeft Fleetboard Logistics de partnerexpediteurs van Daimler Truck AG de basis-workflow van HABBL bezorgd als sjabloon. De HABBL-app en het vrachtwagencontrolesysteem SynchroSupply kunnen reeds volledig communiceren met elkaar, waardoor er geen bijzondere implementatie vereist is.

Betere planningsopties

Door het intekenproces te vereenvoudigen heeft Daimler de digitalisering van zijn logistieke processen voor inkomende transporten naar een nieuw niveau getild. Het nieuwe proces zal eerst worden uitgerold naar andere productievestigingen in Duitsland. Het leent zich echter ook voor alle inkomende scenario’s met tijdslotbeheer en een centrale aanmelding van vrachtwagens, precies de punten in de logistieke keten waar vrachtwagens en bestuurders vaak moeten wachten. “Het automatische communicatieproces illustreert hoe wij als vrachtwagenfabrikant onze logistieke klanten kunnen helpen om hun vrachtwagen eenvoudiger en doeltreffender te gebruiken,” aldus Stefan Buchner, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG.

Meer informatie: https://www.habbl.com/en/vda-4996