Brussel,
01
maart
2021
|
12:19
Europe/Brussels

Daimler Truck AG en Cummins Inc. kondigen wereldwijd plan voor motoren van middelzware bedrijfsvoertuigen aan

Samenvatting
  • Principeakkoord voor de oprichting van een wereldwijd strategisch partnerschap voor middelzware motorsystemen.
  • Aanvullende samenwerkingsmogelijkheden nader te evalueren.
  • Cummins Inc. zal motorfabriek oprichten op de terreinen van Mercedes-Benz Mannheim voor de lokale productie van Euro VII-compatibele middelzware motoren voor Daimler Trucks and Buses.
  • In de toekomst zullen de wereldwijde middelzware motorsystemen voor Daimler Trucks and Buses wereldwijd worden geleverd door Cummins Inc.
  • Daimler Truck AG zal zich toeleggen op de ontwikkeling van emissievrije aandrijftechnologieën en de verdere ontwikkeling van het eigen platform voor zware motoren (HDEP).

Stuttgart (Duitsland) / Columbus (Indiana, VS) – Daimler Truck AG en Cummins Inc. (NYSE: CMI), wereldmarktleider inzake energie en onafhankelijke motorfabrikant, hebben een principeakkoord aangekondigd voor de oprichting van een wereldwijd strategisch partnerschap voor de bouw van middelzware motorsystemen. De ondernemingen voegden eraan toe dat ook andere samenwerkingsmogelijkheden worden geëvalueerd.

In het kader van dit strategische partnerschap zal Cummins investeren in de verdere ontwikkeling van middelzware motorsystemen voor Daimler Trucks and Buses en in de wereldwijde productie en levering van middelzware motoren voor Daimler Trucks and Buses, vanaf de tweede helft van dit decennium.

Martin Daum, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG, verklaarde: “Het principeakkoord tussen Daimler Truck AG en Cummins bereidt de motorproductie in de vestiging van Mannheim voor op de toekomst en versterkt tegelijk onze concurrentiekracht. Met de overschakeling naar Euro VII zouden we aanzienlijke middelen moeten investeren in de verdere ontwikkeling van onze middelzware motoren. Die middelen maken we nu vrij voor technologieën die cruciaal zijn voor ons langetermijnsucces in de transformatie van onze sector.”

“We zijn verheugd met dit belangrijke strategische partnerschap voor de wereldwijde levering van middelzware motorsystemen aan Daimler Trucks and Buses,” zei Tom Linebarger, Voorzitter en CEO van Cummins Inc. “Dit partnerschap met Daimler stelt beide ondernemingen in staat om hun concurrentiekracht te vergroten, wereldwijde innovatie te stimuleren, het aanbod voor klanten uit te breiden en de emissies terug te dringen. We verheugen ons op de samenwerking met Daimler en verkennen nog andere mogelijke samenwerkingen om onze respectievelijke bedrijven te laten groeien. Als ‘s werelds grootste onafhankelijke leverancier van energieoplossingen zet Cummins zich in om elke klant, waar dan ook, de juiste oplossing te bieden. Dat is mogelijk dankzij een breed scala aan energieoplossingen, van geavanceerde diesels en nagenoeg emissievrije aardgassystemen, over zuiver elektrische motoren tot waterstof en andere technologieën.”

Productie van middelzware Cummins-motoren in de Daimler-fabriek van Mannheim

Cummins Inc. zal een motorfabriek oprichten op de terreinen van Mercedes-Benz Mannheim. Zo worden de bestaande middelen efficiënt benut voor de bouw van middelzware motoren voor Mercedes-Benz. Die motoren zullen voldoen aan de Euro VII-emissienorm en zullen het verdere gezamenlijke succes in het segment van de middelzware voertuigen verzekeren. Met dit strategische partnerschap zullen Daimler Truck AG en Cummins de werkgelegenheid in de fabriek van Mannheim op peil houden. Cummins zal haar bestaande voetafdruk en sterke productie- en leveringsnetwerken in alle andere regio's gebruiken om de motoren ook aan andere merken van Daimler Trucks te leveren, met inbegrip van de merken van Daimler Trucks North America.

“Met de ondertekening van dit principeakkoord bieden wij een duidelijk toekomstperspectief voor de vestiging in Mannheim, die momenteel middelzware motoren produceert en dat ook in de toekomst zal blijven doen. Dit is goed voor Mannheim,” zegt Martin Daum. “Toch brengt het ook enkele veranderingen met zich mee voor de vestiging. Samen met de ondernemingsraad zullen we die veranderingen in de komende jaren vormgeven en gezamenlijke oplossingen ontwikkelen, waarbij we altijd de belangen van onze klanten, medewerkers en onderneming centraal zullen stellen.”

Daimler Truck legt zich toe op alternatieve aandrijftechnologieën en motoren voor zware bedrijfsvoertuigen

Daimler verwacht dat het partnerschap met Cummins de constructeur in staat zal stellen zijn ontwikkelingsinspanningen op het gebied van alternatieve en opkomende technologieën (inclusief niet-dieselmotoren) op te voeren en te versnellen. In de toekomst zal Daimler Truck AG zich concentreren op de verdere ontwikkeling van emissievrije aandrijftechnologieën en motoren voor zware vrachtwagens. De productie van de huidige generatie middelzware motoren (MDEG) door Daimler Truck AG zal eindigen wanneer de Cummins-motoren in Mannheim in productie worden genomen. Bij wijze van volgende stap zullen de partners een bredere wereldwijde strategische samenwerking evalueren door potentiële synergieën te identificeren op gebieden zoals onderdelen voor aandrijfsystemen en motoren.

Daimlers motorplatform voor zware voertuigen (HDEP) van Daimler Trucks and Buses blijft deel uitmaken van de portefeuille van Daimler Truck AG. Het gamma HDEP-motoren zal verder worden gebouwd door het wereldwijde productienetwerk in Mannheim en Detroit (Michigan) en zal wereldwijd worden gebruikt in zware vrachtwagens, touringcars en producten van derden.

Over de Mercedes-fabriek in Mannheim

Mercedes-Benz en Mannheim zijn met elkaar verbonden door een bijzondere geschiedenis. Op 29 januari 1886 vond ingenieur Carl Benz hier 's werelds eerste auto uit met patentnummer 37435: de Benz Patent Motor Car. De huidige fabriek van Mercedes-Benz Mannheim werd in 1908 opgericht in Luzenberg, Mannheim-Waldhof. De vestiging telt meer dan 5.000 werknemers die motoren en aanverwante onderdelen bouwen voor alle categorieën van bedrijfsvoertuigen over de hele wereld. De gieterij van de fabriek is een wereldwijd toonaangevende producent van gietijzeren voertuigonderdelen. Bovendien worden er in het ‘European Center for Reconditioned Engine Production’ motoren voor bedrijfsvoertuigen en personenwagens gereviseerd. In het Competentiecentrum voor Emissievrije Mobiliteit (KEM) ondersteunt de onderneming ook al meer dan 25 jaar de aandrijfsystemen van de toekomst voor alle voertuigcategorieën, van prototypes tot seriemodellen. Het opleiden en aantrekken van nieuw talent zijn even belangrijk in Mannheim, waar al meer dan 11.000 jonge mensen hun opleiding hebben voltooid in de meer dan 100 jaar dat Mannheim actief is.

Daimler Trucks & Buses

Daimler Trucks & Buses is een van ‘s werelds grootste constructeurs van bedrijfsvoertuigen, met meer dan 35 grote vestigingen wereldwijd en ongeveer 100.000 medewerkers. Het bedrijf verenigt zeven voertuigmerken onder een dak: Mercedes-Benz (lichte, middelzware en zware vrachtwagens, evenals stadsbussen, lijnbussen en reisbussen) en Setra (lijn- en langeafstandsbussen en luxueuze touringcars) zijn de traditionele Europese merken. Onze Amerikaanse merken zijn Freightliner Trucks (vrachtwagens in gewichtsklassen 5 tot 8 voor een brede waaier van toepassingen), Western Star (zware vrachtwagens voor gespecialiseerd en langeafstandstransport) en Thomas Built Buses (lichte tot middelzware bussen). Onze Aziatische merken zijn BharatBenz, gevestigd in Chennai, India (vrachtwagens van 10 tot 55 ton, middelzware en zware bussen) en FUSO, met hoofdkwartier in Japan (vrachtwagens en bussen voor Azië, het Midden-Oosten, Afrika, Europa en Latijns-Amerika). Hierdoor kan Daimler Trucks & Buses zijn klanten over de hele wereld een breed spectrum van bedrijfsvoertuigen aanbieden, variërend van minibussen tot zware vrachtwagens voor speciale transporttoepassingen. Kortom: producten en oplossingen voor iedereen die de wereld draaiende houdt. Meer dan 120 jaar geleden legden Gottlieb Daimler en Carl Benz de basis voor de moderne transportindustrie. De voorbije decennia bepaalden de vrachtwagen- en busafdelingen van Daimler consequent de normen voor de volledige transportsector op het vlak van veiligheid, brandstofefficiëntie en bestuurders- en passagierscomfort. Nu is het tijd voor de volgende stap in de ontwikkeling: uitstootvrij, geautomatiseerd en geconnecteerd rijden. Daimler Trucks & Buses spant zich in om die belangrijke technologieën in de serieproductie in te voeren, bij alle merken en in alle afdelingen en regio’s. Op die manier wil het bedrijf zijn visie van een CO2-neutraal transport en een ongevalvrij verkeer een aanzienlijke stap dichterbij brengen en bijdragen tot een duurzamer internationaal goederen- en personenvervoer. In 2020 werden in het totaal 378.500 vrachtwagens en bussen geleverd. De omzet bedroeg 34,7 miljard euro, de ebit 525 miljoen euro.