04
januari
2010
|
01:00
Europe/Brussels

Daimler Trucks en Daimler Buses zien opportuniteit voor stabilisering in 2010

· Daimler Trucks en Daimler Buses goed voorbereid op de toekomst

· Daimler Trucks: Focus in 2010 op strikt kosten- en capaciteitsmanagement en bijkomende stappen voor de verovering van nieuwe markten

· Daimler Buses voorziet wereldwijd een versterking van zijn leiderspositie in de bussector in 2010

Stuttgart — De transportvolumes en inkomsten in de internationale transportindustrie zakten tot een dieptepunt in 2009, wat logischerwijs tot een laag aankoopvolume van nieuwe bedrijfsvoertuigen geleid heeft. Sommige producenten van bedrijfsvoertuigen werden zelfs geconfronteerd met een inkomstenterugval van meer dan 50 procent het afgelopen jaar. Na de jaren van recordverkopen bij de vrachtwagens werd Europa in het begin van 2009 getroffen door een drastische daling. De Noord-Amerikaanse bedrijfswagenmarkt kromp ook in 2009 aanzienlijk, terwijl de structurele neerwaartse tendens in het bedrijfsvoertuigensegment zich op de Japanse markt verderzette en zelfs verergerde door de wereldwijde economische crisis. De impact van deze crisis was bijzonder voelbaar in nieuwe markten zoals Rusland, waar de verkoop van nieuwe vrachtwagens haast volledig tot stilstand kwam. De uitzonderingen wat de nieuwe markten betreft, waren China, waar er in 2009 opnieuw een substantiële groei in het vrachtwagensegment werd genoteerd (meer dan 15 procent), en Brazilië, waar gerichte en omvangrijke incentives de thuismarkt in staat stelden om beter weerwerk te bieden tegen de gevolgen van de wereldwijde crisis.

Bedrijfsvoertuigenfabrikanten zijn gewapend tegen de sterke cyclische schommelingen in de sector. Een meer dan gemiddelde cyclische terugval in 2009 zette hen aan om hun kostenbesparende maatregelen over heel de wereld fors aan te scherpen en nieuwe efficiëntieverhogende programma’s te lanceren. Ze zijn ook gestart met de implementatie van maatregelen om hun marktpositie te verbeteren wanneer het herstel aanvat. Een voorbeeld hiervan is de rechtstreekse samenwerking of de creatie van partnerships met bedrijven in groeimarkten zoals Brazilië, Rusland, Indië en China.

“Onze sector werd altijd al gekenmerkt door sterke cyclische schommelingen, en dat is de reden waarom we in het algemeen goed voorbereid zijn op een dalende markt,” zegt Andreas Renschler, lid van de Daimler AG Board of Management en verantwoordelijk voor Daimler Trucks en Daimler Buses. “Het mag niettemin duidelijk zijn dat onze sector bijzonder harde klappen krijgt wanneer de wereldeconomie sterker inkrimpt dan ooit tevoren. Dat komt omdat bedrijfsvoertuigen investeringsgoederen zijn. Anderzijds is het ook zo dat vrachtwagens en bussen een groeisegment zijn en blijven. Zodra de economie terug aantrekt, zullen de resultaten van de bedrijfsvoertuigenfabrikanten niet uitblijven. Er kan immers geen economische groei zijn zonder transport.”


Ontwikkelingen bij Daimler Trucks en Daimler Buses

In een jaar dat gekenmerkt werd door een dramatische marktevolutie, hebben de merken die tot Daimler Trucks behoren — Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star en Fuso — het in de meeste regio’s beter gedaan dan de vrachtwagenmarkt in het algemeen.

Ten gevolge van de globale financiële en economische crisis is de totale verkoop van Daimler Trucks niettemin in de periode januari-november 2009 teruggevallen met 46 procent tot 234.686 eenheden (jan.-nov. 2008: 431.921). Hoewel deze verkoopdaling enkele belangrijke markten trof in Europa, de V.S., Latijns-Amerika en Japan, is Daimler Trucks erin geslaagd om zijn marktaandeel in de meeste regio’s te handhaven of zelfs te vergroten. Zo verstevigde Mercedes-Benz Trucks (HDT/MDT) tussen januari en oktober 2009 zijn leiderspositie op de Europese markt dankzij een groei van haast twee procentpunten, zodat het marktaandeel intussen 22,5 procent bedraagt. Op de Noord-Amerikaanse markt, die algemeen sterk blijft krimpen, realiseerde Daimler Trucks North America een verkoopstijging tussen het tweede en het derde kwartaal 2009 van 15 procent (alle vrachtwagenproducten samengenomen). Gedurende dezelfde periode liet Fuso wereldwijd een verbluffende groei van 72 procent noteren qua verkoop van trucks en bussen.

In vergelijking met dezelfde maand in 2008 stabiliseerde de verkoop enigszins in november 2009. De daling van 36 procent was minder scherp dan de afname die vastgesteld werd in oktober. De verkoopcijfers in november waren eigenlijk beter dan degene die in de maanden oktober en september genoteerd werden: met een totale verkoop van ongeveer 26.000 eenheden was november zelfs de sterkste maand van het jaar. Renschler licht toe: “Hoewel we voorzichtig blijven in onze voorspellingen met betrekking tot de economie, zijn de huidige ontwikkelingen een indicatie dat de wereldwijde bedrijfsvoertuigenmarkt de bodem bereikt heeft. De bestellingen die we in talrijke regio’s noteren, maken dat we redelijkerwijs kunnen aannemen dat de markt in 2010 langzaam aan terug zal aantrekken.”

In november dit jaar viel de verkoop van bussen en onderstellen bij Daimler Buses terug met vier procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De verkoop over de periode januari-november 2009 bleef met 28.835 eenheden 22 procent achter op dezelfde periode vorig jaar: in het recordjaar 2008 werden er 36.804 verkopen geregistreerd. Op de belangrijke Duitse thuismarkt, in Italië en in Frankrijk wist Daimler Buses weerwerk te bieden tegen de neerwaartse trend en veroverde het marktaandeel van januari tot oktober 2009. De stabiele Europese stadsbussenmarkt in het bijzonder heeft ertoe bijgedragen dat de busverkoop veel minder beïnvloed werd door de crisis dan de algemene verkoop van bedrijfsvoertuigen.

Daimler Buses leverde ook op de overzeese markten een overtuigende prestatie in november 2009. In Mexico behield de business unit zijn leiderschap met een marktaandeel van ongeveer 53 procent, terwijl het marktaandeel in Brazilië zelfs lichtjes toenam tot 50 procent, wat overeenstemt met een groei van een procentpunt. Daimler Buses wist ook een indrukwekkende verkoopgroei van 30 procent te realiseren op de krimpende Noord-Amerikaanse markt gedurende de eerste 11 maanden van het jaar. Met deze resultaten wist Daimler Buses zijn wereldwijde leiderspositie in de segmenten van de stadsbussen en touring cars nog verder te versterken in een jaar dat in het teken stond van de crisis.

De verwachtingen voor de wereldeconomie in 2010 zijn momenteel voorzichtig optimistisch. Experts voorspellen dat de bedrijfsvoertuigenmarkt langzaam zal herstellen in de tweede helft van 2010. Het herstel zal weliswaar aanvatten op een laag verkoopniveau en zal gekenmerkt worden door trage groeicijfers. Afgaande op de nieuwe bestellingen die het noteert op meerdere markten, is deze verwachte langzame herstelbeweging ook voelbaar bij Daimler Trucks. In 2010 zullen de verhoogde efficiëntie bij Trucks Europe/Latin America, Trucks NAFTA en Trucks Asia eveneens bijdragen tot de uitbouw van de activiteiten. Tot deze verbeteringen behoren onder andere de positieve effecten van de herpositionering van Daimler Trucks North America (DTNA) en Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC).

Volgend jaar zullen de globale afzetmarkten voor Daimler Buses grosso modo op hetzelfde niveau blijven als in 2009. Verdere efficiëntieverbeteringen – bijvoorbeeld bereikt door het flexibele gebruik van het Europese busproductienetwerk – zullen bijdragen tot de referentiestatus die Daimler Buses geniet in de international bussector.


Kosten- en capaciteitsmanagement bij
Daimler Trucks

De strategische aanpak bij Daimler Trucks en Daimler Buses wordt omschreven in het zogenaamde Global Excellence Program. De klemtoon lag in crisisjaar 2009 niet enkel op het aanbieden van de juiste producten aan professionele klanten en de verovering van nieuwe groeigebieden voor het bedrijf, maar vooral ook op het beheersen van de marktcycli op de primaire markten. De geleverde inspanningen blijken hun vruchten afgeworpen te hebben.

Dankzij de speciaal hiervoor ontwikkelde instrumenten was het mogelijk om de productie in de bedrijfsvoertuig- en onderdelenfabrieken flexibel aan te passen aan de beduidend lagere vraag. Mercedes-Benz Trucks was daarom de laatste bedrijfsvoertuigenproducent die werkduurverkorting invoerde op de Duitse productiesites. De huidige plannen houden rekening met een verderzetting van het verkorte arbeidsregime tot juni 2010. Onder andere dankzij deze maatregel is de vrachtwagenfabrikant niet moeten overgaan tot ontslag. Mercedes-Benz Trucks heeft daarnaast ook een strikt kostenbeheersingprogramma voor de Trucks en de onderdelen ontwikkeld met het oog op een geoptimaliseerde productie en kosten- en cashpositie over de hele value chain op de Duitse sites.

De herpositioneringsplannen van Daimler Trucks voor de Noord-Amerikaanse en Aziatische activiteiten van ’s wereld grootste bedrijfswagenfabrikant vloeien eveneens voort uit het Global Excellence Program. Deze plannen, die een antwoord bieden op de structurele wijzigingen die zich hebben afgetekend op de bedrijfsvoertuigenmarkten in de V.S. en Azië, werden beide volgens schema gelanceerd in 2009. De implementatie van de verschillende initiatieven versterkt de competitiviteit van Trucks NAFTA en Trucks Asia en plaatst de Freightliner, Western Star en de Fuso-merken in een veel sterkere positie ten opzichte van de concurrentie. “Als het in een dalende markt zijn werking bewijst, dan weet je weet dat je het juiste beleid voert,” zegt Renschler. “We weten nu dat ons bedrijfssysteem overweg kan met wat tot nu toe de ergste crisis in onze geschiedenis is, en dit is voor ons reden genoeg om optimistisch te zijn over hoe de zaken zullen lopen nadat het herstel zich begint af te tekenen.”


Nieuwe markten aanboren

Op middellange en lange termijn zal de klemtoon van het Global Excellence Program voor de bedrijfsvoertuigentak van Daimler verschuiven naar een strategische groei op nieuwe markten. Deze groei zal verwezenlijkt worden dankzij een nieuwe portfolio van innovatieve producten die uitgerust zijn met milieuvriendelijke aandrijfsystemen.

Met de oprichting in 2009 van twee 50/50 joint-ventures met de Russische marktleider Kamaz zette Daimler Trucks een gigantische stap voorwaarts in de penetratie van nieuwe markten die een solide groeipotentieel bieden. Al in januari 2010 zal “Mercedes-Benz Trucks Vostok” beginnen met de verkoop van Mercedes-Benz vrachtwagens en bussen en Setra touring cars. Vervolgens zal het bedrijf in het tweede kwartaal van 2010 starten met de assemblage van de zware Mercedes-Benz-vrachtwagens Actros en Axor. De tweede joint-venture, “Fuso Kamaz Trucks Rus”, zal in het eerste kwartaal van 2010 de productie en verkoop opstarten van de Fuso Canter light-duty vrachtwagen. De productiefaciliteiten voor beide joint-ventures zijn momenteel in opbouw, meer bepaald in Naberezhnye Chelny, waar de hoofdzetel van Kamaz is gevestigd.

Ondanks de crisis zet Daimler Trucks ook zijn activiteiten verder in Indië, waar Daimler India Commercial Vehicles Pvt. Ltd. (DICV) werd opgericht. De constructie van de productiesite in Chennai is al opgestart. DICV zal in 2012 de productie aanvatten van lichte, middelzware en zware vrachtwagens voor de Indische volumemarkt. De vrachtwagens zullen ontwikkeld worden op basis van de bestaande portfolio van de groep en vervolgens verkocht worden onder de naam van een nieuw merk, dat afgestemd wordt op de specifieke vereisten van de Indische markt. Het bedrijf is in 2009 al gestart met de uitbouw van een verkoop- en onderhoudsnetwerk.

In China worden de voorbereidingen voor de oprichting van een vrachtwagenjoint-venture met Foton, de Chinese marktleider in het vrachtwagensegment, geïntensifieerd. Zowel Foton als Daimler Trucks zijn ervan overtuigd dat de Chinese overheid volgend jaar de toestemming zal geven voor de finalisering van deze 50/50 joint-venture.


Sterke merken en innovatieve producten

Daimler Trucks blijft zwaar investeren in nieuwe producten, ondanks de erg moeilijke economische situatie in de hele sector. Het investeringsbudget voor de komende twee jaren zal merkelijk hoger liggen dan dat van 2008 en 2009. Daimler Trucks investeert niet enkel in de volgende generaties van de huidige producten in zijn gamma, er wordt ook vaart gezet achter de ontwikkeling van nieuwe milieuvriendelijke aandrijftechnologieën. De eerste vruchten worden daar nu al van geplukt onder de vorm van de reeds beschikbare Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid.

Volgend jaar zal een innovatieve vloot van 50 extra Atego BlueTec hybride vrachtwagens ter beschikking worden gesteld van klanten en aldus aantonen dat de toekomstgerichte technologie die het model aan boord heeft, geschikt is voor dagdagelijks gebruik.

De strategie van Daimler Trucks behelst ook de ontwikkeling en de introductie van schone aandrijfsystemen op de Noord-Amerikaanse bedrijfsvoertuigenmarkt. In 2009 kregen enkele klanten in de V.S. de gelegenheid om de Freightliner semitrailers uitgerust met de beproefde SCR uitlaatgaszuiveringstechnologie uit de Europese BlueTec vrachtwagens te testen. Een totale testafstand van 25 miljoen mijl, afgelegd door de klanten zelf, vormde het bewijs dat de SCR technologie op een erg betrouwbaar wijze tegemoetkomt aan de vereisten die opgelegd worden door de EPA 2010 uitstootnorm, die in januari 2010 van kracht wordt in de V.S. Investeren in nieuwe producten stond ook bovenaan het prioriteitenlijstje bij Fuso in Japan. Zo werden het brandstofverbruik en de uitstoot nogmaals aanzienlijk gereduceerd op de Fuso Canter Ecco Hybrid, waarvan meer dan 750 eenheden verkocht werden in Japan sinds de lancering ervan in 2006. Deze milieuvriendelijke besteltruck werd voor het eerst ook buiten Japan aangeboden in oktober 2009: heel wat exemplaren van het model werden geëxporteerd naar Ierland en Australië.


Daimler Buses wil zijn leiderspositie in de internationale bussector verder uitbouwen

Daimler Buses wist zijn leiderspositie op de wereldwijde busmarkt in 2009 te behouden en is er zelfs in geslaagd om zijn marktaandeel nog maar eens te vergroten in verschillende regio’s. Deze evolutie werd onder andere verzilverd door enkele grote orders in Europa, Zuid-Afrika, en Noord- en Zuid-Amerika. “Ondanks de economische situatie blijft onze doelstelling de onbetwiste marktleider te zijn in de bussector,” verklaart Renschler. “We zullen alles in het werk stellen om onze benchmarkstatus te verdedigen en we zullen ook bijkomend marktaandeel veroveren waar dat mogelijk is. Onze busbeleid heeft zijn effectiviteit bewezen in het uitzonderlijk moeilijke jaar 2009, en daarom zijn we ook overtuigd van onze mogelijkheden qua verkoop en inkomsten in het komende jaar.”

De strategische klemtoon van Daimler Buses ligt op groei op de traditionele en nieuwe markten en op de ontwikkeling van toonaangevende technologie. Tot deze laatste behoren ook de alternatieve aandrijfsystemen voor stadsbussen: testvloten uitgerust met diesel-elektrische hybridemotoren of brandstofcel-hybride aandrijving demonstreren de leiderspositie die Daimler Buses op technologisch vlak inneemt. Daarnaast maken de meer dan 3.000 Orion hybride bussen die momenteel in de Amerikaanse steden rondrijden van Daimler Buses de marktleider in het hybridebussegment.

Ondanks de crisis blijft Daimler Buses ook nieuw potentieel bewerken op de groeimarkten. De samenwerking met lokale partners wordt dan ook uitgebreid. In Indië, bijvoorbeeld, waar Daimler Buses al sinds 2007 in de touring car-sector samenwerkt met de bovenbouwproducent Sutlej Motors Ltd. Vanaf begin 2010 zal de verkoop van Mercedes-Benz en Setra bussen in Rusland gemanaged worden door de nieuwe joint-venture Mercedes-Benz Trucks Vostok, die eind 2009 samen met Kamaz werd opgericht. Sinds 1993 werkt Daimler Buses ook succesvol samen met de Chinese busproducent Ankie, die Setra touring cars bouwt onder licentie.

Wat de strategische focus van Daimler Trucks en Daimler Buses betreft, grijpt Renschler terug naar het leiderschap dat ’s werelds grootste bedrijfsvoertuigenproducent claimt: “Vooral in de huidige moeilijke economische situatie willen we deel uitmaken van de strategische groei die zich aftekent op de Braziliaanse, Russische, Indische en Chinese markt. Wat de toekomstige productgeneraties en technologieën betreft, hebben we de intentie om onze portfolio af te stemmen op de eisen van onze klanten. De behoefte aan transport zal toenemen zodra de economie weer op dreef komt. Daimler Trucks en Daimler Buses zijn beide op alle markten aanwezig met de juiste producten, waardoor we kunnen verdergaan op het niveau dat we als marktleider bereikt hadden voor de crisis toesloeg: helemaal aan de top.”

Bijkomende inlichtingen van Daimler en foto’s (Nr 09A281,
Nr 09A919, Nr 08A1056) zijn verkrijgbaar op het internet via www.media.daimler.com

Dit document bevat toekomstgerichte statements die een weerspiegeling zijn van onze huidige verwachtingen. Dergelijke toekomstgerichte statements worden gekenmerkt door uitdrukkingen als “anticiperen,” “veronderstellen,” “geloven,” “van oordeel zijn,” “verwachten,” “de intentie hebben, “zouden”, “plannen”, “zouden moeten” en dies meer. Deze statements zijn onderworpen aan talrijke risico’s en onzekerheden, met inbegrip van het uitblijven van of een aanzienlijke vertraging in de verbetering van of een verdere verslechtering van de wereldwijde economische omstandigheden; een verderzetting of verslechtering van de gespannen situatie op de kredietmarkten en financiële markten, die zou kunnen resulteren in verdergezette hoge leenkost of een inperking van onze fundingflexibiliteit; veranderingen in wisselkoersen en interestvoeten; de invoering van concurrerende, zuinige producten en het mogelijke gebrek aan acceptatie van onze producten en diensten, die ons vermogen om onze productiecapaciteiten adequaat te gebruiken of om prijzen aan te passen zou kunnen beperken; stijgingen van de brandstofprijzen, grondstoffen en kostbare metalen; onderbreking van de productie ten gevolge van schaarste aan materialen, stakingen of insolventie van toeleveranciers; een verdere daling in herverkoopprijzen van gebruikte voertuigen; de effectieve implementatie van kostenbesparende en efficiëntieverhogende maatregelen in al onze segmenten, met inbegrip van de herpositionering van onze vrachtwagenactiviteiten in de NAFTA-regio en in Azië; de omzetverwachtingen van bedrijven waar we belangen in hebben, en dan in het bijzonder EADS; wetswijzigingen en veranderde regelgeving en overheidsbeleid, in het bijzonder met betrekking tot voertuigemissies, brandstofverbruik en veiligheid; de beslechting van hangende overheidsonderzoeken en de uitspraak in hangende of te verwachten juridische processen; en andere risico’s en onzekerheden, waarvan we enkele omschrijven in het hoofdstuk “Risk Report” in Daimler’s recentste jaarverslag en onder de hoofdstukken “Risk Factors” en “Legal Proceedings” in Daimler’s recentste jaarverslag volgens “Form 20-F” dat ingediend werd bij de Securities and Exchange Commission. Als een of meerdere van deze risico’s bewaarheid worden, of indien de veronderstellingen die aan de basis liggen van onze toekomstgerichte statements incorrect blijken te zijn, dan kunnen onze werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van degene die we expliciet vermelden of veronderstellen in dergelijke statements. We hebben noch de intentie noch de verplichting om deze toekomstgerichte statements te actualiseren. Elke toekomstgerichte statement is immers louter van toepassing op het moment dat hij gemaakt wordt.

Over Daimler

Daimler AG, Stuttgart, met de onderdelen Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses en Daimler Financial Services, is wereldwijd een vooraanstaande producent van premium personenwagens en de internationale marktleider op het gebied van zware en middelzware vrachtwagens en bussen. De afdeling Daimler Financial Services heeft een ruim aanbod aan financiële diensten, met inbegrip van voertuigfinanciering, leasing, verzekering en vlootbeheer. Daimler verkoopt zijn producten in nagenoeg alle landen van de wereld en heeft productiesites op vijf continenten. De oprichters van het bedrijf, Gottlieb Daimler en Carl Benz, bleven ook na hun uitvinding van de automobiel in 1886 automobielgeschiedenis schrijven. Als een pionier in de automobiel aanvaarden Daimler en zijn werknemers gewillig de verplichting om zich verantwoordelijk op te stellen ten opzichte van de maatschappij en het milieu en om vorm te geven aan een toekomst van veilige en duurzame mobiliteit door de ontwikkeling van revolutionaire technologieën en kwaliteitsvolle producten. De huidige merkportfolio omvat ’s werelds meest waardevolle automobielmerk, Mercedes-Benz, en smart, Maybach, Freightliner, Western Star, Mitsubishi Fuso, Setra, Orion en Thomas Built Buses. Het bedrijf is beursgenoteerd in Frankfurt, New Yorken Stuttgart(afkorting aandeel: DAI). In 2008 verkocht de Groep 2.1 miljoen voertuigen en stelde het meer dan 270.000 mensen tewerk; de inkomsten bedroegen in het totaal 95,9 miljard euro en de EBIT stemde overeen met 2,7 miljard euro. Als automobielgroep met een “commitment to excellence” streeft Daimler duurzame groei en best-in-class rentabiliteit na.