Brussel,
25
februari
2020
|
08:45
Europe/Brussels

Daimler Trucks en Torc Robotics breiden de tests van de geautomatiseerde trucktechnologie op het Amerikaanse openbare wegennet uit – daarbij krijgt de veiligheid de hoogste prioriteit

Samenvatting
  • Daimler Trucks en Torc Robotics breiden de tests van de geautomatiseerde trucktechnologie (SAE Level 4) uit naar nieuwe openbare wegen in de VS – de verdere ontwikkeling en validering van de technologie worden in Virginia voortgezet
  • Het team heeft de bijkomende routes in januari volledig in kaart gebracht – de tests gaan weldra van start
  • De uitgebreide tests zijn een onderdeel van de allesomvattende inspanningen van Daimler Trucks en Torc Robotics om veilige en sterk geautomatiseerde trucks te valideren en op de weg te brengen
  • Dr. Peter Vaughan Schmidt, directeur van de Autonomous Technology Group bij Daimler Trucks: “De veiligheid is onze belangrijkste prioriteit. Door onze tests naar nieuwe wegen in de VS uit te breiden, kunnen we meer inzichten verwerven, kunnen we met verscheidene partners samenwerken en kunnen we onze geavanceerde testmethodes in nieuwe omgevingen toepassen. Die bevindingen helpen ons om ons doel te bereiken, nl. veilig, betrouwbaar en sterk geautomatiseerd rijden wat voor onze klanten en de samenleving een toegevoegde waarde betekent.”

Stuttgart/Portland/Blacksburg – Daimler Trucks en Torc Robotics, partners in de Autonomous Technology Group van Daimler Trucks, breiden weldra de tests van de geautomatiseerde trucktechnologie uit naar nieuwe openbare wegen in de VS. In januari heeft het team de bijkomende routes volledig in kaart gebracht. Deze tests op de openbare weg stellen de teams in staat om gegevens uit levensechte verkeersscenario’s te verzamelen. Daaruit kunnen ze immers nieuwe en andere lessen trekken dan uit computersimulaties en uit ritten op afgesloten wegen.

De eerste tests op de openbare weg gingen vorig jaar van start in het zuidwesten van Virginia, waar Torc zijn hoofdkantoor heeft. De staat en de lokale overheden steunen het initiatief. Dat en de goed ontwikkelde infrastructuur en de snelwegensystemen geven de teams de kans om het geautomatiseerde systeem te ontplooien, om het zwaar op de proef te stellen en om het verder te ontwikkelen. De Autonomous Technology Group zal de volgende generatie van de software voor geautomatiseerd rijden in Virginia blijven testen en zal de nieuwe routes gebruiken om nog meer gegevens te verzamelen. Deze uitgebreide tests zijn een onderdeel van de allesomvattende inspanningen van Daimler Trucks en Torc om veilige en sterk geautomatiseerde trucks te valideren en op de weg te brengen.

De uitbreiding van de tests op de Amerikaanse wegen maakt deel uit van de inspanningen van de groep om het systeem in reële situaties toe te passen, en van de samenwerking met truckbestuurders, regelgevende overheden en gemeenschappen om het vertrouwen in het gemeenschappelijke doel – de verkeersveiligheid en de efficiëntie van het transport verbeteren – te vergroten.

Dr. Peter Vaughan Schmidt, directeur van de Autonomous Technology Group bij Daimler Trucks: “De veiligheid is onze belangrijkste prioriteit. Door onze tests naar nieuwe wegen in de VS uit te breiden, kunnen we meer inzichten verwerven, kunnen we met verscheidene partners samenwerken en kunnen we onze geavanceerde testmethodes in nieuwe omgevingen toepassen. Die bevindingen helpen ons om ons doel te bereiken, nl. veilig, betrouwbaar en sterk geautomatiseerd rijden wat voor onze klanten en de samenleving een toegevoegde waarde betekent.”

Daimler Trucks en Torc Robotics: een grote expertise in het testen van voertuigen en software

Daimler Trucks heeft gedurende tientallen jaren in de hele wereld ervaring opgedaan in het testen en valideren van de duurzaamheid, betrouwbaarheid en veiligheid van bedrijfsvoertuigen. Met de Active Drive Assist (Mercedes-Benz Actros, FUSO Super Great) en de Detroit Assurance 5.0 met de Active Lane Assist (Freightliner Cascadia) heeft Daimler Trucks al functies voor gedeeltelijk geautomatiseerd rijden in de serieproductie opgenomen. In 2019 onthulde Freightliner, de markleider in Noord-Amerika, de eerste SAE Level 2 geautomatiseerde truck, de Freightliner Cascadia.

‘Asimov’, het systeem voor geautomatiseerd rijden van Torc, werd op zijn beurt met goed gevolg – d.w.z. zonder ongevallen – op de openbare weg getest, o.a. tijdens een reis doorheen de VS. Door hun uitgebreide ervaringen met tests te bundelen, hebben Daimler Trucks en Torc een allesomvattende valideringsprocedure en veiligheidsprotocols voor geautomatiseerd rijden ontwikkeld, helemaal in lijn met het federale beleid inzake de tests en de commercialisering van SAE Level 4 geautomatiseerde trucks.

Alle geautomatiseerde ritten verlopen in aanwezigheid van een ingenieur die het systeem in het oog houdt, en van een grondig opgeleide bestuurder die in noodgevallen kan ingrijpen en die door Daimler Trucks en Torc gecertificeerd werd. Al die bestuurders hebben een rijbewijs voor zwaar vervoer en kregen een speciale opleiding in voertuigdynamica en geautomatiseerde systemen.

Daimler Trucks in een leidende positie naarmate de markt groeit – in de VS zijn de beste testomstandigheden te vinden

Volgens het U.S. Bureau of Transportation Statistics is het tonnage van goederen dat in de VS met trucks vervoerd wordt, de voorbije tien jaar met 56% gestegen. Verwacht wordt dat dit cijfer tijdens de volgende vijfentwintig jaar haast zal verdubbelen. Tegelijk verwacht de vervoersector dat ze met een tekort aan bestuurders geconfronteerd zal worden. Die ontwikkelingen dragen bij tot een groeiende behoefte aan veilige, betrouwbare en kostenefficiënte oplossingen. Door zijn rol als Amerikaanse marktleider en als innovatieleider voor de sector neemt Daimler Trucks North America een unieke positie in die het bedrijf in staat stelt om in alle veiligheid geautomatiseerde trucktechnologieën te ontwikkelen en te testen.

Roger Nielsen, voorzitter en CEO van Daimler Trucks North America: “Om onze belofte – altijd de veiligste en meest betrouwbare producten aan onze klanten leveren – te houden, moeten we nieuwe technologieën verkennen en ontplooien. Willen we met systemen voor sterk geautomatiseerd rijden onze veiligheidsdoelstellingen halen, dan moeten we doorgedreven tests uitvoeren en het publiek vertrouwen geven in de mogelijkheden en voordelen van die technologieën. De bruikbaarheid van die systemen op de Amerikaanse wegen bewijzen, is niet alleen een technologische uitdaging. Dat vergt ook een engagement en een input van klanten, truckbestuurders, wetgevers, lokale gemeenschappen en het publiek. Elke betrokkene speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van het raamwerk waarbinnen we werken. We zijn er vast van overtuigd dat samenwerking hier van het grootste belang is om resultaten te boeken – en op dat vlak geven we het voorbeeld.”

De Autonomous Technology Group – een internationale technologiekracht voor geautomatiseerd rijden

Nadat Daimler Trucks begin vorig jaar aangekondigd had om in geautomatiseerd rijden te investeren, volgde in juni 2019 de oprichting van de Autonomous Technology Group. De internationale organisatie van Daimler Trucks voor geautomatiseerd rijden brengt haar wereldwijde ervaring en expertise samen met die van Torc. De groep is bevoegd voor de algemene strategie en de invoering van het geautomatiseerd rijden. Dat omvat de onderzoeks- en ontwikkelingsinspanningen, de tests en valideringen, en de uitbouw van de vereiste infrastructuur en van het netwerk met het uiteindelijke doel om binnen tien jaar sterk geautomatiseerde trucks (SAE level 4) in serie te bouwen. De Autonomous Technology Group heeft een wereldwijd bereik, met experts die in verschillende vestigingen van het internationale ontwikkelingsnetwerk van het bedrijf aan de slag zijn, meer bepaald in Portland en Blacksburg (VS) en in Stuttgart (Duitsland).

Torc Robotics: software-expert, deel van de familie van Daimler Trucks

Torc dat in Blacksburg (Virginia) gevestigd is, werd in augustus 2019 deel van de Autonomous Technology Group, nadat Daimler Trucks in de onderneming geïnvesteerd had. De combinatie van de sterke punten van de twee bedrijven roept een uniek partnership in het leven – daarbij wordt de expertise van Torc op het vlak van software voor zelfrijdende voertuigen gekoppeld aan de ervaring van Daimler Trucks in de bouw van betrouwbare en veilige trucks. Door een vooruitstrevende technologie aan te bieden die klaar is om op de weg gebruikt te worden, en door zijn jarenlange ervaring met zware voertuigen is Torc uitgegroeid tot een internationale leider op het vlak van het geautomatiseerd rijden. ‘Asimov’, het SAE Level 4 systeem voor virtuele bestuurders, is al met succes in verscheidene toepassingen op de openbare weg geïntegreerd en getest – van korte stadsritten tot lange trajecten over snelwegen in de meest uiteenlopende weers- en lichtomstandigheden (regen, sneeuw, mist).

Michael Fleming, CEO van Torc Robotics: “We hebben altijd gezegd dat de commercialisatie van gebruiksklare Level 4 voertuigen een marathon is, en geen sprint. Door in een partnership met Daimler Trucks, de uitvinder van de truck en de marktleider in de sector, samen te werken zijn we ervan overtuigd dat de technologie op een veilige en betrouwbare manier ingevoerd kan worden.”

Daimler Trucks North America ontwikkelt redundante voertuigchassis en infrastructuren

Als onderdeel van die onderzoeks- en ontwikkelingsinspanningen verfijnt Daimler Trucks North America (DTNA) dat in Portland gevestigd is, truckchassis zodat die perfect aan het sterk geautomatiseerd rijden aangepast zijn. Tegelijk stelt de onderneming de systeemredundantie op punt die vereist is om veilig en betrouwbaar te kunnen rijden Als onderdeel van de Autonomous Technology Group onderzoekt DTNA ook de infrastructuur die nodig is om de eerste toepassingen in de praktijk uit te testen. DTNA draagt bij tot de succesvolle ontwikkeling van de technologie van het geautomatiseerd rijden en tot de integratie ervan in zware trucks.

Daimler Trucks, pionier van de geautomatiseerde vrachtwagens

Daimler Trucks is de pionier op het gebied van vrachtwagenautomatisering. In 2014 stelde de grootste internationale truckbouwer de Mercedes-Benz Future Truck 2025 voor, de eerste geautomatiseerde truck ter wereld. Daarmee demonstreerde het bedrijf als eerste de technologische mogelijkheden en het grote potentieel dat geautomatiseerde trucks de klanten en de samenleving kunnen bieden. In 2015 kreeg de Freightliner Inspiration Truck van Daimler, een gedeeltelijk geautomatiseerd bedrijfsvoertuig, de allereerste goedkeuring om op de openbare weg te rijden en kon het de belofte die het geautomatiseerd rijden inhoudt, op de snelwegen van Nevada bewijzen. Vandaag biedt Daimler functies voor gedeeltelijk geautomatiseerd rijden (SAE Level 2) aan in de Mercedes-Benz Actros, de Freightliner Cascadia en de FUSO Super Great.