Brussel,
05
april
2019
|
09:28
Europe/Brussels

Daimler Trucks gaat akkoord om een meerderheidsparticipatie in Torc Robotics te nemen en zo een technologisch uitstalraam voor autonome vrachtwagens te creëren.

Samenvatting
  • Samenwerking tussen pioniers inzake vrachtwagens en autonome voertuigen vormt unieke speler om sterk geautomatiseerde vrachtwagens op de weg te krijgen.

  • Autonome vrachtwagens hebben een aanzienlijk potentieel om te beantwoorden aan de toenemende vraag naar vrachtvervoer door een bijkomende veiligheid en efficiëntie.

  • Torc Robotics behoudt zijn locatie, naam en teamleden maar werkt toch nauw samen met de onderzoeks- en ontwikkelingsteams van Daimler Trucks, met name in Noord-Amerika.

  • Daimler Trucks wil synergieën binnen Daimler optimaal benutten door nauwe samenwerking met Mercedes-Benz Cars voor autonome rijtechnologieën.

  • Torc Robotics is een van de meest ervaren teams op het gebied van zelfrijdende voertuigen en beschikt over beproefde technologieën en heel wat ervaring met zware uitrusting.

(Blacksburg/Stuttgart/Portland) – Daimler Trucks, dat deel uitmaakt van de Daimler-groep, de uitvinder van de vrachtwagen en ‘s werelds grootste constructeur van zware en middelzware vrachtwagens, heeft de handen in elkaar geslagen met Torc Robotics, een pionier op het gebied van autonome rijsystemen. Samen zullen ze een uniek team vormen om sterk geautomatiseerde vrachtwagens (SAE niveau 4) te bouwen voor de Amerikaanse wegen. De samenwerking gaat veel verder dan de traditionele relatie constructeur/leverancier en daarom zijn beide ondernemingen vandaag overeengekomen dat Daimler Trucks and Buses Holding Inc. (een dochter van Daimler AG) een meerderheidsbelang zal nemen in Torc Robotics. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse autoriteiten.

Michael Fleming (CEO van Torc Robotics), Martin Daum (Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijke voor Trucks and Buses), en Roger Nielsen (CEO van Daimler Trucks North America LLC) hebben de strategische beslissing vandaag aangekondigd in het hoofdkwartier van Torc in Blacksburg (Virginia).

“Met de alsmaar grotere vraag naar wegtransport – niet in het minst dankzij e-commerce – is er in de VS een sterke businesscase voor zelfrijdende vrachtwagens en ik ben ervan overtuigd dat een partnerschap met marktleider Daimler Trucks de snelste weg naar de commercialisering van autonome vrachtwagens is. Deze beslissing sluit aan bij onze missie om levens te redden en vormt opnieuw een belangrijke mijlpaal voor Torc, sinds we 12 jaar geleden de finishlijn haalden in de DARPA Urban Challenge,” verklaarde Michael Fleming, CEO van Torc.

Door Torc Robotics op te nemen in de Daimler Trucks-familie creëren we een uniek en krachtig team van pioniers, dat sterk geautomatiseerde vrachtwagens op de weg wil brengen. Daimler Trucks en Torc Robotics vullen elkaar perfect aan in termen van resources, expertise en vaardigheden. We vormen de ideale combinatie tussen de expertise van Torc wat flexibele softwareontwikkeling betreft en onze ervaring met een betrouwbare en veilige vrachtwagenhardware,” aldus Martin Daum, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijke voor Trucks and Buses. “Samen geven we onze klanten een duurzame manier om te voldoen aan de alsmaar grotere vraag naar wegtransport en doen we zowel de economie als de maatschappij een plezier,” legt hij uit.

“Torc is geen startup maar een van ‘s werelds meest ervaren ondernemingen inzake voertuigautomatisering. Torc hanteert een praktische commercialiseringsbenadering en biedt geavanceerde, productierijpe technologieën, evenals een jarenlange ervaring met zware voertuigen. Torcs autonome rijsysteem van niveau 4 heeft zijn sporen reeds verdiend, zowel in de stad als op de snelweg, en dat in regen, sneeuw, mist en zonneschijn,” aldus Roger Nielsen, CEO van Daimler Trucks North America (DTNA), dat ook marktleider Freightliner omvat.

In het kader van de globale overeenkomsten zal het team van Torc nauw samenwerken met de ontwikkelaars van Daimler Trucks, en meer bepaald met het Research & Development Team van Daimler Trucks North America in Portland (Oregon). Torc zal zijn autonome software Asimov verder ontwikkelen en testen in de vestiging van Blacksburg. Tegelijk zal DTNA zich toeleggen op de verdere verbetering van autonome rijtechnologie en voertuigintegratie voor zware vrachtwagens in zijn Automated Truck Research & Development Center in Portland. Het DTNA-team werkt aan een vrachtwagenchassis dat zich perfect leent voor autonoom rijden, met name door een maximale betrouwbaarheid en veiligheid te verzekeren met een overvloed aan systemen.

In het kader van deze overeenkomst zal Torc een afzonderlijke entiteit blijven, die zijn naam, team, bestaande klanten en faciliteiten in Blacksburg behoudt. Het partnerschap met Daimler Trucks zal Torc echter in staat stellen om zijn team gevoelig uit te breiden, om voet aan wal te krijgen in de vrachtwagensector en om zijn groeiende klantenbasis in andere landen te ondersteunen.

Voortgezette nauwe samenwerking met Mercedes-Benz Cars

Naast het partnerschap met Torc zal Daimler Trucks ook nauw blijven samenwerken met andere afdelingen van de Daimler-groep voor maximale synergieën betreffende geautomatiseerde technologie. Daimler Trucks bouwt in het bijzonder voort op de activiteiten en ervaring van Mercedes-Benz Cars op het gebied van sensortechnologie en de operationele aspecten van automatisering.

Daimler Trucks, pionier van de geautomatiseerde vrachtwagens

Daimler Trucks is de pionier op het gebied van vrachtwagenautomatisering. Zijn wereldwijde activiteiten omvatten niet alleen Daimler AG in Duitsland maar ook andere ondernemingen overal ter wereld, waaronder Daimler Trucks North America LLC in de VS. In 2014 presenteerde ‘s werelds grootste vrachtwagenconstructeur de Mercedes-Benz Future Truck 2025, de eerste autonome vrachtwagen ter wereld. Ook demonstreerde het merk als eerste de technologische mogelijkheden en het fantastische potentieel van autonome vrachtwagens voor de economie en de maatschappij.

In 2015 behaalde de Freightliner Inspiration Truck van Daimler de allereerste weglicentie voor een deels zelfrijdend bedrijfsvoertuig en de wereldpremière van de Mercedes-Benz Actros met Highway Pilot vond plaats op openbare wegen.

Autonoom rijden van niveau 2 nu reeds realiteit bij Daimler Trucks

Met Active Drive Assist (Mercedes-Benz Actros, FUSO Super Great) en Detroit Assurance 5.0 met Active Lane Assist (Freightliner Cascadia) is Daimler Trucks de eerste constructeur die deels geautomatiseerde rijfuncties (SAE-niveau 2) in serieproductie neemt. Dat nieuwe systeem kan onafhankelijk remmen, accelereren en sturen. In tegenstelling tot systemen die enkel bij een bepaalde snelheid werken, maken Active Drive Assist / Detroit Assurance 5.0 deels autonoom rijden bij elk snelheidsbereik mogelijk, nog een primeur voor een in serie gebouwde vrachtwagen. Dit revolutionaire pakket van actieve laterale en overlangse rijhulpsystemen steunt op een hypergeavanceerd radar- en camerasysteem.

Over Torc Robotics

Torc Robotics, met hoofdkantoor in Blacksburg, Virginia, biedt een complete autonome softwareoplossing voor mobiliteitstoepassingen, inclusief zelfrijdende auto's en transitvoertuigen, door samen te werken met partners uit de automobiel-, transit- en technologiesector. Torc levert ook autonome rijtechnologieën voor veiligheidskritieke toepassingen, waaronder defensie, mijnbouw en landbouw. Torc, dat in 2005 werd opgericht, heeft zijn autonome rijoplossingen geïntegreerd in diverse grondvoertuigen, van SUV's tot 300 ton zware mijnbouwvoertuigen. De onderneming heeft ongeveer 100 mensen in dienst.

Torc heeft zijn weg- en verkeerscapaciteiten getest in zelfrijdende demovoertuigen, die met succes en zonder ongevallen robotproeven hebben afgewerkt in meer dan 20 staten, waarbij ze zowel op de openbare weg als op afgesloten terreinen werden ingezet. Deze tests omvatten een kust-tot-kustreis door de Verenigde Staten en uitgebreide tests op drukke wegen zoals die in Las Vegas (Nevada). Torc demonstreerde zijn slechtweermogelijkheden op CES 2019.

Torc is van mening dat de succesvolle commercialisering van autonome rijtechnologieën het best kan worden bereikt door nauwe samenwerkingsverbanden. Er werden dan ook partnerschappen aangekondigd met onder meer Caterpillar, voor mijn- en landbouwtoepassingen en met AAA Northern California Nevada & Utah voor de uitwerking van veiligheidscriteria door middel van testen op openbare wegen en afgesloten terreinen. In januari hebben Torc en Transdev een partnerschap aangekondigd om autonome rijtechnologie van niveau 4 te integreren in een i-Cristal-shuttle, die momenteel wordt getest in Frankrijk en die nog dit jaar in gebruik zal worden genomen.