15
september
2009
|
02:00
Europe/Brussels

Daimler Trucks North America zal meer dan 600 vrachtauto's met alternatief aandrijfsysteem in het verkeer brengen.

- Daimler Trucks North America zal deelnemen aan een programma van het Amerikaanse departement van energie om technologieën voor alternatieve aandrijfsystemen te promoten.

- Grote fleet operators in de VS zullen meer dan 600 voertuigen van het merk Freightliner met hybride aandrijving of aardgas gebruiken.

Washington D.C. – Vorige week maakte het Amerikaanse departement van energie (DOE) bekend dat Daimler Trucks North America (DTNA) zal deelnemen aan het Clean Cities programma voor de productie en verkoop van meer dan 600 vrachtauto's die zijn uitgerust met hybride en aardgasaandrijfsystemen. DTNA zal deelnemen aan op zijn minst zeven awards, die een bedrag van $32,9 miljoen (ongeveer € 23 miljoen) vertegenwoordigen aan financiële middelen die zullen worden aangewend voor de verkoop en ondersteuning van 638 voertuigen met hybride aandrijving en alternatieve brandstoffen door diverse grote nationale fleet.

Het programma, opgenomen in de American Recovery and Reinvestment Act (ARRA) die in februari van kracht werd, wil fleet aanmoedigen om te opteren voor milieuvriendelijke, brandstofbesparende diesel- en alternatieve energietechnologieën die nieuwe banen scheppen, de economie stimuleren en helpen de VS minder afhankelijk te maken van buitenlandse olie.

Het DOE stelt bijna $ 100 miljoen ter beschikking via het Clean Cities programma, waarvan ongeveer $ 84 miljoen bestemd is voor de aankoop van voertuigen, en $ 4 miljoen voor de uitbreiding van de infrastructuur voor alternatieve energie. Het programma behoort tot de grootste projecten ooit die schonere steden promoten door gebruik van hybride en alternatieve aandrijfsystemen in zware vrachtauto's.

"Deze beslissing van het DOE is ontzettend belangrijk voor onze onderneming, omdat ze ons in staat zal stellen onze arbeidsplaatsen in Noord-Amerika veilig te stellen en ze onze werknemers toe zal laten zich vol overgave aan de ontwikkeling van alternatieve brandstoftechnologieën te blijven wijden", verklaart Martin Daum, directeur van Daimler Trucks North America. "Onze klanten halen ook voordeel uit de beschikbaarheid van onze duurzame voertuigen die klaar zijn voor toekomstige uitdagingen. Bovendien is deze keuze een erkenning van Daimlers inspanningen om nieuwe banen te scheppen in de sector van de milieutechnologie en de kwaliteit van de lucht te verbeteren, wat in gezondere gemeenschappen zal resulteren."

DTNA zal de DOE-fondsen gebruiken om meer dan 600 voertuigen met alternatieve aandrijfsystemen te maken en te verkopen. Die omvatten Freightliner Business Class M2e 106 hybride elektrische vrachtauto's en trekkers, en Freightliner Business Class M2 112 vrachtauto's op aardgas in CNG (compressed natural gas) en LNG (liquid natural gas) versies. In het programma zijn voorts ook chassis van Freightliner Chassis Corporation (FCCC) opgenomen voor elektrisch hybride, hydraulisch hybride en op aardgas rijdende hoge bestelauto's.

De productie en de verkoop van deze voertuigen zullen de werkgelegenheid ten goede komen in diverse gebieden in de Verenigde Staten. Freightliner Business Class M2 elektrisch hybride en CNG- en LNG-voertuigen worden gebouwd in Mt. Holly, NC, terwijl de elektrisch hybride en hydraulisch hybride hoge bestelauto's geproduceerd worden in Gaffney, SC. Bovendien is de leverancier van hybride componenten gevestigd in North Carolina.

Zoals Mark Lampert, Senior Vice President Sales, opmerkt, zullen de door het DOE beschikbaar gestelde fondsen ook de klanten ten goede komen: "de steun van het DOE bevestigt dat onze klanten de schone aandrijftechnologieën van Daimler Trucks aanvaarden en op prijs stellen. Dit illustreert de waarde van een lange traditie van DTNA-technologieën die borg staan voor waarde, een laag brandstofverbruik en schonere lucht – een win-winsituatie voor alle betrokkenen."

De hybride voertuigen van DTNA besparen energie en bezorgen hun eigenaar dan ook een financieel voordeel. De lithium-ionbatterijen voor elektrisch hybride aandrijfsystemen recupereren ongeveer 25 procent van de remenergie van het voertuig, terwijl de accumulator van de hydraulisch hybride modellen tot 70 procent terugwinnen. De energie die zo wordt opgevangen, wordt gebruikt bij de volgende startcyclus van het voertuig. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik, minder remslijtage en een stillere werking van het voertuig.

DTNA biedt hybride voertuigen aan voor een brede waaier van toepassingen. De Freightliner M2e bijvoorbeeld verbruikt tot 40 procent minder brandstof in het segment van de pick-ups en bestelwagens, en tot 60 procent minder in het segment van de gemeentevoertuigen en nutsbedrijven. De elektrisch hybride aandrijving op het chassis voor de hoge bestelauto's verlaagt het verbruik met 40% en de emissies met 90% ten opzichte van soortgelijke, niet-hybride modellen.

In 2008 bood DTNA als eerste constructeur in de VS vrachtauto's aan die op aardgas reden. DTNA voldeed hiermee al aan de strenge Amerikaanse EPA 10 emissienorm twee jaar vóór hij van kracht zou worden, in 2010. Aardgasaandrijving kan de uitstoot van vrachtauto's met meer dan 90 procent verminderen en de brandstof- en gebruikskosten verlagen met $ 6 000 (ongeveer € 4 000) per vrachtauto per jaar, afhankelijk van het gebruik dat van het voertuig wordt gemaakt. DTNA lanceerde recent een nieuwe vrachtauto op aardgas, de Freightliner Business Class M2 112 NG, die zich uitzonderlijk goed leent voor gebruik door haven- en gemeentediensten.

DTNA kan bogen op een lange traditie als leverancier van innovatieve technologieën die zowel de klanten als het milieu ten goede komen. Het engagement van de onderneming op dat vlak maakt deel uit van Daimler AG's wereldwijde "Shaping Future Transportation" initiatief dat tot doel heeft de kooldioxide- en verontreinigende emissies van bedrijfsvoertuigen en hun brandstofverbruik steeds verder terug te dringen.

DTNA, dat zijn hoofdzetel heeft in Portland, Oregon, is de grootste constructeur van middelzware en zware vrachtauto's in Noord-Amerika en een lid van de Daimler Groep, de grootste fabrikant ter wereld van bedrijfsvoertuigen.

Meer informatie over Daimler en foto's van de Freightliner Business Class M2e 106 diesel elektrisch hybride (foto 09A815) en van de Freightliner Business Class M2 112 met aardgasmotor (foto 09A829) is op het internet beschikbaar op: www.media.daimler.com

 

Over Daimler

Daimler AG, Stuttgart, met zijn ondernemingen Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Daimler Financial Services, Mercedes-Benz Vans en Daimler Buses, is één van de grootste constructeurs ter wereld van premium personenauto's en wereldwijd marktleider in zware en middelzware vrachtauto's en autobussen. De divisie Daimler Financial Services heeft een ruim aanbod van financiële diensten, waaronder financiering van voertuigen, leasing, verzekeringen en fleetmanagement. Daimler verkoopt zijn producten in bijna alle landen ter wereld en heeft productie-eenheden in vijf werelddelen. De oprichters van de onderneming, Gottlieb Daimler en Carl Benz, bleven geschiedenis schrijven nadat ze in 1886 de auto hadden uitgevonden . Als pionier in de auto-industrie aanvaarden wat graag de verplichting om zich verantwoordelijk te gedragen ten opzichte van de maatschappij en het milieu, en om de toekomst van veilige en duurzame mobiliteit vorm te geven met baanbrekende technologieën en kwaliteitsproducten. Het huidige gamma van het merk omvat Mercedes-Benz, het meest standingvolle merk van personenauto's, smart, AMG, Maybach, Freightliner, Western Star, Mitsubishi Fuso, Setra, Orion en Thomas Built Buses. De onderneming is genoteerd op de beurzen van Frankfurt, New York en Stuttgart (beursafkorting DAI). In 2008 verkocht de Groep 2,1 miljoen voertuigen en had ze meer dan 270 000 personen in dienst; de omzet bedroeg €95,9 miljard en de EBIT €2,7 miljard. Daimler is een automobielgroep die streeft naar perfectie, duurzame groei en een ongeëvenaarde rentabiliteit.