13
augustus
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Daimler Trucks onderzoekt de mogelijkheid een belang te nemen in de Russische vrachtwagenbouwer Kamaz

· Daimler exclusief onderhandelingspartner van Troika Dialog in gesprekken om 42% van de aandelen in Kamaz te verwerven

· Rusland is nu al Europa’s grootste vrachtwagenmarkt

Stuttgart – Als onderdeel van zijn groeistrategie voor de BRIC-landen onderzoekt Daimler Trucks op dit moment verschillende mogelijkheden om toe te treden tot de Russische volumemarkt. Samen met de optie een nieuwe fabriek te bouwen om lokaal Daimler Trucks te assembleren bestudeert de afdeling ook de mogelijkheid een aandeel te verwerven in de Russische vrachtwagenbouwer Kamaz, waardoor de twee bedrijven hun expertise op het vlak van ontwikkeling, productie en verkoop zouden kunnen combineren. Daimler zou de technologische knowhow van de wereldwijde leider van de bedrijfstak inbrengen, terwijl Kamaz de productiefaciliteiten, verkoopsstructuren en een goed netwerk in Rusland heeft.

In het tweede kwartaal van 2008 begon Daimler onderhandelingen met de investeringsfirma “Troika Dialog”, die 42% van de aandelen in Kamaz zou willen verkopen. Na een biedproces waarbij verschillende Westerse OEM’s betrokken waren, werd Daimler gekozen als exclusief onderhandelingspartner. Kort daarna begon Daimler een zorgvuldig onderzoek om alle relevante factoren met het oog op een mogelijke bedrijfsparticipatie te evalueren. Verwacht wordt dat een uiteindelijke beslissing met betrekking tot de Rusland-strategie van Daimler Trucks tegen eind dit jaar zal vallen.Met zijn potentieel voor dynamische groei wordt de Russische vrachtwagenmarkt algemeen beschouwd als een van de belangrijkste toekomstige verkoopmarkten voor commerciële voertuigen. Rusland is nu al Europa’s grootste vrachtwagenmarkt, met een totale verkoop van meer dan 154.000 vrachtwagens met een MTM van meer dan zes ton in 2007.

Verwacht wordt dat de verkoop van nieuwe vrachtwagens in Rusland de komende twee jaar met zo’n 20% zal stijgen. Deze ontwikkeling is een gevolg van de vraag naar zware vrachtwagens in het bijzonder.

Kamaz is op dit moment in Rusland de grootste verkoper van zware vrachtwagens. Vorig jaar verkocht het bedrijf meer dan 53.000 vrachtwagens en liet het een winst van $3,8 miljard en een marktaandeel van 30% optekenen. Ongeveer 25% van de productie ervan wordt nu al uitgevoerd – vooral naar Kazachstan, Oekraïne en Azië.

Daimler Trucks verkocht vorig jaar 1.300 nieuwe voertuigen in Rusland, een stijging met 58% ten opzichte van 2006. Met een marktaandeel van 25% zijn de Daimler Trucks-merken Mercedes-Benz, Fuso, en Freightliner nu al leiders in het segment van ingevoerde tweedehandsvrachtwagens. Om te garanderen dat deze uitstekende ontwikkeling blijft voortduren, breidt de afdeling op dit moment zijn Russische verkoops- en servicenetwerk drastisch uit, waarbij het aantal Mercedes-Benz servicepunten alleen zal toenemen van 30 tot 48 tegen 2010.
Dit document bevat toekomstgerichte verklaringen die onze huidige visies op toekomstige gebeurtenissen weerspiegelen. De woorden “tegemoet zien,” “aannemen,” “geloven,” “schatten,” “verwachten,” “van plan zijn,” “kunnen,” “plannen,” “ramen,” “zouden moeten” en vergelijkbare uitdrukkingen worden gebruikt om toekomstgerichte verklaringen te identificeren. Deze verklaringen zijn onderhevig aan tal van risico’s en onzekerheden, waaronder een economische daling of een trage economische groei in belangrijke economische regio’s, vooral in Europa of Noord-Amerika; de gevolgen van de kredietcrisis, die zou kunnen leiden tot een zwakkere vraag naar onze producten, vooral in de VS, maar ook op de Europese markt; veranderingen in wisselkoersen en rentestanden, introductie van concurrerende producten en gebrek aan acceptatie van onze producten of diensten; prijsstijgingen voor brandstoffen, grondstoffen en waardevolle metalen; onderbreking in de productie door materiaalgebrek, stakingen van werknemers of faillissementen van toeleveranciers; een daling van de verkoopprijzen van tweedehandsvoertuigen; de bedrijfsverwachtingen voor Daimler Trucks, die beïnvloed zouden kunnen worden door een langer dan verwachte afnemende vraag van de Amerikaanse en Japanse markt naar bedrijfsvoertuigen; de effectieve implementering van programma’s om kosten te besparen en de efficiëntie te optimaliseren; de bedrijfsverwachtingen van Chrysler, waarvan wij aandeelhouder zijn, evenals het vermogen van het bedrijf om zijn herstructureringsplannen met succes te implementeren; de bedrijfsverwachtingen van EADS, waarvan wij aandeelhouder zijn, evenals de financiële effecten van vertragingen in toekomstige levering van vliegtuigen en de verminderde afzet hiervan; veranderingen in wetten, reglementeringen en overheidspolitiek, vooral met betrekking tot de uitstoot van voertuigen, brandstofverbruik en veiligheid, uitspraken van lopende onderzoeken door de regering en resultaten van lopende of verwachte gerechtelijke procedures; en andere risico’s en onzekerheden, waarvan wij er sommige beschrijven onder het hoofdstuk “Risicobericht” in Daimlers meest recente jaarrapport en onder de hoofdstukken “Risicofactoren” en “Wettelijke procedures” in Daimlers meest recente jaarrapport op formulier 20-F, ingediend bij de Securities and Exchange Commission (Amerikaanse beurscommissie). Indien een van deze risico’s of onzekerheden werkelijkheid worden, of als de veronderstellingen die aan de basis liggen van een van onze toekomstgerichte verklaringen, onjuist blijken, kunnen onze eigenlijke resultaten sterk verschillen van degene die wij uitdrukken of impliceren door dergelijke verklaringen. Wij aanvaarden geen enkele verplichting om deze toekomstgerichte verklaringen te updaten. Iedere toekomstgerichte verklaring geldt enkel op het moment waarop ze werd gedaan.
Over Daimler
Daimler AG, Stuttgart, met zijn bedrijfstakken Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Daimler Financial Services, Mercedes-Benz Vans en Daimler Buses, is wereldwijd een van de grootste constructeurs van premium personenwagens en de grootste constructeur van bedrijfsvoertuigen ter wereld. De afdeling Daimler Financial Services heeft een breed aanbod aan financiële diensten, waaronder voertuigfinanciering, leasing, verzekeringen en fleet management. Daimler verkoopt zijn producten in bijna alle landen ter wereld en heeft fabrieken op vijf continenten. De oprichters van het bedrijf, Gottlieb Daimler en Carl Benz, bleven automobielgeschiedenis schrijven na hun uitvinding van de auto in 1886. Als pionier op het vlak van auto’s aanvaarden Daimler en zijn werknemers bereidwillig hun verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij en het milieu en om de toekomst van veilige en duurzame mobiliteit vorm te geven met baanbrekende technologieën en kwalitatief hoogstaande producten. Het huidige merkportfolio omvat ’s werelds meest waardevolle automerk, Mercedes-Benz, evenals smart, AMG, Maybach, Freightliner, Sterling, Western Star, Mitsubishi Fuso, Setra, Orion en Thomas Built Buses. Het bedrijf staat genoteerd op de beurzen van Frankfurt, New York en Stuttgart (beursafkorting DAI). In 2007 verkocht de Groep 2,1 miljoen voertuigen en stelde ze meer dan 270.000 mensen tewerk; de totale omzet bedroeg €99,4 miljard en de brutowinst €8,7 miljard. Daimler is een automobielgroep met een engagement tot uitmuntendheid, en streeft een duurzame groei en een voor de sector toonaangevende rentabiliteit na.