Brussels,
24
september
2018
|
16:48
Europe/Brussels

Daimler Trucks op de ‘IAA Nutzfahrzeuge 2018’ in Hannover

Samenvatting
  • Daimler zaal 14/15: de wereld van trucks, bussen en bestelwagens

  • Daimler Trucks: de revolutionaire Mercedes-Benz Actros als de ster op de IAA

‘Driving Tomorrow’, dat is het motto van de ‘IAA Nutzfahrzeuge 2018’ die van 20 tot 29 september in Hannover loopt – en niemand belichaamt dat motto beter dan Daimler. Daimler - en dan gaat het net zo goed om Daimler Trucks als om Daimler Buses of Mercedes-Benz Vans - speelt met zijn voertuigen en zijn dienstverlening een pioniersrol. Niet alleen op het vlak van milieuvriendelijke en zuinige aandrijfsystemen, maar ook op dat van de veiligheid bij het geautomatiseerd rijden, en op dat van de digitalisering, de connectiviteit en de digitale diensten. Daimler Trucks levert daarvan opnieuw het bewijs met de spectaculaire nieuwe Mercedes-Benz Actros (een wereldpremière), de volledig elektrisch aangedreven eActros, de Actros NGT met gasmotor en de FUSO eCanter.

Ook bij Daimler Buses staan de schijnwerpers op enkele wereldpremières gericht: de Mercedes-Benz eCitaro en de nieuwe minibusjes. Daarnaast beleven de Mercedes-Benz Tourismo en de Setra TopClass S 531 DT hun IAA-première.

Met de noodstopassistent Active Brake Assist 4/5, de Preventive Brake Assist voor stadsbussen en de Sideguard Assist voor trucks en bussen voert Daimler nieuwe maatstaven in voor assistentie- en veiligheidssystemen. En de Active Drive Assist in de nieuwe Actros zet de deur naar het geautomatiseerd rijden open.

De nieuwe Sprinter en de volledig elektrische eSprinter belichamen de nieuwste ontwikkelingen bij de bestelwagens, terwijl de ontwerpstudie Vision URBANETIC de voorloper van een volkomen nieuw type van bestelwagen is.

Fleetboard, Uptime, Omniplus On of Mercedes Pro – de digitalisering en de consequente connectiviteit maken revolutionaire digitale diensten mogelijk en verhogen het rendement.

Daimler zaal 14/15: de wereld van trucks, bussen en bestelwagens

Zaal 14/15 op het beursterrein in Hannover staat al sinds lang als de ‘Daimler Halle’ bekend. 64 trucks, bussen en bestelwagens en nog eens zeven voertuigen op het terrein voor de zaal maken duidelijk wat de wereld van het bedrijfsvoertuig inhoudt. En dat bedoelen we letterlijk: Daimler bewijst in Hannover zijn internationale aanpak, niet alleen met de voertuigen voor Europa, maar ook met de afdeling ‘Trucks and Buses for the World’, met voertuigen voor de uitvoermarkten en met een FUSO showtruck.

De wijze waarop het concern met zijn verscheidene merken zich aan de duizenden bezoekers uit de hele wereld presenteert, werd grondig voorbereid: alleen al de stand opbouwen nam acht weken in beslag, terwijl een ervaren team zowat een heel jaar aan de planning van de beurs besteed heeft. De vloer van de zaal is met 2000 m² tapijt en 9000 m² laminaat bekleed. De architectuur van de stand vergde een staalconstructie van 500 ton. 2,2 km ledlampen verlichten de zaal terwijl 2000 schijnwerpers, die op 5,5 km dwarsbalken en 11 km aluminium buizen gemonteerd zijn, alle tentoongestelde voertuigen perfect uitlichten. 33 km kabels stellen de stroomvoorziening veilig.

Maar vooral toch staan de mensen centraal: ongeveer 1000 medewerkers begeleiden de bezoekers - in de informatiestands, bij de catering, maar in de eerste plaats toch met hun adviezen en kennis over de talrijke tentoongestelde voertuigen.

Daimler Trucks: de revolutionaire Mercedes-Benz Actros als de ster op de IAA

De nieuwe Actros is de onbetwiste ster onder de trucks op de IAA. De MirrorCam met zijn talrijke bijkomende functies die de gebruikelijke buitenspiegels vervangt, ondersteunt de bestuurder en verbetert de aerodynamische eigenschappen. De Active Drive Assist effent door de samenwerking van de assistentiesystemen de weg naar het geautomatiseerd rijden. De nieuwe Active Lane Tracking grijpt indien nodig met corrigerende stuurbewegingen in. En bij gevaar voor voetgangers kan de nieuwe Active Brake Assist 5 nu ook met een noodstop reageren. Een essentieel onderdeel van de assistentiesystemen in de nieuwe Actros is de Sideguard Assist, die twee jaar geleden al met veel succes als een wereldpremière ingevoerd werd.

De Predictive Powertrain Control, een anticiperende cruisecontrol, in de Actros herkent nu ook kruispunten en rotondes. Dat stelt hem in staat om ook op bochtige regionale trajecten de rijstijl te optimaliseren. Door de gecombineerde werking van de MirrorCam, de nieuwe rijmodus Economy+ in de schakelautomaat Powershift3 en de nieuwe eindoverbrenging daalt het brandstofverbruik van de nieuwe Actros op snelwegen nog eens met 3%. Op regionale trajecten ligt het verbruik zelfs tot 5% lager.

Ook de bedieningselementen werden verbeterd en bereiken een volledig nieuw niveau. Dat geldt niet alleen voor de displays van de MirrorCam op de A-stijlen, maar vooral voor de nieuwe multimediacockpit. De kern daarvan wordt gevormd door twee centraal gemonteerde kleurendisplays. Op de plaats van het klassieke combi-instrument met snelheidsmeter, toerenteller en tankaanduiding komt een primaire display in de vorm van een vlak beeldscherm met een hoge resolutie. Het tweede beeldscherm, de secundaire display, is een touchscreen. Daarmee kunnen de meeste functies in de truck gemakkelijk gestuurd worden. Als uitbreiding van de multimediacockpit biedt Mercedes-Benz Trucks de multimediacockpit ‘interactive’ aan, met een nog grotere connectiviteit en met nog meer functies.

Mercedes-Benz zet de voorstelling van zijn nieuwe vlaggenschip op de ‘IAA Nutzfahrzeuge’ kracht bij met het speciale model ‘Edition 1’ waarvan er niet meer dan 400 exemplaren gebouwd worden. De talrijke extra’s waarmee dat model uitgerust is, bezorgen de bestuurder een maximum aan comfort en veiligheid. Daar komen nog eens uitgekozen designelementen bij waardoor het voertuig op het eerste gezicht te herkennen is.

De ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks hebben, nadat ze de nieuwe Actros ontwikkeld hadden, meteen ook de Arocs grondig vernieuwd. Haast alle innovaties van de nieuwe Actros zijn ook voor de Arocs beschikbaar. Zoals de MirrorCam, de Active Brake Assist 5, de multimediacockpit en de Predictive Powertrain Control met verruimde werking. Het enige verschil: terwijl de nieuwigheden normaal gesproken tot de standaarduitrusting van de Actros horen, zijn ze voor de Arocs voornamelijk voor een individuele configuratie beschikbaar.

Even belangrijk zijn de nieuwigheden op het gebied van de aandrijving. De volledig elektrisch aangedreven eActros, die twee jaar geleden zijn wereldpremière op de IAA beleefde, werd ondertussen nog verder ontwikkeld en wordt op het ogenblik in praktijktests bij klanten ingezet. En met de nieuwe door een gasmotor aangedreven Actros NGT vat Mercedes-Benz Trucks een nieuw hoofdstuk aan op het vlak van voertuigen met een laag emissieniveau.

Dat is ook een domein waarop FUSO zich traditioneel onderscheidt. De volledig elektrisch aangedreven eCanter wordt als eerste truck van zijn soort in serie gebouwd. En de volledig elektrische, zware truck E-FUSO Vision One biedt een blik op de toekomst. Hoe ernstig FUSO het met de elektrische aandrijving meent, blijkt uit de creatie van het zelfstandige productmerk E-FUSO.

Even revolutionair als de trucks zijn de dienstverleningen van Daimler Trucks. De vooruitblikkende Uptime Service die alle belangrijke voertuigfuncties in real time monitort, is nog verder uitgebreid en verfijnd. Dat systeem kan nu bijvoorbeeld ook functies van de oplegger controleren. En vanaf volgend jaar biedt Service 24h in real time de mogelijkheid om online de afhandeling van een pechgeval en de status van een reparatie op te volgen.

Fleetboard, een dochteronderneming van Daimler en marktleider op het vlak van telematicaoplossingen, stelt op de IAA de nieuwe, overzichtelijke Fleetboard Cockpit voor. Die werd in samenspraak met de klanten ontwikkeld. Fleetboard biedt zijn diensten nu via de cloud aan en dat is een aanpak waar de eerste ondernemingen nu al hun voordeel mee doen. Op de IAA demonstreert Fleetboard de app Fleetboard Driver, het communicatieplatform voor truckbestuurders, en Fleetboard Fuel loss, een dienst die afwijkingen tussen het brandstofverbruik en de tankbeurten signaleert.

 

U kunt het volledige persdossier terugvinden in de rechterkolom van deze pagina onder 'Downloads'.