Brussel,
19
februari
2019
|
14:55
Europe/Brussels

Daimler Trucks: recordjaar 2018 met hoogste verkoopaantallen, inkomsten en winst ooit – verdere verkoopstijging verwacht voor 2019

Samenvatting
  • Recordresultaten voor verkoopcijfers, inkomsten en EBIT in 2018

  • Tweecijferige groei in NAFTA-regio, mede dankzij Brazilië en India

  • Daling van de vaste kosten met 1,4 miljard euro zal in 2019 voor het eerst haar volledige resultaat bereiken – maatregelen voor efficiëntieverhoging gaan door zoals gepland

  • Daimler Trucks verwacht een lichte stijging van het aantal verkochte voertuigen en mikt in 2019 op een winst van 7 tot 9 procent

  • Martin Daum: “2018 was het meest succesvolle jaar uit de geschiedenis van Daimler Trucks. We profiteerden van de gunstige conjunctuur in belangrijke markten en behaalden nieuwe records qua verkoopaantallen, inkomsten en winst. Onze resultaten voor 2018 bewijzen dat we de juiste producten en services hebben voor de meest uiteenlopende markten en regio’s. Onze klanten brengen de wereld in beweging en ook in 2019 zal onze gezamenlijke taak bij Daimler Trucks & Buses erin bestaan hen de best mogelijke ondersteuning te bieden.”

Stuttgart – 2018 was het meest succesvolle jaar uit de geschiedenis van Daimler Trucks, met nieuwe records op het gebied van verkoopaantallen, inkomsten en winst (EBIT) De vrachtwagenafdeling van Daimler verkocht vorig jaar 10 procent meer voertuigen en vestigde daarmee een record (2017: 470.700). Daimler Trucks zette in belangrijke markten en regio’s zoals NAFTA, Brazilië en India een tweecijferige groei neer. Ook de inkomsten van 38,3 miljard euro lagen aanzienlijk hoger dan het jaar ervoor (2017: 35,8 miljard euro). De EBIT-cijfers vestigden opnieuw een record van 2.753 miljoen euro in 2018, een stijging met 16 procent in vergelijking met het cijfer van vorig jaar (2.383 miljoen euro). Het verkooprendement bedroeg 7,2 procent (2017: 6,7 procent). Die positieve trend voor de inkomsten was met name te danken aan de hogere verkoop in de NAFTA-regio en de systematische implementatie van efficiëntieverbeteringen. Tegen eind 2018 had Daimler Trucks 1,4 miljard euro aan kosten uitgespaard door de efficiëntie te verhogen en die inspanningen zullen in 2019 hun volle resultaat bereiken.

Daimler Trucks is dan ook voorzichtig optimistisch voor 2019: De nummer 1 van de bedrijfsvoertuigensector verwacht een lichte stijging van de verkoopaantallen – ervan uitgaande dat de globale marktomstandigheden wereldwijd gunstig blijven – en mikt voor het huidige boekjaar op een verkooprendement van 7 tot 9 procent.

“2018 was het meest succesvolle jaar uit de geschiedenis van Daimler Trucks. We profiteerden van de gunstige conjunctuur in belangrijke markten en behaalden nieuwe records qua verkoopaantallen, inkomsten en winst. Onze resultaten voor 2018 bewijzen dat we de juiste producten en services hebben voor de meest uiteenlopende markten en regio’s. Onze klanten brengen de wereld in beweging en ook in 2019 zal onze gezamenlijke taak bij Daimler Trucks & Buses erin bestaan hen de best mogelijke ondersteuning te bieden,” verklaarde Martin Daum, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Trucks & Buses.

2019: wereldwijd goed geplaatst voor verdere verkoopgroei

Voor 2019 is Daimler Trucks goed geplaatst in de belangrijkste markten en regio’s ter wereld. In Noord-Amerika lanceert de onbetwiste marktleider binnenkort de nieuwe Freightliner Cascadia – de eerste, in serie gebouwde vrachtwagen die deels autonoom kan rijden in de Verenigde Staten. In Brazilië is Mercedes-Benz do Brasil opnieuw marktleider en plukt het merk de vruchten van het marktherstel. Mercedes-Benz zal ook in Europa zijn leiderspositie versterken met de lancering van de nieuwe Actros in juni 2019. Met zijn merk BharatBenz is Daimler India Commercial Vehicles de enige wereldwijd actieve constructeur die ook in India succes oogst. Sinds de start van de productie (2012) heeft de fabriek van Daimler India Commercial Vehicles in Chennai al meer dan 10.000 vrachtwagens geleverd. Een op vijf vrachtwagens ging naar een van de ongeveer vijftig exportmarkten. Met een totale verkoop van ongeveer 22.500 voertuigen was India een van de vijf belangrijkste markten voor Daimler Trucks. Daimler Trucks Asia opent in maart 2019 zijn nieuwe designcentrum bij FUSO in Tokio. Net als zijn zustermodellen van Mercedes-Benz en Freightliner zal de FUSO Super Great vanaf november deels autonoom (Niveau 2) kunnen rijden. In China, ‘s werelds grootste vrachtwagenmarkt, verkochten Daimler Trucks en zijn joint-venturepartner Foton vorig jaar meer dan 100.000 lokaal gebouwde Auman-vrachtwagens.

Mercedes-Benz eActros start emissievrij transport, nog voor test met trolleyaandrijving

Daimler Trucks is al verscheidene jaren marktleider in de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen. Samen met klanten test de constructeur mogelijke toepassingen waar elektrische mobiliteit economisch leefbaar en mogelijk is zonder een openbare infrastructuur. Het jongste voorbeeld daarvan is de praktijktest die Mercedes-Benz Trucks deze lente samen met transporteur Logistik Schmitt zal aanvatten met een eActros op de B462-weg in de buurt van Rastatt (Baden-Württemberg). Een jaar voor de testroute in de regio actief wordt voor vrachtwagens met trolleyaandrijving zal de 25 ton zware vrachtwagen van Mercedes-Benz Trucks dagelijks zo'n 168 kilometer afleggen in drie ploegen, en dat in alle stilte en geheel emissievrij. In een volgende stap zullen er vergelijkende tests worden uitgevoerd met de eActros als trekker met oplegger met een hoger gewicht en rijbereik in het eWayBW-project voor trolleyvrachtwagens, dat in de lente van 2020 van start gaat eens de infrastructuur is geïnstalleerd.

Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks: “Alles wijst erop dat we op de juiste weg zitten met de eActros concept. We zijn bijzonder verheugd dat Logistik Schmitt de eActros nu gebruikt in de regio van Murgtal en kijken ernaar uit om interessante lessen te trekken uit de praktijkervaring, ook met betrekking tot de latere tests met trolleyvrachtwagens.

Elektrische vrachtwagens van drie segmenten in gebruik bij klanten

Daimler Trucks is de enige wereldwijde vrachtwagenconstructeur die in de drie segmenten volledig elektrische vrachtwagens aanbiedt: van de FUSO eCanter in het lichte segment over de Freightliner eM2 in het middelzware segment tot de Mercedes-Benz eActros, Freightliner eCascadia en E-FUSO Vision One in het zware segment. Van de FUSO eCanter en de Mercedes-Benz eActros worden reeds exemplaren getest in normale rijomstandigheden, en dat zowel in de Verenigde Staten als in Europa en Japan. In december 2018 leverde Freightliner de eerste Freightliner eM2 aan Penske Truck Leasing Ltd. in de Verenigde Staten.

In juni 2018 bracht de afdeling alle elektrificatieactiviteiten voor vrachtwagens en bussen samen onder het dak van de E-Mobility Group. Die E-Mobility Group definieert de strategie voor alle elektrische onderdelen en complete elektrische voertuigen van alle merken en afdelingen van de groep. Bovendien ontwikkelt EMG een wereldwijd platform, vergelijkbaar met de succesvolle wereldwijde platformstrategie voor conventionele aandrijfsystemen en hoofdonderdelen.

Autonome en geconnecteerde voertuigen in serieproductie

Ook op het vlak van autonome vrachtwagens legde Daimler Trucks de lat een stuk hoger in 2018. Met de nieuwe Mercedes-Benz Actros stelde de constructeur de eerste reeks vrachtwagens met semiautonome rijfuncties (Niveau 2) voor op de IAA voor bedrijfsvoertuigen. De nieuwe Actros bevordert de veiligheid voor andere weggebruikers, verhoogt de efficiëntie voor eigenaars dankzij de standaard gemonteerde MirrorCam en geeft de chauffeur een sterk verbeterde werkplaats. Een andere wereldprimeur werd begin januari 2019 voorgesteld tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Met de nieuwe Freightliner Cascadia lanceert Daimler Trucks North America (DTNA) zijn eerste deels geautomatiseerde serievrachtwagen in Noord-Amerika. En ook in Azië maakt Daimler Trucks deels autonoom rijden beschikbaar voor zijn klanten, met de dit jaar gelanceerde FUSO Super Great. Na de introductie van deels autonome rijtechnologieën (Niveau 2) legt de onderneming zich nu toe op de ontwikkeling van sterk geautomatiseerde vrachtwagens (Niveau 4). In die context kondigde Daimler Trucks op de CES-beurs aan dat het de komende jaren 500 miljoen euro (ongeveer 570 miljoen dollar) zal investeren in de ontwikkeling van autonome vrachtwagens van Niveau 4. Dat zal zich binnen de tien jaar vertalen in meer dan 200 nieuwe jobs om autonome vrachtwagens van Niveau 4 productierijp te maken.

Het boekjaar van Daimler Trucks in een oogopslag

 

2018

2017

Inkomsten

38 273

35 755

EBIT

2.753

2.383

Investeringen in eigendommen, fabrieken en uitrusting

1.105

1.028

Uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling

1.295

1.322

waarvan gekapitaliseerde ontwikkelingskosten

40

45

in miljoen euro

Werknemers (31 december)

2018

2017

Totaal

82.953

79.483

Duitsland

30.447

30.424

Verenigde Staten

16.647

15.002

Andere landen

35.859

34.057

Verkochte exemplaren

2018

2017

Totaal

517.300

470.700

EU30

85.400

82.300

waarvan: Duitsland

32.900

31.700

Verenigd Koninkrijk

8.100

9.100

Frankrijk

9.200

8.200

NAFTA-regio

189.700

165.000

waarvan: Verenigde Staten

160.600

140.200

Latijns-Amerika (exclusief Mexico)

38.200

30.500

waarvan: Brazilië

21.400

13.400

Azië

164.700

148.600

waarvan: Japan

44.000

44.800

Indonesië

64.200

42.700

Meer informatie:

   

BFDA (Auman Trucks)

103.400

112.400

Totaal (inclusief BFDA)

620.700

583.100

Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen

Meer informatie en foto’s van de jaarlijkse persconferentie van Daimler Trucks en de Mercedes-Benz eActros vindt u op d.ai/daimlertrucks2019