05
februari
2014
|
01:00
Europe/Brussels

De B-Klasse F-CELL

Diane Kruger en Joshua Jackson testen brandstofceltechnologie

Dwars door de woestijn – B-Klasse F-CELL doet dienst als waterbron

Brussel - Gedurende ruim twee jaar hebben Hollywoodsterren Diane Kruger en Joshua Jackson tot hun eigen grote plezier rondgereden met de B-Klasse F-CELL, die enkel zuiver water uitstoot. Maar ze waren niet de enigen: de Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL werpt zich steeds meer op als een erg populaire langeafstandsloper. In de V.S. alleen al heeft een vloot van een zeventigtal voertuigen samen meer dan 1,6 miljoen kilometer afgelegd en daarbij ongeveer 113.500 liter brandstof en haast 270 ton koolstofdioxide uitgespaard. In totaal werden sinds 2010 ongeveer 200 voertuigen toevertrouwd aan klanten in de V.S. en Europa en eentje daarvan heeft al 315.000 kilometer op de teller gezet. Diane Kruger en Joshua Jackson laten in een film het potentieel van de brandstofcelaandrijving zien tijdens een rit doorheen de beruchte Death Valley in Californië, een van de droogste plaatsen ter wereld. De film kan bekeken worden via http://mb4.me/drive4water.

"We zijn echte fans geworden van de brandstofcel. De auto laat zich zo gemakkelijk gebruiken dat je normale mobiliteit in het dagelijkse leven niet beperkt wordt. En waterproblemen hadden we al helemaal niet in Death Valley", verklaarde Diane Kruger. "De tank is na amper drie minuten vol, waarna je 400 kilometer kunt rijden zonder de minste uitstoot te produceren. Fantastisch gewoon!", voegde Joshua Jackson toe.

In de film “Defying Death Valley” rijdt het duo dwars door de 50 graden warme Death Valley – zonder drinkwater mee te nemen. Hun leven hangt af van de uitstoot van B-Klasse F-CELL. De Hollywoodsterren gebruiken het water dat vrijkomt bij de werking van de brandstofcel om te drinken en te koken.

F-CELL: het aandrijfsysteem van morgen is klaar voor serieproductie

De B-Klasse F-CELL is de eerste met een brandstofcel aangedreven elektrische auto van Mercedes-Benz die onder serieproductieomstandigheden gebouwd wordt. De elekctriciteit die nodig is om te rijden, wordt aan boord gegenereerd door de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Met een rijbereik van zo’n 400 kilometer en een tanktijd van niet eens drie minuten weet de B-Klasse F-CELL  uitstootvrij rijden te combineren met een probleemloze inzetbaarheid op de lange afstand en indrukwekkende prestaties.

Brandstofceltechnologie maakt integraal deel uit van Daimler’s langetermijnstrategie wat aandrijving betreft, waarbij uitstootvrije mobiliteit de ultieme doestelling is. Tijdens de Mercedes-Benz F-CELL World Drive 2011 legden drie B-Klasses F-CELL in 125 dagen 30.000 kilometer af, verdeeld over 14 landen en 4 continenten, bij wijze van ultieme demonstratie van de dagelijkse bruikbaarheid van de technologie. Joshua Jackson is een van de eersten die met brandstofcelauto’s rond de wereld is gereden, waarbij ook en deel van de V.S. werd doorkruist.

Naast bijna 200 B-Klasses F-CELL heeft Daimler AG ook 60 A-Klasses F‑CELL, 3 Sprinter bestelwagens en haast 60 bussen aan vloottests onderworpen sinds 2001. Tot nog toe hebben de ruim 300 brandstofcelvoertuigen samen zo’n 9 miljoen kilometer afgelegd en daarmee het bewijs geleverd dat de technologie dagelijks bruikbaar en duurzaam is. Met het oog op een snelle ontplooiing van deze uitstootvrije technologie en de verlaging van de investeringskosten sloten Daimler, Ford en Nissan begin 2013 een samenwerkingsovereenkomst voor de gemeenschappelijke ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. Het is de bedoeling een concurrentieel met brandstofcel uitgerust elektrisch voertuig op de markt te kunnen brengen in 2017.

Tegen die tijd zou er aanzienlijke vooruitgang geboekt moeten zijn, en dan vooral wat de uitbouw van een duurzame infrastructuur betreft – niet het minst dankzij de grote inbreng van Daimler bij talrijke demonstratieprojecten en het H2 Mobility-initiatief. In het kader van dit laatste werd overeengekomen om het huidige Duitse openbare netwerk van 15 waterstoftankstations uit te breiden naar ongeveer 400 tegen 2023. Dat betekent dat waterstof voor dagelijks gebruik niet alleen maar beschikbaar zal zijn in de drukbevolkte gebieden en grote verkeersassen, maar ook in de landelijke regio’s.

Contactpersoon :

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars

Tel.: 0032 (0)2 724.14.74, christophe.vloebergh@daimler.com

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op het internet: www.media.daimler.com en www.media.mercedes-benz.be