Brussel,
11
januari
2019
|
11:52
Europe/Brussels

De beste verkoopresultaten van het afgelopen decennium: Daimler Trucks verkocht ruim 500.000 vrachtwagens in 2018

Samenvatting
  • Daimler Trucks zette een van de beste verkoopjaren uit zijn geschiedenis neer

  • Leveringen na elf maanden al 11 procent hoger dan het niveau van het jaar ervoor

  • Tweecijferige groei in Noord-Amerika, Azië en Latijns-Amerika

  • Marktleider in kernmarkten in Noord-Amerika, Europa en Brazilië

  • Daimler Trucks presenteert innovaties voor autonoom rijden op Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas (7 - 11 januari 2019)

  • Martin Daum: “2018 was een van de meest succesvolle jaren uit de geschiedenis van Daimler Trucks. Zoals eerder al aangekondigd, zijn onze wereldwijde verkoopcijfers gevoelig hoger dan die van het jaar ervoor. Met meer dan 500.000 vrachtwagens hebben we ons beste resultaat van de laatste tien jaar neergezet. Dat succes toont aan dat we onze klanten over de hele wereld sterke producten aanbieden, ondersteund door een al even sterk team. Ik wil dan ook al mijn collega’s bedanken voor hun uitzonderlijke engagement van het afgelopen jaar. In 2019 zullen we voortbouwen aan onze doelstelling om klanten – en de maatschappij als geheel – dag na dag succesvoller te maken met innovatieve transportoplossingen. Dat streven heeft ook betrekking op de technologische transformatie van de sector, die we resoluut ondersteunen met autonome, elektrische en geconnecteerde vrachtwagens.”

Stuttgart – Daimler Trucks, ‘s werelds grootste vrachtwagenconstructeur, boekte in 2018 een van de beste verkoopjaren uit zijn geschiedenis: op basis van de eerste gegevens steeg de verkoop van de merken Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz in 2018 tot ver boven de 500.000 voertuigen (2017: 470.700). Het exacte aantal zal Daimler AG aankondigen tijdens zijn jaarlijkse persconferentie op 6 februari 2019. In een algemeen positieve marktcontext had de vrachtwagenafdeling van de Daimler-groep zijn verkoop tegen eind november al opgedreven tot ongeveer 466.900 exemplaren, maar liefst 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar (januari-november 2017: 422.500).

“2018 was een van de meest succesvolle jaren uit de geschiedenis van Daimler Trucks. Zoals eerder al aangekondigd, zijn onze wereldwijde verkoopcijfers gevoelig hoger dan die van het jaar ervoor. Met meer dan 500.000 vrachtwagens hebben we ons beste resultaat van de laatste tien jaar neergezet. Dat succes toont aan dat we onze klanten over de hele wereld sterke producten aanbieden, ondersteund door een al even sterk team. Ik wil dan ook al mijn collega’s bedanken voor hun uitzonderlijke engagement van het afgelopen jaar. In 2019 zullen we voortbouwen aan onze doelstelling om klanten – en de maatschappij als geheel – dag na dag succesvoller te maken met innovatieve transportoplossingen. Dat streven heeft ook betrekking op de technologische transformatie van de sector, die we resoluut ondersteunen met autonome, elektrische en geconnecteerde vrachtwagens,” verklaarde Martin Daum, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Vrachtwagens en Bussen.

Sterkste groei in NAFTA-regio

De meeste grote markten van Daimler Trucks kenden het afgelopen jaar een positieve ontwikkeling maar de grootste groei werd neergezet in de NAFTA-regio. De merken Freightliner, Western Star en Thomas Built Buses zagen hun verkoop met 15 procent stijgen tot een totaal van ongeveer 172.700 stuks voor de eerste elf maanden (150.600 in dezelfde periode vorig jaar). Met een recent marktaandeel van 38,3 procent in de gewichtsklassen 6-8 bleef Daimler Trucks in 2018 ook de onbetwiste marktleider in het segment van de middelzware en zware vrachtwagens in Noord-Amerika. Het vlaggenschip van Freightliner, de nieuwe Cascadia, speelde een sleutelrol in dat marktsucces: sinds de start van de productie eind 2016 werden al meer dan 76.500 exemplaren van dit model verkocht.

In juni 2018 presenteerde Daimler Trucks de zware Freightliner eCascadia en de middelzware Western Star eM2, de allereerste zuiver elektrische vrachtwagens voor de Noord-Amerikaanse markt. Het eerste voertuig, een Freightliner eM2, werd op 20 december 2018 geleverd aan de grote Amerikaanse klant Penske Truck Leasing Corp. en wordt ingezet voor de dagelijkse activiteiten van het bedrijf. Over de komende maanden zal er een innovatievloot van dertig zuiver elektrische Freightliner-vrachtwagens worden ingezet. Samen met de elektrische schoolbus Saf-T-Liner C2 van Thomas Built Buses en de FUSO eCanter biedt Daimler Trucks het breedste gamma aan elektrische bedrijfsvoertuigen op de Noord-Amerikaanse markt.

Daimler Trucks in 2019 voor het eerst op de CES-beurs – met innovaties voor automatisch rijden

Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas komen Daimler Trucks en Freightliner op 7 januari 2019 met strategisch nieuws over autonome en geconnecteerde voertuigen. Zo onderstreept Daimler Trucks opnieuw zijn reputatie als toonaangevende pionier in de vrachtwagensector. Tegelijk presenteert het merk zijn uitgebreide gamma elektrische vrachtwagens in Las Vegas, stuk voor stuk modellen die reeds te zien zijn op de weg en actief zijn bij klanten.

Tweecijferige groei in Azië, mede dankzij Indonesië en India

Ook in Azië steeg de verkoop met een aanzienlijke 12 procent tot 147.900 exemplaren (2017: 132.400). Met ongeveer 40.000 vrachtwagens lag de Japanse verkoop in de eerste elf maanden van het jaar ongeveer op het niveau van het jaar ervoor (40.700). In zijn thuisland Japan behaalde de Aziatische bedrijfsvoertuigenconstructeur FUSO een marktaandeel van 19,2 procent. Het zware vlaggenschip van FUSO, de Super Great, plukte de vruchten van de succesvolle wereldwijde platformstrategie, net als de nieuwste zware vrachtwagens van Mercedes-Benz en Freightliner. Behalve de gestandaardiseerde elektrische/elektronische architectuur gebruikt de Japanse vrachtwagen ook de gemeenschappelijke aandrijving en krijgt hij dit jaar diverse functies om deels autonoom te rijden (niveau 2). In de erg belangrijke Indonesische markt steeg de verkoop met een aanzienlijke 52 procent tot 57.400 eenheden in november 2018 (zelfde periode vorig jaar: 37.600). De vrachtwagens van marktleider FUSO kunnen al meer dan veertig jaar op heel wat bijval rekenen in Indonesië. Sinds midden 2017 biedt Daimler Trucks er ook modellen van Mercedes-Benz aan, die vooral worden gebruikt als voertuigen voor de bouwsector.

In India kreeg de verkoop een boost door het aanzienlijke herstel van de vraag naar middelzware en zware vrachtwagens. Daimler India Commercial Vehicles (DICV) verkocht in de eerste elf maanden ongeveer 20.500 vrachtwagens, een gevoelige stijging met 35 procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar (15.200). In september 2018 bereikte Daimler Trucks een belangrijke mijlpaal met de productie van zijn 100.000e voertuig in de fabriek van Chennai. Behalve de BharatBenz-vrachtwagens voor de lokale markt, produceert de fabriek in Chennai ook exportmodellen voor meer dan veertig markten over de hele wereld. Nooit eerder wist een Westerse constructeur zich met succes in India te vestigen.

In China, ‘s werelds grootste markt voor bedrijfsvoertuigen, heeft Daimler een belang van 50 procent in de joint venture Beijing Foton Daimler Automotive Co. Ltd. (BFDA), de constructeur die de middelzware en zware Auman-vrachtwagens bouwt. Zoals verwacht, lag de verkoop van Auman-vrachtwagens in de eerste elf maanden van het jaar onder het niveau van het jaar ervoor (95.100 tegenover 104.600 stuks). In 2017 kon het merk immers niet alleen profiteren van de gunstige economische conjunctuur maar ook van wettelijke maatregelen voor de vernieuwing van het voertuigenpark. Sinds de joint venture werd opgericht, werden er al meer dan 580.000 Auman-vrachtwagens verkocht. Om in de toekomst doeltreffender te kunnen bijdragen tot de dynamische ontwikkeling van de Chinese vrachtwagenmarkt heeft Daimler Trucks in 2018 enkele personeelswissels doorgevoerd in China. Sinds begin 2018 is Sven Ennerst in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor alle vrachtwagenactiviteiten in China. En in januari 2018 nam de ervaren bedrijfsvoertuigenbaas Kelley Platt het management van BFDA in China over.

Sterk marktherstel merkbaar in Latijns-Amerika

In Latijns-Amerika heeft Daimler Trucks zijn verkoop in de eerste elf maanden van het jaar met maar liefst 26 procent opgedreven tot ongeveer 34.400 vrachtwagens (zelfde periode in 2017: 27.300). Dat cijfer is in ruime mate te danken aan de verkoopstijging in Brazilië, de grootste markt in de regio. De verkoop steeg er met 59 procent tot ongeveer 19.300 voertuigen (zelfde periode in 2017: 12.200). Dat vertaalde zich in een marktaandeel van 27,7 procent en maakte Mercedes-Benz opnieuw tot marktleider bij de middelzware en zware vrachtwagens. Ondanks de economische crisis heeft Daimler Trucks de voorbije twee jaar systematisch gebruikt om zich toe te leggen op de toekomst, door onder meer al zijn productiefaciliteiten te moderniseren. Zo plaatste Mercedes-Benz in de fabriek van Sao Bernardo do Campo een hypergeavanceerde productielijn voor vrachtwagens, die beantwoordt aan de Industry 4.0-normen die in 2018 van kracht werden.

Ook in Europa en Duitsland verkoopstijging en marktleiderschap

In de zogeheten EU30-regio (Europese Unie, Zwitserland en Noorwegen) zag Daimler Trucks zijn verkoop in 2018 licht stijgen (+4 procent). Van januari tot november werden er ongeveer 76.200 vrachtwagens verkocht (zelfde periode in 2017: 73.600). Mercedes-Benz Trucks behield zijn leiderschap bij de middelzware en zware vrachtwagens met een marktaandeel van 20,4 procent. Ook in Duitsland bleef Mercedes-Benz marktleider bij de vrachtwagens met een marktaandeel van 36,0 procent. Eind november had de constructeur al 29.100 voertuigen geleverd, een stijging met 4 procent (zelfde periode in 2017: 28.000). Mercedes-Benz Trucks verwacht dat die gunstige evolutie zich vanaf midden 2019 zal doorzetten met de lancering van de uiterst innovatieve nieuwe Actros, die in september werd onthuld op het bedrijfsvoertuigensalon IAA en die op heel wat belangstelling kon rekenen.

Ook in 2019 toonaangevende pionier qua autonome, elektrische en geconnecteerde vrachtwagens

Als ‘s werelds meest succesvolle vrachtwagenconstructeur zal Daimler Trucks in 2019 verder bouwen aan zijn doelstelling om de toonaangevende constructeur te worden op het gebied van autonome, elektrische en geconnecteerde voertuigen. Met de nieuwe Actros liet Mercedes-Benz Trucks het publiek op het bedrijfsvoertuigensalon IAA 2018 kennismaken met een niveau van technologische innovaties dat zijn gelijke niet kent in de vrachtwagensector. De nieuwe Mercedes-Benz Actros met Active Drive Assist is de eerste in serie gebouwde vrachtwagen die semiautonoom rijden (niveau 2) op de openbare weg mogelijk maakt. Met Active Drive Assist kan de nieuwe Actros namelijk onafhankelijk sturen en remmen door de omgeving permanent op te volgen. Dat komt de veiligheid van het snelwegverkeer sterk ten goede. Daarnaast beschikt de nieuwe Actros over een geoptimaliseerde aandrijflijn, ‘s werelds eerste MirrorCam-systeem dat de grote buitenspiegels vervangt en de nieuwste generatie van Active brake Assist 5, stuk voor stuk systemen die hem tot een van de veiligste en meest efficiënte vrachtwagens op de markt maken.

Ook op het gebied van elektrisch rijden wijst Mercedes-Benz de weg: sinds oktober 2018 werden de eerste exemplaren van de eActros geleverd aan Hermes, EDEKA, Meyer Logistik en TBS Transportbeton om hun compatibiliteit met de dagdagelijkse activiteiten van deze klanten te testen. Ook zijn er intussen honderd exemplaren van de eerste lichte vrachtwagen FUSO eCanter in dienst bij klanten in New York, Tokio, Berlijn, Londen, Amsterdam en Lissabon. In juni 2018 bracht Daimler Trucks al zijn elektrische activiteiten samen onder de paraplu van de E-Mobility Group (EMG). Die E-Mobility Group definieert de strategie voor alle elektrische onderdelen en complete elektrische voertuigen van alle merken en afdelingen van de groep. Bovendien ontwikkelt EMG een wereldwijd platform, vergelijkbaar met de succesvolle wereldwijde platformstrategie voor conventionele aandrijfsystemen en hoofdonderdelen.

Daimler Trucks werkt continu om de beschikbaarheid van vrachtwagens en bussen verder op te krikken. Digitalisering en connectiviteit spelen daarbij een belangrijke rol. Daimler is marktleider op het vlak van geconnecteerde bedrijfsvoertuigen en heeft wereldwijd al ongeveer 600.000 voertuigen geconnecteerd. Het Truck Data Center is het hart van alle geconnecteerde Daimler Trucks-services. Deze module is de technologische basis voor alle connectiviteitsdiensten zoals Fleetboard en Mercedes-Benz Uptime, alsook voor de telematicaoplossingen: Detroit Connect voor het merk Freightliner en Truckonnekt voor FUSO. Net als een moderne smartphone communiceert het Truck Data Center via Bluetooth, mobiele telefonie en gps met de infrastructuur, andere voertuigen en andere entiteiten in het logistieke proces. Via het Truck Data Center is een Daimler Trucks-vrachtwagen permanent geconnecteerd met de cloud en wordt hij een onderdeel van het internet of things.