Brussel,
22
februari
2019
|
10:04
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz eActros op pad in het Murgtal: emissieloos en geruisloos transport

Volledig door batterijen aangedreven truck voor het zware distributievervoer

Samenvatting
  • De onderneming ‘Logistik Schmitt’ voert vanaf de lente 2019 praktijktests uit met de eActros van 25 ton, tussen Ötigheim en Rastatt

  • Dagelijkse rondes van ong. 168 kilometer in een drieploegenstelsel

  • De volgende stap: vergelijkende tests van de eActros, in een uitvoering als trekker met een hoger gewicht en een grotere reikwijdte, en het eWayBW-project

  • De klantentests van de eActros die al bezig zijn, blijven voortgaan – tot nu toe werd al meer dan 30.000 kilometer elektrisch gereden

  • Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks: “Alles wijst erop dat we met ons concept van de eActros op het juiste spoor zitten. We zijn bijzonder verheugd dat ook Logistik Schmitt nu de eActros gebruikt en we kijken met spanning uit naar de nieuwe inzichten die we uit die praktijkervaring kunnen halen.”

Gaggenau / Stuttgart – Met de volledig elektrische eActros bewijst Mercedes-Benz Trucks in het Murgtal (de vallei van de Murg) in Zuid-Duitsland dat het vandaag al mogelijk is om zware distributieopdrachten zonder lokale emissies en zonder geluidsoverlast uit te voeren. De officiële overhandiging van de eActros aan Logistik Schmitt, een regionaal logistiek en transportbedrijf, gebeurde op de jaarlijkse persconferentie van Daimler Trucks in het Unimog-Museum in Gaggenau.

Als onderdeel van het eWayBW-project (een project voor elektrische trolleytrucks die via een bovenleiding gevoed worden) zullen commerciële transportopdrachten op de regionale weg B462 rond Rastatt elektrisch uitgevoerd worden. Daarbij worden vanaf 2020 trolleytrucks in de praktijk uitgetest. Terwijl de noodzakelijke infrastructuur op het moment nog afgewerkt wordt, is de door batterijen aangedreven eActros al actief. Dat voertuig kan bijzonder flexibel ingezet worden en heeft slechts een minimale infrastructuur nodig: niets meer dan een laadstation.

Vanaf de lente 2019 zet Logistik Schmitt de eActros in als een alternatief voor een conventionele dieseltruck. Tijdens die praktijktest worden versnellingsbakhuizen vervoerd tussen het magazijn van Logistik Schmitt in Ötigheim en de Mercedes-Benz Gaggenau fabriek in Rastatt. De eActros volgt daarbij een traject van ongeveer 7 kilometer, in een veeleisend drieploegenstelsel. De truck van 25 ton zal elk dag ongeveer 168 kilometer afleggen.

Dit is het startschot voor een reeks van praktijktests met de eActros die gedurende meerdere jaren in het Murgtal en de omliggende regio zullen lopen. Een volgende stap is de vergelijking van de trolleytrucks met een modernere versie van de eActros, in een uitvoering als trekker met een groter laadvermogen en een grotere reikwijdte.

Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks: “Sinds juni 2018 wordt onze eActros op de openbare weg ingezet en ondertussen hebben exemplaren van dat door batterijen aangedreven elektrische voertuig al meer dan 30.000 kilometer afgelegd. Samen met de klanten doen we sinds september leerrijke ervaringen op met de eActros bij normale, dagelijkse toepassingen. De theoretische reikwijdte van 200 km wordt ook in de praktijk zonder problemen gehaald. En bij het uitvoeren van zijn transportopdrachten wordt de eActros niet door de route of door andere factoren beperkt. De uitgaven om in de vestiging van elke klant een laadstation te installeren, zijn relatief laag. Alles wijst erop dat we met ons concept van de eActros op het juiste spoor zitten. Het is onze bedoeling om vanaf 2021 op grote schaal zware, emissieloze en geruisloze trucks aan te bieden die in stedelijke gebieden op voet van gelijkheid met dieseltrucks kunnen concurreren.”

“We zijn bijzonder verheugd dat Logistik Schmitt nu de eActros gebruikt en we kijken met spanning uit naar de nieuwe inzichten die we uit die praktijkervaring kunnen halen,” gaat Buchner voort.

Eerste fase: praktijktest op de pendelroute tussen Ötigheim en Rastatt

Rainer Schmitt, Executive Partner van Logistik Schmitt: “Wegens de nieuwe uitdagingen in de logistieke sector, volgen we voortdurend de nieuwste innovaties - als we daar potentieel in zien. De aanpak die Mercedes-Benz Trucks met de eActros gevolgd heeft, heeft op onze hele directie een diepe indruk gemaakt. En we zijn nu erg blij dat we, door de eActros uit te testen, bijdragen om de transportsector van de toekomst milieuvriendelijker en zuiverder te maken. De pendelroute van Ötigheim naar Rastatt is ideaal geschikt voor die test. Daar kan de eActros tonen wat hij in een veeleisend drieploegenstel - en onder een voortdurende belasting - aankan. De eActros volgt precies dezelfde route als de door een conventionele dieselmotor aangedreven Actros die hij moet vervangen. Dat vormt een uitstekende vergelijkingsbasis.”

In de eerste fase van de praktijktest van de eActros neemt Logistik Schmitt een voertuig dat losse containers kan laden, in zijn vloot op. De eActros die tot twaalf ton kan laden, zal twaalf ritten per dag uitvoeren. De batterijen in de eActros worden opgeladen terwijl het voertuig geladen of gelost wordt, zodat de reikwijdte van 200 km waar de eActros over beschikt, optimaal benut wordt. In eerste instantie wordt het voertuig met een mobiel laadstation opgeladen.

Tweede fase: paralleltest met een trolleytruck

In de tweede fase van het eActros-project in het Murgtal wordt de truck van 25 ton uit de eerste fase vervangen door een modernere versie van de elektrische truck in een uitvoering als trekker. Met de eActros trekker bevoorraadt Logistik Schmitt de Mercedes-Benz Gaggenau fabriek met asonderdelen vanuit het magazijn in Ötigheim – een traject van 14 kilometer dat hoofdzakelijk de B462 volgt. Die route valt voor het grootste stuk samen met het traject voor het trolleyproject. De specificaties van de eActros trekker zullen bovendien vergelijkbaar zijn met die van de trolleytrucks, bijvoorbeeld op het vlak van laadvermogen en reikwijdte. Die paralleltest van de eActros en de trolleytrucks zal ongeveer een jaar duren en zal belangrijke gegevens en bevindingen opleveren om de twee concepten te vergelijken, bijv. om vast te stellen hoe geschikt de voertuigen zijn voor dat soort van toepassing.

Derde fase: directe vergelijking met de trolleytruck

Tijdens de derde fase van het project, die naar verwachting binnen de tweede fase zal vallen, volgt de eActros trekker precies dezelfde route als de trolleytruck. Dat zal ongeveer een of twee weken het geval zijn om een directe vergelijking te kunnen maken. Die gegevens zullen ook dienen om de tweede fase te valideren. Tijdens die directe vergelijking zal de eActros papierrollen vervoeren over het 18 km lange traject van de papierfabriek in Gernsbach-Obertsrot naar het logistieke centrum Fahrner in Kuppenheim – net als de trucks binnen het trolleyproject.

De conventionele Actros met dieselmotor als uitgangspunt voor de vergelijking

Een Actros met een conventionele dieselmotor die aan de Euro VI emissienormen voldoet en die met meetapparatuur uitgerust is, volgt op zijn beurt het trolleytraject en zal een neutraal uitgangspunt vormen om de beide concepten te vergelijken. Het wordt dan mogelijk om het energieverbruik van de elektrische trucks - batterij en trolley - te vergelijken met het verbruik van de dieseltruck.

Op het ogenblik geen plannen voor trolleytrucks bij Daimler

Als een internationale constructeur onderzoekt Daimler toekomstgerichte oplossingen die wereldwijd ingevoerd kunnen worden. Wegens de hoge infrastructuurkosten ziet het bedrijf op dit moment geen potentieel in trolleylijnen – ook al wegens de snelle ontwikkeling van de batterij- en brandstofceltechnologie.

Over eWayBW

eWayBW is een proefproject waarbij de mogelijkheden van hybride trolleytrucks die via een bovenleiding gevoed worden, onderzocht worden. Op het testtraject langs de B462 tussen Kuppenheim en Gernsbach-Obertsrot worden drie secties van elektrische bovenleidingen voorzien. De speciaal uitgeruste trucks kunnen energie van de bovenleidingen aftappen. Tegelijk wordt een batterij opgeladen zodat de truck kan blijven rijden op trajecten waar geen bovenleiding beschikbaar is. De werking van zulke hybride trolleytrucks wordt tijdens een driejarig proefproject onderzocht. Tegelijk met het project loopt een wetenschappelijk onderzoek. De planning, goedkeuring en bouw van het testtraject zal 17,6 miljoen euro kosten (bron: www.ewaybw.de).

Over de eActros ‘innovatievloot’

De zogenaamde eActros ‘innovatievloot’ ging in september 2018 van start. In totaal 20 klanten gebruiken een zo goed als productieklare versie van de eActros met een totaalgewicht van 18 of 25 ton. De klanten zetten de eActros voor routinetaken in en testen zo zijn bruikbaarheid bij dagelijkse toepassingen. Allemaal gebruiken ze de trucks voor distributieopdrachten over korte afstanden die anders door conventionele dieselvoertuigen uitgevoerd worden. De klanten zijn actief in uiteenlopende sectoren en domeinen en doen voor hun werkzaamheden een beroep op verschillende koetswerktypes. De tests die in twee fases ingedeeld worden, elk met tien klanten, zullen in totaal ongeveer twee jaar duren. De ontwikkeling en de tests van zware, elektrische trucks voor het distributievervoer over korte afstanden, worden als een onderdeel van het ‘Concept ELV²’-project - in uiteenlopende mate - door het Duitse federale Milieuministerie (BMUB) en het federale Ministerie voor Economie en Energie (BMWi) gesponsord.

De eActros: volledig gebaseerd op een elektrische aandrijving

De eActros neemt het frame van de Mercedes-Benz Actros over. Voor de rest echter heeft de eActros een architectuur die volledig op de elektrische aandrijving afgestemd is en waarin een groot aantal specifieke onderdelen verwerkt is. De aandrijfkracht wordt door twee elektrische motoren geleverd die op de achteras, vlak bij de wielnaven gemonteerd zijn. Elke motor heeft een vermogen van 126 kW en een maximumkoppel van 485 Nm. In de praktijk komt dat erop neer dat, wanneer de krachtstroom de transmissie gepasseerd is, elke motor een koppel van 11.000 Nm vrijgeeft. Het aandrijfvermogen is daarom vergelijkbaar met dat van een dieseltruck. De maximaal toegelaten asbelasting bedraagt zoals gebruikelijk 11,5 ton. De energie wordt in lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 240 kWh opgeslagen. Afhankelijk van de beschikbare laadcapaciteit duurt het tussen twee en elf uur om de batterijen volledig op te laden (met een laadcapaciteit van 150 resp. 20 kW).

Daimler - een ruim aanbod elektrische bedrijfsvoertuigen

Sinds 2010 heeft Daimler ervaring opgedaan met elektrische trucks en zijn eerste volledig elektrische serietruck wordt sinds al 2017 door klanten ingezet: de lichte Fuso eCanter. Eind 2018 overhandigde Daimler Trucks de eerste elektrische middelzware truck, een Freightliner eM2, aan een klant. Daarmee begonnen in de VS de praktijktests voor zware en middelzware elektrische trucks. Binnenkort wordt ook de eCascadia voor het zware distributievervoer getest. De eerste elektrische bus, de Mercedes-Benz eCitaro, werd eind 2018 geleverd en ondertussen testen verscheidene klanten exemplaren ervan in reële gebruiksomstandigheden uit. Het merk Thomas Built Buses brengt op zijn beurt de eC2 (die ook als de Jouley bekend staat) in een kleine reeks uit. De eerste voertuigen worden in 2019 aan klanten overhandigd. Bij de bestelwagens is de Mercedes-Benz Vans eVito sinds kort beschikbaar en is dat model al door de eerste klanten in gebruik genomen. In de tweede helft van 2019 volgt de eSprinter. De elektrische voertuigen van Daimler Trucks, Daimler Buses en Mercedes-Benz Vans vormen dus een aanbod waarmee alle stedelijke toepassingen bestreken kunnen worden.