11
mei
2012
|
02:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz Antos: de truck voor het zware distributietransport

Met de nieuwe Antos krijgt Mercedes-Benz truckfamilie er een nieuwe telg bij: een modelreeks die speciaal geschikt is voor de inzet in het zware distributietransport. De voertuigen zijn nu nog niet in levenden lijve te bewonderen, maar tijdens de IAA Hannover, de beurs voor bedrijfswagens in september, zullen ze worden onthuld.

Mercedes-Benz is de eerste fabrikant die met de Mercedes-Benz Antos een truckrange presenteert die speciaal is ontwikkeld voor deze verschillende vormen van distributie.

De Mercedes-Benz Antos belooft de transportondernemer en de chauffeur een optimaal gebruiksgemak en doordacht comfort voor een optimale efficiency. Het design en de uitstraling van de Mercedes-Benz Antos mag dan wel overeenkomsten met de Mercedes-Benz Actros vertonen, de afwijkende eisen die aan de cabine worden gesteld, maken dat de nieuwe truck toch een geheel eigen stijl heeft. Ook de op de distributie toegesneden 2300 mm brede cabines worden als korte en middellange variant aangeboden. Deze bieden een gemakkelijke instap, optimale ergonomie en eenvoudige bediening.

In het hart van de truck zitten de nieuwe Euro 6-motoren met BlueEfficiency Power technologie, die in maart geïntroduceerd werden. Met in totaal 13 vermogensvarianten biedt de Mercedes-Benz Antos een breed scala aan motorvarianten met vermogensklassen tussen 175 kW (238 pk) en 375 kW (510 pk). De nieuwe trucks worden als bakwagen en als trekker met in totaal 67 wielbasisvarianten geleverd, van de kortste lengte van 2650 mm tot maximaal 6700 mm. Bij zijn dagelijkse werkzaamheden wordt de chauffeur onder andere ondersteund door de standaard volautomatische PowerShift versnellingsbak. Een bijdrage aan zijn veiligheid leveren bovendien optionele veiligheidssystemen zoals Active Brake Assist, dat zelfs op stilstaande obstakels reageert.


De nieuwe specialisten
Het basisprogramma van de nieuwe Mercedes-Benz Antos en de nieuwe Actros krijgt er nog twee extra varianten bij die de efficientie van beide modelreeksen nogmaals verhogen. Als lichtgewicht variant met een eigengewicht van ca. 6 ton is de lichte Antos – de Loader - geschikt voor een maximale laadvermogen daar waar de tweede variant – de Volumer - met een lage chassishoogte gecombineerd met een interieurhoogte van drie meter, het laadvermogen van het voertuig maximaliseert.


Inzet in het zware distributietransport
In het zware distributietransport gaat het vooral om het regionale transport en stadsdistributie van bijvoorbeeld levensmiddelen. Hiervoor worden veelvuldig bakwagens met koel- of gesloten opbouw ingezet, die zich zowel in de stad als op hoofdwegen en op autosnelwegen bewegen. Aan deze inzet zijn speciale eisen verbonden: een voertuig met een goede algemene zichtbaarheid dat eenvoudig inzetbaar is voor dagtrippen. Daarbij winnen de schone Euro 6-motoren aan belang. Voor diverse beladingen, regionale topografie, stop-en-go verkeer en de veelvuldige nood aan het wijzigingen van de route is een breed spectrum van motorvermogens noodzakelijk. Bovendien moet het voertuig er representatief uitzien, het is per slot van rekening het visitekaartje van de ondernemer.