Brussel,
23
september
2020
|
11:46
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz Arocs: innovatie voor de bouwsector

Samenvatting
  • Aanzienlijke besparing: geavanceerd Predictive Powertrain Control-systeem optimaliseert het brandstofverbruik, vooral op interstedelijke routes
  • Ongeëvenaarde veiligheid: enkel de nieuwste generatie rijhulpsystemen in de Arocs
  • Gebruiksgemak: baanbrekende en gebruiksvriendelijke Multimedia Cockpit
  • Altijd actief: netwerking voor een maximale veiligheid
  • Uitgebreid gamma: configuraties op maat van elke toepassing

Bouwtoepassingen vragen een gerichte aanpak. Het is zwaar werk dat sterke handen vergt. De nieuwe Mercedes-Benz Arocs heeft dan ook alle nodige kwaliteiten om zich op te werpen als de perfecte partner voor bouwtransport: krachtige motoren, diverse aandrijfconfiguraties en een robuust chassis voor de duurzame ontwikkeling van specifieke koetswerktypes. Daarnaast kan de Arocs schermen met een uitgebreid gamma dat klanten de mogelijkheid biedt om hun eigen transportoplossingen uit te werken op basis van hun individuele vereisten. Maar zelfs dat volstaat niet voor de huidige bouwsector. De activiteiten zijn logistieke meesterwerken, vaak uitgevoerd in extreme omstandigheden, en vereisen dan ook hypergeavanceerde technologieën. Precies het type van innovaties dat de nieuwe Arocs aanbiedt voor de bouwsector. Hij kan prat gaan op de nieuwste generatie technologische ontwikkelingen, zoals Predictive Powertrain Control (PPC), Sideguard Assist, Active Brake Assist en marktprimeurs zoals MirrorCam en de Multimedia Cockpit, om nog maar te zwijgen over het connectiviteitsplatform Truck Data Center (TDC). Zo vestigt de Arocs nieuwe normen voor efficiëntie, digitalisering, veiligheid en connectiviteit.

Innovatief en efficiënt dankzij het geavanceerde Predictive Powertrain Control

De Mercedes-Benz Arocs plukt voortaan de vruchten van de geavanceerde snelheidsregelaar en transmissiesturing Predictive Powertrain Control. PPC vindt dus zijn weg naar interstedelijk transport en zal de Arocs, die vaak op landelijke wegen rijdt, helpen om zijn brandstofverbruik gevoelig terug te dringen. Behalve het gps-positioneringssysteem gebruikt de nieuwe generatie van PPC digitale wegenkaarten met gegevens over topografie, bochten, de geometrie van kruispunten en ronde punten, alsook verkeersborden. Zo kiest de Arocs steevast de ideale versnelling en snelheid om zijn verbruik te beperken, niet alleen op heuvelachtige wegen, maar ook op bochtige wegen tussen steden en dorpen. Dat maakt hem tot een toonbeeld van zuinigheid en comfort op de weg.

Zelfs doorgewinterde professionals hebben de voordelen van het systeem bevestigd. Felix Amann, chauffeur bij Meichle + Mohr is een van hen. Hij kreeg reeds de kans om de nieuwe Arocs aan de tand te voelen op de landelijke wegen rond het Bodenmeer en was enthousiast over de ondersteuning van het nieuwe systeem. “Dankzij het nieuwe Predictive Powertrain Control kan ik voortaan comfortabeler rijden met de snelheidsregelaar.” Roland Maier, Fleetmanager bij Meichle + Mohr, voegt eraan toe: “Zelfs een uiterst ervaren chauffeur die het traject perfect kent, haalt bij interstedelijk transport nooit de verbruikscijfers die de nieuwe Arocs met Predictive Powertrain Control neerzet.” Op de weg is de Arocs tot 5 procent zuiniger dan modellen zonder de intelligente snelheidsregelaar en transmissiesturing. PPC is nu ook verkrijgbaar voor zware vrachtwagens tot 120 ton, voertuigen met vierwielaandrijving en voertuigen met Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) of vloeistofkoppeling, met uitzondering van de cementmixer. In combinatie met MirrorCam ligt de brandstofbesparing zelfs nog hoger dankzij de geoptimaliseerde stroomlijn van de aerodynamische camerabehuizingen op de zijkant van het dakframe. Het camerasysteem vervangt de klassieke hoofd- en groothoekspiegels van de nieuwe Arocs. Deze optie omvat twee naar achteren gerichte camera’s, waarvan de beelden worden weergegeven op twee grote 15”-schermen in de A-stijlen van de cabine. De Arocs is de eerste bouwvrachtwagen die met dit systeem is uitgerust.

Maximale veiligheid dankzij MirrorCam en innovatieve rijhulpsystemen

De geoptimaliseerde stroomlijn is slechts een voordeel van MirrorCam. De cameratechnologie bevordert echter ook het rijgedrag en komt vooral het veiligheidsniveau van de vrachtwagen ten goede. Ze vereenvoudigt het werk van chauffeurs die verschillende bouwterreinen bevoorraden, en dat zowel op de weg als op het terrein.

Enerzijds draagt het ontbreken van zijspiegels sterk bij tot het zicht rondom. De chauffeur geniet een uitstekend uitzicht, zelfs schuin vooruit, een hoek waarin het zicht traditioneel wordt gehinderd door de buitenspiegels. Ook kan de bestuurder de spiegels niet meer foutief afstellen. De camera toont namelijk vanuit elk perspectief hetzelfde complete beeld.

En anderzijds biedt MirrorCam de bestuurder een hele reeks aanvullende functies. Zo draait de weergave in de binnenbocht zodanig mee dat de bestuurder steeds een optimaal zicht heeft op zijn oplegger. Bij manoeuvres of rijstrookwissels helpt de projectie van afstandslijnen op het scherm de chauffeur om de afstand tot achterliggers in te schatten. “De schermen in de A-stijlen werden zodanig in het gezichtsveld gepositioneerd dat je beter kunt inschatten wat er rond het voertuig gebeurt. Je rijdt gewoon veiliger met MirrorCam!” aldus Meichle + Mohr-chauffeur Felix Amann.

MirrorCam werkt ook nauw samen met het Mercedes-Benz Sideguard Assist-systeem. Dat rijhulpsysteem kan ook helpen om ongevallen aan passagierszijde te vermijden wanneer het voertuig rechts afslaat doordat het de bestuurder zowel visueel als auditief kan waarschuwen voor het ongeval plaatsvindt. Het Sideguard Assist-systeem van de nieuwe Mercedes-Benz Arocs kan obstakels langs de volledige rechterkant van het voertuig detecteren en de bestuurder waarschuwen. Daartoe berekent het de bocht die de oplegger zal maken bij het afdraaien. Als MirrorCam is geïnstalleerd worden de waarschuwingen van Sideguard Assist weergegeven op het rechter scherm. Zo verschijnt alle relevante informatie op dezelfde plaats. Daimler Trucks is momenteel de enige constructeur die een dergelijk, volledig in de voertuigarchitectuur geïntegreerd rijhulpsysteem aanbiedt.

Vanaf juni 2021 wordt er nog een bijkomend veiligheidssysteem verkrijgbaar op diverse Arocs-modellen: Active Sideguard Assist. In tegenstelling tot Sideguard Assist waarschuwt dat nieuwe systeem de chauffeur niet alleen voor bewegende fietsers of voetgangers aan passagierszijde maar remt de vrachtwagen bij afdraaisnelheden tot 20 km/u ook automatisch af tot stilstand als de chauffeur niet reageert op de auditieve waarschuwingen. Active Sideguard Assist detecteert de behoefte aan deze interventie op basis van het stuurwiel en kan aanrijdingen in het beste geval vermijden. Mercedes-Benz Trucks is ‘s werelds eerste vrachtwagenconstructeur die een dergelijk systeem met actieve remfunctie lanceert en draagt op die manier bij tot een verdere daling van het aantal zwaargewonde of dodelijke slachtoffers bij ongevallen veroorzaakt door afdraaiende voertuigen.

De – intussen vijfde – generatie van Active Brake Assist (ABA) zal eveneens het veiligheidsniveau verhogen. Bij snelheden tot 50 km/u kan het systeem voortaan beter reageren op mensen dankzij de combinatie van radar- en cameratechnologie. Dat kan een groot veiligheidsvoordeel bieden, met name wanneer men in drukke gebieden rijdt. Het detecteert zowel stilstaande en rijdende voertuigen als zwakke weggebruikers zoals fietsers en voetgangers: ABA 5 kan helpen om kop-staartbotsingen te vermijden. Indien nodig kan het veiligheidssysteem een automatische noodstop uitvoeren om het voertuig – binnen de grenzen van het systeem – volledig tot stilstand te brengen. Belangrijk om te weten is wel dat ABA 5 louter een rijhulpsysteem is. De chauffeur behoudt dus steeds de volledige verantwoordelijkheid over zijn vrachtwagen en moet steeds veilig rijden. Die verantwoordelijkheid impliceert ook dat hij zijn vrachtwagen op elk moment onder controle moet hebben en het verkeer nauwlettend in het oog moet houden.

Mercedes-Benz Trucks biedt als eerste constructeur een volledig geïntegreerde en genetwerkte Multimedia Cockpit

Waarschuwingen voor gevaren en andere belangrijke informatie weergeven zonder de chauffeur te overbelasten, was nog een prioriteit tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Arocs. De Multimedia Cockpit, die het klassieke instrumentenbord vervangt, speelt daar een belangrijke rol in. Ze geeft de chauffeur een helder overzicht van alle relevante rij- en gebruiksomstandigheden. Dat omvat ook informatie over alle rijhulpsystemen. Andere voordelen van de Multimedia Cockpit: ze is grotendeels vrij van reflecties dankzij een speciale filter en een moderne retinaoplossing. De Multimedia Cockpit is verkrijgbaar in twee versies en omvat in beide gevallen een radio- en infotainmentsysteem. De optionele Multimedia Cockpit Interactive heeft een instrumentenbord van 12 in plaats van 10 duim. Daarnaast zijn er ook twee weergaveopties (‘Classic’ en ‘Advanced’), een vrachtwagenspecifiek navigatiesysteem, Remote Online en een verkeersbordherkenning. Mercedes-Benz besteedde bovendien heel wat aandacht aan de verbinding tussen de Multimedia Cockpit en het koetswerk.

Zo hoeven koetswerkbouwers het instrumentenbord niet uit elkaar te halen om bijvoorbeeld de symbolen van hun keuze weer te geven. De symbolen kunnen namelijk heel eenvoudig worden geconfigureerd aan de hand van een voertuigbibliotheek van een servicepartner, met behulp van de zogeheten XENTRY-diagnose. Er zijn tot vijf vrij te selecteren virtuele schakelaars voor de primaire weergave van de Multimedia Cockpit. In dit geval geven de schakelaars met geïntegreerde indicator de bedrijfsstatus van het koetswerk aan, bijvoorbeeld of de koplampen op het koetswerk ingeschakeld zijn en of de steunpoten van de kraan werden uitgezet.

De Multimedia Cockpit omvat een tweede scherm als aanvulling op het klassieke schakelaarpaneel rechts van het stuur. Dit secundaire scherm werd ontworpen als een multimedia-aanraakscherm. Het stelt de bestuurder in staat om diverse functies intuïtief en eenvoudig te bedienen met een vinger, op voorwaarde dat de verkeerssituatie het toelaat. Zo kunnen er tot vijf virtuele schakelaars worden gebruikt om koetswerkfuncties te bedienen die geen invloed hebben op de veiligheid. Ook de verwarming, airconditioning en telefoon worden bediend via het secundaire scherm. Bovendien geeft het aanraakscherm toegang tot apps van het app-portaal van Mercedes-Benz Truck, die onder meer het transport- en voertuigbeheer optimaliseren. Het multimedia-aanraakscherm informeert de chauffeur ook over de bandenspanning en de asbelasting, terwijl het digitale scherm beelden van maar liefst vier camera’s kan weergeven. Zo kan de chauffeur de hele actieradius van zijn voertuig in het oog houden.

Vlak onder het secundaire scherm zit nog een bedieningspaneel met klassieke schakelaars. Indien het aantal connectoren niet volstaat, kan de klant bovendien een bijkomend bedieningspaneel in de bekerhouder bestellen als accessoire. Beide schermen laten zich ook bedienen met de aanraakgevoelige bedieningstoetsen of ‘vingernavigatiepads’ in het nieuwe multifunctionele stuurwiel.

Standaard geïnstalleerd Truck Data Center vereenvoudigt intelligente onderhouds- en telematicadiensten

De Mercedes Arocs is altijd online. Dat biedt ondernemingen aanzienlijke voordelen. De Truck Data Center Module (TDC) is het hart van dit online voertuignetwerk. Het ontvangt gegevens van onder meer sensoren en camera’s in de vrachtwagen en gebruikt die informatie als basis voor de communicatie tussen het voertuig en externe systemen, zoals het service- en onderhoudsbeheer Mercedes-Benz Uptime en Fleetboard.

De Uptime-service controleert voortdurend statusmeldingen van de voertuigsystemen, die zijn uitgerust met sensoren. Zelfs de toestand van de vloeistoffen en slijtageonderdelen wordt opgevolgd. Wanneer er een onderhoudsbeurt of reparatie nodig is, meldt de vrachtwagen dit onmiddellijk aan Mercedes-Benz Service. De gegevens worden in realtime geanalyseerd en samen met de benodigde actie doorgegeven aan de serviceorganisatie. Als het probleem tot een pechsituatie kan leiden, wordt er contact opgenomen met de klant om een werkplaatsafspraak langs de route te plannen. Bovendien worden de onderhouds- en reparatievereisten automatisch doorgegeven aan de door de klant opgegeven servicepartner van Mercedes-Benz. De benodigde interventies worden dan samen gepland en er wordt een afspraak belegd op basis van de agenda van de klant. De vereenvoudigde planning van werkplaatsafspraken resulteert rechtstreeks in een grotere beschikbaarheid van het voertuig.

Voertuignetwerken bieden nog meer mogelijkheden om de transportefficiëntie te verhogen. Daimler Trucks biedt de overeenkomstige apps aan via het Truck App Portal. Met behulp van deze apps kunnen fleetmanagers en dispatchers de efficiëntie van de nieuwe Arocs optimaliseren met behulp van diverse digitale tools.

Bulkgoederen, bouwmaterialen, groevesteen... Een vrachtwagen is even uniek als de taak waarvoor hij wordt gebruikt

De Mercedes-Benz Arocs is even uniek als de opdrachten die professionals uit de bouwsector uitvoeren. Dankzij de brede waaier aan cabines, de efficiënte motoren met tal van vermogensversies tussen 175 kW (238 pk) en 460 kW (625 pk), en de diverse aandrijfvarianten en wielconfiguraties voldoet hij aan de meest uiteenlopende profielen. Bulkgoederen vervoeren, bouwmaterialen leveren, gebruiksklaar beton leveren of de zwaarste bouwmachines vervoeren... De Arocs doet het allemaal en nog veel meer. De Arocs-testvoertuigen ter plaatse zijn uitstekende voorbeelden van het complete gamma voor bouwverkeer.

Het moeten trouwens niet altijd de zwaarste taken zijn. De inschakelbare HAD-voorwielaandrijving (Hydraulic Auxiliary Drive) heeft de werklast gevoelig gereduceerd voor voertuigen die het grootste deel van de tijd op de weg rijden maar af en toe moeilijke terreinen aandoen, zoals bouwsites en groeven. De hydraulische hulpaandrijving werkt bij snelheden tot 30 km/u en levert voldoende extra tractie om bijvoorbeeld gladde hellingen op te rijden. Per wiel is er tot 40 kW extra aandrijfkracht beschikbaar. In vergelijking met een permanente vierwielaandrijving biedt dit systeem heel wat voordelen op het gebied van kosten, gewicht en verbruik. “HAD is ideaal voor ons omdat we de maximale tractie slechts een beperkte tijd nodig hebben. Dankzij dit systeem hebben we ongeveer 500 kilogram extra laadvermogen,” aldus onderneemster Doreen Trabert, die ook zelf met de vrachtwagen rijdt. In vergelijking met een inschakelbare vierwielaandrijving is er altijd een voordeel van 350 kilogram.

Een letterlijk baanbrekende specialiteit voor zware taken, is de vloeistofkoppeling. Door een hydraulische vertrekkoppeling en retarder in een gezamenlijk onderdeel te verenigen, draagt dit systeem bij tot een nauwkeurig rij- en manoeuvreergedrag onder zware belasting en bij de laagste snelheden. Als primaire retarder ontwikkelt deze koppeling een remvermogen van 350 kW (476 pk). Samen met het vermogen tot 475 kW (646 pk) van de krachtige High Performance Engine Brake garandeert de vloeistofkoppeling een uitzonderlijke efficiëntie. “De combinatie van de gerobotiseerde transmissie en de vloeistofkoppeling maakt het rijden gevoelig eenvoudiger,” aldus chauffeur David Ewan van de Schotse onderneming McIntosh Heavy Logistics.

De filosofie achter de Arocs is simpel: niets is onmogelijk. Het uitgebreide Arocs-gamma omvat wielconfiguraties van 4x2 en 4x4 tot drieassige voertuigen van het type 6x2, 6x4 en 6x6. Vierassige voertuigen zijn verkrijgbaar als 8x2 met naloopas, 8x4, 8x4 met naloopas, 8x6 en 8x8. Daarnaast biedt het gamma de keuze tussen een stalen vering en luchtvering, diverse cabines en frames, naargelang de gebruiksomstandigheden (voornamelijk op de weg of voornamelijk op het terrein), alsook tal van wielbases, cabines voor dagritten en langeafstandstransport, en drie AWD-systemen. Vrachtwagens voor zwaar vervoer en speciale voertuigen maken het aanbod compleet. De voorgeconfigureerde zware voertuigen maken het eenvoudiger voor de klanten om de juiste keuze te maken. Als tweeassige trekker met oplegger of betonmixer getuigt de Arocs Loader consistent van een laag leeggewicht en hoog laadvermogen. De Arocs Grounder werpt zich dan weer op als een uitermate robuust voertuig voor de meest uitdagende opdrachten. De trekkers uit het SLT-gamma met drie, vier en zelfs vijf assen munten van hun kant uit in zwaar en volumineus vervoer dankzij een bruto treingewicht van 250 ton.

Het geoptimaliseerde uitlaatsysteem creëert nog meer ruimte voor koetswerken en bevestigingen

De ontwerpers hebben verdere detailverbeteringen aangebracht aan de Arocs. Als aanvulling op de sterk verbeterde softwarefuncties voor koetswerkbouwers hebben ze ook de hardware van het voertuig geoptimaliseerd. Zo kunnen alle vierassige voertuigen voortaan worden uitgerust met een verticale uitlaat. Dat vergroot de installatieruimte voor uitrusting aan de zijkant van het frame, zoals bijkomende brandstoftanks of opbergboxen. Een ander voordeel van deze oplossing in vergelijking met het vorige, zijdelings gemonteerde uitlaatsysteem, waar enkel de uitlaatpijp zelf rechtop staat, is een lager gewicht.

“Voor gecombineerde ritten op de weg en bouwterreinen is de nieuwe Arocs het beste voertuig dat ik ooit heb gezien. Rijhulpsystemen, gebruikersinterfaces, prestaties... In deze vrachtwagen kan de bestuurder genieten van alles dat de huidige technologie te bieden heeft,” besluit Peter Wedhorn, die al meer dan 23 jaar voor de onderneming van Doreen Trabert rijdt. Een van de stoere jongens, maar met veel knowhow. Precies zoals de sector ze graag heeft.

Meer info op: d.ai/NOWandNEXT2020-pressmaterial