07
april
2007
|
02:00
Europe/Brussels

De PowerShift-versnellingsbak van Mercedes in de Axor

  • De grote Axor-modellen worden voortaan uitgerust met een volledig geautomatiseerde mechanische versnellingsbak

  • Aanbod aangepast aan het gebruiksprofiel met 12 verhoudingen

  • De „Turbobrake“ kan soms de retarder vervangen

  • Nieuwe veiligheidssystemen beschikbaar

Niet lang na de marktlancering van de Mercedes-Benz Actros met de volledig geautomatiseerde versnellingsbak „Mercedes PowerShift“ wordt de geautomatiseerde mechanische versnellingsbak met 12 verhoudingen nu ook verkrijgbaar op de Axor. Deze lichte versnellingsbak wordt allereerst aangeboden op de trekkers Axor 1843, 1840 en 1836, die uitgerust zijn met een 12-litermotor en een vermogen en koppel ontwikkelen van 428 pk/2 100 Nm tot 360 pk/1 850 Nm. Vanaf begin volgend jaar zal de versnellingsbak Mercedes Power-Shift ook als optie verkrijgbaar zijn op de versies chassis-cabine (6x2) met drie assen (modellen 2543 tot 2536). In vergelijking met de Telligent-versnellingsbakbediening met 16 verhoudingen verhoogt de versnellingsbak Mercedes Power-Shift het nuttig laadvermogen met 50 kg; dat voordeel bedraagt 40 kg in vergelijking met de mechanische 9-versnellingsbak.

Bij de grote troeven van deze nieuwe versnellingsbak vermelden we met name de bijkomende voordelen voor de klant dankzij een hogere rentabiliteit en snellere en comfortabelere schakelovergangen. Deze versnellingsbak met splitter en verdeler, die zijn lichtheid dankt aan een ontwerp dat gestoeld is op een basisversnellingsbak met 3 niet gesynchroniseerde versnellingen, biedt voordelen die de troeven van de Axor perfect aanvullen. De kwaliteiten van dit voertuiggamma, dat voornamelijk gericht is op gebruik waarbij nuttig laadvermogen van groot belang is, komen vooral tot hun recht in toepassingen voor lokaal en langeafstandstransport (zolang dat laatste beperkt blijft in tijd en ruimte). In dergelijke omstandigheden komen ook de voordelen naar boven van een volledig geautomatiseerde mechanische versnellingsbak, die bovendien door zijn ontwerp het nuttig laadvermogen gunstig beïnvloedt.

Bovendien brengt de PowerShift-versnellingsbak tal van bijkomende rijprogramma’s met zich mee die aangepast zijn aan de dagelijkse omstandigheden. Het belangrijkste voordeel van deze mechanische versnellingsbakken met automatische bediening is het feit dat de voertuigen meer beschikbaar zijn door een vermindering van het risico op bedieningsfouten, een voordeel dat al talloze keren werd aangetoond sinds de voorstelling van dit soort versnellingsbakken door Mercedes-Benz meer dan 20 jaar geleden. Over het algemeen kunnen zowel transportbedrijven als chauffeurs dus alleen maar voordeel halen uit de nieuwe versnellingsbak die wordt aangeboden op de Mercedes Axor.

Exclusief op de Axor, de „Turbobrake“

De „TurboBrake', een optie die exclusief wordt aangeboden op de Axor, vult de standaard retarder aan, bestaande uit de constante ontlastklep en de uitlaatrem, en kan in heel wat gevallen een zware en dure secundaire retarder vervangen, door bij meer dan 2 000 toeren en 450 kW (612 pk) een motorremvermogen te bieden dat geen enkele slijtage veroorzaakt. In vergelijking met een secundaire retarder biedt de Turbobrake een voordeel van zo’n 80 kg op het vlak van nuttig laadvermogen.


De Telligent-rijhulpsystemen staan de chauffeurs van de Axor bij voor een hogere veiligheid

Mercedes-Benz, dat zich inzet voor de actieve preventie van ongevallen, biedt op de Axor ook een reeks veiligheidssystemen die chauffeurs helpen om delicate situaties onder controle te houden. Het betreft de Telligent-stabiliteitscontrole, de Telligent-spoorassistent (SPA) en de Telligent-snelheids- en afstandsregelaar (vanaf eind 2007), evenals het antirolsysteem voor vrachtwagens met twee en drie assen.