Brussel,
01
maart
2018
|
12:54
Europe/Brussels

De vrachtwagenafdeling van Daimler: goede verwachtingen voor 2018

Gevoelig meer verkochte voertuigen en hogere omzet dan vorig jaar

Samenvatting
 
  • Duidelijke groei van verkoop, omzet en EBIT in 2017 – aantal verkochte exemplaren en omzet ook in 2018 naar verwachting gevoelig hoger dan vorig jaar

  • Investering in technologisch leiderschap: 500 miljoen euro voor onderzoek naar en ontwikkeling van elektrische mobiliteit, connectiviteit en autonoom rijden voor vrachtwagens

  • Duurzaam, volledig elektrisch en stil: zware elektrische vrachtwagen Mercedes-Benz eActros vanaf 2018 in gebruik bij klanten

  • Martin Daum: “In alles wat we doen, kijken we naar onze klanten. We investeren voortdurend in innovaties om hen de beste producten en diensten te leveren. Dat zal ook in 2018 – het jaar van het Bedrijfsvoertuigensalon in Duitsland – en daarna bijdragen tot ons succes.”

Stuttgart – Aanzienlijke groei in aantal verkochte exemplaren, omzet en EBIT: 2017 was een succesjaar voor Daimler Trucks, ondanks een bescheiden start van het jaar en weinig wind in de zeilen van de grote markten. De vrachtwagenafdeling van Daimler verkocht 13 procent meer voertuigen in 2017, voor een totaal van 470.700 voertuigen (2016: 415.100). Ook de omzet van € 35,7 miljard lag gevoelig hoger dan het jaar ervoor (2016: € 33,2 miljard). In 2017 bedroegen de operationele inkomsten voor aftrek van rente en belastingen 2.380 miljoen euro, 22 procent meer dan het resultaat van het jaar ervoor (1.948 miljoen euro) en bedroeg de operationele marge 6,7 procent (2016: 5,9 procent).

“In 2017 zijn onze verkoopaantallen, onze omzet en onze inkomsten dus duidelijk gestegen in vergelijking met het jaar ervoor. De resultaten waren gevoelig beter dan we in het begin van dit jaar hadden verwacht. Dat is enkel mogelijk met toonaangevende producten en een uitmuntend internationaal team,” verklaarde Martin Daum, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Trucks & Buses. “We werken systematisch aan onze producten en productiviteit. Daarom zijn we van mening dat onze totale verkoop en EBIT ook volgend jaar gevoelig hoger zullen liggen dan bij eerdere goede jaren.”

Daum vervolgde: “Natuurlijk steunen we niet alleen op de groeimarkten. We werken systematisch aan de implementatie van onze langetermijnstrategie. In alles wat we doen, kijken we naar onze klanten. We investeren voortdurend in innovaties om hen de beste producten en diensten te leveren. Dat zal ook in 2018 – het jaar van het Bedrijfsvoertuigensalon in Duitsland – en daarna bijdragen tot ons succes.”

Investering in de toekomst: een half miljard euro voor onderzoek en ontwikkeling in de technologische velden ‘autonoom’, ‘geconnecteerd’ en ‘elektrisch’

In 2018 en 2019 zal Daimler Trucks jaarlijks gemiddeld zo’n 1,3 miljard euro investeren in onderzoek en ontwikkeling. Aangezien aspecten zoals elektrische mobiliteit, connectiviteit en autonoom rijden ook in de vrachtwagensector langzaam maar zeker aan belang winnen, zal ongeveer 500 miljoen euro van de totale uitgaven over die periode worden gereserveerd voor onderzoek en ontwikkeling op deze gebieden. Bovendien zal Daimler Trucks uiteraard mee profiteren van de ontwikkelingen en expertise van andere onderdelen van de groep. Dat geldt onder meer voor batterijtechnologie, rijhulp- en veiligheidssystemen en autonoom rijden.

Elektrische mobiliteit bij Daimler Trucks: eActros volgt in voetsporen van Canter

Daimler Trucks mag zich reeds de pionier op het gebied van elektrische bedrijfsvoertuigen noemen: de lichte vrachtwagen FUSO eCanter is ‘s werelds eerste in serie gebouwde volledig elektrische lichte vrachtwagen. Daimler-dochter Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) heeft de eerste van deze vrachtwagens reeds geleverd aan geselecteerde klanten in de Verenigde Staten, Europa en Japan.

Met de eActros geeft Mercedes-Benz enkele pilootklanten de kans om zijn elektrische vrachtwagen uit te testen in het dagelijkse verkeer. De komende weken zullen tien voertuigen in twee versies (18 en 25 ton) worden geleverd aan klanten, die hun dagelijkse bruikbaarheid en economische haalbaarheid in reële omstandigheden zullen testen. Het doel bestaat erin om vroeg in het volgende decennium de nodige productie- en marktrijpheid te verzekeren om economisch competitieve vrachtwagens in te zetten voor zwaar distributietransport in de stad.

Baanbrekend werk: autonoom en geconnecteerd rijden van Mercedes-Benz, Freightliner en FUSO

Met zijn vrachtwagenmerken Mercedes-Benz, Freightliner en FUSO verricht Daimler Trucks al verscheidene jaren baanbrekend werk op het gebied van autonome en geconnecteerde voertuigen. Wereldwijd heeft Daimler Trucks nu al meer dan een half miljoen vrachtwagens verbonden met het Internet of Things.

Reeds in april 2016 reden drie geconnecteerde en autonome exemplaren van de Mercedes-Benz Actros van Stuttgart naar Rotterdam in het kader van de Europese ‘Truck Platooning Challenge’. Wanneer voertuigen in konvooi rijden, kunnen connectiviteit en autonoom rijden de veiligheid gevoelig verhogen, waardoor het werk van de chauffeur wordt verlicht en de efficiëntie wordt verbeterd als resultaat van kleinere afstanden tussen de vrachtwagens. In de totnogtoe enige test in de herfst van 2017 presenteerde Daimler Trucks nog een andere oplossing voor het gebruik van autonome vrachtwagens: Op een luchthaven voerden vier trekkers van het type Mercedes-Benz Arocs de automatische reiniging van de luchthaven uit, verbonden met elkaar en op afstandsbediening.

In de Verenigde Staten is Daimler de eerste vrachtwagenconstructeur die digitaal geconnecteerde vrachtwagens – het zogeheten platooning – test op de openbare weg. Vanaf 2018 zal Daimler Trucks North America samen met grote fleetklanten digitaal geconnecteerde vrachtwagens testen in werkelijke transportomstandigheden.

Daimler Trucks test de geconnecteerde vrachtwagens ook met zijn Aziatische merk, FUSO. Een zware vrachtwagen van het type FUSO Super Great heeft in elektronisch geconnecteerde en deels autonome modus in een konvooi gereden, samen met vrachtwagens van andere Japanse constructeurs. De konvooitest werd oorspronkelijk opgestart door twee Japanse ministers en maakt deel uit van de Future Strategy 2017 van de Japanse regering.

Overzicht Daimler Trucks

 

2017

2016

Inkomsten

35.707

33.187

EBIT

2.380

1.948

Investeringen in eigendommen, fabrieken en uitrusting

1.028

1.243

Uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling

1.322

1.265

waarvan: gekapitaliseerde ontwikkelingskosten

45

57

In miljoen euro (€)

Werknemers (31 december)

2017

2016

Totaal

79.483

78.642

Duitsland

30.424

31.405

Verenigde Staten

15.002

13.823

Andere landen

34.057

33.414

 

Verkochte exemplaren

2017

2016

Totaal

470.700

415.100

EU30*

82.300

79.800

waarvan: Duitsland

31.700

31.500

Verenigd Koninkrijk

9.100

8.100

Frankrijk

8.200

8.000

NAFTA-regio

165.000

145.700

waarvan: Verenigde Staten

140.200

121.600

Latijns-Amerika (exclusief Mexico)

30.500

27.500

 

waarvan: Brazilië

13.400

12.100

Azië

148.600

125.400

waarvan: Japan

44.800

46.400

Indonesië

42.700

28.000

Aanvullende informatie:

 

 

BFDA (Auman Trucks)

112.400

77.800

Totaal (inclusief BFDA)

583.100

492.900

Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen

Meer informatie over Daimler is beschikbaar op het internet:

www.media.daimler.com en www.daimler.com