01
februari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Deutsche Post World Net en Daimler AG geven het startschot voor de eerste hybride truck in Europa

· In Stuttgart werden de eerste Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid en Fuso Canter Eco Hybrid overhandigd voor een praktijktest in Europa

· De grootste vloottest in de geschiedenis van de Deutsche Post Group

Stuttgart, 29 januari 2008 – Deutsche Post World Net is het eerste logistieke bedrijf in Europa dat hybride trucks in zijn dagelijkse praktijk zal uittesten. Het startschot voor de grootste vloottest in de geschiedenis van het bedrijf werd op 29 januari 2008 gegeven tijdens het ‘World Mobility Forum’ in Stuttgart. Andreas Renschler, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en hoofd van Daimler Trucks, overhandigde de eerste twee voertuigen, een Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid en een Mitsubishi Fuso Canter Eco Hybrid, aan Deutsche Post World Net. De test wordt in eerste instantie uitgevoerd bij DHL Express in het VK en bij het transport van poststukken in Duitsland. In de loop van de volgende maanden wordt de vloot van DHL nog uitgebreid met hybride voertuigen van Daimler.

“Met dit initiatief onderstrepen we onze technologische leiderspositie in de sector en maken we duidelijk dat we onze verantwoordelijkheid op het vlak van milieu ernstig nemen,” zei Christian Stiefelhagen, lid van de raad van bestuur en bevoegd voor het transport en de postcenters binnen de MAIL Division. Daimler en Deutsche Post verwachten dat de twee voertuigen van 7,5 ton die op diesel en elektriciteit draaien, tot 20 % minder brandstof verbruiken dan conventionele benzine- of dieselvoertuigen en dat dit ook leidt tot een daling van de CO2 -emissies door de voertuigen.

Andreas Renschler: “Vandaag is Daimler de internationale marktleider op het vlak van bedrijfsvoertuigen met hybride aandrijving. Ons initiatief ‘Shaping Future Transportation’ (het transport van de toekomst vorm geven) voor een zuiverder milieu maakt duidelijk dat we onze verantwoordelijkheid ten opzichte van onze klanten en het milieu heel ernstig nemen. We zijn verheugd dat we de eerste hybride truck van Mercedes-Benz aan DHL kunnen leveren die het voertuig in zijn postdiensten zal inzetten.”

DHL kan voortbouwen op zijn ervaring met hybride voertuigen in Japan, waar de onderneming sinds juli 2006 met succes de Fuso Canter Eco Hybrid inzet.

Deutsche Post World Net werkt momenteel een allesomvattend programma voor de hele groep uit dat moet helpen om klimaatwijzigingen te voorkomen. Een aandachtspunt is het gebruik van alternatieve krachtbronnen, zoals elektrische motoren, gasmotoren en hybride motoren. Met het DHL Innovation Center dat in maart 2007 ingehuldigd werd, neemt de groep een leidersrol in op het vlak van technologieën en innovaties. Als de internationale marktleider in de logistiek mag de groep haar verantwoordelijkheden niet uit de weg gaan en helpt ze om de uitstoot van de broeikasgassen te beperken. “We hopen om met onze milieuvriendelijke projecten een voorbeeldrol voor de hele sector te vervullen,” legde Christian Stiefelhagen uit. De groei van de internationale handel betekent immers een toename van het transport en van schadelijke CO2-emissies.

Perscontact: Deutsche Post World Net AG

Corporate Communications

External Communications Daimler Trucks & Daimler Buses

Claus Korfmacher

Tel.: +49 (0)228 182 -9944

E-Mail: pressestelle@deutschepost.de

Perscontact: Daimler

Global Commercial Communications

Julia Kroeber-Riel

Tel.: +49 711 17 41526

E-Mail: julia.kroeber-riel@daimler.com

Deutsche Post World Net is de grootste logistieke groep ter wereld. De bedrijven van de groep – Deutsche Post, DHL en Postbank – bieden klantgerichte oplossingen op maat aan voor het beheer en het transport van goederen, en voor het uitwisselen van informatie en betalingen via een internationaal netwerk dat tegelijk een grondige kennis van de lokale situatie heeft. Deutsche Post World Net is ook een vooraanstaand aanbieder van diensten op het vlak van Dialog Marketing en heeft een uniek aanbod van efficiënte oplossingen voor de sector van de direct mail ontwikkeld. De groep boekte in 2006 een omzet van 60 miljard euro. Met op het ogenblik ongeveer 500.000 werknemers in meer dan 220 landen is Deutsche Post World Net een van de grootste werkgevers ter wereld.

Daimler Trucks is een afdeling van Daimler AG en de grootste vrachtwagenbouwer. Het aanbod omvat de vijf vrachtwagenmerken Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star, Sterling en Mitsubishi Fuso.

Meer informatie over Daimler en beeldmateriaal over de gebeurtenis (foto’s nr. 08 A67 en 08 A68) vindt u op het internet: www.media.daimler.com