Brussel,
20
januari
2020
|
11:35
Europe/Brussels

Diep geworteld in de Palts-regio, goed gepositioneerd voor de toekomst: Mercedes-Benz investeert ongeveer 70 miljoen euro in de ontwikkeling van huidige en toekomstige vrachtwagens

Samenvatting

 

•Uitgebreid ontwikkelings- en testcentrum achttien maanden na eerstesteenlegging geopend met ceremonie

•Voorstelling van hypergeavanceerde ‘road-to-rig’-testbank om de vrachtwagens van Mercedes-Benz te testen: compleet, duurzaam en in realtime.

•Stefan Buchner, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG, en verantwoordelijke voor de regio’s Europa en Latijns-Amerika, alsook voor het merk Mercedes-Benz Trucks: “De nieuwe ontwikkelings- en testcapaciteiten vullen de activiteiten van onze vrachtwagenproductie in Wörth perfect aan. Door de ontwikkelingsmogelijkheden te bundelen heeft de grootste fabriek van Mercedes-Benz Trucks nog aan belang gewonnen en kan ze kandidaten in de zuidelijke Palts-regio aantrekkelijke vacatures met werkzekerheid op lange termijn bieden.

•Malu Dreyer, Minister-president van Rijnland-Palts: “De staatsoverheid is zich erg bewust van het belang van de autosector voor de economie van Rijnland-Palts. Hij is uitgegroeid tot een van de belangrijkste sectoren in de staat. Net als de staatsregering ben ik van mening dat we moeten samenwerken met de constructeurs en onderzoeksbureaus om de bedrijfsvoertuigensector in de staat tot een van de winnaars van de digitale transformatie te maken.”

•Thomas Zwick, Voorzitter van de Ondernemingsraad van de Mercedes-fabriek in Wörth: “Door het uitgebreide ontwikkelings- en testcentrum te bouwen zullen er nog eens ruim honderd aantrekkelijke functies worden verankerd in Wörth. De meeste van die functies zullen nieuw worden toegewezen. Ze vormen dus aantrekkelijke werkplaatsen die uiterst moderne en toekomstgerichte technologieën naar onze locatie brengen.”

Wörth am Rhein – Bij Mercedes-Benz Trucks hebben we vandaag een ware mijlpaal gevierd in het bijzijn van talloze speciale gasten. Thomas Zwick, Voorzitter van de Ondernemingsraad van de Mercedes-fabriek in Wörth, en Stefan Buchner, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijke voor de regio’s Europa en Latijns-Amerika en het merk Mercedes-Benz Trucks, openden het uitgebreide ontwikkelings- en testcentrum in het zuiden van de Palts-regio achttien maanden nadat er de eerste steen werd gelegd. Dat gebeurde in aanwezigheid van Malu Dreyer, Minister-president voor de Staat Rijnland-Palts, en Dr. Volker Wissing, Minister van Economische Zaken en Transport in de regio Rijnland-Palts.

Er werd ongeveer 50 miljoen euro geïnvesteerd in het competentiecentrum voor de ontwikkeling van vrachtwagens. Dat geld werd onder meer besteed aan een nieuwe testfaciliteit voor het testen van individuele systemen en complete voertuigen, alsook aan een kantoorruimte en werkplaatsen. Bovendien ging er nog eens ongeveer 20 miljoen naar de ultramoderne ‘road-to-rig’-testbanken voor complete realtime tests van Mercedes-Benz Trucks. Het complex maakt integraal deel uit van de Mercedes-Benz Truck Testing Campus en werd in 2019 opgestart.

Stefan Buchner: “De nieuwe ontwikkelings- en testcapaciteiten vullen de activiteiten van onze vrachtwagenproductie in Wörth perfect aan. Door de ontwikkelingsmogelijkheden te bundelen heeft de grootste fabriek van Mercedes-Benz Trucks nog aan belang gewonnen en kan ze sollicitanten in de zuidelijke Palts-regio aantrekkelijke vacatures met werkzekerheid op lange termijn bieden.

Prof. Uwe Baake, Head of Product Engineering bij Mercedes-Benz Trucks, voegde toe: “Onze nieuwe ‘road-to-rig’-testfaciliteit voor vrachtwagens is een van de modernste in Europa. Dankzij de nauwkeurige rijsimulatie hebben we het test- en meetwerk voor conventionele en alternatieve aandrijfsystemen van de weg naar de testbank verplaatst, waardoor we een belangrijke bijdrage leveren op het gebied van duurzaamheid en ontlasting van de openbare weg.”

Malu Dreyer: “De staatsoverheid is zich erg bewust van het belang van de autosector voor de economie van Rijnland-Palts. Hij is uitgegroeid tot een van de belangrijkste sectoren in de staat. Net als de staatsregering ben ik van mening dat we moeten samenwerken met de constructeurs en onderzoeksbureaus om de bedrijfsvoertuigensector in de staat tot een van de winnaars van de digitale transformatie te maken.”

Dr. Volker Wissing: “Rijnland-Palts werpt zich steeds meer op als een koploper voor nieuwe ontwikkelingen in de voertuigindustrie. Of het nu gaat om autonoom rijden, nieuwe aandrijfsystemen of hypergeavanceerde testfaciliteiten, het zijn stuk voor stuk innovaties van Rijnland Palts. De investeringen door bedrijven bevestigen de uitmuntende omstandigheden voor industriële fabrieken in Rijnland-Palts. We kunnen de toekomst met optimisme tegemoet zien. Het ontwikkelingswerk dat hier wordt uitgevoerd, zal ervoor zorgen dat Rijnland-Palts op lange termijn een sterke positie verwerft in de autosector.”

“Door het uitgebreide ontwikkelings- en testcentrum te bouwen zullen er nog eens ruim honderd aantrekkelijke functies worden verankerd in Wörth. De meeste van die functies zullen nieuw worden toegewezen. Ze vormen dus aantrekkelijke werkplaatsen die uiterst moderne en toekomstgerichte technologieën naar onze locatie brengen,” aldus Tomas Zwick. “Ook vanuit andere perspectieven zijn de nieuwe jobs bijzonder interessant: het design van de nieuwe werkplaatsen houdt namelijk rekening met de individuele activiteiten van de collega’s. De vereisten die daaruit voortvloeien, werden centraal geplaatst. Zelfs het aspect ‘ergonomie op de werkplek’ werd consequent in overweging genomen.”

Ontwikkeling en tests van genetwerkte, autonome en elektrische voertuigen: het ontwikkelings- en testcentrum voor Mercedes-Benz Trucks.

Het ontwikkelings- en testcentrum (in het Duits bekend onder de afkorting EVZ) is het competentiecentrum voor ontwikkelingswerk bij Mercedes-Benz Trucks en speelt dus een belangrijke rol in de ontwikkeling en het testen van geconnecteerde, autonome en elektrische voertuigen.

Dat het EVZ in juni 2008 werd geopend in de nabijheid van de productievestiging van Wörth was geen toeval: het verzekerde een nauwe samenwerking tussen de ontwikkelings- en productiezones. Die nabijheid bij de productiezone bood aanzienlijke voordelen op het gebied van onder meer aankopen en onderdelenlogistiek, alsook voor de samenwerking met de productievestiging (link tussen ontwikkeling en productie). Door de ontwikkelingsmogelijkheden samen te brengen in Wörth konden er aanzienlijke synergieën worden gerealiseerd.

Het EVZ beschikt over diverse testroutes met ruwe wegdekken, evenals een brede waaier van uiteenlopende wegdekken die diverse wegen over de hele wereld simuleren. Dat biedt ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om de omstandigheden te simuleren die onze voertuigen het hoofd moeten bieden in onder meer Zuid-Amerika, Zuid-Korea, Afrika en natuurlijk Europa. Het EVZ heeft daarnaast ook een inrijcircuit met zijdelingse hellingen tot 49 procent voor functionele tests. Bovendien zijn er ook kantoren, werkplaatsen en servicefaciliteiten aan het EVZ, alsook een reeks testbanken voor het testen van vrachtwagenonderdelen.

Van weg tot testbank: duurzame en ultramoderne voltooiing van tests bij Mercedes-Benz Trucks

Prof. Uwe Baake presenteerde tijdens de openingsceremonie een van de modernste ‘road-to-rig’-testbanken voor vrachtwagens in Europa: Mercedes-Benz Trucks is onlangs gestart met het compleet, duurzaam en realtime testen van vrachtwagens. De klok rond kunnen er aandrijvingen voor traditionele krachtbronnen, gasmotoren, hybridesystemen, batterijaangedreven elektromotoren en brandstofcelmotoren worden gesimuleerd in realistische rijomstandigheden op de testbank om ze vervolgens te perfectioneren met het oog op de productie.

In plaats van de voertuigen op de openbare weg te testen worden testritten en wettelijk verplichte testcycli automatisch en uiterst nauwkeurig uitgevoerd in de testhal met behulp van simulaties. Daartoe wordt de vrachtwagen via een controlelijn verbonden met de computer van de testbank om van daaruit alle noodzakelijke functies aan te sturen. Het resultaat: heel wat complexe verbruiksmetingen die vroeger exclusief op de weg werden uitgevoerd, kunnen nu ook op de testbank gebeuren, en dat in vergelijkbare omstandigheden en met een nog grotere nauwkeurigheid. Zo levert Mercedes-Benz Trucks een aanzienlijke bijdrage aan duurzaam transport.

De testbank is uitgerust met een grote tegenwindventilator met een luchtstroom van meer dan 800.000 m³ per uur, wat overeenkomt met een maximale rijsnelheid van 90 km/u. De temperatuur van de hele testruimte kan traploos worden ingesteld van -7 °C tot +50 °C om extreme omgevingsomstandigheden te recreëren.

Diverse vrachtwagencombinaties met vier aangedreven assen kunnen worden getest op de nieuwe testbank. De trekker staat daarbij op vier trommels met een diameter van drie meter. Op elke roller zit een watergekoelde elektromotor met een vermogen van 600 kW. Deze elektrische machines kunnen alle rijweerstanden simuleren die tijdens reële rijomstandigheden van buitenaf inwerken op het voertuig. Denk maar aan extreme hellingen met volledige belasting en maximale belading of remmen op afdalingen. Alle maximaal toegelaten snelheden op de Europese snelwegen kunnen worden gesimuleerd op de testbank.

Over de Mercedes-fabriek in Wörth

De grootste assemblagefabriek voor vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks in Wörth am Rhein werd opgericht in 1963 en bouwt de Mercedes-Benz Arocs en Atego. Bovendien is ze al meer dan twintig jaar de thuisbasis van ‘s werelds meest succesvolle zware vrachtwagen, de Actros. De speciale vrachtwagens van Mercedes-Benz – de Econic, de Unimog en de Zetros – lopen hier eveneens van de band. Elke dag verlaten tot 470 vrachtwagens de fabriek van Wörth, stuk voor stuk gebouwd volgens de specificaties van de klant. Klanten in meer dan 150 landen weten dan ook dat ze kunnen vertrouwen op het kwaliteitslabel ‘Made in Wörth’. De vestiging op de oevers van de Rijn is het competentiecentrum in het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Trucks. Bovendien heeft de Mercedes-fabriek van Wörth meer dan vijftig jaar ervaring in CKD-productie (completely knocked down) en levert het voertuigkits aan tal van overzeese landen waar de eindassemblage lokaal wordt uitgevoerd. Tot op heden werden er al meer dan 750.000 kits geleverd. Met ongeveer 10.300 werknemers is de Mercedes-fabriek van Wörth de op een na grootste werkgever in de regio Rijnland-Palts.