Brussel,
27
februari
2018
|
16:45
Europe/Brussels

Duurzaam, volledig elektrisch en stil: Mercedes-Benz eActros in 2018 beschikbaar voor pilootklanten

Mercedes-Benz bouwt volledig elektrische vrachtwagens voor zwaar distributietransport

Samenvatting

·Innovatievloot van tien zware elektrische vrachtwagens

  • Klanten hebben toegezegd voor dagdagelijkse operationele tests

  • Rijbereik tot 200 kilometer met verschillende niveaus van prestaties en belasting

  • Lokaal emissievrij distributietransport kan in serieproductie gaan vanaf 2021

  • Daimler is toonaangevende pionier in elektrische bedrijfsvoertuigen voor stadsgebieden

  • Ontwikkeling en tests uitgevoerd in het kader van het financieringsproject ‘Concept ELV²’

Stuttgart – In 2016 introduceerde Mercedes-Benz als eerste constructeur ter wereld een zware elektrische vrachtwagen in het gamma. De technologische pionier zet nu de volgende logische stap: zijn elektrische vrachtwagen, de eActros, in het verkeer brengen met behulp van klanten. Tien voertuigen in twee versies, met een brutogewicht van 18 of 25 ton, zullen in de komende weken worden overhandigd aan klanten, die hun dagelijkse bruikbaarheid en economische efficiëntie in reële omstandigheden zullen testen. De langetermijndoelstelling: vrachtwagens in serieproductie die lokaal emissievrij en in stilte door de stad kunnen rijden.

Op de IAA voor bedrijfsvoertuigen in Hannover toonde Mercedes-Benz in 2016 zijn conceptvoertuig voor een elektrische heavy duty distributievrachtwagen voor stadsgebieden. De feedback op de technische haalbaarheid van dergelijke voertuigen was unaniem positief, van het grote publiek over politici tot klanten. In Duitsland alleen werden ongeveer 150 aanvragen ontvangen. Door een beroep te doen op expertise uit de hele Daimler-groep ontwikkelde een interdisciplinair team van Daimler Trucks een voertuig op maat van dagelijkse distributieactiviteiten, waarvan er heel binnenkort een beperkt aantal aan pilootklanten zullen worden overhandigd. Toch blijven er nog een aantal technische en vooral zakelijke hindernissen over, zoals het rijbereik en de kostprijs van de batterijen, maar ook de infrastructuur die nodig is om ze in te zetten als onderdeel van bedrijfsvloten.

“Daimler Trucks is een naam die pionierswerk ademt, in combinatie met een realistische en pragmatische attitude. Op het gebied van elektrische mobiliteit is dat niet anders. We willen nu samenwerken met onze klanten om onze Mercedes-Benz eActros verder te ontwikkelen zodat hij snel kan uitgroeien tot een haalbaar alternatief voor zware dagdagelijkse transportactiviteiten, en dat zowel op technisch als commercieel vlak. We beginnen dat proces door een innovatievloot te bouwen en ondersteuning te bieden voor de klanten die de voertuigen testen in hun dagdagelijkse logistieke activiteiten. Dat zal ons in staat stellen om te bepalen waar we staan en wat er nog moet gebeuren om onze Mercedes-Benz eActros competitief te maken, zowel op technisch vlak als qua infrastructuur en service,” aldus Martin Daum, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Daimler Trucks and Buses.

“Op dit ogenblik vertrouwen we zowel tweeassige als drieassige varianten van onze heavy-duty elektrische Mercedes-Benz eActros toe aan onze klanten. Initieel zullen deze worden ingezet om goederen te transporteren en te leveren in de stad. Het rijbereik dat daarvoor nodig is, valt perfect binnen de mogelijkheden van de Mercedes-Benz eActros", voegt Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks, toe.

Innovatievloot van tien elektrische vrachtwagens binnenkort geleverd aan pilootklanten

“We hebben een voertuig ontwikkeld dat van bij de eerste schetsen werd ontworpen met het oog op elektrische mobiliteit. In vergelijking met ons prototype werden er heel wat technische wijzigingen doorgevoerd: het vermogen wordt voortaan aangeleverd door een totaal van elf batterijpacks en waar mogelijk hebben we beproefde componenten gebruikt die volledig of nagenoeg productierijp zijn,” verduidelijkt Stefan Buchner, Hoofd van Mercedes-Benz Trucks. Aan de vloottest nemen tien Duitse en Zwitserse klanten uit diverse sectoren deel. Concreet gaat het om de volgende bedrijven:

  • Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar en Rigterink uit Duitsland
  • Camion Transport en Migros uit Zwitserland

Al deze klanten transporteren goederen over de weg maar ze doen dat allemaal in sterk verschillende sectoren en categorieën. Het palet gaat van groenten tot bouwmaterialen en grondstoffen. Deze klanten zullen de voertuigen inzetten voor taken die anders zouden worden uitgevoerd door voertuigen met conventionele dieselmotoren.

De sterk uiteenlopende vereisten impliceren ook dat de voertuigen moesten worden uitgerust met diverse opbouwen. Naargelang de sector werden dan ook gekoelde opbouwen, brandstofopbouwen en zeilwagens geleverd. De bestuurders van de eActros kregen ook een speciale opleiding om met de voertuigen te rijden. De pilootklanten zullen de voertuigen twaalf maanden lang inzetten voor hun dagelijkse activiteiten. Daarna worden de vrachtwagens aan een tweede reeks van klanten bezorgd voor nog eens twaalf maanden. “Zo kunnen we voldoen aan de vele verzoeken die we hebben gekregen van onze klanten en krijgen we nog meer inzicht in de mogelijkheden,” verduidelijkt Stefan Buchner. “Onze doelstelling bestaat erin om tegen 2021 een gamma economisch haalbare, productie- en marktrijpe voertuigen te ontwikkelen voor zware transportactiviteiten.”

Rijbereik tot 200 kilometer met regelbaar niveau van prestaties en belasting

De eActros werd ontwikkeld op het frame van de Actros. Voor het overige werd de voertuigarchitectuur echter speciaal geconfigureerd voor een elektrisch aandrijfsysteem met een groot aantal specifieke onderdelen. De aandrijfas is bijvoorbeeld afgeleid van de ZF AVE 130-as die zijn sporen reeds heeft verdiend als portaalas voor hybride- en brandstofcelbussen met lage vloer van Mercedes-Benz en werd nu ingrijpend herzien voor de eActros. De asbehuizing werd volledig hertekend en werd gevoelig hoger gepositioneerd, om de bodemvrijheid te verhogen tot meer dan 200 mm. Het aandrijfsysteem bestaat uit twee elektromotoren vlak bij de wielnaven van de achteras. Deze driefasige asynchrone elektromotoren beschikken over een vloeistofkoeling en werken met een nominale spanning van 400 volt. Ze genereren elk een vermogen van 125 kW en een maximumkoppel van 485 Nm. De transmissieverhoudingen zetten dat om in 11.000 Nm per motor, wat resulteert in prestaties op het niveau van een dieselvrachtwagen.

De maximaal toegelaten asbelasting komt overeen met de gebruikelijke waarde van 11,5 ton. De energie voor een rijbereik tot 200 kilometer wordt aangeleverd door twee lithium-ionbatterijen met een vermogen van 240 kWh. Zij hebben hun waarde reeds bewezen op de voertuigen van EvoBus GmbH en kunnen dus niet langer als prototypes worden beschouwd. “Synergieën zoals deze binnen de groep bieden ons de mogelijkheid om onze ervaring te bundelen, de ontwikkelingstijd in te korten en natuurlijk kosten te besparen,” legt Stefan Buchner uit.

De batterijen werden ondergebracht in elf batterijpacks, waarvan er drie binnen het frame zitten, terwijl de andere acht eronder zitten. Om veiligheidsredenen worden de batterijpacks beschermd door een stalen behuizing. Bij een aanrijding worden de bevestigingen vervormd om de energie van de impact voorbij de batterijen te leiden zonder ze te beschadigen.

De hoogspanningsbatterijen leveren niet alleen energie voor het aandrijfsysteem maar ook voor de rest van het voertuig. Randonderdelen zoals de luchtcompressor voor het remsysteem, de pomp van de stuurbekrachtiging, de compressor voor de airconditioning in de cabine en (indien van toepassing) het koelsysteem, worden eveneens elektrisch aangedreven. Lege batterijen kunnen binnen drie tot elf uur terug worden opgeladen op voorwaarde dat er op de bedrijfsterreinen mobiele laders met een realistische laadcapaciteit van 20 tot 80 kW voorhanden zijn. De gebruikte laadstandaard is het Combined Charging System (CCS). Het laagspanningsnetwerk (LV) aan boord doet een beroep op twee klassieke 12V-batterijen die via een DC/DC-omvormer worden opgeladen aan de hoogspanningsbatterij. Daardoor blijven alle relevante voertuigfuncties zoals lichten, richtingaanwijzers, remmen, luchtveersystemen en cabinesystemen operationeel wanneer het hoogspanningsnetwerk plat ligt of uitgeschakeld wordt. Het hoogspanningsnetwerk kan enkel worden geactiveerd wanneer beide laagspanningsbatterijen opgeladen zijn.

Subsidies ondersteunen verdere ontwikkeling

De ontwikkeling en tests van de zware elektrische vrachtwagens voor distributietransport kaderen in het project ‘Concept ELV²’, dat wordt gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie voor Milieu (BMUB) en het Federale Ministerie van Economische Zaken en Energie (BMWi), die in verschillende mate bijdragen tot het totale financieringsbedrag van ongeveer 10 miljoen euro. De aspecten die door het financieringsplan worden gedekt, zijn onder meer het onderzoek naar de complexe uitdagingen met betrekking tot de ontwikkeling, de assemblage en het gebruik van elektrische vrachtwagens. Dat geldt onder meer voor het gebruik van hoogspanningsbatterijen      (> 400 volt), hoge stroomsterktes (tot 1.000 A), batterijtechnologie (prijs, gewicht, duurzaamheid, levensduur, laadtijd), het rijbereik en de energievereisten, de laadinfrastructuur en logistieke concepten, veiligheidsvereisten, bruikbaarheid in zomer en winterweer en vragen over de bereidheid van klanten om te investeren in deze vrachtwagens.

De innovatievloot die door klanten zal worden ingezet, zal ten minste tot halfweg 2020 rondrijden. Op die manier willen we de energievereisten voor een reeks van bijzondere toepassingen en de economische efficiëntie evalueren en willen we de milieuprestaties van elektrische vrachtwagens met die van dieselvrachtwagens vergelijken door middel van een volledige lifecycle-analyse. De bevindingen van dit onderzoek zullen terug in de voertuigen worden geïmplementeerd door middel van voortdurende optimaliseringen. De resultaten zullen worden vrijgegeven en geven potentiële gebruikers de mogelijkheid om hun routeplanning te optimaliseren of nieuwe businessmodellen te implementeren voor hun logistieke processen.

Daimler verricht pionierswerk op het gebied van elektrische bedrijfsvoertuigen

Om het pad voor de volledig elektrische lichte vrachtwagens te effenen, lanceerde FUSO, het Aziatische merk van de groep, in de herfst van vorig jaar de eCanter, de eerste in serie gebouwde elektrische vrachtwagen. Ook kunnen klanten sinds november 2017 de eVito van Mercedes-Benz bestellen, die in de tweede helft van dit jaar zal worden geleverd. De volgende in de rij zijn de volledig elektrische stadsbus Citaro en de eSprinter. Zoals u ziet, bieden de voertuigen van Daimler Trucks, Daimler Buses en Mercedes-Benz Vans een elektrisch alternatief voor elk aspect van het stadsvervoer. Behalve hun laadvermogen en laadvolume weten ze vooral te overtuigen met hun duurzame karakter en geluidsreductie. Bovendien komen de voordelen van batterijtechnologie het meest tot hun recht in het stadsverkeer, met de frequente stop-, rem- en acceleratiecycli. Stadsbewoners genieten zo een hogere luchtkwaliteit en stillere omgeving terwijl gebruikers van de elektrische vrachtwagens geen last hebben van lage-emissiezones. Nog een belangrijk voordeel!