Brussel,
04
december
2017
|
15:51
Europe/Brussels

Econic blijft favoriet distributievoertuig voor brandstoffenspecialist

Nieuwe Econic en Actros voor Bouts nv

Samenvatting

Brandstoffenspecialist Bouts uit Hasselt nam onlangs een nieuwe Mercedes-Benz Actros 1945 en Econic 2630 in ontvangst. Een aankoop die niet alleen het vertrouwen van Bouts in Mercedes-Benz en Groep JAM bevestigt, maar ook in de toekomstperspectieven van de brandstofdistributie.

Bouts nv is gespecialiseerd in het verdelen van brandstoffen en tracht dat op een zo milieuvriendelijke manier te doen. 90% van alle brandstof wordt dan ook via de waterweg aangevoerd naar de tankinstallaties van het bedrijf aan de oevers van het Albertkanaal in Hasselt. Daarnaast kiest Bouts resoluut voor moderne, zuinige en milieuvriendelijke vrachtwagens. “De nieuwe Actros en Econic zijn voor ons op dat vlak een toonbeeld”, zegt Luc Bouts, die samen met zijn broer Philip het familiebedrijf leidt.

Actief in heel Limburg

Het aanzien van het leveren van huisbrandolie is de laatste jaren veranderd. Door de uitbreiding van het aardgasnet in de steden, zijn er in Hasselt nog maar weinig mensen die met mazout verwarmen. “Het leveren in de binnenstad is intussen door alle verkeershindernissen zo moeilijk geworden dat je soms enkele dagen vooraf al toelating moet vragen om te mogen lossen. Veel mensen zien terecht tegen die rompslomp op en schakelen over op aardgas, dat toch in de straat aanwezig is. Het resultaat voor ons is dat wij ons actieterrein verlegd hebben naar de hele provincie Limburg, waar in kleinere gemeenten nog wel veel mensen met mazout blijven verwarmen”, legt Philip Bouts uit.

Ergonomisch, veilig en rustgevend

Bouts kocht intussen meer dan tien jaar geleden zijn eerste Econic en was daarmee één van de pioniers in ons land. “Inmiddels zijn we al aan ons vijfde exemplaar toe, omdat we voor het distributiewerk voortaan uitsluitend voor de Econic kiezen”, aldus Luc Bouts, die met een snelle rekensom bewijst dat de iets duurdere aankoopprijs van dit model toch lonend is: “Omdat brandstofdistributiewagens ook een duurdere opbouw hebben, waarvan de prijs gemakkelijk even hoog kan oplopen dan die van de truck zelf, trachten wij zo lang mogelijk met onze voertuigen te rijden. En het is net die langere levensduur die de hogere aanschafprijs van dit voertuig voor ons verantwoordt. Bovendien is het zo dat eens een chauffeur van de Econic geproefd heeft, hij nooit meer terug wil naar een klassieke vrachtwagens als de Atego of Antos.” De sterke TCO-kwaliteiten hebben Bouts nv er trouwens toe aangezet om nog twee bijkomende Econic 2630 distributiewagens te bestellen, die in de loop van 2018 geleverd zullen worden.

De Econic is met zijn lage instap aan passagierszijde een ergonomische topper. Een chauffeur die huisbrandolie verdeelt, moet gemiddeld tot een keer op dertig per dag in en uit zijn truck stappen, zodat de zogenaamde busdeur aan passagierszijde echt wel het verschil maakt. “Ook naar veiligheid toe, want onze chauffeurs hoeven daardoor niet aan de gevaarlijke straatkant uit te stappen”, stelt Philip Bouts. Andere sterkhouder inzake veiligheid is de grote glasoppervlakte, die voor een optimale zichtbaarheid rondom zorgt, terwijl de lage vloer het ook mogelijk maakt om gewoon recht te staan in de cabine, waardoor het bijvoorbeeld ook veel gemakkelijker is om de printer aan boord te bedienen en de kwaliteiten van de Econic als rijdend kantoor optimaal te benutten.

Geen compromissen

Bouts nv kiest er ook bewust voor zijn voertuigen goed uit te rusten. “Wij hebben bijzonder weinig verloop binnen ons personeelsbestand. De meeste chauffeurs werken hier al jaren. Daardoor kunnen wij hen met een gerust hart met onze investering de weg op sturen. En kiezen wij er ook voor hen dat in de beste omstandigheden te laten doen”, geeft Luc Bouts aan. De trucks van het bedrijf zijn dan ook voorzien van alle mogelijke veiligheidssystemen. “Eén voorkomen aanrijding door bijvoorbeeld Active Break Assist 3 is voor ons al voldoende om van een geslaagde keuze te spreken”, pikt zijn broer Philip in. Hij refereert daarbij naar het feit dat één van hun chauffeurs onlangs een ernstige aanrijding kon vermijden dankzij het snelle ingrijpen van Active Brake Assist 3 op zijn Actros. “Kortom, of het nu om de Actros, de Antos of de Econic gaat, wij weten dat we bij Mercedes-Benz en Groep JAM het complete plaatje vinden dat wij van onze vrachtwagens verwachten”, concludeert Luc Bouts.

Beeldonderschriftsuggesties:

  1. De Econic is met zijn wendbaarheid, lage instap, grote glasoppervlakte en zuinige en soepele motor de ideale distributiewagen voor Bouts nv
  2. De Actros 1945 trekker met tankoplegger wordt ingezet voor het bevoorraden van de acht eigen tankstations
  3. Vlnr. Gino Doll, Key Account Manager van Groep JAM, Paul Wijgaerts, Sales & Fleet Manager Bedrijfsvoertuigen van Groep JAM, Luc Bouts en Philip Bouts bij de overhandiging van de sleutel van de nieuwe Mercedes-Benz Econic 2630