Brussel,
18
juni
2019
|
11:57
Europe/Brussels

Emissievrij transport in de fabriek Mannheim: Pfenning Logistics rijdt met de Mercedes-Benz eActros

Samenvatting
  • Het transport- en logistiek bedrijf Pfenning Logistics zet vanaf nu de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros in Mannheim in

  • Die 25-tonner bevoorraadt de Mercedes-Benz fabriek Mannheim met onderdelen en wisselstukken

  • Het voertuig wordt in een tweeploegenstelsel ingezet en legt daarbij elke dag ongeveer 160 km af

  • Mercedes-Benz Trucks test de eActros - als onderdeel van zijn ‘Innovatievloot’ - bij verscheidene klanten in de praktijk uit

Mannheim – In Mannheim zet het transport- en logistiek bedrijf Pfenning Logistics op zijn beurt een emissievrije en geruisloze Mercedes-Benz eActros in. Die onderneming die haar bedrijfszetel in de regio heeft, staat met de door batterijen aangedreven, elektrische 25-tonner in voor de bevoorrading van de Mercedes-Benz fabriek Mannheim. De officiële overhandiging vond plaats op de terreinen van het externe magazijn van de fabriek in de Spreewaldallee, in het noordoosten van Mannheim. Dat ligt op ongeveer acht kilometer van de fabriek. Al in oktober 2018 had Mercedes-Benz Trucks een eActros aan TBS Transportbeton, een producent van beton en bindmiddelen in Mannheim, overhandigd. Beide voertuigen maken deel uit van de eActros ‘Innovatievloot’ om de zware elektrische truck bij verscheidene klanten in praktische omstandigheden uit te testen.

De eActros wordt tijdens de praktische test bij Pfenning een vast onderdeel van de logistieke keten van de fabriek. De elektrische truck vervoert wisselstukken en onderdelen van het externe magazijn naar de fabriek Mannheim. In een tweeploegenstelsel legt de eActros ongeveer 160 kilometer per dag af. De reikwijdte van de eActros bedraagt tot 200 km zodat hij die afstand probleemloos kan overbruggen. De batterijen worden ‘s nachts in het externe magazijn opgeladen.

Fabriek Mannheim: klaar voor alternatieve aandrijftechnieken

Meer dan 5.100 medewerksters en medewerkers produceren in de vestiging van Mannheim motoren en bijhorende onderdelen voor alle types bedrijfsvoertuigen van Daimler. In de lente van 2019 hebben het bedrijf en de ondernemingsraad een gemeenschappelijk toekomstpakket voor de fabriek afgesproken. Niet alleen worden de kernactiviteiten van de vestiging uitgebreid, maar ook de productie van alternatieve aandrijftechnieken moet verder ontwikkeld worden. Dankzij haar kenniscentrum voor emissievrije mobiliteit (KEM) is de vestiging voorbestemd voor de ontwikkeling en productie van alternatieve aandrijvingen. De knowhow van de medewerksters en medewerkers alsook de op de hoogspanningstechnologie afstemde productie-infrastructuur zijn belangrijke voorwaarden voor de montage van elektrische aandrijvingen op basis van batterijen. Het toekomstpakket omvat ook de montage van de batterijpacks voor de serieproductie van de eActros die vanaf 2021 van start gaat.

Dr. Thomas Grobel, directeur logistiek in de Mercedes-Benz fabriek Mannheim: “Onze fabriek maakt zich klaar voor een duurzame en tegen de concurrentie opgewassen toekomst. Ook wij, in de afdeling logistiek, passen toekomstgerichte technologieën toe. Daarom ondersteunen we het gebruik van de eActros door Pfenning om onze fabriek op een geruisloze en emissievrije manier te bevoorraden. We kijken nu al met spanning uit naar de resultaten van die praktische toepassing.”

Duurzame, logistieke oplossingen met de eActros

Matthias Schadler, bedrijfsleider van Pfenning Logistics, onderstreept: “Bij Pfenning, een bedrijf dat sterk met deze regio verbonden is, hebben we meer dan 85 jaar ervaring met cycli voor het productiebeheer. We zijn dan ook bijzonder blij dat we met de praktijktest van de Mercedes-Benz eActros in Mannheim een belangrijke, actieve bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van duurzame logistieke oplossingen. Daarbij past de eActros met zijn reikwijdte van 200 kilometer perfect in het opgegeven gebruiksprofiel.”

De eActros: emissievrij alternatief voor het stedelijke distributievervoer

De eActros is gebaseerd op het frame van de Mercedes-Benz Actros. Verder echter is de architectuur van het voertuig volledig op de elektrische aandrijving afgestemd en telt het voertuig een groot aandeel specifieke onderdelen. Twee elektromotoren die dicht bij de wielnaven van de achteras gemonteerd zijn, vormen de aandrijving. Ze hebben elk een vermogen van 126 kW en een maximumkoppel van 485 Nm. Bovendien wordt dat koppel via de overbrengingsverhouding tot 11.000 Nm verhoogd. De aandrijfkracht hoeft dus niet onder te doen voor die van een conventionele truck. Lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 240 kWh leveren de energie voor de eActros. Afhankelijk van het beschikbare laadvermogen kunnen de batterijen in twee uur (bij 150 kW) volledig opgeladen worden.

Over de eActros ‘Innovatievloot’

In het kader van de praktijktests van de eActros ‘Innovatievloot’ zetten 20 klanten uit verschillende branches de zo goed als productierijpe 18- of 25-tonners in hun dagelijkse werk in. De tests van de ‘Innovatievloot’ zijn in twee fasen, met telkens tien klanten, opgesplitst. De bevindingen van deze praktijktests worden direct in de verdere ontwikkeling van de eActros opgenomen met het oog op de serieproductie. Het is de bedoeling om ook in stedelijke gebieden een zuiver en geruisloos distributievervoer met zware standaardtrucks mogelijk te maken. De eerste eActros wordt al sinds september 2018 bij een klant in de praktijk uitgetest.

Binnen het project ‘Concept ELV²’ worden de ontwikkeling en tests van de zware elektrische trucks in het distributievervoer in verschillende mate door het Duitse Bondsministerie voor Milieu (BMU) en het Bondsministerie voor Economie en Energie (BMWi) ondersteund.