01
augustus
2013
|
02:00
Europe/Brussels

Fuel Duel - Nieuwe Mercedes-Benz Actros daagt uit

In 2011 lanceerde Mercedes-Benz met de Nieuwe Actros een gloednieuwe vrachtwagen voor het langeafstandstransport. Een revolutie in truckland op vlak van rijdynamiek, comfort en efficiëntie. Wie beweert de zuinigste truck op de markt te brengen, durft dat ook in de praktijk tonen. Met het Belgische initiatief ‘Fuel Duel’ wordt de Nieuwe Actros bij klanten testgereden waarbij het de bedoeling is dat hij de door de klant vooropgestelde verbruikscijfers realiseert. En of dat gelukt is. Over een testperiode van drie en een halve maand met 24 testritten aan boord van de Nieuwe Actros met Euro V motor werd een gemiddeld verbruik van 27.7 l/100km gerealiseerd of gemiddeld 3.1l onder het niveau van de door uitdagers vooropgestelde verbruik. De test wordt later dit jaar verder gezet met de Nieuwe Actros Euro VI.

 

Opzet

Een Mercedes-Benz prospect, niet vertrouwd met het gamma van het merk met de ster, krijgt de kans om twee weken lang met de Nieuwe Actros kennis te maken en hem in de dagelijkse activiteiten van zijn transportonderneming in te zetten.
Meer, Mercedes-Benz daagt de klant uit: welk verbruik wil hij met de Nieuwe Actros realiseren? Net dat cijfer is de basis van het duel. Om de verbruiksuitdaging in goede banen te leiden, communiceert de deelnemer het huidige, gemiddelde verbruik van zijn vloot en de details - inclusief het verbruik - van het referentiemodel dat hij tegenover de Nieuwe Actros plaatst.

Timing

De Fuel Duel actie loopt in twee golven. De eerste – met de Nieuwe Actros Euro V – liep van eind maart tot midden juli. Vijf vrachtwagens werden hiervoor ingezet. Een tweede testfase, dit keer met de Nieuwe Actros Euro VI, vindt plaats tussen eind september 2013 en eind september 2014. Daarvoor worden niet minder dan 10 voertuigen ingezet.

 

Uitrusting Nieuwe Actros Euro V

Een van de vijf voertuigen is uitgerust met de OM 471 – 12.8l goed voor een vermogen van 330Kw of 449 pk en een koppel van 2200Nm. De andere vier voertuigen zijn voorzien van de OM471 – 12.8l met een vermogen van 310kW of 421 pk en 2100 Nm.

Verder zijn de vijf voertuigen uitgerust met:

- Cabine L - StreamSpace 2.5 vlakke vloer

- Powershift 3 met rijprogramma Economy

- Snelheid gelimiteerd op 85km/u

- Euro V norm

- Toptorque

- Versterkte motorrem

- Achterasreductie= 2.611

- Bridgestone Ecopia banden

- Dak en zijspoilers

- Sideskirts

- Dubbele tank 570l+ 430l

- Koppelschotel Jost JSK 37C

- SoloStar concept zithoek

- Nachtchauffage

- Restwarmtebenutting

- Radio met navigatie en Bluetooth

- FleetBoard computer met DipoPilot Guide

- Active Brake Assist 2

- Esp

- Lane Assist

- Afstandsregeltempomat met stop amp; go functie

 

Resultaten ‘Wave1’ – Nieuwe Actros Euro V

De 23 conforme duels werden gewonnen. Daarnaast werd de doelstelling van één duel niet gehaald omdat het voertuig door meerdere chauffeurs werd gereden waar de referentietruck steeds door een en dezelfde chauffeur wordt bestuurd. Derhalve beschouwen wij deze test als niet relevant.

Het gemiddelde verbruik van de uitdagers of de referentievoertuigen lag op 30.8l. De Mercedes-Benz Actros Fuel Duel trekkers realiseerden over alle duels een gemiddeld verbruik van 27.7l of een gemiddelde daling van 3.1l ten opzichte van de referentievoertuigen.

Met deze cijfers onderstreept de Nieuwe Actros zijn status van benchmark inzake verbruik en bevestigt hij in real-time de resultaten, die in 2011 tijdens de record run werden gerealiseerd.
Deze Fuel Duel aanpak toont eveneens de toegevoegde waarde van FleetBoard aan. Dankzij dit telematicasysteem kan onder meer het rijgedrag van de chauffeur in detail worden geanalyseerd en bijgestuurd waar nodig met het oog op een zo economisch mogelijke rijstijl. Na de eerste testweek bij de prospect, werd de FleetBoard score met de betrokken chauffeur besproken en het eventuele verbeteringspotentieel in kaart gebracht. Doorgaans lagen de verbruiksresultaten in de tweede testweek onder de scores van de eerste dagen.

 

Fuel Duel – Wave 2 met de Nieuwe Actros Euro VI

Eind september wordt de ‘Fuel Duel’ verder gezet met de Nieuwe Actros met Euro VI conforme motoren. Op de resultaten is het uiteraard nog wachten. Toch alvast even een inzage in de samenstelling van deze trucks.

Acht voertuigen zijn voorzien van standaard banden (315/70), daar waar de andere twee uitgerust zijn met superbrede banden, de zogenaamde super singles (495/45). Verder zijn de tien voertuigen uitgerust als volgt:

- Cabine L - StreamSpace 2.5 vlakke vloer

- OM 471 – 12.8l – 330kW - 449pk – 2200Nm

- Euro VI norm

- Toptorque

- Versterkte motorrem

- Powershift 3 met rijprogramma Economy

- Snelheid gelimiteerd op 85km/u

- Achterasreductie= 2.611

- Michelin Eco/energy banden

- Dak en zijspoilers

- Sideskirts

- Dubbele tank 630l

- Frigo

- Koppelschotel Jost JSK 37C

- Nachtchauffage

- Restwarmtebenutting

- Radio met Bluetooth

- IPPC (Innovative Predictive Powertrain Control)

- FleetBoard computer met DipoPilot Guide

- Active Brake Assist 3

- Attention Assist

- Esp

- Lane Assist

- Afstandsregeltempomat met stop amp; go functie

- Bandendrukcontrole

- Vooruitrusting Toll-Collect

 

Wordt vervolgd.

 

 

Meer informatie over de Nieuwe Actros en Fleetboard zijn beschikbaar op: www.media.mercedes-benz.be en op www.media.daimler.com