Brussel,
21
januari
2020
|
11:40
Europe/Brussels

Geruisloze gemeentevoertuigen, zonder emissies maar met een ster: de volledig elektrische Mercedes-Benz eEconic komt eraan

Samenvatting
  • Daimler Trucks zet met de elektrische en door batterijen aangedreven Mercedes-Benz eEconic de volgende logische stap naar de elektrificatie van trucks
  • De eEconic is gebaseerd op de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros
  • De eEconic: uit verantwoordelijkheidsgevoel – geruisloos, zuiver, veilig en ergonomisch
  • De eEconic is dankzij zijn ergonomische en veilige eigenschappen ideaal voor de vuilophaling in stedelijke gebieden – de elektrische aandrijving loont op het vlak van milieu en efficiëntie
  • De eerste exemplaren van de eEconic worden in 2021 in praktijktoepassingen ingezet
  • De serieproductie is gepland vanaf 2022
  • Gesa Reimelt, Directeur E-Mobility Group Daimler Trucks & Buses: “Met onze algemene platformstrategie mikken we, ook bij elektrische voertuigen, in de hele wereld op uniforme technologieën en voertuigarchitecturen. Dat stelt ons in staat om dankzij synergieën de ontwikkeling enorm te versnellen.”
  • Dr. Ralf Forcher, Directeur Marketing, Verkoop en Service, Mercedes-Benz Special Trucks: “De Mercedes-Benz eEconic is door zijn gebruiksprofiel het ideale voertuig voor de elektrificatie van onder andere de huisvuilophaling, met veel ‘stops and go’s’, en goed te plannen dagritten.”

Stuttgart – Daimler Trucks zet met de Mercedes-Benz eEconic, de elektrische en door batterijen aangedreven truck met lage instap, de volgende logische stap in de elektrificatie van trucks. Vanaf 2021 worden de eerste exemplaren van de eEconic in praktijktests bij gemeentediensten ingezet. Uitgekozen Duitse klanten testen dan de dagelijkse bruikbaarheid van de voertuigen in realistische praktijkomstandigheden. De lessen die we uit die klantentests leren, vinden vervolgens direct hun weg naar de serieproductie van de eEconic die vanaf 2022 van start gaat. De eEconic is gebaseerd op de eveneens elektrische eActros, een truck voor het zware distributieverkeer waarvan de serieproductie in 2021 van start gaat.

De eEconic wordt in eerste instantie in de configuratie 6x2/N NLA aangeboden en zal overwegend als een vuilniswagen ingezet worden. De vuilophaling in stedelijke gebieden wordt gekenmerkt door in verhouding korte en vaste routes van ongeveer 100 km met een groot stop-and-go-aandeel – dat is het ideale gebruiksprofiel voor elektrische en door batterijen aangedreven trucks. Met een anticiperende rijstijl is het mogelijk om bij het remmen energie te recupereren waarmee de batterij opgeladen kan worden, wat de reikwijdte en het rendement nog verbetert.

De eEconic: een niet weg te denken element in de e-strategie van Daimler Trucks

Gesa Reimelt, Directeur E-Mobility Group Daimler Trucks & Buses: “Bij Daimler Trucks & Buses willen we tegen 2039 in onze belangrijkste afzetgebieden alleen nog maar CO2-neutrale trucks en bussen aanbieden. Met het oog daarop mikken we met onze algemene platformstrategie, ook bij elektrische voertuigen, in de hele wereld op uniforme technologieën en voertuigarchitecturen. Dat stelt ons in staat om dankzij synergieën de ontwikkeling enorm te versnellen. Zo is de eEconic bijvoorbeeld op onze eActros gebaseerd, een model dat al intens in de praktijk gebruikt wordt en waarvan de serieproductie in 2021 van start gaat.

Dr. Ralf Forcher, Directeur Marketing, Verkoop en Service, Mercedes-Benz Special Trucks: “De eEconic is een grote mijlpaal in de verduurzaming van gemeentelijke logistieke diensten. Door zijn gebruiksprofiel is dit model het ideale voertuig voor de elektrificatie van onder andere de huisvuilophaling, met veel ‘stops and go’s’, en goed te plannen dagritten. Daarbij combineert de eEconic twee eigenschappen die belangrijk zijn voor toepassingen in stedelijke gebieden: hij rijdt lokaal zonder emissies en werkt zo goed als geruisloos.”

Geruisloos, zuiver en veilig: het concept van de eEconic

Alleen al door zijn concept staat de Mercedes-Benz eEconic voor een verantwoorde omgang met het milieu – meer bepaald bij toepassingen in stedelijke gebieden. De elektrische aandrijving werkt zonder emissies en is vooral geruisloos – eigenschappen die een positieve invloed hebben op de levenskwaliteit van de omwonenden en de voertuigploeg. De laag gemonteerde ‘DirectVision-cabine’ met panoramische voorruit en de begeleidersdeur met groot glasoppervlak bieden de bestuurder een direct zicht op zwakkere weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers – en dat is een belangrijk veiligheidscriterium in het verkeer. Bovendien wordt de bestuurder ondersteund door een groot aantal intelligente veiligheids- en assistentiesystemen, zoals de afslagassistent. Om in en uit te stappen hoeven de bestuurder en de ploeg maar twee treden op en af, langs de andere kant dan die van het verkeer. Dat maakt het uitstappen veiliger en helpt om ongevallen te vermijden. De comfortabele stahoogte in het interieur vergemakkelijkt de doorstap.

Internationaal e-aanbod van Daimler Trucks & Buses

De Mercedes-Benz eActros, een zware truck met een reikwijdte tot 200 km, wordt al intensief gebruikt door klanten in Duitsland en Zwitserland. De eerste exemplaren van dat elektrische model werden in 2018 uitgeleverd. In de VS doorlopen de middelzware Freightliner eM2 en de zware Freightliner eCascadia op hun beurt praktische tests bij klanten. Daarnaast worden nog eens meer dan 140 lichte trucks van het type FUSO eCanter in verscheidene steden ingezet, zoals New York, Tokio, Berlijn, Londen, Amsterdam, Parijs en Lissabon.

E-Mobility Group Daimler Trucks & Buses ontwikkelt een internationale e-strategie

Sinds 2018 bundelt de E-Mobility Group de internationale knowhow van Daimler Trucks & Buses op het vlak van de e-mobiliteit en tekent ze voor de elektrische onderdelen en producten een strategie uit die de merken en segmenten overstijgt. De E-Mobility Group werkt een voor de hele wereld uniforme elektrische architectuur uit – zoals ook voor conventionele voertuigen een internationale platformstrategie uitgewerkt is. Zo kunnen eventuele synergievormen maximaal benut worden en kunnen investeringen optimaal renderen. Terzelfdertijd kan de E-Mobility Group ook als een adviseur met aandacht voor het ruimere plaatje optreden. Het is immers de bedoeling om de e-mobiliteit ook in TCO-termen (Total Cost of Ownership) rendabel te maken. De E-Mobility Group is internationaal georganiseerd en de medewerkers ervan zijn aan de slag in de verschillende vestigingen van het wereldwijde ontwikkelingsnetwerk, o.a. in Portland (VS), Stuttgart (Duitsland) en Kawasaki (Japan).

Daimler Trucks & Buses: duurzame bedrijfsstrategie

Daimler Trucks & Buses past een duurzame bedrijfsstrategie toe en streeft ernaar om in 2039 in de Europese, Japanse en NAFTA-markten alleen nog maar nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden (‘tank-to-wheel’). Al in 2022 moet het aanbod van Daimler Trucks & Buses in de belangrijkste afzetregio’s (Europa, VS en Japan) met batterijen aangedreven serievoertuigen omvatten. Tegen het einde van het decennium zal Daimler Trucks & Buses zijn voertuigaanbod nog met door waterstof aangedreven serievoertuigen uitbreiden.