Brussel,
28
november
2018
|
10:43
Europe/Brussels

Groep Baguette kiest voor extra laadvermogen van Arocs Loader

Opgedreven rentabiliteit

De Baguette Groep uit Thimister-Clermont nam onlangs twee Arocs 3243 B Loader in gebruik, die het inzet voor het leveren van beton. Een aankoop die niet alleen eens te meer het vertrouwen in Mercedes-Benz herbevestigt, maar tegelijk ook bewijst dat Groep Baguette opnieuw voluit actief is in de productie en levering van stortklaar beton.

Groep Baguette bestaat uit vier bedrijven. Marcel Baguette SA, dat gespecialiseerd is in wegen- en infrastructuurwerken in voornamelijk de provincie Luik, Magnée-Enrobés, dat asfalt produceert en legt, Transport Baguette, dat instaat voor alle vervoer van de groep en Béton Baguette S.A., de betoncentrale van het bedrijf, die begin 2018 opnieuw in de groep geïntegreerd werd. “De betoncentrale die door mijn grootvader werd opgericht, werd enkele jaren later doorverkocht aan Inter-Beton. Begin 2018 kregen wij de kans om de betoncentrale in de industriezone van Plénesses in Thimester-Clermont opnieuw volledig over te nemen”, zegt Florian Baguette, die samen met twee van zijn zussen de derde generatie van het familiebedrijf vormt. Béton Baguette produceert en levert stortklaar beton aan externe klanten, maar ook rechtstreeks aan Marcel Baguette SA. “Onze bedrijfsfilosofie bestaat erin een echte synergie te verkrijgen tussen alle onderdelen van de groep. Op die manier kunnen wij optimaal inspelen op de behoeften van onze klanten. Zo is het bijvoorbeeld bij het vernieuwen van een autosnelweg nodig dat alle afdelingen samenwerken om tot een optimaal eindresultaat te komen. Voor een dergelijke werf kan het zijn dat er grondstoffen vervoerd moeten worden die nodig zijn voor de grondwerken, waarna er geasfalteerd kan worden en tot slot ook nog betonnen stootbanden aangelegd kunnen worden”, vervolgt Florian Baguette.

Betrouwbaarheid hoog in het vaandel

Groep Baguette werkt inmiddels al twaalf jaar samen met Mercedes-Benz. Vooral de uitstraling, kwaliteit en betrouwbaarheid van de trucks met de ster vormen daarbij doorslaggevende argumenten. “In onze activiteiten is stilstand of uitval geen optie. Wij moeten op ieder moment kunnen vertrouwen op onze vrachtwagens en machines. Een werf die stilvalt omdat een truck niet komt opdagen of een kraan of bulldozer stilstaat, kost nu eenmaal handenvol geld en kan zelfs problematisch worden omdat de deadline soms zeer nipt kunnen zijn”, verduidelijkt Florian Baguette. Mercedes-Benz heeft op dit vlak een sterke reputatie. Dat beaamt ook Florian Baguette: “Zij produceren al jaren vrachtwagens die speciaal voor het zware werk op werven ontwikkeld werden. De Arocs vormt daarvan het meest recente voorbeeld.

Gewichtswinst leidt tot betere rentabiliteit

Mercedes-Benz tracht met de Arocs B 3243 Loader, die Groep Baguette onlangs in gebruik nam, eveneens een referentie te worden in het vervoer van stortklaar beton. “Mercedes-Benz is de enige constructeur die een chassis ontwikkelt dat speciaal aangepast is voor betonmixers en daar profiteren wij graag van mee”, aldus Florian Baguette. Bovendien is de Loader uitvoering van de Arocs gevoelig lichter dan de standaardversie en dat vertaalt zich toch al gauw tot een verschil van een halve ton laadvermogen per rit. “Dankzij de Arocs Loader kunnen wij ons betontransport beter rentabiliseren. Het laadvermogen vormt een primordiaal aspect in deze sector en door de laadcapaciteit van onze trucks te verhogen, verbeteren wij eveneens onze rentabiliteit”, oordeelt Florian Baguette.

Bewuste trendsetter

Groep Baguette mag een bewuste trendsetter genoemd worden. Waar mogelijk tracht het bedrijf gepast in te spelen op technische evoluties. De lichtere Arocs Loader is hiervan één voorbeeld, maar lang niet het enige. Zo investeerde Groep Baguette vorig jaar nog in een Arocs met een kipperopbouw die gek genoeg niet kipt. “Het ging hier om een prototype, aangezien het de eerste Arocs was met een opbouw van de fabrikant RC. Het nieuwe aan deze opbouw is dat hij een rollende vloer heeft, waardoor de kipbak bij het asfalt lossen niet meer omhoog gezet dient worden. Het grote voordeel hiervan is dat een chauffeur nooit per ongeluk met geopende kipbak tegen een brug of een portiek aan kan rijden. Zo vermijden we risico’s die tot zeer aanzienlijke schade aan zowel de vrachtwagen als de infrastructuur kunnen leiden”, benadrukt Florian Baguette. En op die manier beschikt Groep Baguette over een benijdenswaardig trio Arocs trucks, waarmee het bedrijf ideaal gewapend is voor de komende jaren.

Beeldonderschriftsuggesties:

1. Florian Baguette (links) en Luc Olivier, Commercieel Afgevaardigde Trucks van groep Kalscheuer, bezegelen de levering van de twee nieuwe Arocs Loader.

2. De nieuwe Arocs Loader worden ingezet voor het leveren van beton op de werven.

3. De Arocs kipper, met een opbouw van de fabrikant RC, is een prototype voor het vervoer van asfalt, waarbij de lading wordt gelost met behulp van een rollende vloersysteem.