Brussel,
27
september
2018
|
13:04
Europe/Brussels

Hedin Automotive Aalst levert Arocs 8x4 SLT met Bigspace cabine aan De Meuter

Manoeuvreren in het centrum van Brussel met een beest van 120 ton

De Meuter, een van de leiders in grond- en afbraakwerken, was voor haar uitzonderlijk zwaar vervoer toe aan innovatie. De keuze voor de Arocs 8x4 SLT met TRK maakt van zware transportklussen kinderspel en dit met minder risico en minder slijtage.

Wanneer kranen, bulldozers of andere zware machines naar een werf moeten, bellen ze bij De Meuter naar Ronny Van Droogenbroeck, een ervaren rot in uitzonderlijk vervoer. Straffer nog: hij is de man die met de glimlach een gigantische vracht doorheen een stadscentrum stuurt om vervolgens op de werf het gehavend terrein te trotseren. Er zijn chauffeurs die ervoor gaan lopen, maar Ronny omarmt net zulke jobs. “Hoe moeilijker, hoe liever en als het dan lukt ben ik eens zo tevreden,” klinkt het bij deze gepassioneerde trucker.

Ronny heeft een tijdlang zelfstandig gewerkt en leerde in die periode Kurt Van Asch van Hedin Automotive in Aalst kennen. Daar kocht hij zijn eerste Mercedes trucks. Kurt: “Ronny is geen onbekende binnen de wereld van het zware transport. Ook zijn broer en neefje rijden met zware camions. Zij zijn meer kennissen geworden dan klanten.”

Ronny ging enkele jaren geleden terug vast voor De Meuter werken. De Scania, die daar gebruikt werd voor het zware transport, was einde verhaal. Toen ze Ronny vroegen welk voertuig er diende aangekocht te worden, moest hij niet lang nadenken: “Op een zekere dag had Kurt me uitgenodigd om in Duitsland naar de voorstelling van de nieuwe Arocs te gaan kijken. Geert Groeninckx, Technical Sales Support, was daar ook. Hij heeft me uitgelegd hoe het TRK-systeem werkt. Ik was meteen geïnteresseerd.”

TRK als bondgenoot bij zware klussen

Het magische woord is gevallen. TRK oftewel de Turbo Retarder Koppeling. De Arocs is voorzien van een 8x4 aandrijflijn met OM473, 625Pk en 3.000NM koppel met daarachter de befaamde TRK. Deze koppeling combineert de functies van een hydrodynamische wegrijkoppeling en een primaire retarder. Dat zorgt ervoor dat je zowel krachtig kan wegrijden maar dat je als chauffeur ook fijngevoelig en onbegrensd kan manoeuvreren bij lage toerentallen.

Voor het specialistenwerk dat Ronny bij De Meuter moet uitvoeren, is dat ideaal: “Ik heb ook proefritten gedaan met een Volvo en een MAN, maar het interesseert me niet of ik een berg bovenkom tegen 40 km per uur of tegen 43 km per uur. Ik zit vooral in en rond Brussel, wat logisch is want onze corebusiness is gebouwen afbreken op kleine plaatsen. Ik heb in Brussel al evenveel achteruit- als vooruitgereden. (lacht) Er zijn andere chauffeurs die me bellen: ‘Ronny, verdorie, hoe ben jij daar in godsnaam geraakt?’. Dat beschouw ik als een compliment. Het TRK-systeem is een perfecte bondgenoot voor zulk transport, je bent ermee 1000x beter af dan met een traditioneel systeem. Dat wordt niet warm, dat is krachtig, dat is soepel. Met 120 ton 7% naar beneden bollen terwijl de camion in vooruit staat, een kwartier lang en die vrachtwagen geeft geen krimp. Ik ken andere vrachtwagens die na zo’n manoeuvre aan een reparatie toe zijn.” Grote hellingshoeken en steile wegen vormen voor deze kanjer geen enkel probleem. Een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Bijkomende voordelen van het TRK-systeem zijn: de snelle opbouw van het koppel voorkomt dat het voertuig bij het wegrijden op hellingen ongewild achteruit rolt en de Turbo-retarder-koppeling beschikt daarnaast over verfijnde regelmogelijkheden. Zo wordt, wanneer het voertuig op een helling stilstaat en de versnelling ingeschakeld is, de behuizing van de hydrodynamische koppeling in de manoeuvreermodus vooraf met olie gevuld om vlot te kunnen wegrijden. En nog eentje om het af te leren: op hellingen kan de bestuurder, als de versnelling vooruit ingeschakeld is, het geladen voertuig dankzij de fijne regeling ook bewust langzaam achteruit laten rollen. Daarbij regelt hij de snelheid via het gaspedaal. Dat zogenaamde ‘afdalen’ maakt het mogelijk om gericht achteruit te rollen, zonder de remmen te bedienen en dus ook zonder perslucht te verbruiken. Tegelijkertijd kan de SLT ook weer snel vooruitrijden wanneer dat nodig is.

Een duurzaam, veilig en efficiënt voertuig

Inderdaad, met deze Arocs is het onmogelijk om koppelingen te verbranden. Bij het slijtagevrij vertrekken is de droge koppeling geopend en olie wordt door luchtdruk in de TRK geleid. Via het pomp- en turbinewiel ontstaat een krachtsluiting die naar de ingaande as van de versnellingsbak geleid wordt. Het systeem kan slijtage aan de koppeling fors verminderen en heeft dus ook een gunstig effect op het totale kostenplaatje. Bij het rijden sluit de droge koppeling van zodra de aandrijfas bij benadering het toerental van het turbinewiel bereikt heeft.

Bij een gesloten droge koppeling wordt met Mercedes PowerShift 3 geschakeld.Op die manier worden aan het TRK-systeem ook alle voordelen van de PowerShift verbonden zoals een lagere consumptie van het voertuig en een verhoogde veiligheid van de krachtoverbrenging aangezien er automatisch tussen de 16 versnellingen wordt geschakeld, een optimale spreiding waardoor de motor dus in het meest efficiënte toerengebied aan de slag gaat.

Bij de rembewerkingen, die gebeuren bij een gesloten droge koppeling, wordt de TRK met olie gevuld. Het turbinewiel blokkeert door de activering van de turbinerem met perslucht, waardoor het pompwiel en de aandrijfas afgeremd worden.De remkrachtopbouw via de TRK komt hierbij overeen met de werking van de primaire retarder. De ingebouwde primaire retarder van de Turbo-retarder-koppeling ontwikkelt een remvermogen van maximaal 350 KW (476 Pk); daarnaast kan deze SLT ook het enorme remvermogen van zijn motor gebruiken. Met de High Performance Engine Brake kan de SLT een extra remvermogen van maximaal 475 KW (646 Pk) leveren; het gecombineerde remvermogen samen is begrensd op 735kW (1.000Pk).

Het remsysteem van de TRK heeft als voordeel dat er veilig geremd kan worden aan het maximale vermogen, zelfs met een zware vracht. Daarnaast vermindert deze manier van remmen ook de slijtage aan de remmen en moeten de remmen dus minder vaak worden vervangen. Alweer een duit in het zakje.

Heavy Duty

Special feature: deze trekker heeft een MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van 43ton 800kg, terwijl dat normaal 41t is (9t vooras, 8t voorloopas en 2x 13t4 aandrijfassen). Hierdoor heeft deze trekker een koppelschoteldruk van meer dan 30t laadvermogen. In totaal mag deze baby dus 180.000 kg wegen (treingewicht). En dit zonder beperkingen van snelheid of hellingsgraad.

Voor de maiden trip van de truck (zie foto’s) vervoerde Ronny een Caterpillar sloopkraan met een gewicht van 70t (een totaalgewicht van wel liefst 120t). De kraan werd omstreeks 3u30 opgeladen in Merchtem centrum en de levering vond plaats rond 5u30 in Brussel centrum alwaar De Meuter instaat voor de afbraak van het legendarische Parking 58-gebouw.

Extraatjes

Alle componenten aan het chassis zoals de dieseltank, de handmatige opvoer, batterijen, persluchttanks en de luchtdroger werden verplaatst naar een rek achter de cabine met specifieke aerodynamische zijverkleding. In dit rek zijn ook 4 grote opbergkoffers in inox geplaatst met een draagvermogen van 150kg per koffer; aan het chassis hangt er ook nog een opbergkoffer voor 150kg aan werktuigen.

De volledige opbouw gebeurt in huis door Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks in Molsheim. Door deze ombouw intern bij Mercedes uit te voeren zijn alle onderdelen gedocumenteerd en is ook van de volledige opbouw de nodige werkplaatsdocumentatie voorhanden.

Deze SLT is ook voorzien van Fleetboard en Uptime.

Easy does it

En of Ronny zich heeft moeten aanpassen aan deze supermoderne machine? Hij schudt van nee: “Geert is de eerste dag met me meegereden. Dat was wel even nodig. Maar je went er snel aan. Ik moet niet meer nadenken over welke ik moet gebruiken. Ik was er uiteindelijk snel mee weg, alles is zeer gebruiksvriendelijk.”

We wensen Ronny nog veel genot met zijn Arocs 8x4 SLT.