Brussel,
09
januari
2020
|
10:22
Europe/Brussels

In 2019 verkocht Daimler Trucks – zoals verwacht – iets minder voertuigen dan in het jaar daarvoor

Samenvatting
  • Een lichte daling van het aantal verkochte voertuigen met vier procent (van januari tot en met november 2019) in vergelijking met dezelfde periode in 2018
  • De situatie op grote markten voor zware trucks (de NAFTA-regio, Europa en Japan) normaliseert zich en dat leidt tot een daling in het aantal bestellingen
  • De onderneming nam doorgedreven maatregelen om de productie aan te passen en de winstgevendheid structureel te verbeteren
  • Martin Daum, Voorzitter van de Directieraad van Daimler Truck AG: “In de tweede helft van het jaar gingen belangrijke markten zoals Europa en Noord-Amerika er sneller dan verwacht op achteruit. Al in de zomer hebben we ons op die evolutie voorbereid en hebben we onze productie meteen aangepast. We zijn echter niet helemaal tevreden over het omzetrendement (ROS - return on sales) in 2019. Daarom hebben we doorgedreven structurele maatregelen ingevoerd om onze marge tegen 2022 tot minstens 7% op te voeren. In 2020 zullen we onze kostenstructuur significant verbeteren terwijl we tegelijk in de toekomst blijven investeren. Bij Daimler Trucks kunnen we op een eersteklassenteam rekenen en in het verleden hebben we al bewezen dat we met grote vastberadenheid kunnen optreden.”

Stuttgart – Daimler Trucks, de grootste truckbouwer ter wereld, verkocht in 2019 minder voertuigen dan in 2018 – in een markt die sinds de zomer significant verzwakt. Over de eerste elf maanden van 2019 verkochten de merken Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz 446.800 voertuigen. Dat is 4% minder dan in 2018 (van januari tot en met november 2018: 466.900). Daimler AG zal de precieze verkoopcijfers over het volledige jaar 2019 meedelen op de jaarlijkse persconferentie op 11 februari 2020. De jaarlijkse persconferentie van Daimler Truck AG is gepland op 18 februari 2020.

Daimler Trucks verwacht dat de bijzonder hoge vraag die de voorbije jaren in de kernmarkten – zoals de NAFTA-regio, Europa en Japan – leefde, in 2020 nog verder zal normaliseren en dus duidelijk zal dalen. Daimler Trucks zal een preciezere prognose over de ontwikkeling van zijn kernmarkten geven wanneer de cijfers over het volledige jaar op 11 februari 2020 meegedeeld worden. Tegelijk bereidt het bedrijf zich voor om de investeringen en de kostendruk die in de loop van de volgende jaren zullen toenemen, op te vangen. De nieuwe technologieën, zoals een CO2-neutrale vloot met elektrische aandrijfsystemen en de automatisering en connectiviteit van trucks en bussen, vergen immers aanzienlijke investeringen.

“In de tweede helft van het jaar gingen belangrijke markten zoals Europa en Noord-Amerika er sneller dan verwacht op achteruit. Al in de zomer hebben we ons op die evolutie voorbereid en hebben we onze productie meteen aangepast. We zijn echter niet helemaal tevreden over het omzetrendement (ROS - return on sales) in 2019. Daarom hebben we doorgedreven structurele maatregelen ingevoerd om onze marge tegen 2022 tot minstens 7% op te voeren. In 2020 zullen we onze kostenstructuur significant verbeteren terwijl we tegelijk in de toekomst blijven investeren. Bij Daimler Trucks kunnen we op een eersteklassenteam rekenen en in het verleden hebben we al bewezen dat we met grote vastberadenheid kunnen optreden,” stelde Martin Daum, Voorzitter van de Directieraad van Daimler Truck AG.

Grootschalige maatregelen om de winstgevendheid te verbeteren

Op basis van de hierboven beschreven marktontwikkelingen en de genomen maatregelen verwacht Daimler Trucks & Buses op zijn huidige activiteiten een omzetrendement van 6% in 2019, van minstens 5% in 2020 en van minstens 7% in 2022. Het bedrijf heeft niet alleen op korte termijn de productie aan de dalende vraag, vooral in Europa en de Verenigde Staten, aangepast, maar heeft daarnaast ook nog talrijke structurele maatregelen genomen om de winstgevendheid op middellange termijn te verbeteren. Een aandachtspunt daarbij is het verhogen van de winstgevendheid van Mercedes-Benz Trucks in Europa en Latijns-Amerika, vooral door tegen eind 2022 de variabele kosten met € 250 miljoen terug te dringen, en de personeelskosten met € 300 miljoen. Om onze activiteiten in Brazilië terug winstgevend te maken, wordt het aantal voertuigplatformen er significant verminderd terwijl tegelijk het resterende productaanbod gemoderniseerd wordt. In Japan zullen de verkoop en de dienst na verkoop efficiënter gestructureerd worden.

Dalende verkoop tegen het einde van 2019 in de NAFTA-regio en Europa

De voor Daimler Trucks belangrijke truckmarkten van de NAFTA en Europa keerden in de tweede helft van 2019, na een sterke periode die in 2018 begon, sneller dan verwacht terug naar een normaal niveau. Tijdens de eerste elf maanden van 2019 steeg de verkoop van Daimler Trucks in de NAFTA-regio zelfs met 8% tot ongeveer 187.400 voertuigen (van januari tot november 2018: 172.700). In november echter kende de verkoop een scherpe daling van 16% in vergelijking met dezelfde maand van 2018. In Europa daalde de verkoop in de periode van januari tot en met november 2019 met 5% (in vergelijking met dezelfde periode van 2018) tot 72.400 stuks.

Brazilië: onbevredigende winstgevendheid ondanks de groei in de verkoop

In Brazilië wist Daimler Trucks zijn verkoop significant te verhogen. De markt daar trok weer aan en het bedrijf verkocht er ongeveer 27.000 voertuigen, 40% meer dan in dezelfde periode van 2018 (van januari tot en met november 2018: 19.300). De winstgevendheid van Mercedes-Benz do Brasil blijft echter onbevredigend, ondanks de herstructureringen die vanaf 2016 doorgevoerd werden. De maatregelen die Mercedes-Benz Trucks genomen heeft om de materiaal- en personeelskosten te verminderen, zullen niet alleen effect hebben op het Europese deel van de organisatie, maar ook op de dochteronderneming Mercedes-Benz do Brasil. Tegelijk met de lancering van de nieuwe Actros op de Braziliaanse markt, zal Mercedes-Benz Trucks er het aantal voertuigconfiguraties van acht tot drie platforms verminderen om de complexiteit en de kosten te beperken.

Azië: een lagere verkoop in Indonesië, India en Japan

Het voorbije jaar kende de verkoop in voor Daimler Trucks belangrijke Aziatische markten, zoals Indonesië en India, een significante daling. Over de periode van januari tot en met november 2019 daalde de verkoop er met 18% tot 121.900 voertuigen (van januari tot en met november 2018: 147.900). De verkoop in Indonesië daalde met 40%, van 57.400 stuks in de periode van januari tot en met november 2018 tot 34.500 stuks in dezelfde periode van 2019. In India verkocht Daimler Trucks in de periode van januari tot en met november 2019 13.200 voertuigen van het merk BharatBenz. Dat is ongeveer 35% minder dan in dezelfde periode van 2018 (van januari tot november 2018: 20.500). Op de Japanse markt had Daimler Trucks tegen eind november 2019 ongeveer 38.200 trucks van zijn merk FUSO verkocht, 4% minder dan het jaar voordien (van januari tot november 2018: 40.000).