Brussel,
14
mei
2018
|
15:44
Europe/Brussels

Industry 4.0: Daimler Trucks brengt revolutie teweeg in Braziliaanse vrachtwagenproductie

Samenvatting
  • Daimler-dochter Mercedes-Benz do Brasil neemt nieuwe assemblagelijn voor vrachtwagens in gebruik in de fabriek van Sao Bernardo do Campo

  • Digitale technologieën en hyperconnectiviteit garanderen hoogste efficiëntie- en kwaliteitsnormen

  • Werknemers speelden belangrijke rol in configuratie van werkomgeving

  • Op drie jaar tijd 125 miljoen euro (500 miljoen Braziliaanse real) geïnvesteerd in meest geavanceerde vrachtwagenfabriek van Brazilië

  • Stefan Buchner, wereldwijd hoofd van Mercedes-Benz Trucks: “Brazilië herstelt zich momenteel als vrachtwagenmarkt. We hebben altijd geloofd in deze markt en bleven erin investeren. Vandaag openen we onze volledig genetwerkte productielijn in Sao Bernardo do Campo en brengen we een revolutie teweeg in de Braziliaanse vrachtwagenproductie. De nieuwe fabriek vestigt bovendien nieuwe normen voor het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Trucks. Dat vertaalt zich in nog meer flexibiliteit en efficiëntie voor onze klanten.”

Sao Paulo / Stuttgart. Technologie en connectiviteit ten top: Daimler Trucks lanceert een nieuw tijdperk van vrachtwagenproductie in Brazilië door de systematische implementatie van Industry 4.0-concepten. De constructeur nam zopas een volledig nieuw type van assemblagelijn in gebruik in de Braziliaanse fabriek van dochteronderneming Mercedes-Benz do Brasil in Sao Bernardo do Campo. Door de systemen en gereedschappen uit te rusten met hyperconnectiviteit (realtime netwerking van personen, voorwerpen en toestellen) en digitale technologieën creëerde Daimler een toekomstgericht productiesysteem. Mercedes-Benz do Brasil trok een volledig nieuw gebouw op voor de assemblage van lichte tot middelzware vrachtwagens en de bijbehorende logistieke processen voor onderdelen. Ook werden de werknemers actief betrokken bij het ontwerp van de nieuwe productiefaciliteit om zo een meer ergonomische, intelligentere en veiligere werkomgeving te creëren.

“Brazilië herstelt zich momenteel als vrachtwagenmarkt. We hebben altijd geloofd in deze markt en bleven erin investeren. Vandaag openen we onze volledig genetwerkte productielijn in Sao Bernardo do Campo en brengen we een revolutie teweeg in de Braziliaanse vrachtwagenproductie. De nieuwe fabriek vestigt bovendien nieuwe normen voor het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Trucks. Dat vertaalt zich in nog meer flexibiliteit en efficiëntie voor onze klanten.” aldus Stefan Buchner, wereldwijd hoofd van Mercedes-Benz Trucks, bij het begin van de productie.

Investeren in de toekomst

Als ‘s werelds meest succesvolle constructeur van bedrijfsvoertuigen heeft Daimler Trucks nooit afgezien van zijn engagement in Brazilië, zelfs niet tijdens de moeilijkste jaren. In plaats daarvan werd alles in het werk gesteld om de onderneming beter voor te bereiden op de toekomst. De voorbije drie jaar heeft Daimler Trucks zo’n 125 miljoen euro (500 miljoen Braziliaanse real) geïnvesteerd in de nieuwe productielijn voor vrachtwagens. Om maximaal te kunnen genieten van het marktherstel in Brazilië zal Daimler Trucks tegen 2022 nog eens 600 miljoen euro (2,4 miljard Braziliaanse Real) investeren in zijn vrachtwagengamma, in digitale services en in de modernisering van zijn twee productievestigingen in Sao Bernardo do Campo (Sao Paulo) en Juiz de Fora (Minas Gerais). De businessprestaties die Mercedes-Benz Trucks in Brazilië levert, bieden dan ook redenen voor optimisme: in het laatste, volledige jaar slaagde Mercedes-Benz Trucks erin om zijn verkoop op te trekken tot 13.400 exemplaren (tegenover 12.100 voor het jaar ervoor). Met een marktaandeel van 27,6 procent in het segment van de lichte en middelzware vrachtwagens, was het merk in 2017 dan ook een van de marktleiders in de grootste Latijns-Amerikaanse markt. Verwacht wordt dat de economie zich na een lange periode van marktvertraging zal herstellen, wat in 2018 zal leiden tot een aanzienlijke groei van de Braziliaanse vrachtwagenmarkt.

Toptechnologie van A tot Z

De hierboven vermelde Industry 4.0-concepten omvatten een brede waaier aan technologieën en instrumenten die maximaal geconnecteerd zijn in realtime (hyperconnectiviteit). Zo is de nieuwe assemblagelijn volledig geconnecteerd met alle andere productiezones bij Mercedes-Benz do Brasil. Met de hulp van een smartphone-app krijgen werknemers en managers toegang tot alle relevante gegevens met betrekking tot de assemblagelijn. Voorbeelden daarvan zijn gegevens van de ongeveer zestig automatisch geleide voertuigsystemen (AGV) en de nieuw ontworpen elektronische schroevendraaiers met voorgeprogrammeerde koppelinstellingen. Ook zij maken deel uit van een cloudnetwerk via Big Data Intelligence en garanderen zo snellere reactietijden in de productie. Bovendien zijn er nieuwe vorkheftrucks, uitgerust met lichtsensoren om de stroom van materialen in de onderdelenlogistiek te versnellen, en 3D-printers voor een flexibelere en goedkopere productie van nieuwe onderdelen. En wanneer er onderhoudswerk noodzakelijk wordt, zullen de serviceteams in de toekomst headsets met verhoogde realiteit gebruiken in plaats van onhandige handleidingen om gedetailleerde informatie op te zoeken over elk onderdeel.

Industry 4.0 uit te breiden naar andere productiezones

Dankzij de Industry 4.0-concepten is de nieuwe assemblagelijn voor vrachtwagens ongeveer 15 procent efficiënter dan de oude lijnen. Ook reduceert de nieuwe vestiging het aantal opgeslagen onderdelen van 53 tot 6 en de opslagtijd voor onderdelen van 10 dagen naar – maximaal – 3 dagen. In vergelijking met de oude productiemethoden is de globale logistiek nu ongeveer 20 procent efficiënter. Mercedes-Benz do Brasil zal de principes van Industry 4.0 geleidelijk aan uitbreiden naar alle productieprocessen voor grote onderdelen (motoren, transmissies en assen) en naar de productie van busonderstellen en vrachtwagencabines in zijn twee fabrieken van Sao Bernardo do Campo en Juiz de Fora (Minas Gerais).

Bijschrift 18C0274_01:Een Mercedes-Benz Atego 2730 verlaat de nieuwe assemblagelijn in de fabriek van Sao Bernardo do Campo (Sao Paulo, Brazilië).

Bijschrift 18C0274_02:Digitaal geconnecteerde Driverless Transport Systems (DTS) vervoeren vrachtwagenonderdelen naar de nieuwe fabriek van Mercedes-Benz do Brasil in Sao Bernardo do Campo.