Brussel,
13
augustus
2019
|
15:40
Europe/Brussels

Ivens Transport & Kraanbedrijf neemt Actros SLT 8x4 in gebruik

Knowhow die indruk maakt

Samenvatting

Ivens Transport & Kraanbedrijf uit Antwerpen nam onlangs drie nieuwe Actros trucks in gebruik. Het paradepaardje is ongetwijfeld de SLT 8x4 met 578 pk, die vooral ingezet zal worden voor het vervoer van de ketels die Constructiebedrijf Ivens zelf maakt in zijn productievestiging in de Antwerpse haven. De keuze voor Mercedes-Benz, Mercedes Jacobs Sint-Niklaas en de Actros blijkt vooral gebaseerd op de knowhow van het merk met de ster, die niet alleen voelbaar is in de producten zelf, maar eveneens in de klantenbegeleiding.

Ivens Transport & Kraanbedrijf (ITK) koos onlangs voor de allereerste keer voor Mercedes-Benz. “Wij hebben op anderhalf jaar tijd ons hele wagenpark vernieuwd. Wij reden tot nu toe altijd met andere merken en kozen aanvankelijk ook voor hen, maar door omstandigheden waren we op het einde van onze vervangingsperiode aan verandering van lucht toe. Dankzij onze goede relatie met enkele collega’s uit onze branche, kwamen we in contact met Mercedes Jacobs in Sint-Niklaas”, vertelt Peter Van de Perck, Afgevaardigd Bestuurder van Constructiebedrijf Ivens.

Brede knowhow

Omdat de eerste offerte over een Actros SLT ging, werd ook de knowhow van Mercedes-Benz Trucks Belgium bij de besprekingen betrokken. “Geert Groeninckx, Technical Sales Support bij Mercedes-Benz Trucks Belgium, bleek niet alleen alle details van de Actros SLT te kennen, maar toonde zich eveneens helemaal op de hoogte van het uitzonderlijk vervoer. Om eerlijk te zijn, zoiets hadden we nog nooit meegemaakt en het gaf ons van meet af aan een goed gevoel. Bovendien stelde hij voor om op basis van de technische tekeningen van onze trailers de ‘perfecte’ SLT-trekker uit te tekenen. Concreet resulteerde dat in de keuze voor een versie met een langere wielbasis met 578 pk motor”, aldus nog Peter Van de Perck. Voor het management van Constructiebedrijf Ivens en Ivens Transport & Kraanbedrijf was dat goede gevoel voldoende om meteen ook nog twee bijkomende Actros aan te schaffen. Een 4x2-uitvoering met 476 pk en een 6x2-trekker die 510 pk in huis had. “Wij wilden aanvankelijk twee constructeurs tegen elkaar uitspelen voor onze zware trekker, maar na deze positieve ervaring hebben we zelfs geen verdere onderhandeling meer gevoerd met de concurrentie”, klinkt het tevreden bij Peter Van de Perck.

Meer dan tanks alleen

Constructiebedrijf Ivens bouwt zijn opslagtanks in de eigen productievestiging aan de Noorderlaan in Antwerpen. “Het grote voordeel is dat wij de grote opslag, tot een inhoud van 5.000 m³, volledig kant-en-klaar afwerken in onze werkplaats om ze dan vervolgens per schip over heel Europa te kunnen vervoeren naar hun plaats van bestemming. Daarnaast leveren wij ook opslagtanks in onderdelen, verpakt in zeecontainers, die dan ter plekke opgebouwd worden onder supervisie van één van onze mensen. Dat concept gebruiken we vooral voor opslagtanks met het Afrikaanse continent als bestemming”, verduidelijkt Peter Van de Perck. Het vervoeren van de tanks naar de pontons op het nabijgelegen Kanaaldok B2 is de hoofdtaak van de Actros SLT van Ivens, maar hij wordt ook ingezet voor het transport van allerlei kranen voor grote aannemers of voor zware kisten die vanuit een zeeschip op een kade moeten worden weggezet in afwachting van een ander schip. “Ook dat gaat vaak om kisten van 50 of 60 ton, zodat best wel een zware jongen nodig is voor deze taak”, zegt Peter Van de Perck.

Tevreden chauffeurs

De twee andere Actros trucks worden dikwijls gebruikt voor vaste klanten waarvoor ITK onder andere houten haspels met hoogspanningskabels vervoert. “Wij staan in voor de warehousing en distributie en vervoeren de lege haspels naar Frankrijk en brengen volle haspels mee terug. Dat de 6x2-uitvoering een relatief laag eigengewicht heeft, was overigens mooi meegenomen omdat een hoog laadvermogen niet onbelangrijk is bij het vervoer van deze haspels en de voorganger van deze nieuwe vrachtwagen met zijn eigengewicht in de knoei kwam”, geeft Peter Van de Perck nog mee en hij voegt er meteen aan toe dat hij met een gemiddeld verbruik van 28 l/100 km voor de 4x2 en 6x2 Actros trucks zeer tevreden is. Dat ook de chauffeurs helemaal weg zijn van hun nieuwe Actros, maakt het positieve plaatje helemaal compleet. De ruimte in de cabine en de kwaliteiten van de TRK-koppeling van de SLT blijken op dat punt de meest doorslaggevende argumenten.