Brussel,
20
februari
2017
|
14:49
Europe/Brussels

Klanten testen zware elektrische trucks in het distributievervoer uit

In 2017 wordt een beperkt aantal exemplaren van de Mercedes-Benz Urban eTruck met elektrische aandrijving op de weg ingezet.

Samenvatting
  • De elektrische trucks gaan naar Duitse en Europese klanten uit verschillende sectoren
  • De reacties van de klanten op de Urban eTruck met een maximaal toegelaten gewicht van 25 ton en een reikwijdte tot 200 km zijn bijzonder bemoedigend
  • Stefan Buchner, directeur Mercedes-Benz Trucks: „Na de wereldpremière in september 2016 op de IAA reageerden de klanten erg positief. Op het ogenblik spreken we met een 20-tal potentiële klanten uit de afvalsector, de voedingssector en de logistiek. Met deze beperkte serie zetten we nu snel de volgende stap naar een serieproduct.”

Stuttgart – Mercedes-Benz Trucks brengt dit jaar nog een beperkt aantal exemplaren van de eerste volledig elektrische truck voor zwaar distributievervoer op de markt. In 2017 gaan de eerste exemplaren van de Urban eTruck – een truck met een toegelaten totaalgewicht van 25 ton en een reikwijdte tot 200 km – naar de klanten, nadat het model op de IAA 2016 voorgesteld werd.

In dat verband zei Stefan Buchner, directeur Mercedes-Benz Trucks: „Na de wereldpremière in september 2016 op de IAA reageerden de klanten erg positief. Op het ogenblik spreken we met een 20-tal potentiële klanten uit de afvalsector, de voedingssector en de logistiek. Met deze beperkte serie zetten we nu snel de volgende stap naar een serieproduct. In 2020 willen we met een op grote schaal vervaardigd product op de markt zijn.”

Geen emissies, fluisterstil en een laadvermogen van 12,8 ton: de Urban eTruck dient zich zowel op economisch als op milieuvlak als een overtuigend concept aan. In eerste instantie gaat er een klein aantal exemplaren van het voertuig­ (minder dan 100) naar klanten in Duitsland en later ook in Europa. Daar zal het voertuig in realistische omstandigheden ingezet worden. Bedoeling is om op basis van de reële gebruiksscenario’s en vereisten samen met de klanten het concept en de systeemconfiguraties van de elektrische truck nog te verbeteren. Aspecten die getest zullen worden, zijn bijvoorbeeld het gebruik in ploegen, de laadtijden, het beheer van de batterij en de reikwijdte.

Stefan Buchner gaat voort: „Op het vlak van toekomsttechnologieën hebben we in de sector telkens de bakens uitgezet, bijv. bij elektrisch en zelfstandig rijden en bij de connectiviteit. 2017 wordt het jaar waarin we die kennis ook in de praktijk invoeren: stap voor stap blijven we de voertuigen en systemen voort ontwikkelen om ze voor de markt klaar te maken.”

Om de verschillende gebruiksmogelijkheden te onderzoeken, worden versies van 18 en 25 ton met een gekoelde laadruimte, een klassieke gesloten laadruimte en een open laadbak gebouwd. De klanten kunnen de voertuigen gedurende twaalf maanden gebruiken. Daarbij krijgen ze de beschikking over een speciale ­ lader die aan de hoge vereisten van een truck opgewassen is, en worden ze begeleid door de afdeling wegtests van Mercedes-Benz Trucks. Gedurende die periode worden de gegevens over de gebruiksprofielen en toepassingen verzameld en worden de ingezamelde inzichten en verwachtingen bestudeerd.

De Urban eTruck is onderdeel van een groter opgezet elektrisch offensief van Daimler Trucks. De Fuso eCanter, een lichte elektrische truck, wordt op zijn beurt in 2017 op een beperkte schaal in de hele wereld ingezet. Ongeveer 150 trucks gaan naar geselecteerde klanten in Europa, Japan en de VS. Daarmee bestrijkt Daimler Trucks een ruim gamma van internationale toepassingen voor elektrische trucks.

De toenemende verstedelijking en het grotere rendement van de batterijen effenen de weg voor volledig elektrische trucks

In de hele wereld streven metropolen naar een betere luchtkwaliteit en lagere geluidsniveaus en voeren ze met het oog daarop toegangsbeperkingen in. In de toekomst moeten er voor almaar mensen in stedelijke gebieden goederen vervoerd worden – en als dat enigszins kan zonder emissies en met een laag geluidsniveau. Daarom zullen in de toekomst in veel stedelijke regio’s volledig elektrische truck de mensen met voedingsmiddelen of andere dagelijkse gebruiksgoederen bevoorraden.

De snelle technische ontwikkeling ondersteunt die trend: Daimler verwacht dat de kosten voor de batterijen van een volledig elektrische truck van 1997 tot 2025 met een factor 2,5 zullen dalen - van 500 €/kWh tot 200 €/kWh. In die periode zal ook de energiedichtheid van de beschikbare batterijen met een vergelijkbare factor toenemen, van 80 Wh/kg tot 200 Wh/kg.