Brussel,
26
oktober
2018
|
15:27
Europe/Brussels

Luxetransport voor 150 zeugen

Fokbedrijf Maenhout kiest voor Arocs 3743 met tridem assenstel

Fokbedrijf Maenhout is gespecialiseerd in de productie en verkoop van fokzeugen. Voor het vervoer van de zeugen van de eigen productievestiging naar de opfoklocaties en daarna naar de klanten, rekent het bedrijf uit Lichtervelde sinds half oktober op de Mercedes-Benz Arocs 3743 met tridem assenstel.

Fokbedrijf Maenhout heeft als grote Belgische speler op de markt van de fokzeugen een franchiseovereenkomst met Topigs Norsvin, dat het sperma aanlevert. “Wij zijn actief van de kust tot aan de Schelde, een regio waar zich trouwens zowat 70 tot 75% van de Belgische zeugen bevindt”, vertelt Lieven Maenhout, die samen met zijn broer Koen het familiebedrijf leidt, dat hun vader Luc in het begin van de jaren 70 opstartte. De broers Maenhout noemen de jarenlange ervaring van hun bedrijf trouwens één van de sterke punten, omdat dit resulteert in een optimale opvolging naar de klanten toe, die het verschil maakt.

Eigen vervoer, luxe vervoer

Fokbedrijf Maenhout staat zelf in voor het vervoer van zijn fokzeugen. “Wij vervoeren onze vrouwelijke varkens eigenlijk twee keer. Een eerste keer na zowat 10 weken vanuit onze productievestiging naar één van onze opfokplaatsen”, zegt Koen Maenhout. Daar blijven de zeugen tot ze op de leeftijd zijn waarop de klant ze wil ontvangen. Wij verkopen zeugen van een leeftijd van 10 weken tot 30 weken en dat afhankelijk van wat de klant vraagt. “Ook dat transport nemen wij voor onze rekening. Die keuze voor eigen vervoer is trouwens bewust, omdat we op die manier ook de kwaliteit van het transport en de hygiënische omstandigheden zelf volledig in de hand hebben”, gaat Koen Maenhout verder. Zo komen de twee voertuigen van Fokbedrijf Maenhout bijvoorbeeld nooit in een slachthuis en vindt er na ieder transport een grondige reiniging en ontsmetting plaats. Ook in de eigen vestigingen is een douchebeurt verplicht voor de stallen betreden worden.

“Wij hebben er alle belang bij dat onze zeugen in optimale conditie bij de klant toekomen. Een zeug die in goede conditie is, levert de beste garantie op een goed nageslacht. Vandaar dat onze voertuigen voorzien zijn van een eigen ventilatiesysteem, zodat de laadruimte in de winter indien nodig verwarmd kan worden”, legt Lieven Maenhout uit. “Daarom ook dat onze truck er niet als een traditionele vrachtwagen voor varkensvervoer uitziet, maar eerder als een gesloten truck waarmee dure wagens vervoerd zouden kunnen worden”, pikt Koen Maenhout in.

5 x 1,85 m x 3

De specialist in de productie en verkoop van fokzeugen koos opvallend genoeg voor een Arocs. “Voor mij was het soort truck geen doorslaggevende factor, maar wij zochten wel naar een oplossing die perfect gecombineerd kon worden met een opbouw van Berdex. Een specifieke opbouw trouwens, aangezien wij op zoek waren naar een oplossing met 5 vakken van ieder 1,85 m lengte, waardoor wij op drie verdiepingen alles samen 150 zeugen konden vervoeren en de zeugen ook alle ruimte hadden om comfortabel en in alle luxe te reizen. Met de nieuwe Arocs kunnen tegelijk dieren voor tot zes verschillende klanten vervoerd worden”, verduidelijkt Koen Maenhout. Een dergelijke oplossing bleek alleen mogelijk in een configuratie met een tridem assenstel, waardoor Fokbedrijf Maenhout in samenspraak met Groep Vereenooghe in Ieper uitkwam bij een Arocs. “Bij deze truck kon de PTO voor de aandrijving van het ventilatiesysteem bijna volledig onder de M-cabine van de Arocs gebouwd worden, waardoor genoeg ruimte overbleef om de zeugen comfortabel te vervoeren”, vervolgt Koen Maenhout. De opbouw van Berdex beschikt over drie verdiepingen met verschuifbare vloeren en een liftbaar dak, zodat de chauffeur rechtopstaand de compartimenten kan openen of sluiten.

Rekenen op de zuinigheid van Mercedes

Fokbedrijf Maenhout kiest voor het eerst sinds jaren voor Mercedes-Benz, nadat vader Luc Maenhout ooit een occasie Mercedes-Benz aankocht. “Wij horen heel veel goeds over de zuinigheid van de Mercedes-Benz motoren en misschien zal die ons ook meteen goed van pas komen”, stelt Lieven Maenhout. Hij doelt hiermee op het feit dat Maenhout door de Afrikaanse varkenspest momenteel per rit slechts varkens voor één klant mag vervoeren. “Dat is een veiligheidsmaatregel die ons momenteel voor logistieke problemen stelt en meteen ook onze transportkosten de hoogte in jaagt. Iedere liter die je dan zou kunnen besparen met zuinige motoren, is dan ook meer dan mooi meegenomen”, aldus nog Lieven Maenhout.

Beeldonderschriftsuggesties:

1. Tony Deneckere, Commercieel Afgevaardigde Trucks van Groep Vereenooghe Ieper overhandigt de sleutels van de nieuwe Arocs 3743 aan Koen (links) en Lieven (rechts) Maenhout
2. De nieuwe Arocs met M-cabine beschikt over een tridem as en kan tot 150 zeugen tegelijk laden