25
mei
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Actros 2536 en vier Vario’s voor G4S

Recent leverde Mercedes-Benz Belgium Luxembourg een Actros 2536L 6x2*4 en vier Mercedes-Benz Vario’s 813D af aan G4S Cash Solutions.

Met de indienstneming van deze voertuigen wordt een jarenlange samenwerking tussen Mercedes-Benz en G4S verder gezet. Bovendien gaf het merk met de ster een sluitend antwoord op het aanbestedingsdossier van G4S waarmee tegelijkertijd ook tegemoet werd gekomen aan de bekommernissen van deze wereldwijde speler, die sociale verantwoordelijkheid opneemt en er naar streeft haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Met de Actros 2536L – BlueTEC5 - en de vier Vario’s 813D alle BlueTEC 4 - delen Mercedes-Benz en G4S Cash Solutions dezelfde waarden.

De Vario maakt al jarenlang de dienst uit bij Mercedes-Benz wat niet verwonderlijk is gezien zijn typische eigenschappen. De Vario is uniek op de markt: in het bestelwagensegment dekt hij het gewichtssegment van 6 tot 7,5 ton MTM af en biedt zo het ideale compromis tussen laadvermogen en wendbaarheid. Bovendien laat hij dankzij zijn stevig ladderchassis zeer specifieke op- en ombouwen toe. De Vario’s geleverd aan G4S zijn chassis-cabines, uitgerust met een versterkte vooras en met een specifieke gepantserde opbouw voor het transport van plofkoffers. Verder beschikt de Vario standaard over een dubbel hydraulisch remsysteem met luchtdrukbediening en automatische remcorrectie, automatisch lastafhankelijke remkrachtregeling (ALB) op de achteras en intern geventileerde schijfremmen met antiblokkeerremsysteem (ABS) rondom. De Vario 813D is uitgerust met een viercilinder dieselmotor met directe injectie, uitlaatgasturbo en biedt met een koppel van 500 Nm een hoge trekkracht van “onderen uit”.

De Mercedes-Benz Actros van de derde generatie staat voor betrouwbaarheid en rendabiliteit, indrukwekkend rij- en wooncomfort en een voorbeeldige veiligheid. De nieuwe Actros is bovendien standaard uitgerust met Mercedes-Benz Powershift2; een volledig geautomatiseerde versnellingsbak, die een geperfectioneerd schakelcomfort, snelle schakelovergangen, een laag brandstofverbruik en minder slijtage garandeert. De Actros 2536L voor G4S is verder voorzien van een gestuurde naloopas.


BlueTEC

Danzkij BlueTEC beantwoorden zowel de Vario als de Actros met de SCR-dieseltechnologie aan de euro-5 normen. De nabehandeling van uitlaatgassen SCR (Selective Catalytic Reduction) koppelt een verminderde uitstoot van uitlaatgassen aan betere prestaties van de motor en een lager brandstofverbruik.

Het BlueTec®-systeem omvat motoren met een hogere ontstekingsdruk die de verbranding verbetert en het aantal partikels vermindert. Andere onderdelen van het systeem zijn een katalysator en een AdBlue-tank. Dit additief kan gewoon aan de pomp worden getankt en wordt in een afzonderlijke tank vervoerd. Van daar komt het via een doseereenheid in de uitlaatgassen van de motor en wordt het door de hitte omgezet in ammoniak, dat nodig is voor de chemische reactie in de katalysator. Hier wordt het giftige stikstofoxide door een chemisch-katalytische reactie omgezet tot het ecologisch onschadelijke stikstof en water.

 

G4S

G4S is in 2004 ontstaan uit de fusie tussen Securicor plc en Group 4 Falck en is actief in meer dan 110 landen waar ze in totaal een kleine 600.000 mensen tewerkstelt.

In België beschikt G4S over een wagenpark van meer dan 800 voertuigen voor transport, logistiek, mobiele dienstverlening en onderhoud. G4S levert diensten aan openbare instellingen, grote bedrijven, KMO’s, zelfstandigen en particulieren. De omzet van de Belgische groep bedroeg € 276 miljoen in 2008 en ze telt in België meer dan 5.200 werknemers.

Meer info G4S: www.g4s.be