05
juli
2005
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Actros BlueTec® eerste bezoeker van het Belgische AdBlue station

Op vrijdag 1 juli werd het allereerste commerciële AdBlue station van België, gelegen aan de E19 in Meer, feestelijk in gebruik genomen ( cfr. Persbericht Dureal en G&V). Het is een Mercedes-Benz Actros 1841 LS Euro 5 die de eer te beurt viel om als eerste zijn AdBlue tank hier bij te vullen.

  • Persbericht Mercedes-Benz

  • Persbericht Dureal en G & V

Dankzij BlueTec®, de nieuwe dieseltechnologie van Mercedes-Benz, is de constructeur met ster immers nu al in staat voertuigen te leveren die voldoen aan de Euro 4/5-normen. In België heeft Mercedes-Benz reeds een zestigtal voertuigen verkocht die uitgerust zijn met de BlueTec 5 dieseltechnologie en die dus gebruik maken van het additief AdBlue. Internationaalwerden er in totaal tussen februari 2005 en half juni 2005 4 800 BlueTec® voertuigen verkocht.

Dankzij BlueTec® voldoet de Actros aan de Euro 4- en Euro 5-normen

De formule heet “BlueTec”, een nieuwe dieseltechnologie die de Actros toelaat om uitlaatwaarden te halen die voldoen aan de Euro 4-uitlaatgasnormen die in oktober 2006 van kracht worden. De Actros kan vanaf vandaag zelfs voldoen aan de Euro 5-normen die vanaf oktober 2009 worden toegepast. Deze technologie die ecologische kwaliteiten rijmt met economische maakt van de Mercedes-Benz vrachtwagens met het BlueTec-logo zowel een oplossing voor vandaag als voor het wegtransport van morgen.

De eerste Actros-vrachtwagens en trekkers van opleggers uitgerust met BlueTec worden sinds februari 2005 aan de klanten geleverd.Het systeem wordt toegepast op alle “zwaargewichten” op het vlak van verkoopscijfers, van de versies met 235 kW (320 pk) tot de V6 van 350 kW (476 pk). In de volgende maanden zal het BlueTec-gamma worden uitgebreid naar de langeafstandsversies van de Actros en de Axor. Tussen vandaag en de dag dat de Euro 4-norm van kracht wordt (oktober 2006) zal het hele vrachtwagengamma – langeafstandsvervoer, ophaling-distributie, openbare werken en speciale voertuigen – met deze technologie kunnen worden uitgerust.

Vele economische argumenten voor BlueTec®

Vooraleer voor een Actros BlueTec 4 of BlueTec 5 te kiezen, is het goed om even naar de economische voordelen te kijken. Transporteurs die een Actros BlueTec 5 kopen, genieten van talloze economische voordelen die op korte en ook op lange termijn voelbaar zijn. Zo gelden sinds januari op een Actros met vier assen van 40 ton vele financiële voordelen op de jaarlijkse snelwegtaks in Duitsland wanneer hij aan de Euro 5-normen voldoet.

De meeste andere Europese landenpassen al allerhande financiële voordelen toe (of zullen ze binnenkort toepassen) op industriële voertuigen met beperkte emissies. Daar komt dan nog eens bij dat een Actros BlueTec minder verbruikt en meer zal opbrengen op de tweedehandsmarkt. De ingenieurs van DaimlerChrysler voorzien een winst tot 5 % in vergelijking met een Euro 3-vrachtwagen.

De techniek voor het uitschakelen van schadelijke gassen heet “SCR”

De nieuwe BlueTec-dieseltechnologie van DaimlerChrysler is bedoeld voor performante motoren en omvat een nabehandeling van de uitlaatgassen, waarbij op een selectieve reductie via katalysator (SCR) een beroep wordt gedaan. Het principe van de SCR-techniek bestaat erin dat ongewenste stikstofoxiden in twee onschadelijke stoffen, namelijk zuurstof en waterdamp, worden omgezet door ammoniak als reductiemiddel toe te voegen in de katalysator.

Om dat te bereiken wordt een waterige, niet agressieve en geurloze oplossing gebruikt in de industriële voertuigen. Voor het SCR-systeem werd deze oplossing AdBlue gedoopt. De AdBlue-oplossing zit in een apart reservoir opgeslagen, en wordt door de motorelektronica gedoseerd en ingespoten in de warme uitlaatgassen, waar ze door hydrolyse in ammoniak verandert.

Publieke tankstations in heel Europa zijn de infrastructuur voor de distributie van AdBlue aan het installeren. De distributie van AdBlue bij de brandstofinstallaties van bedrijven is vandaag perfect mogelijk. Omdat de motoren geen zwavelarme brandstof nodig hebben, kunnen ze zonder probleem naar opdrachten in heel Europa en daarbuiten worden gestuurd. Het BlueTec-systeem is ontworpen om even lang mee te gaan als de vrachtwagen zelf en heeft praktisch geen onderhoud nodig. De BlueTec-modellen moeten niet meer onderhouden worden of verse olie krijgen dan andere vrachtwagens.

  • Persbericht Dureal en G

Primeur in transportzone Meer start van landelijk netwerk in België

Dureal™ en G&V openen eerste AdBlue station aan de E19

Rotterdam/Kuurne, 1 juli 2005 - Dureal™, een divisie van Univar NV, een van ‘s werelds grootste distributeurs van chemische grondstoffen, en brandstofleverancier G&V uit Kuurne (West-Vlaanderen) hebben vandaag in transportzone Meer het eerste commerciële AdBlue station in België feestelijk in gebruik genomen. Dat gebeurde door Patrick Lammers, Managing Director Dureal, samen met Rudy Haustraete, Retail Manager G&V Energy Group, in het bijzijn van verschillende hoogwaardigheidbekleders en vertegenwoordigers van de transportsector.

Bij het onbemande G&V tankstation, gelegen vlakbij de E19, de verbindingsroute tussen Rotterdam en Antwerpen, kunnen vrachtwagens en autocars met een creditcard of tankcard 24 uur per dag terecht voor het tanken van diesel. Vanaf nu kunnen ze daar ook hun AdBlue tank bijvullen. De Dureal unit bij het station is het begin van een landelijk netwerk bij G&V stations in heel België. Deze units komen, in overleg tussen Dureal en G&V, op strategische locaties langs de doorgaande snelwegen. Daarnaast gaat G&V ook Dureal installaties plaatsen bij transportbedrijven die rechtstreeks door G&V van brandstof worden voorzien.

“Dureal had eerder al de primeur met commerciële AdBlue stations in Zweden, Nederland en Spanje. Met deze AdBlue unit zijn we wederom de eerste en we zijn blij dat we dit samen met G&V hebben kunnen realiseren,” aldus Patrick Lammers van Dureal. “Steeds meer transport- en autocarbedrijven stappen over op Euro 4 en Euro 5 motoren met een SCR katalysator om aan de nieuwe strengere uitlaatgasnormen te voldoen. Daar is AdBlue voor nodig, om te zorgen dat schadelijke NOx in de uitlaatgassen wordt omgezet in stikstofgas en waterdamp, zonder dat de prestaties van de motor er op achteruit gaan. We werken dan ook hard aan het uitbreiden van het AdBlue netwerk in andere Europese landen, onder meer in Duitsland, Engeland en Frankrijk.”

Rudy Haustraete van G&V voegt daar aan toe: “We zijn er fier op de eerste te zijn in België met het aanbieden van AdBlue units van Dureal. Als totaalleverancier van de transportsector willen we aan alle noden van onze afnemers tegemoet kunnen komen. Het als eerste leveren van AdBlue in België past perfect in deze filosofie en met het Dureal systeem kunnen we hen de beste oplossing bieden. De units zijn uitgerust met het unieke Strong™ systeem. Dat zorgt er voor dat de voorraadtanks bij onze klanten en onze tankstations automatisch weer worden aangevuld, zonder dat men er omkijken naar heeft. Bovendien zijn de units geïsoleerd en voorzien van temperatuurregeling, zodat de AdBlue altijd van de juiste kwaliteit is.”

Hij gaat verder: “Dankzij Dureal kunnen wij onze afnemers een oplossing op maat bieden. Behalve de tankunits met een capaciteit van 4000 liter voor grote afnemers en onze eigen tankstations, zijn er ook basissets met een capaciteit van 1250 liter, eventueel uit te breiden met een 1000 liter feeder unit. Voor kleinere transportondernemingen is er ook een professionele starterset, gebaseerd op 200 liter drums en voorzien van een elektrische of een handpomp. Verder zijn er 5 liter verpakkingen voor onderweg. Daarmee bieden we afnemers een complete oplossing voor de nieuwe generatie schone diesel motoren die nu op de markt komen.”

AdBlue is een reactievloeistof die wordt gebruikt om zware dieselmotoren in vrachtwagens, bussen, autocars en (land)bouwmachines te laten voldoen aan de strenge Euro 4 en Euro 5 uitlaatgasnormen. Deze worden respectievelijk dit jaar en in 2008 van kracht voor alle nieuw toegelaten voertuigen. Het middel wordt vanuit een aparte tank onder de vrachtwagen in het uitlaatgassysteem ingespoten. Het verbruik bedraagt ongeveer vijf liter per 100 liter dieselolie, maar door de SCR technologie kan het motorrendement gemaximaliseerd worden en kan het brandstofverbruik omlaag gaan.

G&V

De G&V Energy Group, gevestigd in Kuurne (West-Vlaanderen), is een snel groeiende brandstoffengroep. Ze is actief in het hele traject van de raffinaderij tot bij de particuliere of professionele eindgebruiker, via een eigen depot, bemande en onbemande tankstations en rechtstreekse leveringen. Deze verticale integratie is de ruggengraat van de onderneming.

Vanuit dit concept heeft G&V zowel in België als daarbuiten een steeds breder gamma van producten en diensten. Naar de transportsector toe biedt G&V als hoofdaandeelhouder van CAPScard Europe een internationaal netwerk van service stations voor trucks, waarin het aanbod van AdBlue een belangrijke plaats inneemt. Voor meer informatie: www.g-v.be.

Dureal™

Dureal™, een divisie van Univar NV, biedt een unieke en complete service voor de levering en distributie van AdBlue, een hoogwaardige ureumoplossing voor gebruik in SCR (Selective Catalytic Reduction) systemen voor zware dieselmotoren. Deze kunnen daarmee voldoen aan de strikte Euro 4 en Euro 5 uitlaatgasnormen voor NOx en roetdeeltjes.

Dureal biedt vervoerders een totaaloplossing die bestaat uit verschillende typen tankunits, voor zowel grote als kleine bedrijven. Deze zijn uitgerust met een geavanceerd telemetriesysteem, dat een constante bevoorrading en een hoge kwaliteit garandeert. Ook zijn er ook speciale uitvoeringen voor tankstations, voorzien van alle noodzakelijke retail opties. Voor meer informatie: www.dureal.com.

Univar

Univar N.V. is een van de grootste distributeurs van chemische grondstoffen in Noord-Amerika en Europa en heeft een jaaromzet van ongeveer 5 miljard Euro. Het bedrijf levert een breed pakket aan producten van ‘s werelds meest vooraanstaande fabrikanten aan klanten in een groot aantal industriesectoren. Afnemers van Univar zijn actief in de levensmiddelenbranche, farmaceutische en cosmetische industrie, schoonmaakmiddelen, plasticindustrie, verven en coatings, metaal, textiel en transportsector. Zij worden ondersteund door een uitgebreid netwerk van 195 distributiecentra in de Verenigde Staten, Canada en veertien Europese landen. Voor meer informatie: www.univarcorp.comen www.univareurope.com.

Dureal™ is een handelsmerk van Univar NV

Noot voor de redactie

Voor meer informatie:

Dureal

G&V

Annelies Osinga

Pieter Poissonier

Tel: +31 (0)10 275 78 23

Tel: +32 (0)56 73 63 72

Fax: +31 (0)10 413 13 72

Fax: +32 (0)56 73 63 89

E-mail: dureal@univareurope.nl

E-mail: pieterpoissonnier@g-v.be

Voor redactionele informatie:

EMG

Peter Ibes

Tel: 0164 317012

Fax: 0164 317039

E-mail: pibes@emg.nl pibes@emg.nl