Brussel,
30
november
2020
|
11:16
Europe/Brussels

Mercedes-Benz eActros en Mercedes-Benz GenH2 Truck winnen Truck Innovation Award 2021

De meeste innovatieve vrachtwagens voor de elektrische toekomst

Samenvatting
  • Jury van ‘International Truck of the Year’ (IToY) reikt prestigieuze onderscheidingen uit aan zuiver elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz en prijst de totaalaanpak van de elektrische mobiliteit
  • Batterijaangedreven elektrische eActros voor stadsdistributie voorgesteld in 2018 en sindsdien met succes getest door klanten – serieproductie gepland voor 2021
  • Conceptvoertuig GenH2 Truck met brandstofcellen voor veeleisende langeafstandsactiviteiten in wereldpremière voorgesteld in september 2020 – klantentests in 2023 van start en serieproductie gepland voor tweede helft van dit decennium
  • Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur en lid van de raad van bestuur van Daimler AG, Daimler Truck AG: “We zijn vereerd en trots dat de jury van de gerenommeerde ‘Truck of the Year’-verkiezing onze eActros en GenH2 Truck heeft bekroond met de prestigieuze Truck Innovation Award 2021. Dat is een duidelijke bevestiging dat we op de goede weg zijn met onze strategie, die maximaal inzet op echte lokaal CO2-neutrale technologieën: batterijen en brandstofcellen op waterstof. Deze combinatie stelt ons in staat om onze klanten voor elke toepassing de beste voertuigtypes aan te reiken. Met de eActros hebben we de afgelopen jaren aangetoond dat lokale CO2-neutrale stadsdistributie vandaag de dag reeds mogelijk is. En met onze GenH2 Truck hebben we bovendien ons specifieke concept voor zware brandstofcelvrachtwagens gepresenteerd om veelzijdige en veeleisend langeafstandstoepassingen mogelijk te maken.”

Stuttgart – De meest innovatieve vrachtwagens voor de elektrische toekomst zijn getooid met de driepuntige ster. Dat is alvast het oordeel van de jury van de gerenommeerde ‘International Truck of the Year’-verkiezing (IToY), die de prestigieuze Truck Innovation Award 2021 toekende aan twee volledig elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz: de batterijaangedreven eActros en de conceptvrachtwagen op brandstofcellen Mercedes-Benz GenH2 Truck. De IToY-jury, bestaande uit 25 redacteurs en senior journalisten van belangrijke gespecialiseerde vrachtwagenmagazines uit Europa en Zuid-Afrika, benadrukte met name de totaalaanpak van de elektrische mobiliteit, die steunt op een duidelijke langetermijnstrategie. De onderscheiding werd op 30 november 2020 digitaal overhandigd aan Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG, en Sven Ennerst, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG voor ontwikkeling, inkoop en de regio China.

In 2016 presenteerde Daimler Trucks als eerste vrachtwagenconstructeur ter wereld een zware elektrische vrachtwagen in de vorm van een conceptvoertuig voor stadsdistributie. In 2018 beleefde het eActros-prototype zijn première en in datzelfde jaar gingen de intensieve klantentests van start. Het voor 2021 geplande seriemodel van de eActros heeft een bereik van ruim 200 kilometer. In september 2020 presenteerde Daimler Trucks de Mercedes-Benz GenH2 Truck, een studie van een brandstofcelvrachtwagen met een bereik van 1.000 kilometer en meer in de serieversie voor veeleisend langeafstandsvervoer. De klantentests zullen in 2023 van start gaan en het begin van de serieproductie is gepland voor de tweede helft van dit decennium.

Martin Daum: “We zijn vereerd en trots dat de jury van de gerenommeerde ‘Truck of the Year’-verkiezing onze eActros en GenH2 Truck heeft bekroond met de prestigieuze Truck Innovation Award 2021. Dat is een duidelijke bevestiging dat we op de goede weg zijn met onze strategie, die maximaal inzet op echte lokaal CO2-neutrale technologieën: batterijen en brandstofcellen op waterstof. Deze combinatie stelt ons in staat om onze klanten voor elke toepassing de beste voertuigtypes aan te reiken. Met de eActros hebben we de afgelopen jaren aangetoond dat lokale CO2-neutrale stadsdistributie vandaag de dag reeds mogelijk is. En met onze GenH2 Truck hebben we bovendien ons specifieke concept voor zware brandstofcelvrachtwagens gepresenteerd om veelzijdige en veeleisend langeafstandstoepassingen mogelijk te maken.”

Eveneens in september van dit jaar presenteerde Daimler Trucks zijn technologische strategie voor de elektrificering van zijn voertuigen, gaande van voertuigen voor stadsdistributie tot voertuigen voor internationaal langeafstandstransport. Zo bevestigt Daimler opnieuw zijn engagement voor de Klimaatdoelstellingen van Parijs. In het kader van die totaalbenadering presenteerde Daimler Trucks voor het eerst ook zijn nieuwe, wereldwijde moduleerbare platformarchitectuur, de zogenaamde ePowertrain, die eveneens bijzonder in de smaak viel bij de jury.

Mercedes-Benz eActros: lokaal CO2-neutraal alternatief voor distributietransport in de stad

De bevindingen van klantentesten met de Mercedes-Benz eActros hebben rechtstreeks geleid tot de verdere ontwikkeling van het prototype tot een productiemodel. Tot nu toe hebben ze bewezen dat de zuiver batterijaangedreven eActros bij uitstek geschikt is voor duurzaam zwaar distributietransport. Qua beschikbaarheid en prestaties moet hij in geen enkel opzicht onderdoen voor een conventionele dieselvrachtwagen. Bovendien zal het seriemodel van de eActros in verscheidene opzichten superieur zijn aan het huidige prototype, met name qua rijbereik, aandrijfvermogen en veiligheid. De in serie gebouwde eActros zal ook qua laadvermogen op gelijke voet staan met de conventionele Actros. De eActros zal worden gelanceerd met twee en drie assen. Daimler Trucks zal het voertuig integreren in een holistisch ecosysteem dat adviesdiensten voor elektrische mobiliteit omvat, zoals het analyseren van routes, het controleren van mogelijke subsidies, het ondersteunen van een operationele vlootintegratie en het ontwikkelen van geschikte laadinfrastructuren.

In 2020 blikte Daimler Trucks ook vooruit op de Mercedes-Benz eActros LongHaul, een volledig batterijaangedreven langeafstandsvrachtwagen, die werd ontwikkeld om standaardritten op planbare routes op een energiezuinige manier af te leggen. Daimler Trucks is van plan de eActros LongHaul in 2024 in serieproductie te nemen. Een enkele batterijlading zal volstaan voor een rijbereik van ongeveer 500 kilometer.

Mercedes-Benz GenH2 Truck: conceptvrachtwagen op brandstofcellen voor veelzijdig en veeleisend langeafstandsvervoer

De ontwikkelingsingenieurs van Daimler Trucks hebben de trekkracht, het rijbereik en de prestaties van de Mercedes-Benz GenH2 Truck gebaseerd op die van de conventionele langeafstandsvrachtwagen Mercedes-Benz Actros. Zo moet de productieversie van de GenH2 Truck een bruto voertuiggewicht van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton hebben. Twee speciale tanks voor vloeibare waterstof en een bijzonder krachtig brandstofcelsysteem maken dat hoge laadvermogen en dat grote rijbereik mogelijk en vormen daarmee de kern van het GenH2 Truck-conceptvrachtwagen. Daimler Trucks gebruikt bij voorkeur vloeibare waterstof (LH2), omdat de energiedrager in deze toestand een veel hogere energiedichtheid heeft dan gasvormig waterstof. Daardoor zijn de tanks van een brandstofcelvrachtwagen op vloeibare waterstof veel kleiner en dankzij de lagere druk ook beduidend lichter. Zo behouden de vrachtwagens een grotere laadruimte en een hoger laadvermogen. Tegelijkertijd kan er meer waterstof worden vervoerd, wat het rijbereik van de vrachtwagens aanzienlijk verhoogt. Zo zal de serieversie van de GenH2 Truck zich net als conventionele dieselvrachtwagens perfect lenen voor meerdaagse, moeilijk te plannen langeafstandsritten, met een hoge dagelijkse energiedoorvoer.