19
augustus
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz investeert van 2009 tot 2011 meer dan 600 miljoen euro in Brazilië om er de productie van vrachtwagens, bussen en onderdelen uit te breiden

De investering is in eerste instantie bedoeld om de productiecapaciteit voor vrachtwagens, bussen en onderdelen in de fabriek van São Bernardo do Campo (Brazilië) uit te breiden. Daarnaast wil het bedrijf ook de productieprocessen in de fabriek moderniseren, het logistieke systeem verbeteren en de lokale productie van onderdelen verhogen.

Daimler Trucks heeft beslist om de productiecapaciteit voor vrachtwagens, bussen en onderdelen in de fabriek van Mercedes-Benz in São Bernardo do Campo (Brazilië) uit te breiden. De huidige capaciteit wordt vandaag zo goed als volledig benut, zodat de verkoop alleen maar verhoogd kan worden door flessenhalzen in de productie weg te werken of door de productie-installaties uit te breiden. Met die maatregel reageert het bedrijf op de grote vraag naar vrachtwagens van Mercedes-Benz in Brazilië en in de exportmarkten. De dagproductie van de fabriek moet door de investering met 25 % toenemen en begin 2009 komt de eerste productiestijging er al aan. “Met de investering die we vandaag bekend maken, bevestigen we ons engagement in Brazilië,” onderstreept Gero Herrmann, directeur van Mercedes-Benz do Brasil.

De nieuwe investering moet ook de concurrentiepositie van de fabriek voor het volgende decennium veilig stellen. Om Mercedes-Benz do Brasil in staat te stellen sneller op de wensen van zijn klanten en op schommelingen in de markt te reageren, wordt de flexibiliteit in de productie verhoogd. Tegelijk moet de investering het mogelijk maken om meer onderdelen ter plaatse te vervaardigen, om de productieprocessen te moderniseren en om het logistieke systeem te verbeteren.

“Om die doelen te bereiken, investeert de onderneming in de loop van de volgende drie jaar meer dan 600 miljoen euro,” legt Gero Herrmann uit. De uitbreiding van de lokale productiecapaciteit betekent ook dat er in de fabriek van Mercedes-Benz, die nu meer dan 12.000 medewerkers telt, nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd zullen worden. Hoeveel extra personeelsleden er precies nodig zijn, wordt nu onderzocht.

Marktleider in het vrachtwagen- en bussegmentTijdens de eerste zeven maanden van dit jaar heeft Mercedes-Benz 22.778 vrachtwagens verkocht. Daarmee neemt de onderneming de leidersplaats in op de Braziliaanse markt. Ook in 2007 voerde de onderneming met 31.166 verkochte vrachtwagens en een marktaandeel van 31 % de Braziliaanse vrachtwagenmarkt aan.

Het bedrijf staat ook op de eerste plaats in het bussegment. Van januari tot juli van dit jaar verkocht Mercedes-Benz do Brasil in Brazilië 9.211 bussen, wat goed was voor een marktaandeel van 50 %. In 2007 verkocht het bedrijf 12.600 eenheden en was het met een aandeel van 52 % eveneens marktleider.

Mercedes-Benz do Brasil is de grootste vrachtwagenexporteur van Latijns-Amerika. De onderneming verkoopt haar producten in meer dan 50 landen in Latijns-Amerika en op andere continenten. Tot de belangrijkste afzetmarkten horen Argentinië, Chili, Peru, Egypte, Nigeria, Zuid-Afrika en Jordanië. In 2007 voerde het bedrijf 9.700 vrachtwagens en 9.400 bussen uit.

De fabriek in São Bernardo do Campo bouwt al meer dan 50 jaar vrachtwagens en bussen. De productie begon in 1956 en ondertussen heeft de vestiging de magische grens van 1.600.000 stuks overschreden. Dat is meer dan gelijk welke andere vrachtwagenbouwer in Brazilië.

Over Daimler

Daimler AG, Stuttgart, met de afdelingen Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Daimler Financial Services, Mercedes-Benz Vans en Daimler Buses is een internationaal vooraanstaande constructeur van luxeauto’s en ’s werelds grootste producent van bedrijfsvoertuigen. Daimler Financial Services biedt een complete financiële dienstverlening aan, die zowel financieringen en verzekeringen als diensten op het vlak van leasing en vlootbeheer omvat. Daimler distribueert zijn producten in bijna alle landen van de wereld en heeft productievestigingen op de vijf continenten. De oprichters van het bedrijf, Gottlieb Daimler en Carl Benz, schreven in 1886 geschiedenis met de uitvinding van de auto. En als pionier van de autoconstructie ziet Daimler het als zijn ambitie en plicht om zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij en het milieu op te nemen en om een veilige en duurzame mobiliteit in het leven te roepen – door baanbrekende technologieën en hoogwaardige producten aan te bieden. Het huidige merkaanbod van Daimler omvat naast Mercedes-Benz, het bekendste automerk ter wereld, nog de merken smart, AMG, Maybach, Freightliner, Sterling, Western Star, Mitsubishi Fuso, Setra, Orion en Thomas Built Buses. Het bedrijf is genoteerd op de beurzen van Frankfurt, New York en Stuttgart (afkorting DAI). In 2007 verkocht het concern meer dan 2,1 miljoen voertuigen en telde het meer dan 270.000 medewerkers. De omzet bedroeg 99,4 miljard euro en de EBIT 8,7 miljard euro. Als een onderneming die op alle gebieden wil uitblinken, streeft Daimler naar een duurzame groei en een rendement op het niveau van zijn sterkste concurrenten in de auto-industrie.