Brussel,
19
november
2019
|
08:36
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Trucks maakt een tussenbalans op: de elektrische truck eActros wordt al meer dan een jaar met succes door klanten ingezet

Samenvatting
  • De Mercedes-Benz eActros wordt sinds de herfst 2018 in de praktijk bij klanten ingezet
  • Tienduizenden gereden kilometers en een massa gegevens over de eActros ‘Innovatievloot’
  • De feedback van de klanten en de testresultaten maken duidelijk dat het zware distributievervoer vandaag al geruisloos en zonder emissies kan verlopen
  • De serieproductie is vanaf 2021 gepland
  • Andreas von Wallfeld, Directeur marketing, verkoop en services van Mercedes-Benz Trucks: “Met het concept van de Mercedes-Benz eActros zitten we zonder meer op het juiste spoor. Dat is voor mij het belangrijkste besluit na meer dan een jaar intensieve praktijktests met onze zware, door batterijen aangedreven distributietruck.”

Stuttgart/Wörth – De volledig elektrische truck Mercedes-Benz eActros bewijst al meer dan een jaar lang dat hij het zware dagelijkse werk bij klanten perfect aankan. Binnen het initiatief eActros ‘Innovatievloot’ had Mercedes-Benz Trucks in de herfst van 2018 in totaal tien 18- en 25-tonners aan klanten in Duitsland en Zwitserland uitgeleverd om de voertuigen in de praktijk uit te testen. De experts van Mercedes-Benz Trucks bestudeerden niet alleen de tienduizenden kilometers die de klanten gereden hebben, maar wisselden ook informatie uit met bestuurders, dispatchers en vlootmanagers. Dat heeft heel wat nieuwe inzichten opgeleverd waarmee meteen rekening gehouden wordt om de eActros verder te ontwikkelen tot een serievoertuig dat vanaf 2021 van de band loopt. De feedback van de klanten en de testresultaten maken in hun geheel duidelijk dat de Mercedes-Benz eActros vandaag al geruisloos, zwaar distributievervoer zonder emissies mogelijk maakt.

Tijdens een ontmoeting met de klanten in de vestiging van Wörth am Rhein maakte Mercedes-Benz Trucks de voorbije week een tussenbalans van de ‘Innovatievloot’ op. Tijdens de volgende fase nemen tien andere klanten elk een eActros uit de eerste fase over voor een tweede test gedurende een jaar.

Andreas von Wallfeld, Directeur marketing, verkoop en services van Mercedes-Benz Trucks: “Met het concept van de Mercedes-Benz eActros zitten we zonder meer op het juiste spoor. Dat is voor mij het belangrijkste besluit na meer dan een jaar intensieve praktijktests met onze zware, door batterijen aangedreven distributietruck. Ik ben onze klanten bijzonder dankbaar want door hun gedreven ondersteuning leveren zij een bijzonder waardevolle bijdrage aan de weg naar een serievoertuig.”

De praktijktests hebben tal van inzichten opgeleverd

Een van de vele inzichten die de praktijktests opgeleverd hebben, is dat een reikwijdte tot 200 km voor de eActros een realistisch gegeven is – onafhankelijk van de lading, het traject of de topografie. In steden, op snelwegen of op landelijke wegen: op het vlak van beschikbaarheid en prestaties doet de eActros in niets onder voor een truck met een conventionele dieselmotor. Het koelsysteem voor de lading en de airconditioning – die beide elektrisch aangedreven worden – hebben zowel tijdens de extreme zomer van 2019 als in winterse omstandigheden probleemloos gefunctioneerd. De bestuurders toonden zich zeer tevreden over het koppel dat in het hele snelheidsbereik permanent beschikbaar is. Daarnaast wezen ze ook op de geruisloze werking en het aangename en rustige rijgevoel. Daarbij komt nog dat bij een anticiperende rijstijl elektriciteit teruggewonnen kan worden door op de motor te remmen. Het is dan nog maar zelden nodig om het rempedaal te bedienen.

De eActros wordt in sterk uiteenlopende sectoren en categorieën ingezet

Alle testklanten van de ‘Innovatievloot’ zetten de eActros in voor opdrachten die vroeger met conventionele dieseltrucks uitgevoerd werden – in zeer sterk uiteenlopende sectoren en categorieën echter. Er worden net zo goed levensmiddelen als bouw- en grondstoffen vervoerd. Ook de opbouwelementen variëren heel sterk: van een koelbak over een gesloten laadbak of tank tot een open laadbak. De klanten van de eerste fase van de ‘Innovatievloot’ en hun werkgebied:

- Hermes (Friedewald/Hessen)- TBS Transportbeton (Mannheim)- Meyer-Logistik (Hamburg)- EDEKA (Berlin)- Rigterink (Flörsheim am Main)- Dachser (Stuttgart)- Pfenning Logistics (Mannheim)- Camion Transport (St. Gallen)- Migros (Raum Zürich)- Nagel-Group (Hamburg)

De eActros: emissievrij alternatief voor het stedelijke distributievervoer

De eActros is gebaseerd op het chassis van de Mercedes-Benz Actros. Verder echter is de architectuur van het voertuig volledig op de elektrische aandrijving afgestemd en telt het voertuig een groot aandeel specifieke onderdelen. Twee elektromotoren die dicht bij de wielnaven van de achteras gemonteerd zijn, vormen de aandrijving. Ze hebben elk een vermogen van 126 kW en een maximumkoppel van 485 Nm. Bovendien wordt dat koppel via de overbrengingsverhouding tot 11.000 Nm verhoogd. De aandrijfkracht hoeft dus niet onder te doen voor die van een conventionele truck. Lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 240 kWh leveren de energie voor de eActros. Afhankelijk van het beschikbare laadvermogen kunnen de batterijen in twee uur (bij 150 kW) volledig opgeladen worden.

Binnen het project ‘Concept ELV²’ worden de ontwikkeling en tests van de zware elektrische trucks in het distributievervoer in verschillende mate door het Duitse Bondsministerie voor Milieu (BMU) en het Bondsministerie voor Economie en Energie (BMWi) ondersteund.