13
maart
2012
|
01:00
Europe/Brussels

New Engine generation: next steps

Met zijn ‘Blue Efficiency Power’-gamma lanceert Mercedes-Benz een volledig herwerkte motorfamilie voor lichte en middelzware vrachtwagens en voor bussen en autocars. De middelzware motoren uit de OM 93x-reeks, met vier of zes cilinders en een inhoud van 5,1 of 7,7 liter, leveren vermogens van 115 kW (156 pk) tot 260 kW (354 pk). Met hun uitmuntende eigenschappen zetten ze de dieselknowhow van Mercedes-Benz extra in de verf.


Nieuwe norm inzake milieuvriendelijkheid, economische efficiëntie en dynamisme voor middelzware motoren
De nieuwe motoren vestigen nieuwe normen in hun klasse. Ze werden compromisloos ontworpen om zowel ecologisch als economisch efficiënt en performant te zijn. Dit is ook het eerste motorgamma voor bedrijfsvoertuigen waarvan elke motor van bij het begin aan de Euro VI-emissienormen voldoet. Daimler Trucks vestigt eens te meer nieuwe normen op het gebied van milieuvriendelijkheid.

De uitzonderlijke economische efficiëntie van de nieuwe motoren uit zich in de lange levensduur van de onderdelen, het lage verbruik van brandstof, AdBlue en motorolie en de grotere onderhoudsintervallen. De nieuwe OM 93x-motoren zijn ook krachtig, reageren aangenaam snel en leveren een indrukwekkend vermogen. Die eigenschappen danken ze aan hun geavanceerde technologie. Een van de hoogtepunten: de nieuwe motoren zijn ’s werelds eerste in serie gebouwde dieselmotoren met een variabele nokkenas.


OM 93x: opvolger voor de 900-reeks
De nieuwe motorfamilie bestaat uit viercilinder-in-lijnmotoren (type OM 934) met een cilinderinhoud van 5,1 liter en een zescilinder-in-lijn (OM 936) van 7,7 liter. Elk van deze motoren is leverbaar in diverse vermogenscategorieën. Samen nemen ze de fakkel over van de 900-reeks die in 1996 werd gelanceerd. Die motoren werden van bij het begin beschouwd als hoogtechnologische krachtbronnen en zijn in hun Euro V-versies ook vandaag nog de norm in hun segment.

Hun opvolgers betekenen nu opnieuw een mijlpaal in de klasse van de middelzware motoren. De OM 93x-motoren zijn gebaseerd op een moduleerbaar systeem en hebben wat onderdelen gemeen. Met een totaal van negen vermogensversies tussen 115 kW (156 pk) en 260 kW (354 pk) is het gamma goed gestoffeerd.


Motoren op maat van alle eisen voor middelzware vrachtwagens en bussen
De nieuwe motoren, die worden gebouwd in de motorfabriek van Daimler Trucks in Mannheim, zijn aangepast aan alle behoeften op het gebied van licht tot zwaar korteafstandsvervoer (distributie) en op het gebied van lichte tot middelzware toepassingen voor bouwplaatsen en langeafstandstransport. De zescilindermotor, die als verticale motor en in een speciaal ontwikkelde horizontale configuratie leverbaar is, werd ook ontworpen voor gebruik in stads- en intercitybussen.

In de toekomst zullen de motoren ook worden verspreid naar andere merken en modellen van Daimler Trucks op andere continenten. Dat geldt ook voor het gebruik als industriële motor. De serieproductie gaat dit jaar van start in de motorfabriek van Mannheim. Daimler Trucks heeft ongeveer 500 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van de nieuwe OM 93x-motoren en de faciliteiten voor de productie ervan.

Het volledige Nederlandstalige persdossier kan u in  bijlage terugvinden.