Brussel,
23
september
2020
|
11:41
Europe/Brussels

Nieuwe digitale producten en voorzieningen

Mercedes-Benz Trucks richt zich op een maximale beschikbaarheid dankzij digitale services

Samenvatting
  • Digitalisering vormt vrachtwagenconstructeurs om tot dienstverleners
  • Digitale vrachtwagens bieden meerwaardediensten voor de logistieke sector
  • ‘Vrachtwagen-als-een-service’ legt de basis voor een optimale transporteerbaarheid

Wörth – Digitalisering brengt een ware revolutie teweeg in de logistieke sector. Alle betrokkenen die deel uitmaken van de waardeketen, zijn digitaal met elkaar verbonden, over de bedrijfsgrenzen heen. Logistieke dienstverleners krijgen daardoor een nieuwe rol: ze worden procesbeheerders en gegevensleveranciers. Om deze taken uit te voeren hebben ze nood aan voertuigen met nieuwe basiseigenschappen: in plaats van vaste resources, verkiezen ze digitale services die hen helpen bij hun werk. Zo evolueert de job van voertuigconstructeur naar die van dienstverlener. Hun nieuwe taak bestaat erin om vrachtwagengebruikers meer waarde te geven om ze te helpen bij de uitvoering van hun logistieke services. Het voertuig zelf is meer dan ooit geïntegreerd in het logistieke proces. Mercedes-Benz Trucks neemt deze functie van digitale serviceprovider op zich en optimaliseert zo de logistieke processen, voertuigenparken en individuele voertuigen om uiteindelijk de vrachtwagen zelf te kunnen aanbieden als een service: ‘Vrachtwagen-als-een-service’. Door voertuigen te leveren op basis van de behoeften, creëert de onderneming een fundamenteel nieuwe meerwaarde: een hogere beschikbaarheid in reële gebruiksomstandigheden. Als digitale vrachtwagenleverancier stelt Mercedes-Benz Trucks zich als doel om zijn klanten te helpen de productiviteit van hun vrachtwagens verder te verhogen.

Connectiviteit: technische voorvereisten voor de digitale vrachtwagen

Om als een digitale vrachtwagen door het leven te kunnen gaan, heeft een vrachtwagen van Mercedes-Benz Trucks een aantal technische componenten nodig, die de basis leggen voor zijn digitale services. Voorbeelden daarvan zijn het Truck Data Center 7 of (voor andere merken met een in de EU gestandaardiseerde FMS-interface (Fleet Management Systems)) het Truck Data Center 7 (FB-kaart) als regeleenheid voor alle voertuigcommunicatie. Die regeleenheid ontvangt gegevens van het voertuig, sensoren en de trailer en gebruikt een constante internetverbinding om gegevens te verzenden naar de back-endservers in de cloud. Via de HMI van de Mercedes-Benz User Interface in de Multimedia Cockpit heeft de chauffeur toegang tot deze informatie en tot een brede waaier aan apps die hem bijstaan in zijn werk. Zij zijn op vraag verkrijgbaar via het App-portaal van Mercedes-Benz Trucks en kunnen draadloos worden geïnstalleerd in de vrachtwagen.

Geoptimaliseerde logistiek: digitale services verbeteren de processen

Met HABBL Transport wordt de vrachtwagen een logistiek instrument. Het mobiele workflowbeheer, dat Daimler Truck AG in het eerste kwartaal van 2019 overnam van EIKONA AG, beheert de transportprocessen en begeleidt chauffeurs stap voor stap bij hun werk. Vanaf eind 2020 zal het systeem voertuiginformatie afkomstig van Fleetboard doorsturen, zoals de rij- en rusttijden of de gps-positie met de status van de huidige rit.

HABBL: je bestemming digitaal bereiken

  • Vervang analoge processen door digitale workflows
  • Vloeiende overgang tussen taken binnen en buiten de vrachtwagen
  • HABBL Task beheert taken in de hele vrachtomgeving

HABBL Transport beheert vrachtwagenrondes. De HABBL-app die daarbij hoort, laat zich intuïtief bedienen. Ze leidt vrachtwagenbestuurders stap voor stap door hun huidige workflow naar hun bestemming, en dus ook naar de voltooiing van elk order. Van de vertrekcontrole met alle wettelijk voorgeschreven inspectiepunten, over de nauwkeurige registratie van het adres in het navigatiesysteem tot het ontvangstbewijs (POD). HABBL biedt chauffeurs alle nodige informatie en zorgt ervoor dat alle taken in de juiste volgorde worden verwerkt. Dat voorkomt fouten en verbetert de kwaliteit van de processen. Gebruikers kunnen voor elke klant, elke rit of zelfs elk vrachtitem individuele workflows aanmaken. Zo digitaliseert HABBL de transportprocessen.

Tegelijk creëert de app een hoge mate van transparantie. Wanneer elke stap is afgewerkt, ontvangen alle betrokkenen in het proces een statusmelding. Zo worden dispatchers en (indien nodig) de verzenders en ontvangers automatisch geïnformeerd over de vordering van de rit. Dat omvat de gps-positie en de geschatte aankomsttijd (ETA) van het voertuig bij een specifieke ontvanger. Daartoe zal HABBL vanaf eind 2020 ook rekening houden met de rij- en rusttijden om een nauwkeurigere schatting op te geven.

De HABBL-app kan rechtstreeks in de Multimedia Cockpit van de nieuwe Actros worden geïnstalleerd via het App-portaal van Mercedes-Benz Trucks. Als de route ook naar een mobiel toestel wordt verstuurd, kan de chauffeur de volgende processtappen naadloos uitvoeren: scannen, fotograferen, digitale handtekeningen aanvaarden – buiten de cabine. Elke vooruitgang wordt dan continu gedocumenteerd. HABBL Transport vervangt de dienst Fleetboard Transport Management, waarvan de ondersteuning op 31/12/2021 wordt stopgezet.

Met HABBL Task beheert de app zelfs taken die volledig buiten de vrachtwagen moeten worden uitgevoerd en losstaan van de rit. Het mobiele Worflow Management leidt werknemers digitaal door hun expeditietaken, zoals hun regelmatige controle van de omgeving, het onderhoud van vorkheftrucks en andere stappen van het Facility Management. Zo vervangt het onder meer alle papieren checklists.

Fleetoptimalisatie: optimaal beheer van het overzicht

Fleetboard is de favoriete service van fleetmanagers, die de resources van een transportbedrijf beheren. De telematicapionier treedt nu een nieuwe generatie binnen met een nieuw technologisch platform en een gemoderniseerde gebruikersinterface.

Fleetboard: belangrijke informatie in een oogopslag

  • Nieuwe moderne klanteninterface
  • Gps-locatie om de 30 seconden bepaald
  • Portaalweergave voor het gebruik van de rijhulpsystemen
  • Meldingscentrum informeert proactief
  • het in MB Uptime geïntegreerde
  • Basistelematicasysteem met de Fleetboard Manager-app

Het nieuwe Fleetboard-portaal is snel, schaalbaar en to-the-point. Na de migratie van het platform naar de uiterst beschikbare Microsoft Azure Cloud, worden momenteel alle services overgezet. Vanaf september 2020 worden ze daar geleidelijk aan beschikbaar. Updates en nieuwe functies zullen in de toekomst eveneens sneller beschikbaar zijn. Met de nieuwe klanteninterface biedt Fleetboard gebruikers nu proactief cruciale informatie in het Notification Center: in de toekomst zullen ze onder meer aanbevelingen voor acties ontvangen van MB Uptime of gebeurtenissen rapporteren als er bijvoorbeeld een onverwacht defect wordt gedetecteerd. Dat vertaalt zich in snelle reacties en bespaart heel wat moeite bij onderzoeken.

Behalve de bijgewerkte technologische basis maakt vooral de nieuwe gebruikersinterface het dagelijkse werkleven eenvoudiger voor de gebruikers. Het brengt de informatie sneller en intuïtiever in beeld en integreert de intelligente telematicadienst MB Uptime. Dat impliceert dat fleetmanagers in de toekomst Single Sign-on kunnen gebruiken om bijvoorbeeld het gebruik van het voertuig en de nodige herstellings- en onderhoudswerken te beheren in een optisch uniforme omgeving. Tussen nu en halfweg 2021 zullen Fleetboard-gebruikers stap voor stap worden overgezet naar het nieuwe universum.

De nieuwe klanteninterface van Fleetboard biedt ook meer complete opties voor voertuigbeheer: Live Tracking werkt de gps-positie nu om de 30 seconden bij. Bovendien kunnen routes worden gepland en tolkosten worden berekend. Ook plaatst de app voor het eerst informatie over het gebruik van de veiligheids- en rijhulpsystemen centraal in de voertuigen: ze geeft aan wanneer Active Brake Assist 5 (ABA 5) of Lane Keeping Assist (LDWS) werden uitgeschakeld door de chauffeur. Het bepaalt ook hoe vaak beide veiligheidssystemen worden uitgeschakeld. Aan de hand van deze gegevens kunnen fleetmanagers hun chauffeurs bewust maken van het belang van de systemen.

Zoals het de nieuwe Actros F als functioneel voertuig voor langeafstandstransport betaamt, beschikt de Fleetboard Manager-app voor Android en iOS ook over de fundamentele telematicafuncties. Het gratis instrument geeft de CO2-uitstoot, de gps-posities, de afstanden tot de onderhoudsdeadline en het brandstofverbruik van de voertuigen weer. Het informeert de chauffeur ook over de evaluatie van de rijstijl en wijst op mogelijke besparingen.

App-portaal van Mercedes-Benz Trucks: Handige apps voor chauffeurs

  • Geïntegreerde HABBL-app
  • Nieuwe apps beschikbaar
  • Integratie van internationale oplossingen

Via het App-portaal van Mercedes-Benz Trucks kunnen fleetmanagers en dispatchers nieuwe apps in de vrachtwagen installeren om het dagelijkse leven van de chauffeur te vereenvoudigen. HABBL onderscheidt zich ten opzichte van andere apps omdat het chauffeurs stap voor stap door hun werkorders leidt. De app wordt op elk moment gesynchroniseerd tussen de Multimedia Cockpit in de nieuwe Actros en alle mobiele toestellen voor taken buiten het voertuig, op voorwaarde dat ze allebei dezelfde rit verwerken. Ze vestigt een belangrijke mijlpaal voor de ontwikkeling van een geïntegreerd ecosysteem voor de werkomgeving van de chauffeur, die voertuigen, trailers, infrastructuur en sensorsystemen verbindt met ritten, vrachten en veiligheid. Apps van het App-portaal van Mercedes-Benz Trucks bieden praktische ondersteuning door op intelligente wijze realtime informatie over het gebruik van het voertuig te verzamelen. Ze ondersteunen de chauffeur bijvoorbeeld met instructies of houden de toestand van het voertuig en de vracht in het oog en maken het gemakkelijker om orders te verwerken. Nieuwe functies op het portaal zijn onder meer Cargofleet Trailer van idem telematics voor de uitwisseling van gegevens met trailers (bijvoorbeeld om de gegevens van de koeleenheid op te volgen), de communicatieoplossing YellowFleetApp, de mobiele ServiceManager (mSM) voor digitaal orderbeheer, papierloos orderbeheer (digitale consignatiebrieven) voor onderweg, CollectGo, het statustool App2Track en de mobiele scanoplossing Scangaroo. De onbetwiste downloadkampioen blijft echter tot op vandaag de Fleetboard Driver App. Het doel bestaat erin om het aanbod uit te breiden met externe apps van internationale leveranciers uit andere Europese landen.

Een hogere beschikbaarheid met Mercedes-Benz Uptime: wees voorbereid op elk logistiek order

Mercedes-Benz Uptime is het digitale vangnet voor de vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks. Dankzij de intelligente netwerking vestigt Mercedes-Benz nieuwe normen op het gebied van beschikbaarheid. Met deze service kunnen fleetoperatoren de beschikbaarheid van het voertuigen verhogen en dus gevoelig meer logistieke orders aannemen.

MB Uptime: scherm voor digitale bescherming

  • MB Uptime volledig geïntegreerd in Fleetboard
  • 50 procent minder ongeplande bezoeken aan de werkplaats
  • Vanaf Q1/2021 biedt MB Uptime oplossingen voor ongevaldetectie en antidiefstalbescherming
  • Complete realtime ondersteuning Aanbeveling voor actie na gemiddeld 240 seconden

Mercedes-Benz Uptime kan het aantal ongeplande bezoeken aan de werkplaats maar liefst halveren. Zo optimaliseert het bovendien de beschikbaarheid van de voertuigen. Een vrachtwagen brengt immers alleen geld op wanneer hij onderweg is voor zijn operator. In de toekomst zal deze service volledig worden geïntegreerd in de nieuwe Fleetboard-interface. Zo komen twee werelden samen die fleetmanagers in staat stellen om niet alleen de coördinatietaken maar ook voertuiggerelateerde verantwoordelijkheden op te volgen.

Dankzij de intelligente verbinding tussen de sensoren en systemen in het voertuig kunnen ze met een druk op de knop informatie over de toestand van het voertuig oproepen. In kritieke gevallen informeert de service ze ook proactief via automatische berichten.

Met meer dan 1.200 controles analyseert MB Uptime kritieke aspecten van meer dan veertig voertuigonderdelen en regeleenheden. Als het systeem detecteert dat er nood is aan actie, informeert het gemiddeld binnen 240 seconden de opgegeven contactpersoon van de operator, alsook de gekozen werkplaats, met vermelding van de aanbevolen actief. Dat kan de diagnosetijd tijdens herstellingen in de vestiging gevoelig inkorten. Dat betekent dat de chauffeur en het voertuig meer tijd op de weg kunnen doorbrengen en dat fleetmanagers hun resources op een meer betrouwbare manier kunnen plannen. Niet-operationele tijd en downtime worden zo tot het minimum beperkt.

Het gamma functies van MB Uptime wordt voortdurend uitgebreid en verbeterd. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 bestaat het doel van de service er ook in om bepaalde voertuigcondities te detecteren, die wijzen op een ongeval, of het afgaan van een antidiefstalalarm. Ritten naar de werkplaats om de software van het telematicasysteem te laten updaten, zijn ook niet langer nodig. Ze worden gewoon draadloos doorgestuurd en worden automatisch geïnstalleerd in het voertuig.

Meer dan 1.500 speciaal opgeleide en gecertificeerde Mercedes-Benz-concessies zijn verbonden met de service, die in 19 Europese landen wordt aangeboden. Daarom opteert meer dan 50 procent van de Mercedes-Benz Trucks-klanten* nu reeds voor MB Uptime. Zij genieten reeds van het voordeel van een gevoelig hogere beschikbaarheid voor hun voertuigenpark.

*Gemiddelde waarde op basis van voertuigen met het Truck Data Center in Uptime-markten in 2019.

Besluit: nagenoeg onbeperkte transportcapaciteiten – digitale vrachtwagens blijven rijden

Vandaag zijn de vrachtwagens van Mercedes-Benz digitaal. Met het Truck Data Center als ruggengraat en de onderling verbonden services, bieden ze een intelligente keten van digitale verbindingen.

  • Ze optimaliseren het logistieke beheer met apps zoals HABBL.
  • Ze verbeteren het digitale fleetbeheer met het nieuwe Fleetboard.
  • Ze tillen het besparingspotentieel van voertuigen naar nieuwe hoogten dankzij de integratie van MB Uptime in Fleetboard.

Als gebruikers van de vrachtwagen voeden de chauffeurs en fleetoperatoren de voertuigen op elk moment met belangrijke informatie over het transportwerk. Het doel is steeds hetzelfde: het gebruiksgemak van de vrachtwagens vergroten. Daartoe bieden ze services die een echte meerwaarde bieden. Door constant beschikbaar te zijn voor gebruik en de logistieke processen efficiënter te maken, worden ze zelf een ‘vrachtwagen-als-een-service’. Op die manier ondersteunt Mercedes-Benz Trucks zijn klanten op de weg naar een onbegrensde transportcapaciteit.

Meer informatie vindt u hier: d.ai/NOWandNEXT2020-pressmaterial