23
februari
2012
|
01:00
Europe/Brussels

Nieuwe Mercedes-Benz Actros Euro VI in bestelling

Dat het hart van de groep Colruyt klopt voor alles wat met duurzaam ondernemen te maken heeft, is geen geheim. Bovendien worden woorden ook in daden omgezet. Onder meer door de aankoop van een nieuwe Actros 1942LS Euro VI, die in de lente van dit jaar zal worden uitgeleverd. Deze Actros Euro VI – de nieuwe langeafstandsvrachtwagen van Mercedes-Benz - beantwoordt nu reeds aan de Europese uitstootnormen, die pas vanaf 1 januari 2014 in werking treden.

Het jaar 2011 stond voor Daimler Trucks in teken van de lancering van de Nieuwe Mercedes-Benz Actros. Een compleet nieuwe en vooral baanbrekende vrachtwagen op het vlak van comfort, rijdynamiek of weggedrag en efficiëntie of zuinigheid.

De Nieuwe Actros werd ontwikkeld volgens het compromisloze adagio “Trucks you can Trust”. De miljoenen testkilometers op testbanken en in reële omstandigheden maken dat de Nieuwe Actros een vrachtwagen is waarop men rekenen kan.

Het hart van de Nieuwe Actros is een moduleerbaar systeem, speciaal ontwikkeld voor langeafstandstransport: zeven ruime cabines waarvan vijf met vlakke vloer, innovatieve interieurideeën, een nieuwe en functionele cockpit, een compleet nieuwe zescilindermotor in lijn, een dynamisch chassis en een zeer hoog veiligheidsniveau.

Bovendien is de Nieuwe Actros, de eerste vrachtwagen, die tot in de puntjes werd ontwikkeld om aan de Euro VI-emissienormen – waarvan de focus vooral ligt op het terugdringen van de uitstoot van stikstofoxiden en roetdeeltjes in de uitlaatgassen - te voldoen.

 

Nieuwe Actros Streamspace Cabine
Net de milieudoelstellingen die de Euro-normen nastreven, liggen aan de basis van de beslissing van Colruyt om als eerste in de distributiesector een vrachtwagen Euro VI in te zetten. Daarmee onderstrepen ze hun engagement om commerciële doeleinden te koppelen aan een maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen wat onder meer tot uiting komt in hun milieu-inspanningen. De investering van Colruyt getuigt van haar geloof en vertrouwen in de verbruiksbeloftes, die Mercedes-Benz maakt met de Nieuwe Actros. Deze eerste ‘groene’ aankoop wordt grondig geanalyseerd waarna een vervolg niet uit te sluiten is.
Colruyt opteert daarbij voor de Streamspace cabine van 2.3m breedte met motortunnel van 170mm. Op de Nieuwe Actros biedt Mercedes-Benz het telematicasysteem Fleetboard standaard aan. Colruyt zal dit gedurende vier maanden eveneens aan uitvoerige tests onderwerpen.

 

Nieuwe Actros Euro VI
De OM 471 doet de onvermijdbare meerkosten voor Euro VI-motoren teniet door een hypergeavanceerde technologie aan te wenden. Het resultaat: de nieuwe Actros is niet alleen schoner, hij verbruikt ook veel minder diesel dan zijn voorganger.

Concreet betekent dit dat de Nieuwe Actros Euro VI – in vergelijking met de huidige Actros Euro V - het verbruik met 3% terugdringt. Deze resultaten worden behaald dankzij de ontwikkeling van een complex emissiecontrolesysteem bestaande uit een katalysator met AdBlue-injectie zonder perslucht, een gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en een roetfilter. Het vermogen – 420 pk of 310kW – wordt naar de wielen gestuurd via een volautomatische Mercedes Powershift transmissie met vijf schakelsensoren voor een snelle en nauwkeurige respons. De achterassen met langere verhoudingen beperken het motortoerental en dus het brandstofverbruik.

Fleetboard
Met de invoering van de nieuwe Actros biedt Mercedes-Benz als eerste constructeur standaard een telematicasysteem aan. Het systeem FleetBoard dat de constructeur zelf ontwikkeld heeft, is in heel Europa in alle nieuwe exemplaren van de Actros zonder meerprijs voor de hardware beschikbaar.

Nieuwe klanten hebben de mogelijkheid om de diensten voertuigbeheer en tijdbeheer gedurende vier maanden te testen – zonder kosten. In die testfase biedt FleetBoard ook een gratis bestuurdersopleiding aan om zuinig te leren rijden. De ervaring leert dat het gebruik van FleetBoard het brandstofverbruik op korte termijn al met 5 tot 15% doet dalen.

Met de FleetBoard-EcoSupport beschikt de bestuurder in zijn vrachtwagen over een instrument dat zijn actuele rijstijl onmiddellijk analyseert en meteen feedback geeft.

FleetBoard-EcoSupport is in elke nieuwe Actros beschikbaar, ongeacht of FleetBoard zelf geactiveerd is of niet. Op het combi-instrument worden criteria die van belang zijn om zuinig te rijden – zoals een gelijkmatige snelheid, de bewegingen van het gaspedaal, het gebruik van de motorrem, het rolgedrag en dergelijke – permanent geanalyseerd en beoordeeld. Het berekeningsalgoritme daarvoor is volledig compatibel met de gebruiksanalyse van FleetBoard.

De telematicadiensten van FleetBoard vormen onmisbare analyse-instrumenten om het rendement van de vloot in grote mate te verhogen. De oplossingen voertuigbeheer, transportbeheer en tijdbeheer helpen transportondernemers om hun activiteiten te verbeteren, om de kosten te drukken en om de omzet te verhogen. En dat ongeacht het type en de omvang van de voertuigen (vrachtwagen, bestelwagen of bus) of het deelsegment van de transportsector.


Colruyt
Door duurzaam te ondernemen wil Colruyt een verschil maken voor de samenleving en voor het ecosysteem. Duurzaam ondernemen betekent in de praktijk dat ze streven naar maximale efficiëntie, of met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk resultaat behalen. Anders gezegd: met een minimum aan grondstoffen, energie en menselijke inspanning voor een maximum aan zinvolle economische meerwaarde en menselijke ontwikkeling zorgen, en tegelijk de planeet leefbaar houden.

Meer info: www.colruyt.be