Brussel,
19
maart
2019
|
09:39
Europe/Brussels

Perfect teamwork: Sideguard Assist en MirrorCam zorgen voor meer veiligheid

Samenvatting
  • Betere bescherming van voetgangers en fietsers: Sideguard Assist en Mirrorcam werken naadloos samen in de nieuwe Actros

  • De Sideguard Assist-waarschuwingssignalen zijn perfect zichtbaar op het MirrorCam-display

  • Bij het afslaan of wisselen van rijstrook: alle relevante waarschuwingssignalen zijn onmiddellijk zichtbaar voor de chauffeur

Stuttgart – Dankzij innovatieve assistentiesystemen heeft de nieuwe Actros opnieuw een grote stap voorwaarts gezet op gebied van veiligheid. De ingenieurs die aan de Actros werken, hebben deze vooruitgang niet alleen gerealiseerd dankzij nieuwe systemen zoals de Active Drive Assist voor deels geautomatiseerd rijden in alle snelheidsbereiken, maar ook door het verbeteren van bestaande systemen. De Sideguard Assist is hiervan het beste voorbeeld. Dit systeem is al sinds 2016 beschikbaar en verkleint het risico op gevaarlijke ongevallen aan de bijrijderszijde bij het nemen van een bocht naar rechts. Het systeem is nu volledig aangepast en geoptimaliseerd voor de digitale vrachtwagen van de toekomst.

Sideguard Assist-waarschuwingssignalen op het MirrorCam-display

De waarschuwingsmeldingen van de Sideguard Assist in de Actros werden tot nu toe weergegeven door middel van een ledlampje in de A-stijl aan de binnenkant van de cabine. De Sideguard Assist in de nieuwe Actros maakt gebruik van het MirrorCam-display om bestuurders visueel te waarschuwen wanneer het systeem een bewegend of stilstaand object in de bewakingszone aan de bijrijderszijde detecteert. Zo worden bestuurders via het scherm tijdig gewaarschuwd voor voetgangers of fietsers die ze misschien zelf niet hebben opgemerkt. MirrorCam en Sideguard werken hierbij naadloos samen, zodat de bestuurder niet wordt overstelpt met informatie en alle relevante waarschuwingsmeldingen zich op één locatie bevinden.

Nieuw: Sideguard Assist ondersteunt chauffeur nu ook bij links afslaan

De Sideguard Assist in de nieuwe Actros kan de chauffeur in bepaalde omstandigheden nu ook ondersteunen bij het afslaan naar links: bij vrachtwagens met een chassisoverhang van meer dan 1,5 m achter de laatste achteras bestaat immers het risico dat in een bocht naar links de rechterachterhoek van het voertuig uitzwenkt. Hierdoor kunnen andere weggebruikers zoals voetgangers, fietsers of andere voertuigen geraakt worden door de overhang. Met de verbeterde Sideguard Assist wordt de chauffeur nu tijdig gewaarschuwd voor een dergelijke aanrijding.

Betere bescherming van zwakke weggebruikers: zo werkt de Sideguard Assist

De Sideguard Assist is geen automatisch remsysteem maar een stapsgewijze waarschuwingsfunctie: wanneer binnen de bewakingszone aan de bijrijderszijde een bewegend of stilstaand object wordt gedetecteerd, krijgt de bestuurder in eerste instantie een visueel signaal in de vorm van een waarschuwingsdriehoek die gaat branden op het MirrorCam-display aan de bijrijderszijde. Bij een dreigende botsing volgt er een bijkomend visueel en akoestisch signaal: het display knippert herhaaldelijk rood en licht na twee seconden volledig rood op. Tegelijkertijd weerklinkt aan de zijde van de bijrijder tevens een waarschuwingstoon.

Het basissysteem van de Sideguard Assist bestaat uit twee radarsensoren met een kort bereik gemonteerd op de carrosserie aan de kant van de bijrijder en voor de achteras. Het systeem is ontworpen om de hele lengte van de voertuigcombinatie te monitoren, plus twee meter aan de voor- en achterkant, en werkt zowel voor solovoertuigen als combinaties met een maximale lengte tot 18,75 m. Daimler Trucks & Buses is momenteel de enige constructeur die dit volledig in de architectuur van het voertuig geïntegreerde veiligheidsassistentiesysteem aanbiedt.

Aerodynamischer en veiliger: MirrorCam maakt beide mogelijk

De nieuwe Actros is de eerste in serie geproduceerde vrachtwagen ter wereld die is uitgerust met de nieuwe MirrorCam. Dit systeem vervangt de traditionele hoofd- en groothoekspiegels door digitale camera’s en displays. De camera’s zijn rechts en links op het dakframe gemonteerd. De camerabeelden worden rechtstreeks weergegeven op twee displays die op de A-stijlen in de cabine zijn aangebracht. Bijkomend veiligheidsaspect: de chauffeur heeft schuin naar voren, langs de A-stijlen, een onbelemmerd zicht waardoor zijn gezichtsveld groter wordt. Slecht afgestelde buitenspiegels zorgen er bovendien in sommige gevallen voor dat aan de bijrijderszijde een zogenaamde ‘dode hoek’ ontstaat waardoor voetgangers en fietsers volledig uit het zicht van de chauffeur verdwijnen. MirrorCam lost dit probleem voorgoed op doordat de camera’s bij het wegrijden automatisch in de correcte positie worden geplaatst en het display vanuit elke invalshoek altijd hetzelfde complete overzichtsbeeld toont.

En er is meer: MirrorCam ondersteunt de chauffeur ook in andere situaties. Zo draait het beeld van de camera met de bocht mee zodat de chauffeur altijd het uiteinde van de oplegger kan zien. De speciale groothoekmodus assisteert de chauffeur bij het manoeuvreren en achteruitrijden. Bij het inhalen of invoegen op hoofdwegen kan de chauffeur de afstand tot het achteropkomende verkeer beter inschatten dankzij afstandslijnen op de displays. Door het gestroomlijnde ontwerp van de camera’s verbetert MirrorCam niet enkel de veiligheid, maar ook de aerodynamische eigenschappen van de vrachtwagen. Dit helpt om het brandstofverbruik van de nieuwe Actros duurzaam te verminderen.