Brussel,
06
mei
2021
|
11:43
Europe/Brussels

Slim waarschuwingsconcept: voortaan kunnen nog meer vrachtwagens worden uitgerust met Sideguard Assist van Mercedes-Benz Trucks

Samenvatting
  • Sideguard Assist van Mercedes-Benz Trucks kan kritieke situaties voor alle betrokken weggebruikers helpen te ontmijnen.
  • De retrofit-oplossing (S1R) biedt hetzelfde veiligheidsniveau als de versie gemonteerd tijdens de serieproductie en is nu ook verkrijgbaar voor de nieuwste generatie van de Actros, Arocs en Actros F.
  • In bepaalde gevallen hebt u recht op een overheidspremie wanneer u een vrachtwagen uitrust met een afdraaiassistent.

Stuttgart – Ongevallen met vrachtwagens die rechts afslaan behoren tot de ernstigste ongevallen die kunnen gebeuren in de stad, en niet alleen voor zwakke weggebruikers zoals fietsers en voetgangers maar ook voor de chauffeurs zelf. Om dergelijke ongevallen zo veel mogelijk te vermijden of ten minste hun gevolgen te beperken, heeft Mercedes-Benz Trucks in 2016 zijn optionele Sideguard Assist (S1R) geïntroduceerd als een oplossing die af fabriek wordt ingebouwd in heel wat modellen uit het Actros-, Arocs- en Econic-gamma. Voor de meeste van deze modellen is Sideguard Assist ook verkrijgbaar als een retrofit-oplossing, die dezelfde bescherming biedt als de versie die af fabriek wordt ingebouwd. Sinds april 2021 kan deze ook worden ingebouwd in de jongste Actros- en Arocs-generatie. Zelfs de Mercedes-Benz Actros F, een basistrekker met een sleepvermogen van 18 ton en meer, die volledig in het teken van functionaliteit staat, kan met het systeem worden uitgerust. En dat is nog niet alles: voor modellen waarin Sideguard Assist (S1R) niet kan worden geïnstalleerd, biedt Mercedes-Benz Trucks Sideguard Assist basic aan als retrofit-oplossing.

Daarmee onderstreept Mercedes-Benz Trucks eens te meer zijn pioniersrol op het gebied van veiligheid. Tegelijk legt de constructeur de fundamenten voor zijn ambitie om ongevallen te voorkomen door zowel nieuwe als bestaande vrachtwagens op grote schaal uit te rusten met rijhulpsystemen.

Grote vraag naar Sideguard Assist

Het gamma retrofit-oplossingen kan rekenen op heel wat belangstelling van de klanten van Mercedes-Benz Trucks: sinds de zomer van 2020 werden al ongeveer 650 Mercedes-Benz-vrachtwagens uitgerust met de retrofit-versie van Sideguard Assist, hetzij in de S1R-variant, hetzij in de versie Sideguard Assist basic. Tegelijk rusten steeds meer transporteurs hun nieuwe voertuigen af fabriek uit met het systeem. In Duitsland en Zwitserland bedraagt het bestelquota een bijzonder hoge 85 procent. “Dat bevestigt hoe zeer fleetoperatoren hun chauffeurs een vrachtwagen willen bieden die niet alleen efficiënt en betrouwbaar is, maar die ook een uitstekende veiligheidsuitrusting heeft,” aldus Andreas von Wallfeld, Head of Marketing, Sales & Services bij Mercedes-Benz Trucks.

Meerfasig waarschuwingsproces

Met Sideguard Assist (S1R) biedt Mercedes-Benz een erg nuttige voorziening, met name in moeilijke verkeerssituaties en op complexe kruispunten. Wanneer het risico bestaat dat de vrachtwagenchauffeur onverwacht een fietser of voetganger in zijn dode hoek over het hoofd ziet wanneer hij rechts afdraait, kan het systeem de bestuurder bijstaan met een meerfasige waarschuwing. S1R gebruikt pictogrammen in het MirrorCam-scherm, dat de klassieke hoofd- en breedbeeldspiegels in de nieuwe Actros en Arocs vervangt. In een vrachtwagen met buitenspiegels gebruiken de waarschuwingen een in de A-stijlen geïntegreerd led-scherm. Het hart van Sideguard Assist bestaat uit twee korteafstandsradarsensoren aan de bijrijderszijde, die zijn geïntegreerd in het frame voor de achteras. Het systeem is zo ontworpen dat het de volledige lengte van de voertuigcombinatie dekt, plus twee meter vooraan, een meter achteraan en tot 3,75 meter naar rechts. Het werkt zowel voor solovoertuigen als voor trekkers met oplegger en trekkers met trailer, en dat bij een lengte tot 18,75 meter.

Vanaf juni 2021 zal Safeguard Assist (S1R) op de meeste Actros- en Arocs-modellen worden vervangen door het nieuwe Safeguard Assist (S1X) met een bijkomende functie die in bepaalde omstandigheden levens kan redden: het zogeheten Active Sideguard Assist (ASGA), dat vanaf productiemaand juni als optie af fabriek kan worden gemonteerd, waarschuwt de bestuurder niet alleen voor bewegende voetgangers en fietsers aan de bijrijderszijde maar remt ook automatisch af bij afdraaisnelheden tot 20 km/u. Zo kan het de vrachtwagen tot stilstand brengen als de bestuurder niet reageert op de waarschuwingen.

Nog steeds veel nood aan actie

Wie de ongevalstatistieken in detail bekijkt, botst al snel tegen de limieten aan. Het Duitse Nationale Bureau voor Statistiek publiceert elk jaar cijfers over ongevallen, inclusief algemene gegevens over ongevallen met bedrijfsvoertuigen en zwakke weggebruikers zoals fietsers en voetgangers, alsook statistieken over ongevallen die het gevolg waren van ‘afdraaifouten’. De opsplitsing maakt echter (nog) geen onderscheid tussen zware vrachtwagens en ongevallen bij rechtse afdraaimanoeuvres. Toch is er dringend nood aan actie, zeker nu heel wat steden en dorpen hun fietsinfrastructuur uitbreiden, wat naar verwachting zal leiden tot een toename van het aantal tweewielers op de weg.

En wanneer u de cijfers hoort die de Duitse fietsersfederatie (ADFC) verzamelt op basis van politieverslagen, gaan uw oren tuiten: in 2020 lieten veertig fietsers het leven in Duitsland bij ongevallen met vrachtwagens die rechts afdraaiden. In 2019 bedroeg dit cijfer 27, een jaar daarvoor 34. De werkelijke impact van deze cijfers wordt pas duidelijk wanneer u ze vergelijkt met de cijfers van alle dodelijke ongevallen met fietsers. In 2020 suggereren de voorlopige cijfers van het Duitse Nationale Bureau voor Statistiek dat maar liefst 263 fietsers het leven lieten op stadswegen, terwijl er 175 stierven op wegen buiten de stad. Kortom, een totaal van 438 dodelijke ongevallen. Het percentage dodelijke ongevallen met een afdraaiende vrachtwagen bedroeg met andere woorden bijna 10 procent in 2020. In 2019 becijferde een ongevalsstudie door verzekeraars op basis van ongevalsgegevens van BA-verzekeraars dat de meeste van deze ongevallen in binnensteden gebeurden en dat het werkelijke percentage dus eerder rond de 15 procent zou liggen. Dat feit alleen volstaat om te benadrukken dat vrachtwagens dringend moeten worden uitgerust met afdraaiassistenten.