28
april
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Tien jaar Mercedes-Benz Econic – het meest gebruikte lagevloervoertuig bij vuilnisdiensten

  • 1998: het allereerste lagevloervoertuig van Mercedes-Benz

  • Een voortdurende stijging van de verkoop

  • Een vaste waarde als vuilniswagen met gasaandrijving: er zijn al meer dan 600 milieuvriendelijke gasvoertuigen in gebruik

  • Nieuw als een trekker met gasaandrijving

Als het model bij uitstek voor gemeentediensten, vuilnisdiensten en distributietransport pakte de Mercedes-Benz Econic bij zijn première in 1998 op de „Entshy;sorga“ uit met alle eigenschappen die men op dat moment in heel uiteenlopende sectoren van een voertuig verwachtte: van vuilnisdiensten over de brandweer tot de gronddiensten op luchthavens, van het tanktransport en meubeltransport over melkophaaldiensten tot de distributie van stookolie. De lagevloercabine maakte het mogelijk om snel in en uit te stappen en de vier zitplaatsen boden genoeg ruimte voor de bestuurder van een vuilniswagen en zijn ploeg. Met een verkoop van ongeveer 8.000 stuks in tien jaar heeft de Econic een uitzonderlijke positie op de markt verworven en is hij sinds lang de norm bij de concurrentie.

Dat succesverhaal werd mogelijk door de regelmatige modelverbeteringen en de optimalisatie van de productkenmerken in reactie op vraag van de klanten. Zo werden al in het jaar waarin de Econic op de markt werd gebracht, hydraulisch gestuurde voor- en naloopassen aangeboden. In 2001 werd de aandrijfvariant 6x4 ingevoerd. In 2002 volgde de Econic met gasaandrijving. In 2003 beleefde de Econic met een motor van 240 kW (326 pk) zijn première. In 2004 werd de aandrijfvariant 8x4/4 (acht wielen, waarvan vier aangedreven en vier gestuurd) op de markt gebracht. In 2005 rolde de 5.000e Econic in Wörth van de band, waarnaar de productie in 2003 verhuisd was vanuit de NAW in Arbon (Zwitserland). In 2006 ten slotte pakte de Econic op de IAA in Hannover uit met talrijke vernieuwingen, onder andere een achteras met een groter draagvermogen, spiegels die met een groter gezichtsveld de blinde hoek elimineren, en nieuwe bestuurdersinstrumenten zoals de aanduiding van de feitelijke asbelasting.

Hoogtechnologische motoren – ook met aardgasaandrijving

De Econic bestaat in uitvoeringen met twee, drie en vier assen met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 18, 26 en 32 ton. Zescilindermotoren uit de bouwreeks 900 staan voor de aandrijving in. Naast de OM 906 LA met een vermogen van 175 kW (238 pk) en 210 kW (286 pk) omvat het motoraanbod sinds 2003 ook de OM926 LA van 240 kW (326 pk). Alle dieseluitvoeringen van de Econic – ze voldoen standaard aan de norm Euro 5 – zijn uitgerust met een aluminium brandstoftank van 200 liter. Als een alternatief kan de Econic ook met een aardgasmotor uitgerust worden, de M 906 LAG die uit een cilinderinhoud van 6,88 liter een vermogen van 205 kW (279 pk) haalt. In alle gevallen wordt het motorvermogen via een zestrapsautomaat van Allison op de wielen overgebracht.

Vuilniswagens, brandweerwagens, luchthavenvoertuigen, tankwagens en dergelijke worden gewoonlijk in dicht bewoonde gebieden ingezet die erg gevoelig zijn voor eventuele vervuiling. Met de aardgasmotor voldoet de Econic zelfs aan de emissienorm EEV. Daarmee blijft hij nu al onder de limietwaarden van Euro 5 die pas vanaf 2009 van kracht worden. De emissies van de Econic met de aardgasmotor bevatten zo goed als geen fijn stof of deeltjes. Een ander pluspunt is het lage geluidsniveau van de gasmotor.

De Econic met aardgasmotor mag dan tot nu hoofdzakelijk als vuilniswagen dienst doen, vanaf 2008 is hij ook beschikbaar als trekker en als chassis voor de opbouw van een vaste laadbak. De eerste gasvoertuigen worden in het distributietransport en in de stadslogistiek ingezet, resp. door het Nederlandse transportbedrijf VOS en door TESCO in Londen.

Nauwelijks deeltjes of fijn stof bij de aardgasmotor

Aardgas heeft een hoger oktaangetal dan benzine of diesel zodat het aanzienlijk “zachter” verbrandt. Daarom zijn gasvoertuigen minder luidruchtig dan benzine- of dieselwagens. Aardgas of vloeibaar aardgas (LNG = Liquefied Natural Gas) laat bij verbranding in een motor zo goed als geen resten achter: tot 25 % minder koolstofdioxide dan een benzinemotor, tot 99 % minder roetdeeltjes dan een diesel. Omdat aardgasauto’s zo zuiver zijn, worden ze ondertussen ook sterk gepromoot. In Duitsland bijvoorbeeld liggen de accijnzen op aardgas 80 % lager dan op olieproducten. De hogere aankoopprijs van aardgasvoertuigen is daardoor gewoonlijk snel terugverdiend. Die fiscale gunstbehandeling ligt overigens tot in het jaar 2020 vast, wat niet het geval is met bijv. biodiesel. Daarbij komt nog dat gemeentediensten en gasleveranciers haast elke maand nieuwe aardgasstations openen.

De Econic rijdt ook met biodiesel

De Econic plukt ook de vruchten van de modernste dieseltechnologie. De dieselmotoren van de bouwreeks 900, die ook in de Axor en de Atego ingebouwd worden, zijn zuiverder dan ooit. De deugdelijkheid van de SCR-technologie om de uitlaatgassen te zuiveren (Selective Catalytic Reduction) wordt elke dag weer bewezen door de nieuwe inschrijvingen van vrachtwagens die al aan de emissienorm Euro 5 voldoen, hoewel die eerst vanaf 2009 van kracht wordt.

Die motoren zijn ook zonder enige wijziging geschikt om biodiesel te verbranden. Daimler stelt wel als voorwaarde dat het om een FAME-brandstof gaat (FAME staat voor Fatty Acid Methyl Ester – vetzuurmethylester) die aan DIN E 51606 voldoet. Bovendien moet men een aangepaste motorolie gebruiken en zijn de intervallen om de motorolie te verversen en om de olie- en brandstoffilter te vernieuwen, aanzienlijk kleiner.

Veelzijdige toepassingsmogelijkheden

De Mercedes-Benz Econic is niet alleen het ideale voertuig voor gemeentediensten. Het doordachte cabineconcept met een volledig vlakke vloer boven het verlaagde neusgedeelte van het frame en de lage chassishoogte van slechts 874 mmmaken de Econic ook geschikt als brandweerwagen, als luchthavenvoertuig, als distributievoertuig voor drank, als tankwagen en zelfs voor het gebruik “onder de grond”.

De Mercedes-Benz Econic is standaard uitgerust met luchtvering rondom. De elektronisch-hydraulisch gestuurde naloopas met een progressief werkende sturing draagt in grote mate bij tot de wendbaarheid en ergonomie van de Econic met drie assen. Het chassis van de Econic is bijzonder robuust ondanks het lage gewicht en omdat er geen onderdelen boven het chassis uitsteken, leent dat zich voor haast elk type van opbouw.

Mercedes-Benz werkt gewoonlijk nauw samen met de opbouwsector zodat de klant een voertuig geleverd krijgt dat helemaal op maat van zijn specifieke transportbehoeften gebouwd is en dat hem het dagelijkse leven een heel stuk lichter maakt.