06
juli
2011
|
02:00
Europe/Brussels

Vergelijkende proefrit over 10.000 kilometer

Daling van het brandstofverbruik met 4,5% in combinatie met ultralage emissies volgens Euro VI-norm

7,6 procent lager brandstofverbruik voor nieuwe
Euro V-versie

Zuinigheid en ecologie hand in hand

Regelmatig oost-westtransport Rotterdam – Stettin – Rotterdam

Testresultaat bepaald onder supervisie van Dekra

Absoluut brandstofverbruik voor nieuwe Actros tussen 25,1 en 25,9 l/100 km

Na een proefrit over 10.000 kilometer is het officieel: de nieuwe Actros van Mercedes-Benz combineert ultralage uitlaatemissies met een een ultralaag verbruik. De schone ‘heavy duty-vrachtwagen, die standaard aan de Euro VI-normen voldoet, biedt emissieniveaus die tot 80 procent onder de huidige normen liggen. De nieuwe generatie voertuigen, die volledig werd ontworpen volgens de Euro VI-normen, vraagt bovendien 4,5 procent minder diesel dan de huidige zware Actros-vrachtwagen.

Dat resultaat bevestigt Daimlers belofte dat de nieuwe Actros strengere normen op het vlak van milieubescherming zal combineren met verder verbeterde economische prestaties. Bovendien beperkt het lage brandstofverbruik ook de milieu-impact van koolstofdioxide-emissies door ze op een vergelijkbare schaal te verminderen.

Vrachtwagenoperatoren die hun nieuwe Actros in de optioneel beschikbare Euro V-versie kopen, genieten een nog hogere efficiëntie per liter brandstof in vergelijking met het huidige model. Zo vergde een nieuwe 1845 BlueTec 5 Actros over de 10.000 kilometer lange vergelijkende proefrit 7,6 procent minder diesel dan de huidige Actros 1844 BlueTec 5.

De absolute cijfers over de 10.000 kilometer lange proefrit zijn indrukwekkend om te lezen. De beproefde Actros 1844 BlueTec 5 vestigde een referentiewaarde van 27,1 liter per 100 kilometer. Het testmodel met de optionele zogenaamde Nardo-specificaties was ontworpen met het oog op een minimale rolweerstand.

Toch wist de nieuwe Actros 1845 Bluetec 6 nog 4,5 procent beter te doen dan deze uitstekende referentiewaarde, met 25,9 l/100 km. De Euro VI-emissienorm wordt vanaf 2014 verplicht in de Europese Unie. De als optie verkrijgbare Euro V-versie reduceerde het verbruik van de Actros 1845 BlueTec 5 tot 7,6 punten onder de referentielijn van 100 procent.

Behalve het dieselverbruik daalde ook het AdBlue-verbruik drastisch in de nieuwe Mercedes-Benz Actros. De vergelijkende proefrit van Rotterdam naar Stettin en terug onthulde een verschil van meer dan 40 procentpunten tussen de huidige Mercedes-Benz 1844 LS (1,55 l/100 km) en de nieuwe Mercedes-Benz Actros 1845 LS die aan de Euro VI-normen voldoet (0,86 l/100 km). Het AdBlue-verbruik van de Euro V-versie op deze route bedroeg slechts 1,1 l/100 km.

De vergelijkende proefrit met drie Actros-trekkers met oplegger, telkens met een brutogewicht van veertig ton, vertrok op 26 juni vanuit Rotterdam en reed vervolgens non-stop tot aan de bestemming in Stettin. Tot laat zaterdagavond werden regelmatige transportdiensten gesimuleerd op een transversale oost-westroute zoals die vaak voorkomen bij Europees langeafstandstransport.

Drie Actros-modellen (een 1844 BlueTec 5 en twee nieuwe modellen in de versies Actros 1845 BlueTec 6 enBlueTec 5) legden allemaal iets meer dan 10.000 kilometer af in zeven 24-urenshifts. Gemiddeld legde het konvooi 1.600 kilometer af, opgesplitst in een dagshift van 800 kilometer en een even lange nachtshift. Elke shift werd gereden door twee fabrieksrijders van Mercedes-Benz aan het stuur van elk voertuig.

Het gemiddelde brandstofverbruik werd bepaald onder de supervisie van een testingenieur van het inspectiebureau Dekra. Behalve het tanken gebeurde ook de hele vergelijkende verbruikstest onder supervisie van de Dekra-inspecteur. De opgetekende absolute en relatieve verbruikswaarden zijn enkel en alleen gebaseerd op de referentiegegegevens bepaald onder dit regime. De dieselbrandstof en motorolie voor de zeven dagen durende tour werden geleverd door Mercedes-partner Shell.

De oorspronkelijke evaluatie in het officiële Dekra-verslag bevestigt de claim van Andreas Renschler, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijke voor Daimler Trucks en Daimler Buses, bij de première van de nieuwe Actros. M. Renschler maakte zich terecht sterk dat het nieuwe model naargelang de emissienorm drie tot zeven procent minder brandstof nodig zou hebben dan het bestaande model volgens de Euro V-norm.


De constructeur biedt daarmee de oplossing op het eeuwige conflict als gevolg van het feit dat de strengere emissienormen op het gebied van NOx- en roetuitstoot altijd maatregelen vereisten die het brandstofverbruik verhoogden.

Er was een grote technologische doorbraak nodig om die vicieuze cirkel te doorbreken. Die sprong voorwaarts wordt mogelijk wanneer een voertuig volledig opnieuw wordt uitgedacht, zoals blijkt uit de nieuwe Actros van Mercedes-Benz. In de aandrijving, die cruciaal is voor het brandstofverbruik, gaan een nieuwe motorgeneratie en betere transmissies en aandrijfassen hand in hand met een nieuw gamma cabines dat nieuwe aerodynamische normen vestigt.

Met dit totaalpakket slaagt Mercedes-Benz er niet alleen in om te voorkomen dat het brandstofverbruik stijgt als gevolg van de Euro VI-vereisten. De nieuwe Actros minimaliseert de emissies bovendien tot verwaarloosbare niveaus en doet het verbruik dalen in vergelijking met zijn voorganger.

Daarmee vormt hij een waardevol aanbod voor Mercedes-klanten om te anticiperen op de toekomstige milieunormen door op tijd te investeren in Euro VI-voertuigen. Gezien de aanzienlijke meerkost voor de complexe Euro VI-emissietechnologie, moeten de overheden ook een bijdrage leveren door aangepaste incentives te bieden om de aankoop van deze milieuvriendelijke voertuigen te bevorderen.