Brussel,
17
januari
2019
|
13:39
Europe/Brussels

VG Logistics kiest voor betrouwbaarheid en flexibiliteit

Twee keer Actros Lowliner met regelbare koppelschotel

Brussel, januari 2019 – Om zijn positie in de hoogconcurrentiële logistieke markt te bestendigen, trekt VG Logistics uit Aalst resoluut de kaart van flexibiliteit. Vandaar dat de twee zaakvoerders onlangs een eerder ongewone, maar slimme beslissing namen toen ze het wagenpark met twee Lowliners uitbreidden. De twee Actros 1948 LSnRL Bigspace wb3700 werden af-fabriek uitgerust met een koppelschotel die in de hoogte regelbaar is. Op deze manier kunnen de vrachtwagens ook voor andere toepassingen dan volumetransport worden ingezet.

Guy en Philippe Van Gijsegem waren voorbestemd om als derde generatie het omvangrijke transportbedrijf van hun ouders over te nemen. De complexiteit van de nieuwe Europese wetgeving die aanwervingen en IT-investeringen vereiste, stelde de familie voor een ingrijpende keuze. Uiteindelijk werd beslist om de zaak over te laten. “In 2009 kochten mijn broer en ik elk een eigen voertuig met het idee om op zelfstandige basis een paar klanten te blijven bedienen”, vertelt Guy. “Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan: ondernemerschap zit blijkbaar in onze genen. Al snel wierven we een extra chauffeur aan. En dan nog een en nog een. Met als resultaat dat VG Logistics vandaag over 25 vrachtwagens en zo’n 6.000 m² stapel- en overslagruimte beschikt.”

De specialisatie van VG Logistics is dat de onderneming quasi alles kan transporteren. “Flexibiliteit is ons handelsmerk”, aldus Philippe. “Dat is ook nodig omdat onze klanten voornamelijk uit de bouw- en automotivesector komen. Zowel de vrachten als de routes zijn variabel. Voor sommige bedrijven rijden we enkel nationaal, voor andere doen we trajecten in alle omringende landen. Soms zijn we de exclusieve logistieke partner, soms doen wij enkel de speciale transporten of komen we in actie op drukke momenten. Om zo snel mogelijk op elke wens te kunnen inspelen, werken we uitsluitend voor bedrijven die in een straal van tien kilometer zijn gevestigd.”

Het wagenpark omvat naast dertig standaardtrailers, ook containerchassis, volumewagens, diepladers en city-trailers. Dat was echter niet voldoende voor een klant die de automotivesector bedient. “Deze fabriek maakt lichtgewicht stukken die veel plaats innemen”, legt Guy uit. “Uit economische en ecologische overwegingen wenst dit bedrijf de vrachtwagens maximaal te beladen. Omwille van het geringe gewicht is het mogelijk om met twee niveaus te werken. In theorie althans, want in België mag de trailerhoogte maximaal vier meter bedragen. Een vrachtwagen met een verlaagde laadvloerhoogte is de enige optie. Met zo’n Lowliner win je al snel 30 centimeter, wat zich voor deze klant in 25% extra laadvolume vertaalt.”

Uiteindelijk besloten de gebroeders in twee Lowliners te investeren. Aangezien weinig transportfirma’s in de regio van Aalst over dergelijke voertuigen beschikken, is de kans reëel dat de twee nieuwe vrachtwagens van VG Logistics maximaal kunnen worden ingezet. Toch wilden de gebroeders Van Gijsegem geen risico lopen. Vandaar dat ze de slimme beslissing namen om een extra investering door te voeren: de trucks werden voorzien van een koppelschotel die in de hoogte verstelbaar is. “Op deze manier kan met gelijk welke trailer worden gereden”, vertelt Philippe. “Hiermee maximaliseren we het rendement van onze investering en krijgt onze flexibiliteit een extra dimensie.”

Over de keuze van de voertuigen moest VG Logistics niet nadenken: het moest en zou opnieuw een Actros worden. “Onze familie is met de beroemde ster vergroeid”, verduidelijkt Guy. “Het wagenpark van mijn ouders bestond quasi uitsluitend uit Mercedes-Benz voertuigen en we hebben hun voorbeeld gevolgd. Wat niet betekent dat we nog geen andere merken hebben uitgetest. Toch vinden we nooit echt onze gading op een ander. Wat bij Mercedes-Benz standaarduitrusting is, blijkt in andere vrachtwagens vaak onder de noemer ‘luxe’ te vallen. Bij deze twee nieuwe Lowliners kozen we voor het Comfort & Driving pack. Dat omvat onder meer nachtverwarming, koelkast, luchtgeveerde cabine, comfortmatrassen, lederen stuurwiel, blauwe led sfeerverlichting, elektrisch zonnegordijn, digitale radio, TomTom-navigatie voor vrachtwagens, actieve bochtverlichting, predictive power train control, aslast meetinrichting, Dura-Bright-velgen, licht- en regensensor, begeleidersspiegel met rangeerstand, … Het enige extraatje dat we hebben voorzien, is een lichtbar bovenaan de cabine zodat de chauffeurs in erg donkere omgevingen meer licht ter beschikking hebben.”

Naast het optimale comfort en de kwaliteit van de vrachtwagens is er nog een derde doorslaggevende troef waarmee Mercedes-Benz volgens VG Logistics het pleit wint: de service. Philippe legt uit: “Zelfs als kleine kmo ben je geen nummer, maar een volwaardige partner. In geval van vragen of problemen staat er altijd iemand klaar, wat wij als een bijzonder belangrijke troef ervaren. Bovendien wordt altijd actief naar een oplossing gezocht; iets wat we bij deze recente aankoop trouwens opnieuw mochten ervaren. Samen met onze huisleverancier Hedin Automotive Aalst werd het model geselecteerd dat het best op onze behoeften inspeelt. Bovendien werden de vrachtwagens inclusief koppelschotel geleverd.” “Mercedes-Benz heeft inderdaad zelf voor de montage gezorgd”, vertelt Kürt Van Asch, Sales Mercedes-Benz Vrachtwagens Aalst-Ninove-Zottegem. “Dit biedt de klant twee voordelen. Enerzijds valt de koppelschotel onder de fabriekswaarborg en anderzijds staat ze gedocumenteerd, met als resultaat dat ze door het hele Mercedes-Benz netwerk is gekend.” “Met deze investering hebben we een win-winsituatie gecreëerd”, besluit Guy. “Wij beschikken over meer capaciteit én flexibiliteit waardoor onze firma opnieuw kan groeien. Onze klant is gelukkig omdat hij geen nieuwe logistieke partner moet zoeken om zijn transporten te optimaliseren. En Mercedes-Benz heeft er een referentie bij waarmee het opnieuw bewijst dat het voor elke toepassing een intelligente oplossing kan uitdokteren.”