23
november
2005
|
01:00
Europe/Brussels

Voorstelling van het gamma bouwvoertuigen van Mercedes-Benz

  • Vrachtwagens van 7,5 tot 250 ton

  • Drie vrachtwagenreeksen

  • Modellen met 2, 3 en 4 assen

  • Aandrijfconfiguraties : van 4x2 tot 8x8/4

  • Vermogen van 110 kW tot 448 kW (150 pk tot 609 pk)

  • Versnellingsbakken met 6 tot 16 verhoudingen

  • Het gebruik bepaalt de aandrijving – overzicht van de verschillende types

Met drie modellen lichte bedrijfswagens en drie modellen vrachtwagens voor de bouwsector – die allemaal bedrijfsklaar geleverd worden – heeft DaimlerChrysler het grootste aanbod voertuigen voor dit heel sterk gevarieerde toepassingsdomein in huis. Een aanbod overigens met een bijzonder groot aantal gewichtscategorieën: van de Vito Mercedes-Benz met een laadvermogen van 1 ton en een maximaal toelaatbaar treingewicht van minder dan 2,8 ton tot de zware trekker Actros met 4 assen waarvan het treingewicht tot 250 ton kan oplopen.

De vrachtwagens vormen een essentieel onderdeel van het aanbod van DaimlerChrysler voor de bouwsector. Dat aanbod omvat de modellen Mercedes-Benz Atego, Axor en Actros die in de fabrieken van Wörth en Aksaray gebouwd worden. Wegtransport van bouwmaterialen, zware opdrachten op bouwterreinen voor kiepwagens met aandrijving op alle wielen, trekkers voor transporten met een maximaal toelaatbaar treingewicht van 250 ton, opdrachten voor grote betonpompen – in de bouwsector is er geen taak die niet op een rendabele manier uitgevoerd kan worden met een vrachtwagen of een trekker die uit de fabriek van DaimlerChrysler in Wörth komt.

Het aanbod omvat alle types van voertuigen – zonder één uitzondering: van de chassis cabine voor zware transporten over de trekker en de kiepwagen tot het speciale chassis. De fabriek van Wörth biedt alle mogelijke en denkbare aandrijfconfiguraties aan, van de wegversie 4x2 (een voertuig met twee assen en een aangedreven achteras) tot de terreinversie 8x8 (een kiepwagen met vier assen en acht aangedreven banden of bandenparen) en dat altijd met de aangepaste wielbasis.

De Mercedes-Benz Atego: een uitzonderlijke techniek, uitgebreide toepassingsmogelijkheden en een opmerkelijke vormgeving

De modellenreeks Mercedes-Benz Atego voor de bouwsector werd helemaal vernieuwd en bestaat nu uit vrachtwagens met een maximaal toelaatbaar treingewicht tussen 7,5 en 16 ton. De zware versie van de oude Atego (meer dan 16 ton) met twee en drie assen maakt nu deel uit van de modellenreeks Axor Mercedes-Benz die op haar beurt helemaal vernieuwd en uitgebreid werd.

De nieuwe Atego komt perfect tegemoet aan de specifieke eisen van afwerkingsbedrijven: de verscheidenheid van het aanbod wordt alleen maar geëvenaard door de variatie in de opdrachten die hij moet uitvoeren. De Atego is beschikbaar als een driezijdige kiepwagen, als een kiepwagen met aandrijving op alle wielen, als een model voor containervervoer of nog als een vrachtwagen met kraan. Zijn vier- en zescilinders in lijn hebben een vermogen van 110 kW (150 pk) tot 210 kW (286 pk). Zijn algemene concept is berekend om lichte opdrachten op bouwterreinen aan te kunnen – met bijvoorbeeld verschillende diktes voor het frame die volgens de zwaarte van de toepassingen gekozen kunnen worden. De versies met aandrijving op alle wielen onderscheiden zich door een hogere bodemvrijheid en zijn langs de bestuurders- en passagierskant voorzien van een opstap waarvan de onderste trede dichtklapt wanneer die in contact komt met puin of kiezel. Op die manier wordt elke schade vermeden.

Een compacte en hoogwaardige cabine

In overeenstemming met zijn ongeëvenaarde wendbaarheid wordt de Atego standaard uitgerust met een compacte cabine die aan het specifieke toepassingsprofiel aangepast is. De korte cabine is als optie ook beschikbaar in een verlengde versie die 180 mm extra ruimte achter de stoelen en nieuwe opbergmogelijkheden biedt. Een dubbele cabine voor in totaal 5 mensen is ook als optie beschikbaar.

Nieuwe verlichtingstechniek

De nieuwe Atego is uitgerust met moderne koplampen die door helder dekglas beschermd worden en die een aantrekkelijke vormgeving met de nieuwste technologie combineren. Zo wekken de dimlichten H7 en de verstralers met H1-lampjes een veel krachtiger lichtstraal op. Terwijl de vorige H4-lampjes ontworpen waren om de weg ofwel met de dimlichten ofwel met de verstralers te verlichten, is het met de nieuwe koplampen mogelijk om de dimlichten en de verstralers tegelijk te ontsteken – een voorziening die de veiligheid op landelijke wegen aanzienlijk verhoogt. Achter het heldere dekglas van de lichtblokken gaat ook een mistlamp schuil (optie). De richtingaanwijzers zijn op hun beurt boven de koplampen gemonteerd op een goed zichtbare plek, ter hoogte van het linkse en rechtse uiteinde van het radiatorrooster. En om het esthetische aspect van het verlichtingsconcept voor de nieuwe Atego volledig te maken, worden de gele lampjes van de richtingaanwijzers op hun beurt door helder dekglas beschermd.

De achteruitkijkspiegels van de nieuwe Atego werden herwerkt en bieden de chauffeur een breder gezichtsveld. De twee grote buitenspiegels staan nu 50 mm verder naar buiten zodat ze het zicht naar achteren aanzienlijk verbeteren. Daarnaast werd de kromming van de spiegels verbeterd zodat de gezichtshoek nog verruimd wordt. De nieuwe achteruitkijkspiegels voldoen nu al aan de voorschriften van de nieuwe Europese richtlijn 71/127/CEE die weldra van kracht wordt en die een reductie van de dode hoek voorschrijft.

Kampioen van de orde: het nieuwe opbergconcept

Na de nieuwste aanpassing onderscheidt het interieur van de cabine zich door tal van praktische opbergvakken en door de doordachte positie van alle bedieningsknoppen. Van het bergvak in formaat A4 op het instrumentenbord tot de pennenhouder, over de asbak, de bediening van de verwarming en airconditioner, en de schakelaar voor de aftakas op de kiepwagen of de vrachtwagen met kraan: alles ligt binnen handbereik.
Daarnaast zijn er nog andere opbergvakken boven de voorruit voorzien, bijvoorbeeld voor de autoradio of het CB-toestel. Het stuur dat goed in de hand ligt, kan traploos versteld worden. Dat gebeurt pneumatisch en met een druk op een knop kan het stuurwiel tot 66 mm verhoogd worden, terwijl de helling ervan tussen 22 en 39 graden kan variëren. Het bedieningspaneel in de deur bevat alle bedieningsknoppen voor de regeling en de verwarming van de buitenspiegels, alsook voor de elektrische ruitenheffers, de centrale vergrendeling en de comfortsluiting (opties).
De verwarming die met lucht geregeld wordt, reageert snel op wijzigingen in de geselecteerde temperatuur en maakt een individuele regeling mogelijk. De ronde verluchtingsmonden ter hoogte van de voordeuren voorkomen dat de zijraampjes bedampen. Bij koud weer vormt de stroom warme lucht die door de monden ontsnapt, ook nog een “thermische bescherming” voor de ruiten; in de zomer dan weer koelt een frisse luchtstroom de chauffeur af.


Vier of zes cilinders voor hoge prestaties

Onder de cabine van de nieuwe Atego wordt een van de drie basismotoren met vier of zes cilinders gemonteerd. Elke motor heeft een andere cilinderinhoud. Het vermogen van de vertrouwde viercilinders (type OM 904 LA met een cilinderinhoud van 4,25 l) gaat van 110 kW (150 pk, 580 Nm) tot 130 kW (177 pk, 675 Nm). Zoals voordien heeft de zescilinder in lijn OM 906 LA een cilinderinhoud van 6,37 liter, waaruit hij een vermogen van 170 kW (213 pk) of 205 kW (279 pk) puurt. Het maximumkoppel bedraagt respectievelijk 810 en 1.100 Nm.

Het motoraanbod van de nieuwe Atego werd uitgebreid met een viercilinder waarvan de cilinderinhoud vergroot werd: de OM 924 LA van 4,80 liter die bij 2.200 t/min een maximumvermogen van 160 kW (218 pk) ontwikkelt en tussen 1.200 en 1.600 t/min een maximumkoppel van 810 Nm vrijgeeft – evenveel als de zescilinder OM 906 LA van 170 kW (231 pk) die echter wel ongeveer 100 kg meer weegt.

De motor OM 924 LA is een verdere ontwikkeling van de bekende turbodiesel OM 904 LA. Wegens een grotere boring van de cilinders (106 mm in plaats van 102 mm) en het gebruik van een nieuwe krukas die nu een slag van 136 mm heeft tegenover 130 mm vroeger, heeft die motor nu een cilinderinhoud van 4,80 liter.

In vergelijking met de kleinere basismotor werden sommige onderdelen van die nieuwe motor gewijzigd, bijvoorbeeld de zuigers, de drijfstangen, het cilinderblok en de krukas. De grotere versie onderscheidt zich ook door gewijzigde verstuivers, een iets lagere compressieverhouding, een grotere turbocompressor en een luchtinlaat die aan die nieuwe parameters aangepast is.

Bij sommige BlueTec 4-versies van de motoren die geleidelijk in de Atego ingebouwd worden, liggen het vermogen en het koppel iets hoger dan de waarden die hier voor de Euro 3-versies gegeven werden.

Versnellingsbakken: een mechanische 9-versnellingsbak vervangt de 12-versnellingsbak

Het aanbod versnellingsbakken omvat mechanische bakken met zes en negen verhoudingen van Mercedes-Benz die aan de verschillende motoren aangepast zijn, alsook twee mechanische bakken van ZF die voor speciale opdrachten ontworpen zijn.
Nieuw in het aanbod: de 9-versnellingsbak met multiplicatorgroep vervangt de oude 12-versnellingsbak met verdeelgroep. De versie G 131-9 neemt de vertrouwde technische kenmerken van de bak G 221-9 met directe aandrijving en multiplicator- en verdelergroep over (basismodel van de versnellingsbak met vier verhoudingen plus multiplicatorgroep en extratrage verhouding in een compact lichtmetalen carter). De bak vormt een bijzonder rendabele oplossing voor de grootste modellen van de nieuwe Atego die zware opdrachten moeten vervullen, zoals het trekken van een aanhangwagen of een oplegger.

De bak G 131 wordt manueel geschakeld, de schakelbewegingen worden echter ondersteund door een hydraulisch-pneumatische bediening. Die nieuwe versnellingsbak die ter gelegenheid van de eerste nieuwe Atego uitgebracht werd, biedt de voordelen van een hydraulische bediening, maar vermindert tegelijk in grote mate de kracht die op de hendel uitgeoefend moet worden.

Een unieke voorziening: de Telligent-schakeling voor de Atego

De nieuwe Atego met een maximumvermogen van 230 pk is de enige lichte vrachtwagen die met de Telligent-schakeling uitgerust kan worden. Dat bedieningssysteem voor de versnellingsbak heeft zijn waarde al bewezen in technisch vergelijkbare uitvoeringen van de zware modellenreeks Mercedes-Benz Actros.
De ingenieurs van DaimlerChrysler hebben een systeem ontwikkeld dat aan het specifieke gebruiksprofiel van de Atego aangepast is door een geautomatiseerde zesversnellingsbak van Mercedes (G 56/G 60/G 85), een automatische wrijvingskoppeling en een verfijnde elektronische bediening te combineren. Dat systeem dat onlangs zijn wereldpremière beleefde in een vrachtwagen van gemiddelde tonnage, is bijzonder eenvoudig te gebruiken en onderscheidt zich door zijn erg hoge rendement.

Voor speciale opdrachten maakt een automatische versnellingsbak Allison met vijf of zes verhoudingen, elektronische sturing en hydrodynamische koppelomvormer nog altijd deel uit van het aanbod voor de Mercedes-Benz Atego.

In combinatie met de achterassen – die met verschillende goed gespreide en efficiënte eindverhoudingen verkrijgbaar zijn – maakt het grote aanbod versnellingsbakken het mogelijk om een aandrijflijn samen te stellen die perfect op de vereisten van een specifieke toepassing afgestemd is. Dat geldt ook voor de versies met een aandrijving op alle wielen en met een maximaal toelaatbaar treingewicht van 10, 13 of 15 ton.