Brussel,
01
juni
2018
|
07:45
Europe/Brussels

We Are Transport 2018: Mercedes Trucks blijft inzetten op RoadEfficiency

Samenvatting
  • Mercedes-Benz Trucks is van 1 tot en met 3 juni aanwezig op We Are Transport met een stand die volledig in het teken staat van RoadEfficiency.

  • RoadEfficiency is de efficiëntiebelofte van Mercedes Trucks. De drie pijlers van dit programma zijn: lage totaalkosten onder andere bewezen door de Fuel Duels, een hoge veiligheid dankzij Active Brake Assist 4 en Sideguard Assist, en een hoge inzetbaarheid dankzij Fleetboard en Uptime.

  • Op de stand staan vijf voertuigen die concreet tonen hoe RoadEfficiency in de praktijk wordt omgezet en hoe Mercedes-Benz bouwt aan de toekomst van de transportsector. De vijf voertuigen zijn: de Actros Racing Star, de Econic NGT, de Actros SLT, de Atego Make it Easy en de Arocs.

RoadEfficiency - Efficiëntie over de hele lijn

De Mercedes-stand op We Are Transport staat in 2018 volledig in het teken van RoadEfficiency, de efficiëntiebelofte van Mercedes-Benz Trucks. RoadEfficiency is de verzameling van een aantal omvangrijke oplossingen voor meer efficiëntie in het transport.

De eerste pijler van RoadEfficiency is de lage totaalkost. In het verleden beloofde Mercedes lage totaalkosten en die belofte zijn ze ook nagekomen: de investering in een Mercedes-Benz truck loont zich door de lage brandstofkosten, de lage reparatie- en onderhoudskosten, de aantrekkelijke leasings- en financieringsvoorwaarden en niet in het minst de hoge restwaarde. De bedoeling hier is om de totaalkosten verder te blijven verminderen en dat vooral door optimale brandstofefficiëntie.

Het mooiste bewijs van Mercedes’ efficiëntie op vlak van brandstofverbruik zijn de Fuel Duels. Fuel Duel is een Europees programma waarbij een Actros gedurende twee weken ter beschikking wordt gesteld van een fleetklant. Op die manier kan de klant de truck testen binnen de realiteit van zijn eigen bedrijf en kan hij het brandstofverbruik van de Actros vergelijken met het verbruik van de best presterende truck in zijn vloot. De tien Fuel Duel-trucks in de Belgische vloot zijn uitgerust met een OM 471-motor, een StreamSpace cabine met een breedte van 2,5 meter, het Fleetboard-systeem - onmisbaar om prestaties van de truck en de chauffeur te kunnen meten – en het Predective Powertrain Control-systeem (PPC). De cijfers spreken voor zich: niet minder dan 4 211 duels werden georganiseerd sinds de lancering van Fuel Duel in 2011. De duels vonden plaats in 26 verschillende Europese landen en waren samen goed voor een totaal van 22 miljoen kilometer. 524 van deze duels vonden plaats in België. De Actros won 90% van de duels, waarbij de consumptie gemiddeld 10,5% lager lag dan bij de trucks van de concurrentie. Bij de analyse van de duels die gehouden werden in 2017 met Euro VI-motors bleek dat de consumptie van de Mercedes trucks in Europa 9,7% lager lag in vergelijking met de concurrentie. In België liep het verschil zelfs op 10,3%. Concreet betekent een verschil van 10% dat er ongeveer drie liter brandstof bespaard wordt ! Voor een klant in de internationale transportbranche kan dit een groot verschil betekenen op jaarbasis aangezien een truck ongeveer 120 000 kilometer op de baan is per jaar en dat gedurende vijf jaar.

Veiligheid is de tweede pijler van RoadEfficiency – en ook op dat vlak nemen trucks van Mercedes-Benz al sinds lange tijd de leiderspositie in. Nieuwe oplossingen zijn Sideguard Assist en de noodremhulp Active Brake Assist 4 met voetgangersdetectie. Beide systemen zullen de veiligheid tijdens de laatste kilometers van een rit – in de bebouwde kom – extra verhogen.

https://www.daimler.com/bilder/produkte/lkw/mercedes-benz/abbiegeassistent/18c0366-01-edit-2-w680xh0.jpg

  1. Sideguard Assist
  2. Voorinstalatie Reversing Assist

  3. Active Brake Assist

  4. Adaptive cruise control

Blauwe zone: Beeldvormingssystemen

Roze zone: Sensorsystemen

Active Brake Assist 4 zorgt er niet alleen voor dat de truck automatisch remt voor voertuigen in beweging of voor statische obstakels. Het systeem detecteert ook voetgangers en fietsers. Zij kunnen door ABA 4 gedetecteerd worden tot de truck een snelheid van 50 km/u bereikt. Van zodra een obstakel of persoon gedetecteerd wordt, krijgt de chauffeur een visuele en auditieve waarschuwing. Indien de chauffeur hier niet op reageert, remt de truck automatisch aan 50% van het remvermogen. De chauffeur kan zo zelf nog bepalen of hij verder remt of uitwijkt. Wanneer een obstakel – zoals een auto - gedetecteerd wordt en de chauffeur niet reageert na het automatisch remmen aan 50%, gaat het remmen door tot 100% van het vermogen. Door een beroep te doen op radars van de vierde generatie konden de reikwijdte, de resolutie en de betrouwbaarheid van het systeem nog verbeterd worden zodat gevaarlijke situaties nog beter herkend kunnen worden.

Sideguard Assist ondersteunt de chauffeur bij het draaien en bij het veranderen van rijvak. Het systeem kan naast statische en dynamische objecten ook voetgangers en fietsers detecteren aan de passagierskant van het voertuig en in het binnenbochtbereik. Zo monitort het systeem een gebied tot 3,75 m aan de rechterkant van het voertuig, tot 2 m voor het voertuig en tot 1 m achter het voertuig. Van zodra een object of persoon wordt gedetecteerd in de gevarenzone, gaat een waarschuwingssignaal in de vorm van een driehoek geel branden. Die bevindt zich op de A-stijl aan de passagierskant op ooghoogte van de chauffeur. Op die manier wordt de aandacht van de chauffeur op een heel intuïtieve manier naar de zijkant van de truck en de zijspiegels geleid. Indien er een risico op aanvaring is, gaat dit signaal rood branden met een hogere intensiteit. Het signaal knippert eerst een aantal keer en blijft na twee seconden permanent branden. Tegelijkertijd weerklinkt ook een auditief signaal via de speakers van de radio. Sideguard Assist kan zo niet enkel het risico op ongevallen op de openbare weg verminderen, maar ook het risico op ongevallen bij het manoeuvreren (bv. op een parkeerterrein).

De derde pijler van RoadEfficiency heeft als doel een hogere benuttingsgraad van het voertuig. Met FleetBoard biedt Mercedes-Benz al meer dan 15 jaar innovaties op het vlak van telematica en connectiviteit aan. De ontwikkelingen op die gebieden maken verreikende verbeteringen mogelijk. Naast Fleetboard Logistics Management biedt Mercedes vandaag ook de innovatieve dienst Uptime aan. Die maakt het mogelijk om de beschikbaarheid van het voertuig merkbaar te verhogen.

Fleetboard helpt fleet managers aan de hand van telematicasystemen met hun fleetbeheer om het rendement van het wagenpark volledig onder controle te kunnen houden. De geïntegreerde gsm- of GPRS-modem van de chauffeur maakt via communicatienetwerken contact met de gps-ontvanger bij de fleet manager en kan zo gegevens delen zoals de locatie van het voertuig.

Uptime maakt gebruik van een intelligente verbinding - ‘powered by Fleetboard’ - om het voertuig met Mercedes-Benz Service en met het transportbedrijf te connecteren. Zo kan een betere planning van de bezoeken aan de werkplaatsen en een grotere beschikbaarheid van het voertuig verzekerd worden. De volautomatische telediagnose controleert voortdurend en in real time de status van de voertuigsystemen zodat kritieke situaties snel opgemerkt worden en de gebruiker concrete aanbevelingen kan krijgen. Dienen er zich servicebeurten of reparaties aan, dan brengt Mercedes-Benz Service de klant daarvan persoonlijk op de hoogte en ondersteunt deze afdeling de klant met een reparatieoplossing die optimaal op zijn bedrijfsbehoeften afgestemd is.

Met Mercedes-Benz Uptime kunnen pannes en andere niet-geplande stilstandtijden aanzienlijk verminderd worden. Bovendien kunnen geplande bezoeken aan de werkplaats gebundeld en dus efficiënter uitgevoerd worden. Daardoor kunnen opdrachten nog beter gepland worden en de benuttingsgraad van de voertuigen verhoogd worden.

Dit zijn de drie pijlers waarvoor RoadEfficiency staat: lage totaalkosten, een hoge veiligheid en een hoge inzetbaarheid. In de toekomst zal Mercedes blijven zoeken naar innovatieve manieren om deze pijlers nog verder uit te werken en te perfectioneren, met als einddoel maximale efficiëntie over de hele lijn.

De voertuigen op We Are Transport

Actros Racing Star (2163 LS 4x2)

De Actros Racing Star werd ontwikkeld voor de echte truckliefhebbers. Deze limited edition met Formule 1-look wordt slechts in 15 exemplaren geproduceerd. De buitenkant van de truck is geïnspireerd op de racewereld en is uitgewerkt met groene racestrepen, roestvrij stalen emblemen en de originele zilverpijl-lakkleur “Chrystal Laurith Silver”. Dezelfde lijn wordt doorgetrokken in het interieur van de truck met lederen zetels met groene stiksels en piping, een mattenset met groene details, een deurpaneel in leder met groene stiksels en een lederen dashboard met dezelfde groene afwerking.

De bekleding van de Racing Star wordt verzorgd in samenwerking met Cools Bekleding, de specialist in maatwerk waarvan niets minder dan absolute topkwaliteit verwacht kan worden.

Deze uitgave is ook uitgerust met de krachtigste motor uit het Mercedes Trucks-gamma: de OM473. Deze motor bevat zes cilinders in lijn en heeft een cilinderinhoud van 15,6 liter. Hiermee bereikt hij een maximale kracht van 625 pk (460 kW) en een koppel van 3 000 Nm aan 1 100 tpm.

De Racing Star is ook uitgerust met alle beschikbare packs: het Economy pack, het Comfort pack, het Media pack, het Climate pack, het Sight pack en het Safety pack. Het Safety pack bevat alle veiligheidsopties zoals Active Brake Assist 4 en Sideguard Assist.

De Actros Racing Star zal zeker wat kijklustigen naar de stand op We Are Transport brengen, waaronder ook een groot aantal chauffeurs. Deze truck zal daarnaast ook te bezichtigen zijn van 27 tot 30 juli op de Mercedes-stand op de beurs van Libramont en tijdens de FIA Truck Races in Zolder van 15 tot 16 september.

Econic (1830 GL)

De Econic is een voorbeeld op vlak van veiligheid. De verlaagde instap met slechts enkele treden en de accordeondeuren maken het niet alleen aangenamer om de cabine te betreden, maar verminderen ook het risico op blessures of ongevallen bij het herhaaldelijk in- en uit de cabine stappen. Voornamelijk voor klanten in de sector van de stadsdistributie of de huisvuilophaling is dit erg belangrijk. Een bijkomend voordeel van de accordeondeuren is dat ze niet naar buiten opengaan, waardoor ze geen obstakel vormen voor voetgangers of fietsers in het stadscentrum. Daarnaast creëren de wijde ruiten van de cabine een panoramisch zicht. De combinatie van dat panoramisch zicht met de verschillende achteruitkijkspiegels zorgt ervoor dat niets nog ontsnapt aan het zicht van de bestuurder.

Ecologisch is de Econic ook want hij is verkrijgbaar met een NGT-motor die volledig op aardgas functioneert. Dankzij de innovatieve aardgasmotor komt er amper fijn stof vrij bij de verbranding van aardgas. Op die manier kan de Euro VI-norm gehaald worden zonder dat er SCR-technologie - zoals AdBlue - , postinjectie of fijnstoffilters aan te pas hoeven te komen. Deze motor heeft niet alleen een lagere CO2-uitstoot, maar maakt ook veel minder geluid waardoor hij echt een verschil kan maken op vlak van de leefbaarheid van het stadscentrum.

Mercedes-Benz verkocht onder andere aan huisvuilophaalbedrijf Ivago een aantal Econics. Ivago is de Intergemeentelijke Vereniging voor Afvalbeheer in Gent en Omstreken. Zij staan in voor het afval- en materialenbeheer in de stadscentra van Gent en Destelbergen waar de Econic dus zeker handig van pas komt met zijn voordelen op vlak van veiligheid en ecologie.

Actros (4163 SLT 8x4)

Met de lancering van de nieuwe Actros en de Actros SLT in mei 2014, wou Mercedes Trucks zijn positie op de markt van de zware transporten opnieuw versterken. De producent kon vaststellen dat een groot aantal nieuwe klanten uit de transportsector sinds de lancering hebben besloten om de Actros SLT toe te voegen aan hun vloot. En daar is Mercedes Trucks erg trots op.

Sinds kort heeft Mercedes ook besloten om een nieuwe versie van de SLT, met een kortere wielbasis, aan het gamma toe te voegen. De Actros SLT die op We Are Transport te zien is, is de eerste truck met een verkorte wielbasis van slechts 3 300 mm t.o.v. van 3 900 mm voorheen. Dit zorgt ervoor dat de besturing van de truck ook korter is en er dus eenvoudiger gemanoeuvreerd kan worden. Daarnaast biedt de verkorte basis in bepaalde gevallen, met een aangepaste oplegger, de mogelijkheid om de totale lengte van de truck onder 25 m en de massa onder 44 ton te houden om probleemloos de autosnelweg op te kunnen gaan.

Achter de cabine van de SLT wordt bij Mercedes-Benz CTT (Custom Tailored Trucks) een montagerek geplaatst met daarin dieseltank, batterijen, gereedschapskoffers, persluchttanks, eventueel bijkomende olie- en koelvloeistofradiator, etc.

De Actros SLT is ook uitgerust met de slijtagevrije Turbo-retarder-koppeling. Deze koppeling combineert de functies van een hydrodynamische wegrijkoppeling en een primaire retarder in één onderdeel. Dit maakt zowel krachtig wegrijden als fijngevoeligheid mogelijk en biedt de mogelijkheid om onbegrensd te manoeuvreren bij lage toerentallen. Bij het slijtagevrij vertrekken is de droge koppeling geopend en olie wordt door luchtdruk in de TRK geleid. Via het pomp- en turbinewiel ontstaat een krachtsluiting die naar de ingaande as van de versnellingsbak geleid wordt. Het systeem kan slijtage aan de koppeling fors verminderen en heeft dus ook een gunstig effect op het totale kostenplaatje. De koppeling zal namelijk minder snel vervangen moeten worden en het voertuig zal minder vaak aan de zijlijn blijven staan voor reparatie.

Bij het rijden sluit de droge koppeling van zodra de aandrijfas bij benadering het toerental van het turbinewiel bereikt heeft. Bij een gesloten droge koppeling wordt met Mercedes PowerShift 3 geschakeld. Op die manier worden aan het TRK-systeem ook alle voordelen van de PowerShift verbonden zoals een lagere consumptie van het voertuig en een verhoogde veiligheid van de krachtoverbrenging aangezien er automatisch tussen de 16 versnellingen wordt geschakeld.

Rembewerkingen gebeuren bij een gesloten droge koppeling. De TRK wordt met olie gevuld. De blokkering van het turbinewiel gebeurt door de activering van de turbinerem met perslucht, waardoor het pompwiel en de aandrijfas afgeremd worden. De remkrachtopbouw via de TRK komt hierbij overeen met de werking van de primaire retarder. De ingebouwde primaire retarder van de Turbo-retarder-koppeling ontwikkelt een remvermogen van maximaal 350 KW (476 Pk). Daarnaast kan de SLT ook het enorme remvermogen van zijn motor gebruiken. Met de High Performance Engine Brake kan de SLT een extra remvermogen van maximaal 475 KW (646 Pk) leveren. Het remsysteem van de TRK heeft als voordeel dat er veilig geremd kan worden aan het maximale vermogen, zelfs met een zware vracht. Daarnaast vermindert deze manier van remmen ook de slijtage aan de remmen en moeten de remmen dus minder vaak vervangen worden waardoor bespaard kan worden.

Bijkomende voordelen van het TRK-systeem:

  • De snelle opbouw van het koppel voorkomt dat het voertuig bij het wegrijden op hellingen ongewild achteruit rolt ;

  • De Turbo-retarder-koppeling beschikt daarnaast over verfijnde regelmogelijkheden. Zo wordt, wanneer het voertuig op een helling stilstaat en de versnelling ingeschakeld is, de behuizing van de hydrodynamische koppeling in de manoeuvreermodus vooraf met olie gevuld om vlot te kunnen wegrijden;

  • Op hellingen kan de bestuurder, als de versnelling vooruit ingeschakeld is, het geladen voertuig dankzij de fijne regeling ook bewust langzaam achteruit laten rollen. Daarbij regelt hij de snelheid via het gaspedaal. Dat zogenaamde ‘afdalen’ maakt het mogelijk om gericht achteruit te rollen, zonder de remmen te bedienen en dus ook zonder perslucht te verbruiken. Tegelijkertijd kan de SLT ook weer snel vooruit rijden wanneer dat nodig is.

De TRK koppeling is beschikbaar tot een treingewicht van 500 ton.

Atego Make it Easy (1221 L 4x2)

De Atego Make It Easy is speciaal gebouwd voor het lichte distributietransport. Het idee achter de Make It Easy is om volledig gebruiksklare voertuigen te kunnen aanbieden met alle nodige basisfuncties en dat met een aantrekkelijk prijskaartje.

De kas van deze specifieke truck werd in plywood vervaardigd door het merk Junge en is voorzien van een laadklep.

Dit model is uitgerust met de optie Powershift 3. Mercedes-Benz PowerShift 3 is een elektronisch systeem dat koppelings- en schakelbewerkingen automatiseert en regelt. Via een klauwtransmissie en droge koppeling worden automatische versnellingswissels uitgevoerd. De bediening van de geautomatiseerde versnellingsbak gebeurt via de stuurschakelaar. De bestuurder beschikt hierbij alleen nog over het gas- en rempedaal, de keuze tussen de verschillende rijprogramma's en een manuele modus.

Arocs (3345 K 6x4)

De Arocs heeft enorm veel succes bij klanten in de bouwsector omwille van het robuuste karakter van dit model en de betrouwbaarheid voor zware werfopdrachten. Deze aspecten zorgen ervoor dat de klant kan uitgaan van een lange levensduur van deze trucks en een hoge doorverkoopprijs als ze er uiteindelijk afscheid van nemen.

Binnen het Arocs-gamma zijn heel wat stockvoertuigen beschikbaar die alvast geconfigureerd zijn. Op die manier kunnen de klanten zo snel mogelijk geholpen worden aan een gebruiksklaar voertuig. Zo is dit specifieke model alvast geconfigureerd met een haakarmsysteem van het merk ANG.

Daarnaast beschikt deze truck over een motor-PTO, of krachtafnemer, met hydraulische pompaansluiting. De PTO is niet schakelbaar, d.w.z. dat van zodra de motor loopt de krachtafnemer mee draait. Deze wordt via de tandwielen van de nokkenas aangedreven. Het maximale koppel bedraagt 600 Nm.

Mercedes-Benz stelde vast dat werfvoertuigen overwegend vaker op gewone wegen rijden dan op werven. Daarom werd besloten de bestaande veiligheidssystemen voor het gewone transport ook als optie voor de werfvoertuigen te ontwikkelen. Een eerste stap in dit proces was de introductie van Active Brake Assist 4, een systeem dat ervoor zorgt dat de truck automatisch kan remmen wanneer statische en dynamische obstakels of zelfs fietsers en voetgangers gedetecteerd worden. De tweede stap was het aanbieden van Sideguard Assist, een systeem dat de bestuurder ondersteunt door bij het manoeuvreren en inhalen de aanwezigheid van statische en dynamische objecten maar ook van fietsers en voetgangers te signaleren.

 

U kunt het volledige persdossier met foto's terugvinden in de rechterkolom van deze pagina onder 'Downloads'.