15
oktober
2002
|
02:00
Europe/Brussels

« F-Cell » : Eerste vloot van brandstofcel-personenwagenster wereld wordt in de praktijk getest

·& & & & & & & &  Mercedes-Benz A-klasse met brandstofcel-aandrijving vestigt nieuwe mijlpaal op de weg naar de marktrijpheid van emissievrije voertuigen

·& & & & & & & &  Praktijktests bevorderen de verdere ontwikkeling van de brandstofcel-technologie

·& & & & & & & &  Eerste van in totaal 60 wagens worden vanaf 2003 in kleine vloten ingezet in Europa, de USA, Japan en Singapore, in het kader van een internationale samenwerking

„F-Cell“ is de naam van de eerste personenwagens met brandstofcel-aandrijving van de wereld. De eerste wagen werd in de DaimlerChrysler-hoofdzetel in Stuttgart-Möhringen voorgesteld. Het gaat om een Mercedes-Benz A-klasse met brandstofcel-aandrijving, die vanaf 2003 in de praktijk zal worden uitgetest door klanten in Europa, de USA, Japan en Singapore, in het kader van een internationaal samenwerkingsverband. De verdere ontwikkeling van deze technologie wordt nu vooral bevorderd door de praktijkervaring en uitvoerige veldtests.

Prof. Ferdinand Panik, hoofd van de brandstofcel-ontwikkeling bij DaimlerChrysler, licht toe: „We zijn er trots op dat we met deze voertuigen als eerste fabrikant brandstofcel-personenwagens in beperkte serie in het verkeer brengen. De F-Cell A-klasse-wagens rijden op waterstof en zijn echte emissievrije voertuigen, die het zuivere onderzoeksstadium zijn ontgroeid en nu op het punt staan om in de praktijk te worden uitgetest.“

Sinds de voorstelling van de eerste NECAR (New Electric Car) in 1994 heeft DaimlerChrysler als pionier de ontwikkeling van de brandstofcel-technologie aanzienlijk gestimuleerd en 20 conceptvoertuigen voorgesteld. Hiermee werd de technische haalbaarheid van dit vooruitstrevende aandrijvingsprincipe van de „brandstofcel“ aangetoond. De brandstofcel fungeert hierbij als elektrochemische energieomvormer, die aan boord van het voertuig energie voor de elektrische motor wint uit waterstof. De omvang en het gewicht van de aandrijving werden sindsdien aanzienlijk beperkt en het vermogen werd gevoelig verhoogd.

Met de Mercedes-Benz A-Klasse „F-Cell“ komt er nu voor het eerst een personenwagen op de weg, die het zuivere onderzoeksstadium is ontgroeid. De wagens worden geconstrueerd in omstandigheden die de serieproductie benaderen. Ze zullen in de dagelijkse praktijk worden gebruikt en uitgetest door klanten, in het kader van een internationaal samenwerkingsverband met steun van de overheid. Ze betekenen een mijlpaal in de geschiedenis van de auto en tonen eens te meer de technologische competentie van de onderneming aan. Naast de Citaro-stadsbussen en de Hermes-sprinters stelt DaimlerChrysler met de F-Cell A-klasse nu ook een brandstofcel-personenwagen voor, om deze technologie op lange termijn voor particuliere klanten beschikbaar te maken.

Voordat de „F-Cell“ een wagen voor iedereen wordt, is er echter nog heel wat ontwikkelingswerk aan de winkel, dat niet door één fabrikant alleen kan worden uitgevoerd.

Technische specificaties van de Mercedes-Benz A-klasse „F-Cell“:

Bij de „F-Cell“ zit het volledige brandstofcel-systeem in de sandwichbodem van de Mercedes-Benz A-klasse met lange wielbasis. Met de tanks die het brandstofcel-systeem direct van gecomprimeerde waterstof (350 bar) voorzien, heeft de „F-Cell“ een actieradius van circa 150 kilometer. Het waterstofverbruik is het equivalent van 4,2 liter diesel per 100 kilometer.

De elektrische motor met een vermogen van 65 kW vertoont vooral in het stadsverkeer een indrukwekkend rijgedrag. De wagen accelereert in 16 seconden van nul naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 140 km/u. Met deze rijprestaties is de „F-Cell“ geschikt voor het dagelijkse verkeer. Bovendien is de wagen volledig emissievrij en uitzonderlijk stil. Daarom is de Mercedes-Benz A-klasse „F-Cell“ vooral in verstedelijkte gebieden een wagen met tal van voordelen voor de chauffeur, het milieu en de omwonenden.