29
mei
2009
|
02:00
Europe/Brussels

100 jaar merkteken: een ster werd geboren

· Zomer 1909: Benz amp; Cie. en Daimler-Motoren-Gesellschaft regelen de wettelijke bescherming van hun emblemen

· Het embleem met de driepuntige ster in een lauwerkrans dateert van 1925 – en schittert sindsdien onafgebroken

Stuttgart. Het merk Mercedes-Benz werd geboren onder een gelukkig gesternte: het huidige merkteken met de driepuntige ster in een lauwerkrans werd in 1925 gecreëerd – net op tijd voor de fusie tussen Daimler‑Motoren-Gesellschaft (DMG) en Benz amp; Cie. Die gaf in de zomer van 1926 het ontstaan aan Daimler-Benz AG en was meteen ook de start van een nieuw automerk – Mercedes-Benz – en van een nieuw gezamenlijk streven om de traditie verder te zetten van ’s werelds twee oudste autoproducenten en om samen te werken aan een succesvolle toekomst. Innovatie, prestatie, kwaliteit en trouw aan de traditie: de merknaam Mercedes-Benz, één van de bekendste en meest geapprecieerde merksymbolen ter wereld, heeft deze en vele andere waarden sindsdien hoog in het vaandel.

Het verhaal van de Mercedes-ster en de lauwerkrans begon – totaal los van elkaar – 17 jaar vóór de fusie: op 6 augustus 1909 diende Benz amp; Cie. een aanvraag in om het door een lauwerkrans omgeven woord "Benz" als een handelsmerk te registreren bij het Keizerlijke Patentenbureau. Dit symbool werd bij het Handelsmerkenregister ingediend op 10 oktober 1910. Daimler‑Motoren‑Gesellschaft van zijn kant had op 24 juni 1909 al een aanvraag ingediend voor wettelijke bescherming van de Mercedes-Benz-ster. Op 9 februari 1911 werd die ster geregistreerd bij het Handelsmerkenregister.

Het feit dat beide autobouwers hun nieuwe handelsmerken registreerden in de zomer van 1909 lijkt wel een weerspiegeling van de gebeurtenissen van 1886, toen Gottlieb Daimler en Carl Benz – zonder het van elkaar te weten - een auto uitvonden aangedreven door een sneldraaiende verbrandingsmotor. 23 jaar later richtten de toen nog concurrerende bedrijven hun blik naar de toekomst met hun nagelnieuwe merksymbolen, door ze meteen te gebruiken als schildje en embleem op hun respectieve auto’s.

Op 18 februari 1925 ten slotte registreerden beide merken hun nieuwe gedeelde logo: de Mercedes-ster van Daimler in de lauwerkrans van Benz. Een zeer symbolische daad in de aanloop naar de fusie, die officieel een feit was op 28 juni 1926. De datum waarop het handelsmerk Mercedes-Benz, dat ook vandaag nog wordt gebruikt, aan een opmerkelijke ontwikkeling begon.

Voor het volledige persbericht, zie hieronder